Trilangst

15-11-2015 12:32 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al meer dan de helft van mijn leven heb ik last van trilangst. Ik ben bang dat mensen mijn handen zien trillen. Van nature doen ze dat een beetje maar door de angst dat dit gezien wordt, wordt dit sterk uitvergroot. Ik heb hier bijvoorbeeld last van in winkels als ik moet pinnen. Het allermeest speelt dit op mijn werk. Ik durf geen koffie te halen, behalve als ik alleen ben. De keren dat ik het wel probeerde of er niet onderuit kon kreeg ik last van enorme angst en paniek. Waardoor ik nog meer ging trillen. Tot nu toe wist ik er dan met een smoesje mee weg te komen, zodat iemand anders de koffie regelde. Ik schaam me hier enorm voor. Het is mijn leven gaan beheersen maar durf het op mijn partner na, niemand te vertellen.
Hoe oud ben je?

Ik heb dit vanaf mijn pubertijd ook heel lang gehad. Bij mij is het gaan slijten naarmate ik zelfverzekerder werd. heel soms heb ik er nog een beetje last van. In iedere hand een kopje met schoteltje dragen kan ik nog steeds niet, dat zeg ik ook gewoon.
Wat wen originele angst.

Wat is het ergste wat er kan gebeuren als mensen je handen zien trillen?
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Story of my life! Ik had exact ditzelfde kunnen posten in 1996.

Doe jezelf een lol en ga naar de huisarts en laat je doorverwijzen naar een neuroloog.

Dat heb ik bijna twintig jaar geleden ook gedaan, sindsdien slik ik dagelijks betablockers en je zou me nu eens cool moeten zien rondlopen met die plastic bekertjes koffie waar ik het vroeger spaans benauwd van kreeg.

Echt direct morgen doen, het verandert je leven, echt waar!
quote:Monatala schreef op 15 november 2015 @ 12:39:

Wat wen originele angst.

Wat is het ergste wat er kan gebeuren als mensen je handen zien trillen?

Dat je alleen nog maar verder doortrilt en de gloeiend hete koffie over je handen en op de vloer valt enzo. Omdat dat soms ook echt zo gebeurt.

Een lichte trilling is geen schijnsymptoom, de angst ontstaat omdat je die trilling al hebt, de angst maakt het alleen maar nog erger.

Als je het symptoom bestrijdt (het trillen zelf) voel je je weer de baas over je handen en verdwijnt de angst vanzelf, daar hoef je echt geen ingewikkelde angstbestrijdende therapie voor te volgen.
quote:Monatala schreef op 15 november 2015 @ 12:39:

Wat wen originele angst.

Wat is het ergste wat er kan gebeuren als mensen je handen zien trillen?Serieus wat een k*t opmerking. Alsof iemand een zo orgineel mogelijke angst gaat zitten verzinnen!.
quote:vivamam schreef op 15 november 2015 @ 12:50:

[...]

Serieus wat een k*t opmerking. Alsof iemand een zo orgineel mogelijke angst gaat zitten verzinnen!.

Het was niet rot bedoeld, ik had er gewoon nog nooit van gehoord en ik was verrast dat dit bestond.

En dan vraag ik dus wat er dan kan gebeuren, waar ze bang voor is omdat ik, in tegenstelling tot een spinnenfobie ofzo. het niet begrijp.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
google eens op idiopathische tremor. Er zijn best veel mensen die trillen. Zeker wanneer dit al op jonge leeftijd is ontstaan weet men vaak niet wat de oorzaak is. "Het hoort" gewoon bij. Al zie je wel dat het vaker in de familie voorkomt.

Je moet oppassen dat je geen angststoornis gaat ontwikkelen. Maak een afspraak bij je huisarts om uit te zoeken wat de onderliggende oorzaak is van je trillen. En wanneer er verder geen onderliggende problemen zijn dan een verwijzing vragen naar iemand die je leert om met je angsten om te gaan.

De meeste mensen valt het trouwens niet op dat je trilt.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Toffe reactie van Kerol
quote:kerol schreef op 15 november 2015 @ 12:42:

Story of my life! Ik had exact ditzelfde kunnen posten in 1996.

Doe jezelf een lol en ga naar de huisarts en laat je doorverwijzen naar een neuroloog.

Dat heb ik bijna twintig jaar geleden ook gedaan, sindsdien slik ik dagelijks betablockers en je zou me nu eens cool moeten zien rondlopen met die plastic bekertjes koffie waar ik het vroeger spaans benauwd van kreeg.

Echt direct morgen doen, het verandert je leven, echt waar!Wat fijn dat het jou zo heeft geholpen. Bij mij heeft de stap naar de huisarts averechts gewerkt. De betablockers werken zo goed, dat er geen grijntje vertrouwen meer over is dat ik het nog zonder de betablockers zou kunnen. ik vind het een enorme afhankelijkheid die ik nu heb opgebouwd en een verdere aantasting van het vertrouwen in mijn eigen lijf en geest.
....
quote:theia schreef op 15 november 2015 @ 13:28:

[...]

Wat fijn dat het jou zo heeft geholpen. Bij mij heeft de stap naar de huisarts averechts gewerkt. De betablockers werken zo goed, dat er geen grijntje vertrouwen meer over is dat ik het nog zonder de betablockers zou kunnen. ik vind het een enorme afhankelijkheid die ik nu heb opgebouwd en een verdere aantasting van het vertrouwen in mijn eigen lijf en geest.

Ik mik al twintig jaar 's morgens 1 pilletje naar binnen heb verder geen centje angst of trilling meer.

Iemand met oogproblemen doet 's morgens zijn bril op of lenzen in, dat is dezelfde afhankelijkheid, waarom zou dat een probleem zijn?

Ik ga echt niet dood als ik een paar dagen geen pilletje zou nemen, dan tril ik weer, so what? Dat is dan helemaal niet erg meer, als je de macht hebt om het op te lossen.
Is het zo simpel op te lossen Kerol? Fantastisch! Ik heb gigantisch last van trillende handen, maar mijn neuroloog haalt zijn schouders erover op. Ik ga meteen achter de bètablokkers aan maandag, niet geschoten is altijd mis.
Betablockers ben ik niet zo voor, het zijn tenslotte toch medicijnen. Misschien dat een psycholoog je wel kan helpen om ermee om te gaan.

Zoals ik al schreef is het bij mij gaan slijten naarmate ik zelfverzekerder werd.
quote:Isabela schreef op 15 november 2015 @ 13:52:

Is het zo simpel op te lossen Kerol? Fantastisch! Ik heb gigantisch last van trillende handen, maar mijn neuroloog haalt zijn schouders erover op. Ik ga meteen achter de bètablokkers aan maandag, niet geschoten is altijd mis.

Ik ben natuurlijk geen dokter he, en ik weet niet of elke tremor dezelfde is, maar ik had echt exact deze OP kunnen schrijven twintig jaar geleden, en voor mij helpt het.

Ik weet ook dat chirurgen het slikken voor operaties en muzikanten voor optredens, en dat trillen er daadwerkelijk van afneemt, en bij mee heeft dat ook acuut elke angst weggenomen. Vroeger draaide echt mijn maag zich al om als er een koffiepauze naderde ofzo, of als ik voor een groep moest spreken.

PS: Ik ga er ook vanuit dat artsen of apothekers mij zouden waarschuwen als het schadelijke neveneffecten had. Ik krijg het gewoon al twintig jaar op recept voorgeschreven zonder dat ik enig bij-effect merk.
Ik tril ook erg, het zit in de familie. Een familielid is er zelfs arts mee kunnen worden en staat bekend om zijn mooie hechtingen, dus er is nog hoop

Ik vind het soms vervelend en krijg er ook best weleens opmerkingen over (ben je zenuwachtig, waarom knoei je zo, dat soort opmerkingen). Ach ja, ik geef dan maar aan dat ik ermee geboren ben en er niet zoveel aan kan doen.

Wat je aandacht geeft groeit. Probeer het te accepteren en maak het ook niet erger dan het is. Dan knoei je een keer, so what?

Overigens zou ik hiervoor nou nooit aan de bètablokkers gaan. Dat vind ik best een heftig medicijn om voor zoiets onschuldigs te gebruiken!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Ik heb ook last van trilangst door lichte trilhanden. Het is wel minder geworden met de jaren maar soms komt het ineens weer op vooral als iemand erg op mijn handen kijkt. Koffie met een schoteltje is ook iets wat ik niet goed kan hanteren, ik vraag altijd om een beker gelukkig verkeer ik niet in deftige kringen.
thx allemaal voor jullie reacties. Betablokker heb ik wel eens geprobeerd maar hielp niet echt, de angst bleef overheersen. Maar als het je helpt en je bent zo van al het gezeik af? Groot gelijk Kerol! Voor mij ligt de uitdaging in het accepteren en het stoppen met schamen. Het is fijn te weten dat ik niet de enige ben met zo'n strijd.... Ook al gun ik het niemand natuurlijk ;).
Trillen is niet iets waar je je voor hoeft te schamen Hennie. Misschien moet je het gewoon eens tegen een collega zeggen. "Zal ik wat koffie voor je halen? Ik hoop wel dat ik niet mors onderweg, ik tril altijd erg." Dan zul je zien dat je collega daar gewoon normaal op reageert, en waarschijnlijk krijg je de koffie ook zonder te morsen bij je collega.

Of oefen het thuis eens. Beeld je in dat je koffie haalt voor collega's en dat iedereen naar je handen kijkt. En probeer dan toch je armen en schouders te ontspannen en een stukje te lopen met de volle bekertjes. Als je morst, gewoon weer opnieuw proberen en ontspan je armen. Het trillen zal nooit helemaal weggaan maar dat heftige trillen door de spanning in je armen, daar kun je aan werken!

Ikzelf heb het bijvoorbeeld ook erg met soep eten. Dan trilt mijn lepel zo dat de soep ervan af valt. Toch eet ik iedere lunchpauze soep. Als het trillen te erg wordt (vaak als ik aan het praten ben en meerdere mensen naar me kijken), dan stop ik even met soep eten en eet een broodje. Daarna is het erge trillen gestopt en kan ik weer soep eten. Collega's zullen vast merken dat ik tril, maar ach.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Ik tril ook. En ik ben verder sowieso onhandig. Maar ik ben er wel open over tegen mensen. "Ik kan maar één kopje koffie dragen want ik tril." Klaar. Ik durf ook niet de trap af zonder me aan de leuning vast te houden. Soms is dat wel irritant, bv. op het station als je een heel brede trap hebt en je moet een soort van omlopen om bij de leuning te komen. Dat vinden mensen wel raar misschien, maarja.

Ik dacht eigenlijk zelf dat er niks aan te doen was, maar hier lees ik andere berichten. Misschien toch maar eens naar de huisarts dan.
Bedankt allemaal!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven