Suprises ik vind het echt STOM

16-11-2015 07:24 213 berichten
Alle reacties Link kopieren
Blehhhh, ze zijn weer binnen, 2 lootjes van de kinders voor suprises op school.

Ik als niet knutsel gefrunnik gebrek aan fantasie moeder heeft er onderhand echt een hekel aan.

En tja de kinderen hebben helaas mijn genen.

In de moeders van school groepsapp kieren ze al van de voorpret, ze vinden het geweldig leuk allemaal.

Ligt het aan mij dat ik het gewoon echt heel stom vind
Ik denk dat bij dit soort dingen de scheidslijn tussen een leuk feest en de druk voelen heel dun is. Anders dan bij ander huiswerk lever je dit niet gewoon in bij de leerkracht, nee je ziet al het werk dat de rest (of de ouders) hebben gemaakt en dus ook hoe jouw werk afsteekt tegenover het werk van anderen (positief of negatief), bij een gelegenheid die juist gezellig zou moeten zijn. Ik vond als kind Sinterklaas fantastisch, maar kan me ook nog goed de middagen- en avonden herinneren dat ik haast huilend aan de keukentafel zat, gewoon omdat ik niet creatief ben, bang om iets te maken dat niet goed genoeg zou zijn. Ik was inderdaad bang voor de reacties die ik nu ook hier lees: Mijn kind kreeg dit- en dit, terwijl hij of zij iets heel moois had gemaakt. Ik was dus zo'n kind dat op mijn manier echt druk was geweest met iets dat voor anderen heel simpel is.

Ik vind juist dat zo'n leuk en gezellig feest geen druk op de ketel zou moeten hebben en geen huiswerk zou moeten zijn, het gaat volgens mij gewoon alleen om de gezelligheid met elkaar.
Ik heb het eens andersom gehad, ik had ooit iets heel moois geknutseld (unicum!) En ik kreeg geen prijs want het was zo mooi dat men niet geloofde dat ik het zelf gemaakt had .
.
Het stomme eraan vind ik dat ik in deze weken al aan zoveel moet denken, en dan vind ik iets in elkaar knutselen met kind best gedoe, ja. Ik help trouwens aan de zijlijn, ik laat kind het meeste werk doen. Maar van mij hoeft het niet afgeschaft te worden.

Enige controle zou ook fijn zijn, oudste kreeg een kartonnen doos met papiersnippers met daarin een cadeautje. Als zijnde 'grabbelton'. Lekker makkelijk. Terwijl er van tevoren door de juf werd gezegd dat zoiets niet de bedoeling was.
Ozo.
quote:matroesjka_ schreef op 16 november 2015 @ 09:06:

Door dit topic snap ik opeens waarom ik altijd met een van de zieligste surprises op school kwam aankakken. Die andere kinderen lieten het gewoon door hun moeder doen Mijn kinderen konden zelfs geen eer inleggen met een surprise die door mij gemaakt werd.
The early bird suffers longer.
Week 38 van de Extremely Demotivational Calendar
quote:impala schreef op 16 november 2015 @ 09:13:

Ik heb het eens andersom gehad, ik had ooit iets heel moois geknutseld (unicum!) En ik kreeg geen prijs want het was zo mooi dat men niet geloofde dat ik het zelf gemaakt had .

Dat kan ook. Maar ik zie 7 jarigen niet hele constructies van ijzerdraad in elkaar draaien of met een naaimachine aan de slag gaan bijvoorbeeld. En dat soort dingen gebeurde wel.

Een keer moesten ze een uitvinding maken en zelf in elkaar zetten. Dat ging lekker kinderlijk van 'een speelgoedopruimmachine' en meer van dat. Één kind had een briljante uitvinding. Won. En prijs werd later ingetrokken omdat moeders het gewoon van YouTube had geplukt.
quote:Desperate_Housewive schreef op 16 november 2015 @ 09:11:

[...]

Huiswerk is toch ook geen feestje? Dit is gewoon huiswerk voor een activiteit op school. Ik zie weinig verschil.

Een kind dat slecht is in rekenen wordt toch niet veroordeeld omdat zijn/haar rekenhuiswerk niet perfect is?

Daarbij vind ik rekenen toch echt stukken belangrijker dan knutselen.
Ik hou er ook niet van, vroeger al niet en nu nog steeds niet. Ben zelf a-creatief en mijn kinderen vinden knutselen geweldig, maar er komen bepaald geen kunstwerken uit. En idd, deze tijd van het jaar is al zo druk en dan komt dat hele gedoe er ook nog bij.
..
quote:Desperate_Housewive schreef op 16 november 2015 @ 09:05:

[...]

Dan snap ik het wel, maar geen zin om een surprise te maken lijkt me niet echt een reden om niet mee te doen toch? Daar reageerde ik op, iemand die geen zin had en dus thuis bleef die dag Dat ligt met de kinderen van Solomio wel even iets genuanceerder.
quote:fietsie schreef op 16 november 2015 @ 09:19:

[...]

Dat ligt met de kinderen van Solomio wel even iets genuanceerder.

Dat ligt nauwelijks aan mijn kinderen en wel aan mij.

Ik vind dat kinderen zeker moeten leren dat ze dingen moeten doen die ze niet leuk vinden, maar dan wel graag zinnige dingen.
Pinterest nemen en kind helpen maar niet voor ze maken. Ik vind het wel leuk maar kan zelf niet zo goed dingen bedenken.
quote:Solomio schreef op 16 november 2015 @ 09:17:

[...]

Een kind dat slecht is in rekenen wordt toch niet veroordeeld omdat zijn/haar rekenhuiswerk niet perfect is?

Daarbij vind ik rekenen toch echt stukken belangrijker dan knutselen.Een kind krijgt voor rekenen ook gewoon een cijfer, dat is toch ook een veroordeling? En hierbij gaat het om iets dat voor een ander is, dan kan je niet aankomen met een prul. Dus in dat opzicht snap ik de "veroordeling" hierbij wel. En ik neem niet aan dat die "veroordeling" in houd dat de hele surprise in de prullenbak gaat bij de leraar en dat ze alleen als mededeling krijgen dat ze wat anders moeten maken. Die "veroordeling" zal hopelijk bestaan uit tips wat anders kan en hoe ze dat kunnen doen enz.
Dan zit er maar 1 ding op voor de juf/meester: de surprise op school in elkaar laten knutselen, zodat overijverige ouders zich niet meer bemoeien met zaken die hun niet aangaan: zelf met de eer gaan strijken over de hoofden van de kinderen heen door de surprise van kind te maken.

Kinderachtig tegen elkaar opbieden van volwassenen: kijk mij eens!
Oh, ik mocht vroege mijn huiswerk overdoen als ik er met de pet naar gegooid had.

En wat nuttig is, tja over andere vakken bepalen ouders toch ook niet of het huiswerk wel gemaakt dient te worden?

Tafels uit het hoofd leren? Welnee, Pietje gebruikt wel een rekenmachine.

Topografie? Marietje heeft een smartphone met Google maps.

Spelling? Klaasjes ouders gebruiken zelf toch ook de spellingcontrole?
quote:lisaviva schreef op 16 november 2015 @ 09:26:

Dan zit er maar 1 ding op voor de juf/meester: de surprise op school in elkaar laten knutselenDat kan niet: dan is de hele verrassing eraf natuurlijk.
quote:Desperate_Housewive schreef op 16 november 2015 @ 09:25:

[...]

Een kind krijgt voor rekenen ook gewoon een cijfer, dat is toch ook een veroordeling? En hierbij gaat het om iets dat voor een ander is, dan kan je niet aankomen met een prul. Dus in dat opzicht snap ik de "veroordeling" hierbij wel. En ik neem niet aan dat die "veroordeling" in houd dat de hele surprise in de prullenbak gaat bij de leraar en dat ze alleen als mededeling krijgen dat ze wat anders moeten maken. Die "veroordeling" zal hopelijk bestaan uit tips wat anders kan en hoe ze dat kunnen doen enz.

Bij rekenen heb je tenminste nog objectieve criteria, bij knutselen totaal niet.

Ik kan het niet, mijn kinderen kunnen het niet. En ik vind het ook volstrekt onbelangrijk.
quote:Bibi1973 schreef op 16 november 2015 @ 09:29:

Oh, ik mocht vroege mijn huiswerk overdoen als ik er met de pet naar gegooid had.

En wat nuttig is, tja over andere vakken bepalen ouders toch ook niet of het huiswerk wel gemaakt dient te worden?

Tafels uit het hoofd leren? Welnee, Pietje gebruikt wel een rekenmachine.

Topografie? Marietje heeft een smartphone met Google maps.

Spelling? Klaasjes ouders gebruiken zelf toch ook de spellingcontrole?

Offtopic, maar ik denk dat het heel zinnig zou zijn om sowieso dat curriculum eens kritisch onder de loep te nemen. Maar ik zie het vrij simpel: sommige dingen moet je nu eenmaal weten/kunnen/kennen om een diploma te halen. Daar zitten zeer onzinnige dingen bij, maar jammer dan.

Onzinnig knutselen hoort daar wat mij betreft niet bij.
Hier kwam het er ook op neer dat ik de surprises maakte voor op school en voor op de voetbal. Volgens mij waren er maar weinig kinderen die het echt zelf deden want daar waren de surprises veel te mooi voor. Maar o, wat had ik er een hekel aan dusik leef met je mee. Nog even en je bent er vanaf. Mijn moeder zei altijd: er is geen ene kloterij of er komt wel een eind aan.
Ik zou er maar voor zorgen dat je kinderen hun best gaan doen. De "eer" die je krijgt als je een mooie surprise hebt gemaakt is ook heel wat waard! (Een echt zelfgemaakte dan.)

Ik ben zelf gek op surprises maken, sowieso op knutselen. Mijn kinderen helaas niet, maar die heb ik echt wel het zelf laten doen. Natuurlijk heb ik ze wel geholpen met ideeën en het uitzoeken van materiaal enzo.
quote:Bibi1973 schreef op 16 november 2015 @ 09:30:

[...]

Dat kan niet: dan is de hele verrassing eraf natuurlijk.O ja!!
quote:patchouli_ schreef op 16 november 2015 @ 07:34:

Ik heb de hele mooie suprise die een van de kinderen vorig jaar kreeg, op zolder gelegd. Zodat ander kind die dit jaar kan gebruiken.

Zegt dat genoeg En dit vind ik dus echt asociaal, denk je nou echt dat niemand die surprise herkent?
Onze oudste (8) gaat dit jaar ook voor het eerst een surprise maken. We hebben nog geen briefje mee gehad, zal deze week wel komen. Zoon is een echte uitvinder, vindt het leuk om iets te bouwen of te bedenken, maar ziet het nut van een mooie afwerking nooit zo in, dus ik zal hem daar zeker een beetje mee helpen. Gaan we als het in zijn ogen 'af' is, nog even samen verven of zo..

Dochter kwam vanochtend op school en vertelde dat ze een chocoladeletter in haar schoen had. Vriendinnetje; en wat nog meer dan? Ander vriendinnetje; geen speelgoed?! En ja, daar kwam de opsomming van wat zij allemaal hadden in hun schoentjes (eerste vriendinnetje had drie verassingseieren en een doosje lego).

Ook hier geldt; je hoeft niet altijd de mooiste/ beste/ leukste dingen te hebben, wees blij met wat je wèl krijgt. Er zullen altijd ouders zijn die het beter/ meer/ anders/ leuker doen dan wij.
quote:theamuts schreef op 16 november 2015 @ 09:43:

[...]

En dit vind ik dus echt asociaal, denk je nou echt dat niemand die surprise herkent?Ik gok zomaar dat de kinderen niet allemaal op dezelfde school zitten.
Trouwens, surprises knutselen op school kan natuurlijk best. Niet klassikaal, maar wel in groepjes.

Maar ook dan heb je natuurlijk kinderen die er meer of minder moeite voor doen en leukere en minder leuke cadeautjes die gekocht worden.
quote:theamuts schreef op 16 november 2015 @ 09:43:

[...]

En dit vind ik dus echt asociaal, denk je nou echt dat niemand die surprise herkent?

Briljant idee vind ik.

En nee, waarom zou iemand dat herkennen? Andere klas toch.
Hier nog een.. en mijn kinderen haten het ook.. Zodra iedereen van basisschool af was zijn we ook direct gestopt met sinterklaas.. Ik had er als kind al niets mee (ben enig kind en mijn moeder was niet zo van de leuke dingen doen ) en toen die van mij klein waren maakte ik er een enorm happening van.. tót die stomme surprises kwamen.. Ik heb er niets mee (want niet crea) ..mijn kinderen zijn ook niet crea.. dus vanaf groep 5 tot en met 8 een drama.. dus klaar met Sint..

Hier dus met kerst iets onder de boom en klaar..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven