Suprises ik vind het echt STOM

16-11-2015 07:24 213 berichten
Alle reacties Link kopieren
Blehhhh, ze zijn weer binnen, 2 lootjes van de kinders voor suprises op school.

Ik als niet knutsel gefrunnik gebrek aan fantasie moeder heeft er onderhand echt een hekel aan.

En tja de kinderen hebben helaas mijn genen.

In de moeders van school groepsapp kieren ze al van de voorpret, ze vinden het geweldig leuk allemaal.

Ligt het aan mij dat ik het gewoon echt heel stom vind
quote:Solomio schreef op 16 november 2015 @ 09:30:

[...]

Bij rekenen heb je tenminste nog objectieve criteria, bij knutselen totaal niet.

Ik kan het niet, mijn kinderen kunnen het niet. En ik vind het ook volstrekt onbelangrijk.

Ik vind knutselen heel belangrijk. Is heel nuttig voor de stimulering en ontwikkeling van het 'probleem-oplossend-vermogen. Helaas door de moderne knutselpakketten en de pre-fab knutsels op school wordt dat er naar mijn idee bij kinderen al veel te jong weer uitgeslagen.

Bij knutselen vind ik in het begin het resultaat van ondergeschikt belang, de weg er naar toe is vooral

belangrijk. Helaas is tegenwoordig in de kleuterklas vooral het resultaat belangrijk. 27 identieke knutsels voor het raam? Wat is de lol daarvan?

Dat gezegd hebbende mag duidelijk zijn dat ik vind dat kind zelf een surprise maakt en dat ouders er zijn voor de morele steun of om even iets vast te houden of zo. Fijn als het enigszins ergens op lijkt, maar het belangrijkste is dat er aan gewerkt is. De controle van de juf, zou moeten kunnen volstaan met de controle of er een surprise is gemaakt, of er een cadeau in zit, en of er een gedichtje is. Niet over of het mooi genoeg is.
Ik heb eens op een school stage gelopen en daar was het zelfs zo dat de kinderen (groep 6) lootjes gingen trekken, bij mij moesten laten weten wie ze hadden (voor het geval ze het lootje kwijt waren), de surprises vooraf op school moesten inleveren bij juf en het bonnetje in moesten leveren.

Dit was overigens wel een klas waar iedereen zijn eigen surprise maakte en de juf vooral controleerde of er eentje voor iedereen was ingeleverd. Maar dat zelfs de bonnetjes ingeleverd moesten worden en dat dat ook echt nodig was is best sneu.
Ik begrijp overigens wel dat een surprise eerst goedgekeurd moet worden door de leerkracht anders krijgen de minst populaire kinderen alleen maar stomme surprises.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Voor de helderheid.. we maakten dus wel braaf surprises.. meestal iets wat paste bij kado.. zag er niet altijd super uit. maar goed.. we stopten er wel tijd in.. dat is wel zo leuk voor ontvanger.. Mijn twee jongsten hebben ASS dus het was al een stress tijd die sint periode.. dus mén wat waren we blij dat we er vanaf waren.. School vond het onnodig om hen niet mee te laten "vieren" dus hier was het altijd een drama tijd die sint periode.. Zo vol met niet structuur... Nu een serene rust rondom kerst ha a.
Bouw een taart van goedkoop spul zoals torenschuimpjes (Jumbo) en stop daar je cadeautje in.
Het argument van Solo dat alles op school zinvol moet zijn.. tja.. Dan kan je kind dus niet meer naar school.. Ik vind tekenen en knutselen onzinnig.. Ik kan het niet, hou er niet van en mijn kinderen zijn ook precies zo.. die hebben er helemaal niets mee.. Maar ja het moet.. En er zitten ook leerdoelen in.. tja.. het is niet anders.. Ik kan niet de school aanpassen aan mijn persoonlijke voorkeur .. Helaas..
'k Heb eens een keer een Hans en Grietje huisje gemaakt met suikerhartjes, tumtum e.a. kindersnoepgoed enz. erop geplakt. Het huisje kan je zo kopen bij de discounter.
Laatste surprise basisschool was voor meisje wat op zwemmen zat (wedstrijdzwemmen)

Doosje , dubbele bodem gemaakt (kado erin) , blauw geschilderd aan binnenzijde. zwembad banen geschilderd.. daarna met blanke lak afgewerkt tegen doorlopen. Toen gevuld met goedkope gel, met touwtjes baan afscheidingen gemaakt en mooi ingepakt (met op bovenzijde papier dat het rechtop etc. moest worden gehouden).. Dat was de mooiste die we ooit gemaakt hebben..

Ook wel een paard gemaakt.. Keukenrol rollen als benen, doos als lijf, spagetti doos en wc rollen voor nek en hoofd.. manen van brei wol en bruin verven.. kado in doos..
Je kan het ook uitbesteden

http://www.marktplaats.nl ... abe740c1b&previousPage=lr

http://www.marktplaats.nl ... abe740c1b&previousPage=lr
quote:poldervrouw schreef op 16 november 2015 @ 10:08:

Het argument van Solo dat alles op school zinvol moet zijn.. tja.. Dan kan je kind dus niet meer naar school.. Ik vind tekenen en knutselen onzinnig.. Ik kan het niet, hou er niet van en mijn kinderen zijn ook precies zo.. die hebben er helemaal niets mee.. Maar ja het moet.. En er zitten ook leerdoelen in.. tja.. het is niet anders.. Ik kan niet de school aanpassen aan mijn persoonlijke voorkeur .. Helaas..

Toch is er in overleg een heleboel mogelijk.

Nou zitten mijn kinderen inmiddels in het speciaal onderwijs, dat helpt wel.

Ik zeg trouwens niet dat alles op school zinvol moet zijn. Ik zeg dat als een kind ergens enorm veel weerstand tegen heeft ik het bij zinvolle dingen zaak vind om het kind het toch te laten doen, maar bij zinloze dingen vind ik dat zonde van de moeite.
Maybe success just isn't your thing.
Week 35 van de Extremely Demotivational Calendar
quote:impala schreef op 16 november 2015 @ 09:10:

[...]

Goede levensles, toch? Nee, wat voor levensles zou hier in zitten?
quote:hgjb266 schreef op 16 november 2015 @ 10:50:

[...]

Nee, wat voor levensles zou hier in zitten?Dat je niet altijd terugkrijgt wat je geeft.
.
quote:Solomio schreef op 16 november 2015 @ 10:21:

[...]

Toch is er in overleg een heleboel mogelijk.

Nou zitten mijn kinderen inmiddels in het speciaal onderwijs, dat helpt wel.

Ik zeg trouwens niet dat alles op school zinvol moet zijn. Ik zeg dat als een kind ergens enorm veel weerstand tegen heeft ik het bij zinvolle dingen zaak vind om het kind het toch te laten doen, maar bij zinloze dingen vind ik dat zonde van de moeite.

Dat jij iets zinloos vindt, maakt nog niet dat het zinloos is

Ik zie geen dingen op school die zinloos zijn, zelfs het rondlummelen op de laatste schooldagnvan het jaar is nog zinvol. Het is maar net hoe je ernaar kijkt.
quote:impala schreef op 16 november 2015 @ 10:52:

[...]

Dat je niet altijd terugkrijgt wat je geeft.Prima levensles inderdaad. Tot er iemand niks krijgt, terwijl dat wel de afspraak was. Als iemand niet mee wil doen, moet diegene dat op eigen initiatief aangeven. Als iemand anti Sinterklaas is, kan die persoon het gesprek aangaan. Door een lootje te trekken ga je akkoord met de voorwaarden. Dan kun je niet passief agressief gewoon niets maken.
Ik ben zelf echt verschrikkelijk met knutselen (als kind kon ik er al niets van en nu nog steeds niet). Ik ben blij dat kleine man nog geen 2 is maar ik vrees de traktatie-maffia-moeders-knutsel-brigade al op de kleuterschool. Als ik nu soms foto's voorbij zie komen van die dingen en allemaal moeten ze beter/mooier/creatiever. Mijn moeder hielp wel altijd met de suprises maar ik moest het meeste zelf doen. Hier was jaren lang de Bossche bol een mega succes. Je gaat naar de bakker, koopt een rond heel ongesneden brood. Thuis door midden snijden, al het brood eruit halen (kun je gebruiken als eendenvoer of paneermeel). Het uitgeholde brood vullen met watten en hier ook de cadeautjes in verstoppen. Soms maakte ik nog wat gaten in de boven kant zodat ik daar chocolade muizen en kikkers uit kon laten steken. Je zou er tegenwoordig voor kunnen kiezen om de bovenkant met bruine fondant in te pakken maar wij deden het nog met gesmolten chocolade (gewoon in de magnetron chocolade smelten) en de bovenkant hiermee besmeren. Een dag en een nacht bovenkant in de koelkast en dan is de chocolade wel hard geworden. De boel in en op elkaar zetten, in een taartdoos (op internet te bestellen) en klaar is ie. Makkelijk en elk kind houdt bijna van gebak dus altijd in de roos. Heb ook een keer een reuze lineaal gemaakt uit 1 stuk dikker karton.

Maar ik ben het helemaal met je eens, ik vind suprises ook niet leuk maar dat is vooral omdat ik er echt heel slecht in ben om ze te maken. Het dichten gaat me dan weer eens stuk beter af
Hier had de moeder van de ontvanger vorig jaar het lef mij aan te spreken op de surprise die mijn zoon had gemaakt. Dat ze het toch erg jammer vond dat het enkel een beplakte schoenendoos was. Ik ben toen echt zo tegen haar uitgevallen. Hoe haalt ze het in haar botte hersens om iets waar mijn kind 1) ontzettend lang over heeft moeten nadenken omdat haar kind een saaie sukkel zonder hobbies is en het dus ondoenlijk was uberhaupt een leuke surprise te bedenken en 2) ontzettend zijn best op heeft gedaan en het helemaal zekf heeft gemaakt, af te kraken. Echt de brutaliteit. Mijn kind had tenminste het zelf bedacht en zelf gemaakt. Haar kind kan echt niet knutselen en de suprise die hij had gemaakt was duidelijk door zijn moeder gemaakt. Stomme trut (en dat laatste heb ik ook nog gezegd). Ik schoot natuurlijk veel te veel uit mijn slof, maar ik was ook echt zo boos.

Als zoon dit jaar weer dat kind heeft, dan ben ik echt geneigd om zijn moeder te bellen en voor te stellen dat ze zelf de surprise maakt voor haar prinsje, want wij zijn er wel klaar mee.

Grootste successurpise hier was een tennisbal. Bij de pipoos twee halfronde ballen gehaald, snippers en cadeau erin, aan elkaar geplakt, geel geverfd en met wit oogpotlood de lijnen getekend. Super simpel (en een stuk minder werk dan die schoenendoos met logo van vorig jaar) en een groot succes.

Dat zwembad wat hierboven beschreven wordt is echt geniaal. Ik hoop nu bijna dat 1 van mijn kinderen (of allebei haha) een kind hebben wat van zwemmen houdt :-).
quote:fietsie schreef op 16 november 2015 @ 10:00:

[...]

Ik vind knutselen heel belangrijk. Is heel nuttig voor de stimulering en ontwikkeling van het 'probleem-oplossend-vermogen. Helaas door de moderne knutselpakketten en de pre-fab knutsels op school wordt dat er naar mijn idee bij kinderen al veel te jong weer uitgeslagen.

Bij knutselen vind ik in het begin het resultaat van ondergeschikt belang, de weg er naar toe is vooral

belangrijk. Helaas is tegenwoordig in de kleuterklas vooral het resultaat belangrijk. 27 identieke knutsels voor het raam? Wat is de lol daarvan?

Precies dit! Ik vond het leuk om te rommelen ook al knipte ik scheef, zat er overal lijm en kon je niet herkennen wat het was. Ik had wel lol. TOTDAT ik zag hoe andere kinderen dezelfde opdracht hadden gedaan en die van hen veel mooier was. Ik was zo boos op mezelf en teleurgesteld...

Ik denk dat een docent inderdaad wel kan zien of iemand zijn best heeft gedaan, maar als ik van tevoren had gehoord dat mijn surprise gecontroleerd zou worden dan zou ik met een gezicht met een oorwurm die surprise gemaakt hebben en daar constant bij denkend "Hij wordt toch afgekeurd, want ik kan het niet"

De reden waarom ze het doen vind ik als volwassene wel goed, maar ik zou dat alleen met de ouders communiceren niet met de kinderen.
quote:mwcactus schreef op 16 november 2015 @ 08:09:

[...]

Weet je wat idioot is, als jouw kind wel hard zijn best gedaan heeft net als de meeste kinderen gelukkig en dan zelf niets of een pruts ding krijgt.

Nee hoor, dat is het ultieme Sinterklaas gevoel. Pech hebben. Het leven is niet altijd eerlijk, sommige kinderen hebben meer geluk. En trouwens, het is een feest van geven, niet van krijgen. Dus je moet maar genieten van de voorpret die je van je eigen surprise had.

En het zijn altijd die knutselmoeders die aanmerkingen hebben op de andere surprises. Die met de opmerking komen: kan juf dat niet een beetje in de gaten houden?

En dit is dus wat daarvan komt.
Ik snap dat aanspreken van moeders onder elkaar ook nooit. De leerkracht regelt het, en als er iemand al zou moeten worden aangesproken dan is dat zijn taak.

Zelf werd ik ook nog eens bedankt voor de prachtige surprise van dochter, dus ik nam blij de complimenten in ontvangst. Maar toen kwam erachteraan dat het wel haast onmogelijk was dat mijn kind dat had gemaakt. Mijn kind had dat dus wel! Van een oud bruin fleecevest andere lapjes had ze een zwartepieten kussen gemaak. Op de naaimachine en met de hand dingen genaaid, dat kon ze echt.
quote:hejda schreef op 16 november 2015 @ 12:45:

[...]

Nee hoor, dat is het ultieme Sinterklaas gevoel. Pech hebben. Het leven is niet altijd eerlijk, sommige kinderen hebben meer geluk. En trouwens, het is een feest van geven, niet van krijgen. Dus je moet maar genieten van de voorpret die je van je eigen surprise had.

En het zijn altijd die knutselmoeders die aanmerkingen hebben op de andere surprises. Die met de opmerking komen: kan juf dat niet een beetje in de gaten houden?

En dit is dus wat daarvan komt.Wil je niet alle knutelmoeders over één kam scheren? Ik doe als knutselmoeder niet mee aan die wedloop, ik vind elke knutsel al snel goed genoeg. Zolang een kind er zelf aan gewerkt heeft.
quote:fietsie schreef op 16 november 2015 @ 12:54:

[...]

Wil je niet alle knutelmoeders over één kam scheren? Ik doe als knutselmoeder niet mee aan die wedloop, ik vind elke knutsel al snel goed genoeg. Zolang een kind er zelf aan gewerkt heeft.

Sorry fietsie, dat geldt inderdaad vast niet voor iedereen.

Correctie: er zijn knutselmoeders die....
Ik vind surprises ook niet leuk. Ik kreeg nooit hulp, mijn ouders konden er niks van. Ik lag er wakker van, omdat die van mij lelijk werd en die van anderen super mooi. Want hun ouders hadden geholpen. Daarom help ik mijn kinderen wel een beetje, maar niet te veel.

Vorig jaar kreeg mijn dochter een surprise van een meisje, en echt waar letterlijk viel mijn mond open van verbazing. Zoooo perfect, zo mooi, zo veel werk. En ze had het echt zelf gedaan. Nou als dat geen wonderkind is. Ik heb wel een compliment gegeven hoor.

Maar als er nog meer (simpele) leuke ideeën zijn, ze zijn welkom.

Wow zie net dat je het kan laten maken
quote:muurbloempje66 schreef op 16 november 2015 @ 13:21:

Maar als er nog meer (simpele) leuke ideeën zijn, ze zijn welkom.http://www.welke.nl/photo ... rst-winter-etc.1425918788

http://polliewop84.plazil ... 4295021885/surprise-maken (Legoblok)

http://www.knutselidee.nl/sint/pizza.htm

http://www.knutselidee.nl/sint/kaarsenopschaal.htm
quote:patchouli_ schreef op 16 november 2015 @ 07:34:

Ik heb de hele mooie suprise die een van de kinderen vorig jaar kreeg, op zolder gelegd. Zodat ander kind die dit jaar kan gebruiken.

Zegt dat genoeg Stof je hem dan wel wat beter af dan de doorgeefsurprise die ik ooit heb gehad?
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Surprise maken kan juist zo gezellig zijn! Maar helaas vieren we geen Sinterklaas meer. En met Kerst gewoon cadeautjes. Anders had ik het wel geweten!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven