Bang...

16-11-2015 10:47 22 berichten
Sinds een jaar moet ik vanuit mijn werk enkele dagen in een project werken. Hiervoor moet ik 50 km met de trein. Het is werk in diensten. Ik ga met de trein omdat ik vaak s avonds moet werken en ik zie in het donker niet goed. Als ik met de auto zou gaan moet ik over een onverlichte snelweg. Ben nachtblind dus dat gaat hem niet worden.

Ik heb nooit echt lekker in de trein gezeten. Kijk steeds om me heen of ik vreemde personen zie. Ook mijn werkplek zelf is een mogelijk doelwit. Ga een paar dagen per week met angst naar het werk. Nu die aanslagen in Parijs zijn geweest durf ik helemaal niet meer.

Lig al 3 nachten wakker van alle ellende. Zei gisteren tegen mijn man dat ik niet meer naar het werk ga. Maar ja dat kan natuurlijk niet.

Wie praat me weer wat common sense in?
De kans dat je om het leven komt door een nare ziekte of een auto-ongeluk is nog steeds vele malen groter dan dat je de klos bent bij een terroristische aanslag.
Is het een idee om een cursus zelfverdediging te gaan doen?

Ik kan me voorstellen dat je je op dat tijdstip niet prettig voelt in de trein.

Succes!
je hebt geen controle over aanslagen, je kunt je niet voorbereiden dus dat is zinloos. laat je niet leiden door angst, dan heb je geen leven. niemand weet wat het volgende doelwit is.
Alle reacties Link kopieren
Wat geeft jou het gevoel weer controle over de situatie te hebben? Pepperspray in je tas? Telefoon bij de hand? Een slot op je werkkamer? Probeer het eerst te zoeken in externe zaken, om zo intern weer wat minder angst te gaan voelen.

Het feit dat er een aanslag is geweest in Parijs, zegt niets over een kans op een aanslag waarbij jij zou omkomen. Er staat ergens (toevallig vanochtend nog gezien) een kansberekening qua kans op overlijden door een aanslag. De kans dat je stikt in een pinda is groter, de kans dat je overlijdt aan een bijensteek ook.

Kun je concreet maken waar je precies bang voor bent? Je zegt vreemde personen, wat bedoel je dan? Terroristen? Verkrachters? Dieven? Psychopaten?
Maak een afspraak met je huisarts en kaart dit aan, voor je daadwerkelijk niet meer durft.

Ik heb ergens een artikel gelezen waarin verteld werd hoeveel inwoners Parijs heeft en hoeveel er daadwerkelijk bij deze aanslagen betrokken waren. Zet alles in perspectief! Zelfs al woon je in Parijs, de kans dat je er niet bij betrokken was is meer dan 99,9 %.

Hier staat het: http://nieuws.tpo.nl/2015 ... rreur-en-het-perspectief/
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Ik heb hetzelfde. Ik moet elke dag anderhalf uur met de trein, over het grote maastricht/amsterdam traject en op utrecht centraal er uit. En ik vind het ook eng. Overdag ben ik er wat nuchterder over,maar snachts lig ik er wakker van. En ik weet dat ik niet zo stom moet doen, maar het gebeurt toch.

Misschien is het meer een gevolg van alle nare gebeurtenissen en het gevoel dat je erbij krijgt (media, ophef, etc) dan daadwerkelijke angst voor die trein. Ik weet het ook niet.
quote:lionlily schreef op 16 november 2015 @ 10:53:

Wat geeft jou het gevoel weer controle over de situatie te hebben? Pepperspray in je tas? Telefoon bij de hand? Een slot op je werkkamer? Probeer het eerst te zoeken in externe zaken, om zo intern weer wat minder angst te gaan voelen.

Het feit dat er een aanslag is geweest in Parijs, zegt niets over een kans op een aanslag waarbij jij zou omkomen. Er staat ergens (toevallig vanochtend nog gezien) een kansberekening qua kans op overlijden door een aanslag. De kans dat je stikt in een pinda is groter, de kans dat je overlijdt aan een bijensteek ook.

Kun je concreet maken waar je precies bang voor bent? Je zegt vreemde personen, wat bedoel je dan? Terroristen? Verkrachters? Dieven? Psychopaten?Hoewel dat logische maatregelen lijken, wil ik hier toch tegen adviseren. Zulke dingen zorgen ervoor dat je angst juist groter wordt. Want als je die een keer vergeet of je telefoon is leeg, wat doe je dan?
Als ik op het perron sta kijk ik constant om me heen. mensen die zich in mijn ogen vreemd gedragen hou ik in de gaten.

Als ik in de trein stap probeer ik zo strategisch mogelijk te gaan zitten. Dus niet meteen achter een klapdeur enz.

Ik werk op een politiebureau, loopt genoeg vreemd volk binnen.

Ben niet bang voor verkrachters oid maar echt puur voor aanslagen. Zeker als ik nu op het nieuws hoor dat de dreiging in heel Europa is en dat Frankrijk de komende dagen/weken nieuwe aanslagen verwacht in eigen land maar ook elders in Europa.
Ik snap heel goed dat je wil vermijden, maar dat versterkt je angst. Neem dat maar aan van iemand die ooit een aantal jaar het huis niet uitkwam vanwege straatvrees en sociale fobie. Ik denk dat heel veel mensen zich nu extra bewust zijn van risico's en daarom anders naar hun omgeving kijken. Maar die angst zou tijdelijk moeten zijn. Over een week of wat zou je niet meer gespannen in de trein moeten zitten, anders zou ik wel naar de huisarts gaan of andere hulp inroepen voor je dingen echt gaat vermijden en je echte problemen krijgt.
Ik snap het eigenlijk best wel. Komende vrijdag ga ik naar een concert in Amsterdam en na de aanslagen in Parijs schoot die angstgedachte ook even door mijn hoofd. Maar dan denk ik maar wat KingImmortal zegt: je hebt er geen controle over en ik weiger me te laten leiden door angst.
Common sense krijg je niet van argumenten. Door common sense ga je wel naar argumenten luisteren.

Kortom, die angst gaat er echt niet uit door wat hier gezegd wordt.
Mijn koor moest zaterdag optreden in een Rotterdams theater. Natuurlijk moesten we aan de aanslagen denken, maar iedereen was aanwezig. Niemand liet uit angst verstek gaan. En dat moet ook, want angst veroorzaken is het enige doel van terroristen.

Op een gegeven moment, toen we met een groep in de artiestenfoyer zaten, kwam een jongeman binnen met een petje op, capuchon erover en een baard die de uitgang naar de coulissen nam. Hij gooide een doosje in de prullebak. Niets aan de hand, hij werkte in het theater hoorden we even later, maar het ging zó snel, stel dat het een bom geweest was, hadden we er niets aan kunnen doen. We moesten erg om onszelf lachen, gewoon omdat het zo snel ging en we eigenlijk pas later in de gaten hadden dat het een vreemde situatie was. Gelukkig maar dat we niet bang waren, want als je iedereen van wie je denkt dat hij er als terrorist uitziet, met argusogen bekijkt, heb je geen rustig moment.

Ik zit dagelijks op mijn dooie gemak in het OV in Rotterdam, ben nog nooit bang geweest.
quote:Isabela schreef op 16 november 2015 @ 11:27:

Ik snap het eigenlijk best wel. Komende vrijdag ga ik naar een concert in Amsterdam en na de aanslagen in Parijs schoot die angstgedachte ook even door mijn hoofd. Maar dan denk ik maar wat KingImmortal zegt: je hebt er geen controle over en ik weiger me te laten leiden door angst.hou je maar vast aan mij
Je werkt op een politiebureau. Volgens mij ben he daar veiliger dan bij de meeste werkgevers. Misschien kun je eens met een paar agenten praten, hoe reëel je angst is?
quote:Isabela schreef op 16 november 2015 @ 11:27:

Ik snap het eigenlijk best wel. Komende vrijdag ga ik naar een concert in Amsterdam en na de aanslagen in Parijs schoot die angstgedachte ook even door mijn hoofd. Maar dan denk ik maar wat KingImmortal zegt: je hebt er geen controle over en ik weiger me te laten leiden door angst.Ik ga vrijdag ook naar een concert in Amsterdam. Precies wat jij zegt, de gedachte schoot door mijn hoofd. Maar het is niet reëel. Ik kan wel niet gaan, maar wat schiet ik daar mee op?
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Schaf jezelf 'n nachtblindheid bril aan voor in de auto, dan hoef je niet meer met de trein.
Shoot first, ask questions later!
quote:redbuIIetje schreef op 16 november 2015 @ 12:32:

Schaf jezelf 'n nachtblindheid bril aan voor in de auto, dan hoef je niet meer met de trein.Heb ik ook, werkt in de auto voor geen meter.
Waar ben je bang voor in de trein? Het lijkt me verstandig dat je hier met een maatschappelijk werker van je bedrijf of bedrijfsarts gaat praten voordat je straks echt in de put zit.

Een trein is lang genoeg om bij mensen te gaan zitten die er niet onguur uit zien.

Als iemand je wat aan wil doen, lukt dat toch wel. Een idioot kan ook een bom onder je auto leggen of je remmen onklaar maken. Op de snelweg kun je net zo goed klem gereden worden, om maar iets stoms te noemen.
Ik begrijp je goed. Ik heb met vlagen dat ik ook angst voel, juist omdat het zo dichtbij komt. Ik reis ook met het OV traject Amsterdam - Rotterdam. Daarnaast woon ik in het centrum en in een wolkenkrabber. Dat laatste ervaar ik als nog spannender want de kans is net wat groter dat ik betrokken ben bij een aanslag dan bij iemand uit lutjebroek. Maar wat kan ik doen? Verhuizen en niet meer naar mijn werk? Ik denk niet dat het de oplossing is. Alhoewel ik bij een nog ernstige dreiging wel twijfel of ik in mijn appartement blijf of een tijdje op een rustigere locatie verblijf.
Waar ik bang voor ben in de trein? Dat er iemand gaat schieten of zichzelf opblaast. Maar de auto is echt geen optie. Zo'n bril heb ik geprobeerd maar werkt voor mij niet.
Welke kans schat je groter in? Een ongeluk op de weg omdat je toch met de auto gaat of een terroristische aanslag in één van de honderden treinen die op dat moment door Europa rijden?

Geef niet toe aan je angst, maar probeer logisch te denken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven