School en hoe dat loopt

15-11-2015 09:49 46 berichten
Over een week of wat krijgen de koters hun eerste rapport van dit schooljaar.

Ik ben benieuwd aangezien er nooit toetsen mee naar huis komen (wel cijfers maar mijn oudste is slim genoeg om alleen de 8ten en 9gens trots door te geven .

Hoe gaat dat op jullie school? Komen de toetsen mee naar huis? Heb je als ouder zicht op hoe het gaat?
Via magister weten wij alles
Mijn oudste 2 zitten op het voortgezet onderwijs, die hebben een website waar alle cijfers opstaan. Dochterlief geeft al haar cijfers netjes door, ook onvoldoendes.
Via Som-today zou ik alles kunnen zien, maar ik kijk nooit. Ze melden zelf de cijfers, en anders is er het rapport.
Alle reacties Link kopieren
Hier gaat het hetzelfde als bij suze. En school zegt daarover: zolang je niets hoort gaat het goed.

Tja, daar zijn we toch een beetje mee op de koffie gekomen, want het bleek helemaal niet zo goed te gaan. Cijfers waren wel voldoende, dus school gaf geen kik. Maar er kwam niet uit wat erin zat, kind was zwaar gefrustreerd. En dan is het best rot als er maar twee rapporten per jaar komen, waarbij de laatst in de laatste week voor de zomervakantie. Alle afspraken verdwijnen dan in de overdracht. En in ons geval werd daar niks mee gedaan.

Wij zijn er wat meer bovenop gaan zitten. Niet om de kind tot grotere hoogte te stuwen, maar omdat ze blijkbaar niet gemotiveerd was en behoorlijk ongelukkig.
Er zijn toch ook ouderavonden waar je kunt vragen hoe het gaat?
Op de basisschool heb ik nooit iets meegekregen van toetsen en cijfers en nu op het VO eigenlijk ook nauwelijks.

En eerlijk gezegd boeit het me ook niet echt. Ik wil weten of ze een beetje met plezier naar school gaan en of ze af en toe wat leren, verder zal het wel gaan zoals het gaat.
You can do whatever you want - no one cares.
Week 34 van de Extremely Demotivational Calendar
Toetsen komen hier ook maar mondjesmaat mee naar huis. Kennelijk is het tegenwoordig ongebruikelijk om inzicht te krijgen in waar het mis gaat bij onvoldoendes.

Inzicht in de cijfers hebben we dan weer wel, via magister. Maar puber heeft er geen moeite mee om goede èn slechte cijfers aan ons te melden gelukkig.
Ik hoor nooit iets, twee keer per jaar rapport, that's it.
Magister is voor middelbare school toch? Suze heeft het over de lagere school.
Oudste dochter zit sinds dit schooljaar op de middelbare school, dus alles is nieuw.

Wij kunnen via magister de cijfers in de gaten houden en die zijn zeer goed (gemiddeld een 8 vwo). Toch vind ik het belangrijkste dat zij met plezier naar school gaat.
quote:marjolein852 schreef op 15 november 2015 @ 10:44:

Oudste dochter zit sinds dit schooljaar op de middelbare school, dus alles is nieuw.

Wij kunnen via magister de cijfers in de gaten houden en die zijn zeer goed (gemiddeld een 8 vwo). Toch vind ik het belangrijkste dat zij met plezier naar school gaat.Cijfers zijn zo onbelangrijk dat je ze toch even wil melden
Ik kan inloggen om de resultaten van toetsen (basisschool) te zien. Echter, die cijfers zijn zonder enige duiding dus het zegt alsnog vrij weinig vind ik. Van die 2 x 10 minuten beleefdheden uitwisselen per jaar word ik ook niet heel veel wijzer. ik ga af op mijn intuïtie en de verhalen van mijn kinderen. En daar baseer ik eventuele actie op.
Mijn kinderen zitten nog maar op de basisschool. Tussen de rapporten door hoor je eigenlijk nooit echt hoe het gaat. Wel als er iets serieus aan de hand. Tot nog toe laten de rapporten een goed en gelijkmatig resultaat zien dus weinig reden om er echt intensief ons mee te bemoeien. Als ze een spreekbeurt hebben dan hoor je wel meteen hoe het gaat.

Straks op de middelbare school zal het wel serieuzer worden.
Als je vind dat je te weinig informatie krijgt kun je een gesprek inplannen met de mentor/leerkracht. Ik vind dat je het grotendeels zelf in de hand hebt, je moet alleen wel die actie willen nemen.
Typisch eigenlijk: bijna elke middelbare school gebruikt Magister en ik ken geen enkele basisschool die dat doet.

Natuurlijk ligt de nadruk op de middelbare meer op cijfers dan op de basisschool, maar toch.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Ik verbaas me er altijd over dat scholen klagen dat de ouderbetrokkenheid zo laag is. Geen wonder toch als er voor het contact met ouders in een heel jaar precies 20 minuten beschikbaar is. Dat nodigt nu niet bepaald uit tot een gezamenlijke opvoedrelatie.

Maar goed, bij ons gaat het ook zo. Als je zelf geen gesprek aanvraagt hoor je in een heel jaar niets. Ouders mogen niet mee de klas in, dus als je als ouder het stramien van school volgt zie je bij het 10-minuten gesprek in november pas van wie je kind les heeft.
quote:Pantax schreef op 15 november 2015 @ 11:14:

Ik verbaas me er altijd over dat scholen klagen dat de ouderbetrokkenheid zo laag is. Geen wonder toch als er voor het contact met ouders in een heel jaar precies 20 minuten beschikbaar is. Dat nodigt nu niet bepaald uit tot een gezamenlijke opvoedrelatie.

Maar goed, bij ons gaat het ook zo. Als je zelf geen gesprek aanvraagt hoor je in een heel jaar niets. Ouders mogen niet mee de klas in, dus als je als ouder het stramien van school volgt zie je bij het 10-minuten gesprek in november pas van wie je kind les heeft.Van de andere kant: ik heb jaarlijks zo'n 180 kinderen voor mijn neus, ouders hebben er vaak maar twee of drie. Hoe leuk ik het ook vind om goed-nieuwsgesprekken te doen, daar heb ik geen tijd voor. Als het met een kind niet lekker loopt vind ik het wel fijn als ouders met mij contact opnemen en niet zelf gaan zitten wachten tot ik aan de bel trek. Dan maak ik wel tijd vrij voor een gesprek. Maar voor hetzelfde geld hebben ouders het zelf veel te druk; ja, dan ga ik er niet achter aan jagen...
quote:Star schreef op 15 november 2015 @ 10:42:

Magister is voor middelbare school toch? Suze heeft het over de lagere school.Ah, dat had ik er niet uit gehaald, dat het over de lagere school ging.
quote:Maechtje schreef op 15 november 2015 @ 11:18:

[...]

Van de andere kant: ik heb jaarlijks zo'n 180 kinderen voor mijn neus, ouders hebben er vaak maar twee of drie. Hoe leuk ik het ook vind om goed-nieuwsgesprekken te doen, daar heb ik geen tijd voor. Als het met een kind niet lekker loopt vind ik het wel fijn als ouders met mij contact opnemen en niet zelf gaan zitten wachten tot ik aan de bel trek. Dan maak ik wel tijd vrij voor een gesprek. Maar voor hetzelfde geld hebben ouders het zelf veel te druk; ja, dan ga ik er niet achter aan jagen...Maar volgens mij gaat het hier nu juist om hoe je daar achter komt als het met je kind niet lekker loopt...
Er komen geen toetsen mee naar huis, er wordt wel gemeld als een uitslag heel anders is dan gewoon zeg maar. Drie rapporten per jaar, één keer per maand is er een soort open spreekuur en elke dinsdag kan je op afspraak met de leraar spreken.

Ik vind het wel goed geregeld zo.
Wij hebben 4 keer per jaar een oudergesprek waarvan 2 keer inclusief rapport. Tijdens die gesprekken worden ook toetsen meegegeven en is er de mogelijkheid de toetsboekjes in te zien die niet mee mogen.
quote:Bij_Zonder schreef op 15 november 2015 @ 11:21:

[...]

Maar volgens mij gaat het hier nu juist om hoe je daar achter komt als het met je kind niet lekker loopt...Maar ook om cijfers, toch? Ze heeft het over rapporten. Puur cijfermatig verwacht ik wel dat, als ouders vragen hebben, ze even met mij contact op nemen. Maargoed, ik werk op een middelbare school, als het cijfermatig niet lekker gaat bespreek ik dat doorgaans met de leerling en niet zozeer met ouders.
quote:Maechtje schreef op 15 november 2015 @ 11:23:

[...]

Maar ook om cijfers, toch? Ze heeft het over rapporten. Puur cijfermatig verwacht ik wel dat, als ouders vragen hebben, ze even met mij contact op nemen. Maargoed, ik werk op een middelbare school, als het cijfermatig niet lekker gaat bespreek ik dat doorgaans met de leerling en niet zozeer met ouders.Precies, PO en VO is wat dat betreft inderdaad een groot verschil. Ik had het over PO, waar het proces wat betreft oudercontact grotendeels gelijk is, maar de leerkracht zo'n 30 leerlingen heeft en de leerlingen veelal nog niet in staat zijn om het aan te geven als er iets niet goed gaat. Nu kun je daar in het VO over discussiëren, maar daar hebben leerlingen in ieder geval de verbale capaciteiten
quote:JollyJ schreef op 15 november 2015 @ 10:46:

[...]

Cijfers zijn zo onbelangrijk dat je ze toch even wil melden Dat zegt ze niet. Dat ze het een het belangrijkste vindt betekent niet dat ze het ander onbelangrijk vindt.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven