Heel klein wonen

07-11-2015 23:38 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar ervaringen en/of tips over het wonen in een heel klein huis/ appartement.

Ik overweeg met mijn twee kleine kinderen te verhuizen naar een heel klein benedenhuisje (ongeveer 45 vierkante meter). Het heeft 1 slaapkamer en een kamer en suite.

Ik ben heel benieuwd hoe andere dat ervaren en naar eventuele do's en dont's.

Bedankt!
Ik wilde graag naar een andere wijk verhuizen, dat betekende een kleiner huis (2 ipv 3 slaapkamers, onhandige indelinf). Ik heb het uiteindelijk niet gedaan, omdat klein (er) me echt storend leek. Niet zozeer vanwege de grote spullen, maar opbergruimte. Elk plekje moet je praktisch benutten en kinderen hebben nu eenmaal heel veel zooi. Moet je echt verhuizen? Hoe woon je nu? Is er buitenruimte? Als het niet echt noodzakelijk is zou ik het niet doen.
Goed, ik lees gemengde berichten. Ik heb twee meisjes van 0 en 4. Het idee was inderdaad al om de slaapkamer met een stapelbed er in aan de kinderen te geven en zelf in het en suite gedeelte met slaapbank te gaan slapen. Het huisje heeft inderdaad een klein tuintje.

Waar ik vooral benieuwd naar was is de beleving van zo klein wonen. Ik woon nu op 75 vierkante meter maar wil hier om bepaalde redenen weg. Het bankje onder de tafel is een goede tip! Scheelt weer stoelen. Heb inderdaad geen partner. Die nemen doorgaans ook nog al wat ruimte in😁
Oh maar dat kan prima! Kun je het en-suite gedeelte afsluiten als je in de woonkamer zit? Dan zou je ook nog kunnen besluiten om de baby bij jou te laten slapen nu ze nog zo klein is. Als je grotere kinderen of pubers hebt lijkt het me krap, maar met zulke kleintjes is wat minder ruimte alleen maar prettig.
Zou het al te klein vinden als je zei daar zelf te gaan wonen, maar dan ook nog met 2 kleine kinderen die geen kant uit kunnen? Zorg dat je tenminste 2 volwaardige slaapkamers voor je kinderen hebt naast een masterbedroom. Als je kinderen in hun eigen kamers kunnen spelen heb je er in je woonkamer het minste overlast van qua rondslingerende rotzooi.
Shoot first, ask questions later!
quote:Toet08 schreef op 08 november 2015 @ 10:08:

Je zult heel creatief met opbergruimte moeten worden.

Wij hebben overal waar een kast(je) kan staan boven een kast.

Ach thuis is thuis.

Hoe groot of klein ook.

Dit is thuis.Precies. Ikea speelt daar handig op in. Die ideeën zijn echt praktisch.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Zou je huidige al redelijk kleine woning aanhouden tot je iets van 'n fatsoenlijk formaat tegenkomt.
Shoot first, ask questions later!
Je zou ook een Svarta stapelbed kunnen kopen voorlopig en daar nog een Svarta onderschuifbed bij kunnen doen. Je baby kan op het onderste bed slapen, je kan daar met een beetje handigheid iets maken waardoor ze er niet uitvalt en jij kan op het onderschuifbed slapen. Het is geen duur bed. Als ze wat groter zijn kan je altijd nog op een slaapbank gaan slapen.

Nu heb je dan niet elke ochtend het werk om de slaapbank weer in te klappen en het beddengoed op te ruimen.

Mijn zus had een drieling en die had een stapelbed voor 3 personen. Het middelste bed stond haaks op de 2 andere bedden.
Zo klein wonen in je uppie lijkt mij al niks. Echter kan t zn charmes hebben.

Maar met 2 kindjes... moet er niet aan denken.

Vind wel dat als je nu heel rot woont (slechte wijk, burenruzie oid) en het is huur, dat het wel voor een paar jaar te doen zal zijn. Je kinderen zijn immers nog heel jong.

Maar koop zeker niet. Dit is geen lange termijn plek.

Zelf verder geen ervaring mee. Ben nogal op ruimte en privacy gesteld...
Ken je de tiny house movement? bijvoorbeeld http://mytinyhouse.nl/ (nederlandse site)

Ik vind dat zo inspirerend! Hoeveel heb je nou eigenlijk echt nodig? Wij praten elkaar maar aan dat 45 m2 zo weinig is, maar in Japan is het groot! Al eeuwen leven nomaden in tenten, en hele stammen in een huis niet groter dan een klein boerderijtje.

Ik heb zelf jarenlang met twee mensen (geen kinderen) op 50m2 tweekamerappartement gewoond, (vanuit het weidse Groninger landschap naar grote stad verhuisd) en het geheim is: geen overbodige spullen hebben. Opbergruimte was geen probleem. Dat hadden we gewoon in feite niet, maar dat is alleen een probleem als je teveel spullen hebt. Ik vond het boekje van Marie Kondo hier weer heel aardig om te lezen, alleen dingen hebben waar je van houdt (en je kinderen ook).

Nu woon ik groter, maar eigenlijk is het hele huis opbergruimte voor rotzooi aan het worden en ben ik in de week veel te lang aan het schoonmaken en opruimen en sorteren en wegleggen.

Ik zou ervoor gaan, ook met twee kinderen.
quote:honingbijtje schreef op 09 november 2015 @ 14:02:

Ken je de tiny house movement? bijvoorbeeld http://mytinyhouse.nl/ (nederlandse site)

Ik vind dat zo inspirerend! Hoeveel heb je nou eigenlijk echt nodig? Wij praten elkaar maar aan dat 45 m2 zo weinig is, maar in Japan is het groot! Al eeuwen leven nomaden in tenten, en hele stammen in een huis niet groter dan een klein boerderijtje.

Ik heb zelf jarenlang met twee mensen (geen kinderen) op 50m2 tweekamerappartement gewoond, (vanuit het weidse Groninger landschap naar grote stad verhuisd) en het geheim is: geen overbodige spullen hebben. Opbergruimte was geen probleem. Dat hadden we gewoon in feite niet, maar dat is alleen een probleem als je teveel spullen hebt. Ik vond het boekje van Marie Kondo hier weer heel aardig om te lezen, alleen dingen hebben waar je van houdt (en je kinderen ook).

Nu woon ik groter, maar eigenlijk is het hele huis opbergruimte voor rotzooi aan het worden en ben ik in de week veel te lang aan het schoonmaken en opruimen en sorteren en wegleggen.

Ik zou ervoor gaan, ook met twee kinderen.Wat schattig! Het spreekt mij wel aan, maar ik werd zelfs enthousiast over een containerwoning van 27 vierkante meter Zo fijn overzichtelijk. Met twee kinderen lijkt het me dan wel weer aan de krappe kant, want die van mij maken nogal een rommel. Als ze het huis uit zijn denk ik dat de kans groot is dat ik snel mijn huis verkoop en in een klein appartementje ga wonen. Tenzij ik ga samenwonen met mijn vriend, die het liefst zoveel mogelijk ruimte heeft (ondanks dat hij supernetjes is).
Man en ik wonen op rond 50 m^2: kleine woonkamer (wel groot genoeg voor eettafel en bank), 2 slaapkamers, kleine badkamer (helaas met liegbad) en behoorlijk complete keuken met grote opening naar de woonkamer toe. Gaat goed. Vrijwel alle woningen hier zijn zo klein, dus wij hebben niet meer keuze.
Zo'n tiny house is wel schattig. Leuk voor een midweekje vakantie.

Gelukkig ieder zn ding. Moet wel zeggen dat ik van dat soort blogs helemaal opruimerig word.
Ja ikea is echt een must. En misschien een beetje raar maar ik heb echt heel veel gehad aan het boek opgeruimd van marie kondo.

Ik zou niet beginnen met heel veel te bewaren want dat kost allemaal ruimte. De truc is weggooien wat je niet nodig hebt/ gebruikt.
OMG
Vriend, hond en ik wonen op 45 m2. En ik zou echt nooit met 2 kinderen hier kunnen wonen. We hebben inderdaad weinig spullen, maar als wij ooit voor een kindje gaan, dan gaan we 100% zeker weg hier. Kan nog maar net m'n stofzuiger kwijt en de wasmachine was ook een heel gedoe... is toch niet te doen? En dan 2 kinderen er nog bij met speelgoed/kleding. Nee, lijkt mij vreselijk. Zou ook echt niet weten waar ik alles laten moest.

Tenzij het een noodgeval is en tijdelijk. Dan moet je pakken wat je pakken kan natuurlijk !

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven