Werk & Studie alle pijlers

opleiding sph

11-11-2015 22:13 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo allemaal,

Ik wil in februari graag starten met de opleiding sph. Het is echt een opleding naar mijn hart. Nou lees ik veel dat er weinig werk in te vinden is. Wat is jullie ervaring hierin? Kan jij op dit moment werk vinden? En wat raden jullie mij aan sph of toch pedagogiek waar heb ik meer kans mee op een baan?

Graag hoor ik jullie meningen en tips.
Op dit moment is er niet bijster veel werk in de sph wereld maar wie weet over 4 jaar wel weer. Pedagogiek is alleen tot 21 jaar. Lijkt me nog moeilijker om daar werk in te vinden. Op dit moment nemen de mensen die verpleegkunde hebben gedaan onze banen in. Hopelijk trekt het snel weer bij.
Ik heb dit jaar mijn Sph afgerond en nee er is weinig werk op de opleiding zelf zeiden ze dat t komende jaren nog terug gaat lopen met 65% wegens de omvorming zorgstelsel.
where ever you go, go with your heart
k heb ook sph gedaan en er is best wel werk te vinden hoor

bijvoorbeeld in de gehandicaptenzorg

Hier in de regio zijn er elke dag wel vacatures voor begeleiders te vinden

in de jeugdhulpverlening is het aanbod banen inderdaad minimaal
Weet je zeker dat je in februari wil starten? Ik vind het heel nadelig dat je gewoon instroomt en dus de eerste 20 weken van het schooljaar gemist hebt en die na de zomervakantie moet gaan doen. Ook het vinden van een jaarstage is lastiger omdat er een zomervakantie tussen zit.

Met SPH is er binnen de gehandicaptenzorg wel werk (soms wel op mbo4 niveau, maar als je eenmaal binnen bent kan je natuurlijk makkelijker doorstromen naar een andere functie).
Ik zou als ik jou was Hbo-v doen. Ik heb beide gedaan en hbo-v is toch meest gevraagd.
Ga sjd doen.
Sph is tegenwoordig toch social work?

Ik heb de opleiding 20 jaar geleden gedaan, daarna gewerkt in een AZC, en nu al 12 jaar als sociaal cultureel werker/jeugdwerk, maar er worden inderdaad steeds meer functies weg bezuinigd.
Er is heel weinig werk in te vinden. Met hbo v heb je meer kans op een baan, is dat iets voor jou?
In de verstandelijk gehandicapte zorg is idd wel wat meer werk;) ik merk dat ik dat helemaal niet mee telde in mijn reactie omdat mijn hart en ziel in de psychiatrie liggen...
where ever you go, go with your heart
quote:Skawa schreef op 11 november 2015 @ 23:24:

In de verstandelijk gehandicapte zorg is idd wel wat meer werk;) ik merk dat ik dat helemaal niet mee telde in mijn reactie omdat mijn hart en ziel in de psychiatrie liggen...Dan zou ik echt kijken naar hbo-v. Dan heb je zoveel meer baangarantie.
quote:Amaqanda schreef op 11 november 2015 @ 23:26:

[...]

Dan zou ik echt kijken naar hbo-v. Dan heb je zoveel meer baangarantie.O haha, jij bent TO niet
Wat voor soort baan heb je in gedachte? Er worden nogal wat groepen en dus ook groepswerkers wegbezuinigd namelijk.
Op mbo-niveau is wel werk te vinden, als je onregelmatig werken geen probleem vindt. Als leidinggevende in de gehandicaptenzorg gaat mijn voorkeur uit naar HBO-V of VIG, breder inzetbaar en het agogische deel is makkelijker bijscholen dan het verpleegkundige deel.

Qua baankansen weet ik niet of hbo pedagogiek veel gunstiger is.
Ik ben momenteel bezig met de sph opleiding en merk inderdaad dat mensen om mij heen ook moeite hebben met werk vinden. Ik werk zelf in de gehandicaptenzorg (bbl opleiding) met een moeilijke doelgroep. Sph wordt hier juist heel erg gewaardeerd. Ik denk dat het nu moeilijk is om werk te vinden, maar dat trekt echt wel weer bij.
If you can dream it, you can do it.
Buiten het werk om, vind ik de opleiding wel echt top!
If you can dream it, you can do it.
Ik vind het eigenlijk best gek om een HBO-opleiding te doen met het doel op MBO-niveau te gaan werken en een dito salaris te krijgen (omdat daar nu eenmaal wel banen zijn). Maar goed, misschien ben ik verwend door te zijn afgestudeerd in een tijd waarin je gewoon als HBO-er aan de slag kon.
quote:Frizz schreef op 12 november 2015 @ 07:50:

Ik vind het eigenlijk best gek om een HBO-opleiding te doen met het doel op MBO-niveau te gaan werken en een dito salaris te krijgen (omdat daar nu eenmaal wel banen zijn). Maar goed, misschien ben ik verwend door te zijn afgestudeerd in een tijd waarin je gewoon als HBO-er aan de slag kon.

Ik had een leraar op de sph die zich daar onwijs aan stoorde. Hij dacht dat het ook aan de mentaliteit van de studenten lag dat dit zo gegroeid is. Dat veel sph-ers 'lekker willen zorgen', maar te slim zijn voor het mbo en dan hbo gaan doen.

Ik herken dat wel een beetje, maar het is ook hoe het groepswerk ingericht is. Er is helemaal geen geld voor nog een laag medewerkers die verdieping in de zorg voor de cliënten aan kan brengen. Zeg maar tussen het management en de verzorging in. Dus moeten de hbo-krachten, ook de mbo-taken doen en schiet veel erbij in.
Binnen de gehandicaptenzorg kun je als hbo'er doorstromen naar een leidinggevende functie, maar dan moet je vaak nog wel een management opleiding erbij doen. Anders heb je inderdaad dezelfde functie en taken als een mbo'er.

Wat is je toekomstbeeld? Welke doelgroep ligt je het meest? Ik denk dat het handig is om daar je opleiding mee af te stemmen.

Heb je ook al een vooropleiding?
Er zijn niet veel maar wel wat banen te vinden als SPH'er, het ligt er voornamelijk aan met wat voor doelgroep je wilt gaan werken in de toekomst? In de gehandicaptenzorg zijn er bijvoorbeeld meer banen dan in de jeugdzorg. Met pedagogiek is het nog moeilijker om aan de slag te gaan.
quote:Amaqanda schreef op 11 november 2015 @ 22:25:

Weet je zeker dat je in februari wil starten? Ik vind het heel nadelig dat je gewoon instroomt en dus de eerste 20 weken van het schooljaar gemist hebt en die na de zomervakantie moet gaan doen. Ook het vinden van een jaarstage is lastiger omdat er een zomervakantie tussen zit.

Met SPH is er binnen de gehandicaptenzorg wel werk (soms wel op mbo4 niveau, maar als je eenmaal binnen bent kan je natuurlijk makkelijker doorstromen naar een andere functie).Je stroomt toch niet in? In februari start de opleiding toch ook gewoon? Die beginnen ook bij het begin dan, zo is iig mijn ervaring. Je start in september of in februari en beide opleidingen starten gewoon hetzelfde. Het is niet zo dat je met een start in februari halverwege het jaar invalt bij de groep van september en dan daar maar begint en later dat eerste half jaar inhaalt. Zo is het bij mij iig niet gegaan toen ik in februari begon. Je hebt gewoon 2 keer per jaar dezelfde opleiding die start.
Wees verstandig en doe het niet.

Ken een handvol mensen die de opleiding gedaan hebben en er echt geen werk in kunnen vinden. Als er al werk in te vinden is dan is dit op basis van weinig uren en een kans op vast contract is echt heel klein.

Ook is het geen opleiding waar je veel kanten mee op kan en hierdoor niet snel in aanmerking komt voor een andere baan in een geheel verschillende branche.

De huidige arbeidsmarkt is er helaas niet op gemaakt om te doen waar je hart ligt op dit moment.

Wil je graag de zorg in en wel een baan krijgen, doe dan of verpleegkunde (MBO/HBO) of verzorgende IG (niveau 3, lager dan dat is ook weer erg lastig).

Succes!
quote:Frizz schreef op 12 november 2015 @ 07:50:

Ik vind het eigenlijk best gek om een HBO-opleiding te doen met het doel op MBO-niveau te gaan werken en een dito salaris te krijgen (omdat daar nu eenmaal wel banen zijn). Maar goed, misschien ben ik verwend door te zijn afgestudeerd in een tijd waarin je gewoon als HBO-er aan de slag kon.Ik doe dat wel sinds ik kinderen heb. Ik heb spw en sph gedaan, en na de geboorte van mijn oudste 11 jaar geleden ben ik 20 uur groepswerk gaan doen op mbo niveau
Ik ben in 2012 afgestudeerd en was geloof ik een van de weinige die gelijk een baan had (via mijn stage in het derde jaar ben ik bij deze instelling gaan werken in mijn vierde jaar en kon daarna blijven). Een mede student is orthopedagogiek gaan doen als aanvulling, in de hoop hiermee haar baankansen te vergroten, wat best een goede zet was. Ik zou ooit nog aan de slag willen als sociotherapeut, maar ja, dat beroep bestaat inmiddels amper meer.

Ik denk dat elke zorgopleiding op dit moment niet voor veel baankansen garant kan staan, dus kies iets wat jij het leukst vindt.

Hopelijk trekt het wel weer aan.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
quote:ImFromZeeland schreef op 12 november 2015 @ 09:43:

Wees verstandig en doe het niet.

Ken een handvol mensen die de opleiding gedaan hebben en er echt geen werk in kunnen vinden. Als er al werk in te vinden is dan is dit op basis van weinig uren en een kans op vast contract is echt heel klein.

Ook is het geen opleiding waar je veel kanten mee op kan en hierdoor niet snel in aanmerking komt voor een andere baan in een geheel verschillende branche.

De huidige arbeidsmarkt is er helaas niet op gemaakt om te doen waar je hart ligt op dit moment.

Wil je graag de zorg in en wel een baan krijgen, doe dan of verpleegkunde (MBO/HBO) of verzorgende IG (niveau 3, lager dan dat is ook weer erg lastig).

Succes!Dat is niet waar, ik heb ook SPH gedaan maar werk momenteel in de financiële wereld. Tegenwoordig is het meer: als je maar je HBO papiertje hebt en kan aangeven waarom je in een andere sector wilt werken. Ik krijg er trouwens wel vaak vragen over waarom ik met mijn studie in de financiële wereld terechtgekomen ben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven