Begeleid wonen

11-11-2015 10:50 111 berichten
Door omstandigheden komt een familielid met Nederlands paspoort terug naar Nederland. Alleen is ze voor de wet volwassen. Helaas zijn er zoveel dingen in haar leven gebeurd dat ze niet in staat is om meteen haar leven op te pakken zoals ieder ander. (Mentaal achterstand, Flinke medische achtergrond, woont meer dan de helft van haar leven in een ander land)

Hoe komen jongeren terecht bij Begeleid wonen? Wat zijn de stappen die we kunnen gaan nemen. Ik vrees dat haar vader er niet voor gaat en ik een van de weinige ben die haar de weg kan wijzen. Bij mij in huis kan niet en wil ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud is ze? Als ze onder de 18 is er vrij veel mogelijk.
Helaas..20..dat is heel het probleem. Ik weet dat onder de 18 het makkelijker gaat. qua ontwikkeling zit ze echter op 14-15
Kijk eens hier: Regelhulp
Ik weet niet in welke regio je woont, maar Google is your friend. De officiële weg loopt nu via gemeente daar kun je een aanvraag doen
where ever you go, go with your heart
Ze kan bij maatschappelijk werk langs gaan die weten wat er in de regio is qua voorzieningen. Maar en indicatie voor begeleid wonen krijg je niet makkelijk en de aanvraag duurt vaak best een tijd en dan moet er nog plek gevonden worden. Begeleid wonen is dus zeker geen acute opvang, ze zal sowieso eerst elders moeten verblijven.
Ik weet het. Ze staat nog bij geen enkele gemeente ingeschreven. Ik heb niks aan haar moeder aangezien ze een borderliner is. Dus er kan pas iets geregeld worden wanneer ze daadwerkelijk in NL woont denk ik.

Ik ben zelf al niet heel stabiel. Maar vrees dat de familie verwacht dat ik haar gewoon op moet vangen.
Ze is nu natuurlijk niet gebonden aan een gemeente omdat ze in het buitenland is. Als jij echt niet van plan bent om haar, ook niet voor korte tijd, in huis op te nemen heeft ze geen startadres. Kun je echt geen tijdelijk onderkomen voor haar regelen?
Wijkteams? MEE? Ze zal iig een indicatie moeten krijgen en een flinke wachtlijst door moeten werken.
Ja ik weet het. Vrees dat dat de enige weg is. Hoop dat haar vader zijn verantwoording neemt over zijn dochter. Maar beide ouders zijn weinig tot niet betrouwbaar.
Technisch gezien is het een remigratie toch? Kijk ook nog even hier: Hulp bij remigratie
quote:maka22 schreef op 11 november 2015 @ 11:17:

Ik weet het. Ze staat nog bij geen enkele gemeente ingeschreven. Ik heb niks aan haar moeder aangezien ze een borderliner is. Dus er kan pas iets geregeld worden wanneer ze daadwerkelijk in NL woont denk ik.

Ik ben zelf al niet heel stabiel. Maar vrees dat de familie verwacht dat ik haar gewoon op moet vangen.

Staat ze nu onder medische behandeling of krijgt ze begeleiding ofzo? Het is maar helemaal de vraag of er wel wat te regelen valt. Er moet wel heel wat aan de hand zijn en geen enkele andere optie mogelijk voor je bij begeleid wonen terecht kunt. Ik kan me moeilijk voorstellen dat je het vooraf kan regelen, heel misschien als je voldoende stukken hebt van de huidige behandelaar maar dan nog willen ze haar zelf zien denk ik. Als ze niet bij familie of vrienden terecht kan en geen eigen huis/kamer heeft kan ze alleen naar de dakloze opvang.

Vervelende situatie, sterkte.
quote:maka22 schreef op 11 november 2015 @ 11:23:

Ja ik weet het. Vrees dat dat de enige weg is. Hoop dat haar vader zijn verantwoording neemt over zijn dochter. Maar beide ouders zijn weinig tot niet betrouwbaar.Maar begrijp ik goed dat haar ouders beide hier wonen en zij ergens anders? Woont ze nu alleen?
Haar vader woont in Nederland. Haar moeder heeft haar ooit zonder toestemming van vader plotsklaps meegenomen naar het buitenland. Haar moeder is terminaal en is een borderliner.
quote:mwcactus schreef op 11 november 2015 @ 11:25:

[...]

Staat ze nu onder medische behandeling of krijgt ze begeleiding ofzo? Het is maar helemaal de vraag of er wel wat te regelen valt. Er moet wel heel wat aan de hand zijn en geen enkele andere optie mogelijk voor je bij begeleid wonen terecht kunt. Ik kan me moeilijk voorstellen dat je het vooraf kan regelen, heel misschien als je voldoende stukken hebt van de huidige behandelaar maar dan nog willen ze haar zelf zien denk ik. Als ze niet bij familie of vrienden terecht kan en geen eigen huis/kamer heeft kan ze alleen naar de dakloze opvang.

Ze heeft wat psychologische begeleiding maar in dat land is het niet heel spectaculair. Vader weigerde ooit dat zijn dochter een diagnose kreeg. Waarschijnlijk meerdere persoonlijkheden. Haar medische levensverwachting was 16 maar de doktoren verwachten dat ze de 30 gaat halen.

Vervelende situatie, sterkte.
O.. ben niet zo goed in citeren. Reactie staat er tussen. Er is weinig familie in dit land.
anoniem_6490860e311d8 wijzigde dit bericht op 11-11-2015 11:38
Reden: herkenbaarheid
% gewijzigd
En ja, het opbouwen van een dossier is belangrijk. Ik hoop dat de familie daar activeert en er wat aan gaat doen. Anders word ze na overlijden van haar moeder gewoon hier gedumpt.
Jeugdhulp is in speciale gevallen tot 23 jaar.

Denk dat zij daar wel voor in aanmerking komt.

En haar vader? kan ze niet bij hem terecht in eerste instantie dan?

Denk dat je pas aan de slag kan met hulpverlening als zij weer hier in Nederland is
Heb je de vader wel al gesproken over de huidige problemen?

En betreft het je nichtje? Misschien kunnen je eigen ouders helpen?
Tjemig, wat ga je lekker kort door de bocht.. "moeder is een borderliner."

Ok, en dan kun je niet (mee-)denken over je kind?

Antwoord op je vraag; neem contact op met MEE, gemeente afd. Welzijn of het GGZ om je vraag voor te leggen. Wel lief dat je je om je nichtje bekommert trouwens. Succes!
Neem contact op met stichting MEE, daar kan ze (samen met jou bijvoorbeeld) op gesprek en dan kunnen zij informeren en bekijken wat de mogelijkheden zijn. Met een ontwikkelingsachterstand is er wel wat mogelijk binnen de gehandicaptenzorg, maar dan moet er wel een indicatie komen natuurlijk.

Plekken zijn ook wel te vinden trouwens, je kan dan alleen niet kieskeurig zijn.

Ik heb bijvoorbeeld wel eens een licht verstandelijk beperkte cliënt op een groep met meervoudig gehandicapte mensen gehad, dat is natuurlijk verre van ideaal, maar die man stond op straat en leefde al 2 maanden in een caravan en het werd winter. Dan moet je wat en deze plek was beschikbaar.
quote:mwcactus schreef op 11 november 2015 @ 11:25:

[...]

Vervelende situatie, sterkte.Je kan zeker van tevoren al dingen regelen! Informatie inwinnen, processen in gang zetten, dat kan allemaal zonder dat cliënt gezien wordt.
quote:maka22 schreef op 11 november 2015 @ 11:35:

En ja, het opbouwen van een dossier is belangrijk. Ik hoop dat de familie daar activeert en er wat aan gaat doen. Anders word ze na overlijden van haar moeder gewoon hier gedumpt.Dat opbouwen van het dossier daar heeft niet zoveel zin denk ik. Dat moet hier gebeuren. Je kan daar wel van alles regelen, maar voor een indicatie moet ze hier ook weer die hele molen door.
Jong volwassen kunnen terecht bij crisisopvang de dijk in Utrecht. Binnen 12 weken helpen en begeleiden ze de jongvolwassene naar een andere plek. Er zullen vast meerdere van dit soort opvangplekken zijn in andere steden.
quote:maka22 schreef op 11 november 2015 @ 11:33:

O.. ben niet zo goed in citeren. Reactie staat er tussen. Er is weinig familie in dit land.Heeft ze dan wel (veel) familie in het land waar ze nu is (en al jarenlang woont?). En kan ze daar niet terecht dan? Lijkt me voor haar ook prettiger om in het land te blijven waar ze gewend is en zich thuisvoelt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven