Sinterklaas
zondag 15 november 2015 om 18:04
Misschien een beetje domme vraag maar toen ik een jaar of 5 was en het sinterklaasavond was toen hoorden we een hoop gestommel boven waarna ik direct de trap op rende en daar in m`n ouders hun slaapkamer stond een grote wasmand vol met kadootjes...
Alleen zag ik ook bij de bovenburen op het dak (een plat dak) sint op zijn paard met een paar pieten die naar me zwaaide en op het moment dat mijn zus boven was en ik dolenthousiast riep en wees naar het dak van de bovenburen waren ze al weg.
Ik ben nu volwassen maar ik vraag me af hoe het kan dat dit toch als een herinnering is opgeslagen? In mijn herinnering stonden ze écht op het dak! Terwijl ik verstandelijk natuurlijk wel weet dat ik het me toen heb ingebeeld, is mijn vraag eigenlijk hoe kan het dat zoiets alsnog als herinnering op word geslagen en hoe het kan dat een kind (ik toen) het zich zo levensecht voorstellen, alsof het echt was en niet om te spelen (kinderen spelen vaak dingen zoals sinterklaasje deed ik vroeger ook) maar dit was voor mij dus echt.
Alleen zag ik ook bij de bovenburen op het dak (een plat dak) sint op zijn paard met een paar pieten die naar me zwaaide en op het moment dat mijn zus boven was en ik dolenthousiast riep en wees naar het dak van de bovenburen waren ze al weg.
Ik ben nu volwassen maar ik vraag me af hoe het kan dat dit toch als een herinnering is opgeslagen? In mijn herinnering stonden ze écht op het dak! Terwijl ik verstandelijk natuurlijk wel weet dat ik het me toen heb ingebeeld, is mijn vraag eigenlijk hoe kan het dat zoiets alsnog als herinnering op word geslagen en hoe het kan dat een kind (ik toen) het zich zo levensecht voorstellen, alsof het echt was en niet om te spelen (kinderen spelen vaak dingen zoals sinterklaasje deed ik vroeger ook) maar dit was voor mij dus echt.
zondag 15 november 2015 om 18:12
Tijdens de kleuterperiode kan je kleuter fantasie en werkelijkheid nog niet uit elkaar houden. Een kleuter kan in zijn eigen magische wereld wonderen verrichten en beleeft avonturen waar hij helemaal in op kan gaan. Ze kunnen praten met dieren, ze zien Sint op het dak en ze kunnen zichzelf verliezen in het vertellen van een fantasieverhaal alsof het allemaal echt gebeurt en het hen allemaal overkomt
http://www.prokino.nl/nl/ ... fantasie-en-werkelijkheid
http://www.prokino.nl/nl/ ... fantasie-en-werkelijkheid
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
zondag 15 november 2015 om 18:37
Zo dacht ik ooit dat Jezus in mijn slaapkamer stond. (Ik was ook 4) Nu nog snap ik niet wat ik gezien heb die nacht. Waarschijnlijk gewoon mijn vader die elke nacht nog even kwam kjjken of ik nog wel goed onder de dekens lag. Hoe ik daar nou Jezus van heb kunnen maken..
A hij leek er niet eens op
B Zo religieus was ik ook weer niet opgevoed.
En toch zie ik het nog zo voor me.
A hij leek er niet eens op
B Zo religieus was ik ook weer niet opgevoed.
En toch zie ik het nog zo voor me.
zondag 15 november 2015 om 20:06
quote:AnAppleADay schreef op 15 november 2015 @ 20:02:
Nee ik zag z'n oren achter het huis verdwijnen.
Net zo'n 'herinnering' als van TO dus...
Oh, dus je " fantaseerde" er een paashaas
van.
Interessant eigenlijk, hoe zoiets werkt.
Als je bv uit een land had gekomen waar geen paashazen "bestaan," had je weer heel anders erop teruggekeken.
Nee ik zag z'n oren achter het huis verdwijnen.
Net zo'n 'herinnering' als van TO dus...
Oh, dus je " fantaseerde" er een paashaas
van.
Interessant eigenlijk, hoe zoiets werkt.
Als je bv uit een land had gekomen waar geen paashazen "bestaan," had je weer heel anders erop teruggekeken.
zondag 15 november 2015 om 22:10
Gisteren terug gezien. Ooit mee gekeken op een feestje.
Ik zag ook een paashaas, een pipo en nog wat meer:
Kijk zelf maar: https://www.youtube.com/watch?v=zD6J7xl5tH8
Ik zag ook een paashaas, een pipo en nog wat meer:
Kijk zelf maar: https://www.youtube.com/watch?v=zD6J7xl5tH8
dinsdag 17 november 2015 om 21:53