School en hoe dat loopt
zondag 15 november 2015 om 09:49
Over een week of wat krijgen de koters hun eerste rapport van dit schooljaar.
Ik ben benieuwd aangezien er nooit toetsen mee naar huis komen (wel cijfers maar mijn oudste is slim genoeg om alleen de 8ten en 9gens trots door te geven .
Hoe gaat dat op jullie school? Komen de toetsen mee naar huis? Heb je als ouder zicht op hoe het gaat?
Ik ben benieuwd aangezien er nooit toetsen mee naar huis komen (wel cijfers maar mijn oudste is slim genoeg om alleen de 8ten en 9gens trots door te geven .
Hoe gaat dat op jullie school? Komen de toetsen mee naar huis? Heb je als ouder zicht op hoe het gaat?
zondag 15 november 2015 om 11:43
quote:Pantax schreef op 15 november 2015 @ 11:14:
. Ouders mogen niet mee de klas in, dus als je als ouder het stramien van school volgt zie je bij het 10-minuten gesprek in november pas van wie je kind les heeft.Daarom ben ik wel heel blij met onze school. Aan het begin van het schooljaar is een avond waar alle leerkrachten zich voorstellen. Is natuurlijk ook maar een kort moment. Maar heb ik er tenminste een gezicht bij.(en weet ik wie juf is en wie ouder )
. Ouders mogen niet mee de klas in, dus als je als ouder het stramien van school volgt zie je bij het 10-minuten gesprek in november pas van wie je kind les heeft.Daarom ben ik wel heel blij met onze school. Aan het begin van het schooljaar is een avond waar alle leerkrachten zich voorstellen. Is natuurlijk ook maar een kort moment. Maar heb ik er tenminste een gezicht bij.(en weet ik wie juf is en wie ouder )
zondag 15 november 2015 om 11:45
Gaat hier nog om de kleuterschool (groep 2) maar op dezelfde school zit ook een ouder nichtje (groep 3).
Ze krijgen werkjes mee naar huis (in groep 3 een soort van eindtoetsje waarop je kunt zien wat de meest gemaakte fouten zijn), tijdens oudergesprekken (standaard 3 keer per jaar 15 minuten) krijg je de citoboekjes/werkstukjes te zien. Naast de individuele gesprekken is er ook twee keer per jaar een ouderavond per klas (waar gaan de kinderen mee aan de slag, wat kun je thuis doen om bij te dragen-> in groep 2 is dat vooral nog zoiets als wc-rollen verzamelen ).
In mijn ervaring trekt school vrij vroeg aan de bel en komt er snel een bataljon aan IB-ers aan te pas.
En dat vind ik ergens wel prettig aangezien zoon weigert iets te vertellen over school behalve dat het stom en/of saai was. Dus om te kunnen weten met welk thema ze bezig zijn, welk voorleesboekje, etc ben ik aangewezen op het infoblaadje.
Ze krijgen werkjes mee naar huis (in groep 3 een soort van eindtoetsje waarop je kunt zien wat de meest gemaakte fouten zijn), tijdens oudergesprekken (standaard 3 keer per jaar 15 minuten) krijg je de citoboekjes/werkstukjes te zien. Naast de individuele gesprekken is er ook twee keer per jaar een ouderavond per klas (waar gaan de kinderen mee aan de slag, wat kun je thuis doen om bij te dragen-> in groep 2 is dat vooral nog zoiets als wc-rollen verzamelen ).
In mijn ervaring trekt school vrij vroeg aan de bel en komt er snel een bataljon aan IB-ers aan te pas.
En dat vind ik ergens wel prettig aangezien zoon weigert iets te vertellen over school behalve dat het stom en/of saai was. Dus om te kunnen weten met welk thema ze bezig zijn, welk voorleesboekje, etc ben ik aangewezen op het infoblaadje.
zondag 15 november 2015 om 12:02
Hier op de basisschool geldt de regel, zolang je vanuit school niets hoort gaat het goed.
Toen oudste wat moeite bleek te hebben met spelling, kreeg ik ook meteen de vraag of ik op gesprek wilde komen.
Hier vertellen de kinderen wel welke cijfers behaald zijn, zowel de hoge als de lage
Toen oudste wat moeite bleek te hebben met spelling, kreeg ik ook meteen de vraag of ik op gesprek wilde komen.
Hier vertellen de kinderen wel welke cijfers behaald zijn, zowel de hoge als de lage
Girls compete with each other, women empower one another
zondag 15 november 2015 om 12:18
Van de basisschool hoor ik alleen iets als ik erom vraag. Dochter komt af en toe wel met een toets, maar presteert zo wisselend dat het toch altijd weer een verrassing is wat er op haar rapport staat.
Mijn magister app van de middelbare geeft tegenwoordig geen cijfers meer. Die kan ik nog wel zien als ik inlog. Dat doe ik echter zelden want we hebben afgesproken dat ze me vertelt als ze een onvoldoende heeft (die ene keer per jaar ).
Mijn magister app van de middelbare geeft tegenwoordig geen cijfers meer. Die kan ik nog wel zien als ik inlog. Dat doe ik echter zelden want we hebben afgesproken dat ze me vertelt als ze een onvoldoende heeft (die ene keer per jaar ).
zondag 15 november 2015 om 12:33
quote:Pantax schreef op 15 november 2015 @ 11:14:
Ik verbaas me er altijd over dat scholen klagen dat de ouderbetrokkenheid zo laag is. Geen wonder toch als er voor het contact met ouders in een heel jaar precies 20 minuten beschikbaar is. Dat nodigt nu niet bepaald uit tot een gezamenlijke opvoedrelatie.
Maar goed, bij ons gaat het ook zo. Als je zelf geen gesprek aanvraagt hoor je in een heel jaar niets. Ouders mogen niet mee de klas in, dus als je als ouder het stramien van school volgt zie je bij het 10-minuten gesprek in november pas van wie je kind les heeft.
Nou dit dus, dit geeft het gevoel dat ik heb leuk weer.
Het is toch gewoon raar dat ik niks weet?
Het kind waarover ik me nu licht zorgen maak, nou ja, zorgen, ik wil er gewoon meer van weten, komt de laatste tijd thuis met rare verhalen. Juffen die schreeuwen, vragen die niet gesteld mogen worden, werk dat niet nagekeken blijkt te zijn als ik de schriften bekijk.
Jongens die meisjes uitschelden voor k**, herrie. Dat werk.
Ik heb de juffen gemaild om aan te geven wat ik hoor. Nog geen reactie, hopelijk kont dat nog en stelt het me redelijk gerust.
Maar het knaagt gewoon dat ik zo weinig hoor over de klassen vanuit school.
Ik verbaas me er altijd over dat scholen klagen dat de ouderbetrokkenheid zo laag is. Geen wonder toch als er voor het contact met ouders in een heel jaar precies 20 minuten beschikbaar is. Dat nodigt nu niet bepaald uit tot een gezamenlijke opvoedrelatie.
Maar goed, bij ons gaat het ook zo. Als je zelf geen gesprek aanvraagt hoor je in een heel jaar niets. Ouders mogen niet mee de klas in, dus als je als ouder het stramien van school volgt zie je bij het 10-minuten gesprek in november pas van wie je kind les heeft.
Nou dit dus, dit geeft het gevoel dat ik heb leuk weer.
Het is toch gewoon raar dat ik niks weet?
Het kind waarover ik me nu licht zorgen maak, nou ja, zorgen, ik wil er gewoon meer van weten, komt de laatste tijd thuis met rare verhalen. Juffen die schreeuwen, vragen die niet gesteld mogen worden, werk dat niet nagekeken blijkt te zijn als ik de schriften bekijk.
Jongens die meisjes uitschelden voor k**, herrie. Dat werk.
Ik heb de juffen gemaild om aan te geven wat ik hoor. Nog geen reactie, hopelijk kont dat nog en stelt het me redelijk gerust.
Maar het knaagt gewoon dat ik zo weinig hoor over de klassen vanuit school.
zondag 15 november 2015 om 13:12
zondag 15 november 2015 om 13:21
Hier krijg je in principe 4x per jaar een rapport + een voortgangsgesprek. Daar tussen is er geen contact. Tenzij er natuurlijk problemen zijn. Je kan altijd een afspraak maken als je een extra gesprek wil. Het is niet de bedoeling om de leerkracht 's ochtends aan te schieten met alle problemen want dan zijn ze druk met kinderen begroeten maar een afspraak maken kan altijd wel.
Zolang het mijn kinderen goed gaat op school vind ik het prima zo. Ik heb zelf niet de behoefte aan meer contact. Hier mag je trouwens je kind ook niet tot in de klas brengen. Vind ik ook wel terecht. Het schoolgebouw is vrij klein en het zou behoorlijk chaotisch worden als je ook nog de ouders hebt. De laagste groepen verzamelen zich op het schoolplein (leerkrachten staan buiten) & de hoogste groepen mogen zelfstandig naar de klas lopen.
Zolang het mijn kinderen goed gaat op school vind ik het prima zo. Ik heb zelf niet de behoefte aan meer contact. Hier mag je trouwens je kind ook niet tot in de klas brengen. Vind ik ook wel terecht. Het schoolgebouw is vrij klein en het zou behoorlijk chaotisch worden als je ook nog de ouders hebt. De laagste groepen verzamelen zich op het schoolplein (leerkrachten staan buiten) & de hoogste groepen mogen zelfstandig naar de klas lopen.
zondag 15 november 2015 om 15:41
quote:Star schreef op 15 november 2015 @ 13:12:
[...]
Mag je klas niet mee in?
Hier wel. Juffen hebben altijd tijd voor een praatje/update/klacht. Raar dat je dat via de mail moet doen.
Afzetten bij de deur. De leerkracht heeft dan geen tijd voor een gesprek.
Vandaar dat ik maar een mailtje heb gedaan. Het antwoord daarop geeft me hopelijk inzicht in de volgende stap.
En de opmerkingen in dit topic. Ik lees graag hoe het bij anderen werkt.
[...]
Mag je klas niet mee in?
Hier wel. Juffen hebben altijd tijd voor een praatje/update/klacht. Raar dat je dat via de mail moet doen.
Vandaar dat ik maar een mailtje heb gedaan. Het antwoord daarop geeft me hopelijk inzicht in de volgende stap.
zondag 15 november 2015 om 15:45
quote:Suze02 schreef op 15 november 2015 @ 15:41:
[...]
Hopelijk een nuttig antwoord. Zou niet echt blij zijn met deze gang van zaken.
Ook geen wekelijkse nieuwsbrief oid?
Ook geen directeur aanspreekbaar?
[...]
Hopelijk een nuttig antwoord. Zou niet echt blij zijn met deze gang van zaken.
Ook geen wekelijkse nieuwsbrief oid?
Ook geen directeur aanspreekbaar?
zondag 15 november 2015 om 16:04
Ik vind ouderbetrokkenheid ook belangrijk en ik neem daar indien mogelijk zelf ook het initiatief in als docent. Ik heb gewerkt met een systeem waar je naast aanwezigheid ook noteerde of er nog iets bijzonders was gebeurd tijdens de les, gecodeerd met verschillende kleuren. Dus als een leerling een aantal lessen niet echt op een positieve manier indruk maakte, of het huiswerk was een les niet gemaakt, dan ging er een berichtje naar huis. Ongeveer zo lang als een smsje, maar wel genoeg info om als ouder mee aan de slag te kunnen. Daarnaast is direct contact ook mogelijk in de vorm van interne emails tussen ouders en docenten. Ik vind dat prettig werken. Het kost over het algemeen weinig tijd, maar je blijft als ouder wel op de hoogte. En het is als docent fijn om te weten dat de ouders ook helpen om issues in de kiem te smoren. (Dat gebeurde overigens heel erg weinig, want ik had gewoon een paar hele leuke groepen.) Maar goed, niet elke docent maakte daar zoveel gebruik van als ik
zondag 15 november 2015 om 18:25
Hier hoor je ook niet zo veel zolang er geen bijzonderheden zijn, maar voor vragen heeft de juf altijd tijd. Zo heb ik morgen een kort gesprekje, puur om even van haar te horen hoe dochter het nu doet, om verrassingen op cito te voorkomen. Er zijn geen zorgen, maar ik ben gewoon benieuwd en van dochter hoor ik niets. Juf vindt zo'n gesprekje prima, en de stand van zaken is dan voor beide weer even duidelijk. Het maakt mij niet uit of dat op mijn initiatief of dat van de juf is.