Ervaring Ryanair?

11-11-2015 19:03 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben van plan om een aantal stedentrips te gaan doen. Nu is mij opgevallen dat Ryanair extreem goedkoop is in verhouding met KLM, EasyJet etc. Nou heb ik ook veel spookverhalen gehoord over Ryanair m.b.t. de veiligheid.

Ik durf dus eigenlijk niet met Ryanair te vliegen..

Wat betreft bagage is het geen probleem. Ik reis altijd heel licht.

Wil iemand zijn/haar ervaring met Ryanair met mij delen?
Afgelopen week nog gevlogen met Ryanair en ik leef nog. Euh tja, verder weinig over te vertellen..
Ze mierenneuken heel erg over 'n onsje teveel bagage.

KLM is idd erg duur, maar kijk ook 'ns bij andere luchtvaartmaatschappijen van de landen waar je naartoe wil. Zelf heb ik voor Portugal TAP gekozen en die geeft zelfs nog 'n broodje en wat te drinken (zelfs wijn!) onderweg. En niet duur!
Shoot first, ask questions later!
Ik heb al tig keer gevlogen met Ryanair. Het is minder luxe, minder beenruimte e.d.

Ik vond het prima, ik wilde gewoon zo goedkoop mogelijk ergens naartoe. Niks gemerkt van onveiligheid.
Het hangt er vooral vanaf waar je heel wilt en (nog meer) waarvandaan. Ryanair heeft slechts een enkele bestemming vanaf Schiphol en vliegt vaak op b-vliegvelden.
Oh ja, ze zijn inderdaad wel heel strikt met betrekking tot de regels over bagage.
Verschillende keren met Ryanair gevolgen en leef ook nog. Het gemierenneuk met de bagage is weer minder. Ik heb weleens heel onvriendelijk personeel getroffen maar ook juist weer hele aardige stewardessen. Ik heb die snauwende er wel voor over.
Before you assume, there is this thing called asking.
Ik ben een paar keer met Ryanair weggeweest en vond het echt prima. Je mag bij Ryanair ,in tegenstelling tot bij Transavia bijvoorbeeld, naast je handbagage van 10 kilo ook nog een kleine handtas meenemen. En dat is voor trips tot een week echt wel genoeg.

Bagage bijboeken bij Ryanair is wel duur.

Ik had geen verwachtingen en het viel me dus 100% mee.

Maar Transavia is binnen Europa vaak ook niet heel duur en soms zelfs goedkoper dan Ryanair.

En er zijn tig maatschappijen.

Gewoon vergelijken dus.
Als ik me het goed herinner gevlogen vanaf Weeze, Rotterdam en Eindhoven. Ik vind die kleine vliegvelden fijn.
Before you assume, there is this thing called asking.
Ik vond de beenruimte en de stoel juist fijner dan vorig jaar een keer bij Transavia,toen zat ik echt klem in de middelste stoel en ondanks dat ik te zwaar ben ben ik nog lang geen kamerolifant..
Dank voor jullie antwoord. Ik kijk voor vliegtickets altijd op Skyscanner kennen jullie nog goede sites om tickets te boeken?
Bagage bijboeken is peperduur.

Voor alles vragen ze extra's (bijvoorbeeld incheck op de luchthaven - ik heb nooit internet op vakantie).

Landen dikwijls op vliegvelden 10-tallen kilometers buiten de stad waar je moet / wil zijn.

Ze maken bijvoorbeeld reclame met dat Girona "vlakbij" Barcelona ligt ... da's toch echt dik 100 km van elkaar!

Ik vergelijk vaak en Ryan Air is zelden goedkoper dan een andere maatschappij als ik bij RA ook de prijs van het busticket tot de stad + incheck + bagage meetel.

En die andere luchthavens zijn dan vaak nog bereikbaarder als je 's ochtends om 6 uur daar moet geraken met openbaar vervoer.

Ik ben overigens nog geen enkele luchtvaartmaatschappij tegengekomen die - naast handbagage - geen gewone handtas toelaat. (Je moet natuurlijk niet afkomen met een reuzenkolos.)

Ik neem altijd de twee mee.
Ik ben 2 keer naar Londen gevlogen met Ryanair en 1 keer naar Dublin.

De ruimte is iets beperkter heb ik het idee, maar op zich prima te doen voor dit soort korte vluchten.

Ik woon zelf vlakbij Eindhoven, dus ik vind vliegen vanaf Eindhoven ideaal.
quote:Mietrot schreef op 11 november 2015 @ 19:25:

Landen dikwijls op vliegvelden 10-tallen kilometers buiten de stad waar je moet / wil zijn.

Ze maken bijvoorbeeld reclame met dat Girona "vlakbij" Barcelona ligt ... da's toch echt dik 100 km van elkaar!Stockholm, vliegen ze oa op een vliegveld op 1 1/2 uur met de bus en trein van de stad!
ik heb er al tig keer meegevlogen en leef nog steeds... Onzin dus.

Het is, zeker voor korte trips, meer dan prima te doen.. Je moet voor alles wat je extra wil betalen.. Regels mbt bagage zijn duidelijk.. Wil je gegarandeerd naast elkaar, betalen.. Wil je als eerste vliegtuig in of uit.. betalen..

Maar ik ben altijd erg tevreden . Net als EasyJet.. ook prima.. Lekker goedkoop en basic.. Zou er niet mee naar de VS vliegen, domweg omdat het krappe vliegtuigen zijn. maar dat is dan ook.
Qua bereikbaar vliegeld vlieg ik liever met Easyjet bijv. op London.. Stansted met Ryanair is minder fijn. Dan is het niet meer zo goedkoop.

Als je op het hoofdvliegveld wil landen kies dan KLM ofzo..
Naar Rome is Ryanair wel een aanrader: KLM vliegt op Fiumicino, en Ryanair op Ciampino. Dat laatste vliegveld is (iets) dichterbij. En met zo'n korte vlucht maakt het gebrek aan comfort echt niks uit.
Controleer heel goed waar je precies terechtkomt. Want zoals gezegd, wil dat nog wel eens ene behoorlijk eind van de daadwerkelijke stad vandaan zijn. Bovendien vliegen ze vaak op hele onhandige tijden. Als je bv om acht uur s ochtends terug vliegt, moet je dus een extra nacht hotel boeken voor een dag waar je niks meer aan hebt verder. Die kosten moet je dan eigenlijk wel meerekenen. Hetzelfde als je pas s avonds heel laat aankomt.

Zelf vlieg ik uit principe niet met Ryanair. Het personeel wordt enorm uitgebuit, zowel cabine crew als piloten. En van vrienden die zelf vliegen heb ik genoeg gehoord over hoe ze bij Ryanair omgaan met veiligheid om niet met ze mee te willen vliegen.
Ryanair is wel eens in het nieuws geweest vanwege weinig brandstof op vluchten. Personeel wordt bedreigd en uitgebuit volgend een uitzending van Eenvandaag. Maar daar voel ik me niet verantwoordelijk voor. Wel heb ik de laatste keren met TAP gevlogen en niet met Ryanair. Het was vergelijkbaar qua prijs.
Maar twee keer gevlogen met Ryanair. Qua bagage zijn ze heel strikt maar dat vind ik persoonlijk niet erg als ik zie welk formaat handtas ze nog toestaan (ik had een kleintje uit voorzorg maar zag echt genoeg dames met een halve weekendtas bij wijze van handtas). Wat Nausicaa schrijft, als je door gaat rekenen (extra vervoerkosten of extra nacht hotel) dan ben ik vaak toch goedkoper uit met EasyJet of Transavia. Het ligt dus heel erg aan de bestemming en plek van vertrek of je voordeliger uit bent.
Meerdere malen mee gevlogen. Ja, het is een budgetmaatschappij, maar als je je netjes aan de regels houdt qua bagage is er niks aan de hand. Vind het zelfs een voordeel dat de stoelen 'vast' staan en je dus niet iemand kan hebben die zijn stoel meteen na het opstijgen achterover gooit waardoor je klem zit.

Of de vluchttijden en luchthavens geschikt zijn voor je hangt af van je persoonlijke wensen en heeft mijn inziens niks te maken met de kwaliteit van de luchtvaartmaatschappij. Soms vlieg ik graag 's ochtends vroeg zodat ik nog een hele dag heb of juist 's avonds na mijn werk. Dat is voor iedereen anders.

Heb zelfs een keer een vlucht moeten annuleren ivm een sterfgeval in de familie. Had geen annuleringsverzekering, maar na invullen van een formuliertje (en kopie overlijdensakte) werd het hele bedrag van tickets + bagage zonder problemen en met een nette brief binnen een week teruggestort. Ik weet dat er grote bekende maatschappijen zijn die daar moeilijker over doen.
Keep on dreaming!
quote:dolfje schreef op 11 november 2015 @ 19:13:

Ik ben een paar keer met Ryanair weggeweest en vond het echt prima. Je mag bij Ryanair ,in tegenstelling tot bij Transavia bijvoorbeeld, naast je handbagage van 10 kilo ook nog een kleine handtas meenemen. En dat is voor trips tot een week echt wel genoeg.

Dat is bij de meeste zo, klein handbagage koffer+handtas/laptoptas/fototas.

Let wel goed op de maten van handbagage, die verschillen per luchtvaartmaatschappij, als er op je koffertje staat dat hij approved is als handbagage hoeft dat niet voor iedere maatschappij te zijn.

Over het algemeen is het zo: hoe minder je betaalt, hoe strenger ze zijn.

Ik heb meerdere keren met ryanair en andere maatschappijen gevlogen, opzich is het prima, veiligheid zou ik me ook niet druk over maken. Ze houden zich gewoon aan alle regels, maar wel heel precies, daardoor zijn ze goedkoper. Als er volgens de regels brandstof mee moet voor 110% van de afstand (getal verzin ik even) zal ryanair exact zo veel mee nemen en geen druppel meer (hoe meer brandstof, hoe meer gewicht, dus hoe meer verbruik = duurder) een andere maatschappij zal eerder zeggen, " ach doe er maar wat extra bij"

Comfort is wel een stuk minder bij ryanair, hebt echt het gevoel in een te kleine zweterige bus te zitten. Maar goed, daar is de prijs ook naar. Je merkt ook erg goed dat ze je constant nog vanalles proberen aan te smeren. Duur eten/drinken, loterij tickets etc.

Daarnaast is er ook minder ruimte in het bagagerek. Er zijn meer mensen in het vliegtuig per vierkante meter en die proberen ook nog eens zo veel mogelijk handbagage mee te nemen omdat inchecken erg duur is. Daardoor kan het dringen zijn om je bagage makkelijk op te bergen.

Betaal je bij KLM wat meer, krijg je ook gewoon een veel fijnere vlucht. Stoelen zitten beter, meer ruimte, minder vechten om ruimte in het bagagerek, vriendelijker personeel, minder sardientjes in het blikje. Maar daar betaal je dus ook voor.
Brandpunt (?) heeft ooit een aflevering gemaakt over Ryanair. http://journalistiek.npo.nl/dossiers/ryanair

Ik ben zelf geen fan van Ryanair. Loten verkopen tijdens de vlucht, het deuntje bij een landing op tijd, de afgelegen vliegvelden waar ze op vliegen (soms inderdaad wel heel handig). Ik voel me daar altijd een kudde. Maar, dat gezegd hebbende, voor korte vluchten prima te doen. (Al kies ik, als het even kan, zelf wel voor een andere luchtvaartmaatschappij)
Het is een beetje de Aldi onder de vliegtuigmaatschappijen. Goedkoop, basic, geen gezeur (behalve over bagage dan, maar dat zijn gewoon hun regels) en personeel dat uiteindelijk de rekening betaalt.

Het loont wel om voor je bestemming ook te kijken wat vliegen met een andere maatschappij kost.

Zo vlieg ik binnenkort met SAS van Stockholm (Arlanda) naar Amsterdam voor 35 euro enkele reis, met ruimbagage. Daar kan Ryanair vanaf dat ver-weg-vliegveld (Skavsta) absoluut niet tegenop.
quote:Mietrot schreef op 11 november 2015 @ 19:25:

Ik ben overigens nog geen enkele luchtvaartmaatschappij tegengekomen die - naast handbagage - geen gewone handtas toelaat. (Je moet natuurlijk niet afkomen met een reuzenkolos.)

Ik neem altijd de twee mee.

Dan heb je zeker nog nooit met Easyjet gevlogen.

Had ik eindelijk alles mijn rugzak gestouwd, moest ik mijn handtas er nog bij in proppen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven