Begeleid wonen

11-11-2015 10:50 111 berichten
Door omstandigheden komt een familielid met Nederlands paspoort terug naar Nederland. Alleen is ze voor de wet volwassen. Helaas zijn er zoveel dingen in haar leven gebeurd dat ze niet in staat is om meteen haar leven op te pakken zoals ieder ander. (Mentaal achterstand, Flinke medische achtergrond, woont meer dan de helft van haar leven in een ander land)

Hoe komen jongeren terecht bij Begeleid wonen? Wat zijn de stappen die we kunnen gaan nemen. Ik vrees dat haar vader er niet voor gaat en ik een van de weinige ben die haar de weg kan wijzen. Bij mij in huis kan niet en wil ik niet.
Ja dat klopt. Thanks Pejeka. Ook iets om met mijn therapeut aan de gang te gaan.
quote:pejeka schreef op 13 november 2015 @ 10:40:

[...]

Probeer die twee dingen los te koppelen. Je mag om je moeder rouwen zonder daarmee de verplichting op je te laden voor je inmiddels volwassen zus te moeten zorgen. Jij mag ook, nu je moeder in de laatste fase van haar leven is, contact met haar hebben als je wilt, je gevoelens uiten, zonder daarmee die verplichting aan te gaan.

Zie dat gescheiden. Het leven en de verzorging van je zus staat los van het afscheid van je moeder. Het is geen koppelverkoop. JIJ beslist.

Juist dat bedoel ik. Niet dat je geen contact meer met ze moet hebben maar geen ruimte geven om je zus te helpen. Wat dat betreft niet thuis geven. Je zus is volwassen en rot situatie of niet ze is ook verantwoordelijk voor zichzelf en niet jij.

Sterkte.
quote:maka22 schreef op 13 november 2015 @ 10:50:

Ja dat klopt. Thanks Pejeka. Ook iets om met mijn therapeut aan de gang te gaan.Goed dat je hulp hebt, dat wilde ik al vragen. Lijkt me een hele lastige situatie terwijl je zelf al genoeg achter de rug hebt zo te horen.
Ik heb al meerdere keren met mijn zus erover gehad dat zij ook haar verantwoording moet nemen. Maar ze wilt het niet zien denk ik. Zag dat ze FB had verwijdert. Gisteren dreigde ze met dat ze dan maar zelfmoord wilde plegen...
Ik weet dat het een schreeuw is om aandacht. Heb haar al eens verteld dat dat niet de bedoeling is.
Alle reacties Link kopieren
quote:maka22 schreef op 13 november 2015 @ 11:16:

Ik heb al meerdere keren met mijn zus erover gehad dat zij ook haar verantwoording moet nemen. Maar ze wilt het niet zien denk ik. Zag dat ze FB had verwijdert. Gisteren dreigde ze met dat ze dan maar zelfmoord wilde plegen...Dat is geestelijke chantage. Ga er niet op in. Laat je niet manipuleren. Mensen die heel hard roepen dat ze zelfmoord gaan plegen als jij niet doet wat ze willen, plegen vrijwel nooit zelfmoord. Die gebruiken dat dreigement alleen maar om op jouw (schuld)gevoel in te spelen en zo hun zin te krijgen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Weet ik. Hoe harder men roept hoe minder het waar is. Ze heeft het allemaal gezien bij mijn moeder hoe het werkt. Heb in mijn leven meerdere zelfmoorden van dichtbij meegemaakt en dat zijn toch altijd de stille mensen geweest.
dit is dus o.a. het soort gedrag die ik niet heel normaal vind.
Dat is ook geen normaal gedrag natuurlijk. Ik denk dat de kans dat je zus hetzelfde heeft als je moeder behoorlijk groot is. Daar horen manipuleren (dreigen met suïcide), automutileren, schuld buiten zichzelf leggen, zichzelf wel normaal vinden enz enz ook allemaal bij. Een goede diagnose en de juiste hulp (die is er zeker wel maar wel lange wachtlijsten) is dus wel belangrijk. Maar dan moet ze wel zelf willen.
Het zit in mijn moedersfamilie. Ik heb ook de neiging tot maar heb door vroeg ingrijpen van jeugdzorg redelijk de controle over. Herken wanneer ik in zo een bui zit.

En een ander ding ken ik ook van die tijd. Als je niet wilt geholpen worden dan heeft het geen zin...:(
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 13 november 2015 @ 10:40:

[...]

Probeer die twee dingen los te koppelen. Je mag om je moeder rouwen zonder daarmee de verplichting op je te laden voor je inmiddels volwassen zus te moeten zorgen. Jij mag ook, nu je moeder in de laatste fase van haar leven is, contact met haar hebben als je wilt, je gevoelens uiten, zonder daarmee die verplichting aan te gaan.

Zie dat gescheiden. Het leven en de verzorging van je zus staat los van het afscheid van je moeder. Het is geen koppelverkoop. JIJ beslist.Mooie duidenlijk posts Pejeka.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven