maten kinderkleding

16-11-2015 16:16 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
2 dagen geleden vroeg iemand mij welke maat mijn oudste dochter had. Ik zei 116/122 (lange armen en benen 111cm broek maat daardoor 122 ) ze gaf als antwoord dat is mini mijn dochter zit al in 128 ... Ik vond dat erg vreemd want haar dochter was een half hoofd kleiner dan die van mij. Ik hoor bij meer moeders dat de kinderen in grotere maten zitten dan ze zijn. Doe ik iets verkeerd naar mijn weten is de maat het aantal cm dat ze zijn . 102/111 cm is maat 110 tenzij net als bij mijn dochter lange romp of ledematen.
Zolang je kind niet met te korte mouwen loopt of met hoogwaterbroeken (die niet als zodanig bedoeld zijn ), is de maat prima. Vertrouw op je ogen, niet op het maatlabeltje.
Tja, je zou dan eens naar dat meisje moeten kijken of die niet verzuipt in haar kleren. Verder denk ik dat het van een paar factoren is: welke kleding (merken verschillen wel eens met elkaar) en is het kind lang en smal, of wat molliger. Bepaald veel voor de maat denk ik.
De kledingmaat gaat mee met de lengte. Maar aangezien je zowel dikke als dunne kinderen hebt, kan het daardoor afwijken. Een kind van bijvoorbeeld 1 meter 10 zou dan maat 110 hebben, maar is ze wat dikker dan kan dit daardoor maat 116 zijn. Het kan ook zijn dat je kind mager is en daardoor langer in een kleinere maat kan. En dan hebben sommige kinderen lange benen of juist kortere benen.

Ik zou vooral naar je eigen dochter kijken en niet naar die van een ander. Uiteindelijk weet jezelf het beste wat de maat van je kind is.
Wat is het probleem als je dochter gewoon passende kleren aan heeft?

Zoon draagt mt 92 truien en is zo'n 85cm. Maar 86 is gewoon te kort. Broeken 86 zijn dan weer aan de lange kant. Kijk gewoon wat je kind past en trek je niets aan van wat andere kinderen dragen.
Ik zou kijken of je kind niet met hoog water of te korte shirts loopt en verder niet letten op wat voor maat het kind van een ander draagt. Mijn zoon van 6 is 1.22 en draagt van broeken 116 en shirts 122/128, klopt dus voor de broeken niet helemaal met zijn lengte, maar 122 is gewoon nog te lang.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Ik heb onlangs in 1 winkel 2 shirts met lange mouwen gekocht. 1 was maat 134/140 ander was 146/152. Ik had van de eerste ook maat 146/152 gepakt in eerste instantie, maar vond deze er nogal groot uit zien. Wat bleek, toen ik de shirts op elkaar legde waren de 134/140 van de een en de 146/152 van de ander precies even groot.

Met andere woorden, de maten in de labels zijn een richtlijn. Kijk inderdaad naar wat je dochter goed past, is het maatlabeltje nu zo belangrijk?

En daarbij is het ook nog afhankelijk van de bouw van je kind. Een stevig kind zal sneller een maat groter aan moeten dan een mager kind.

Heeft je kind een lang bovenlijf en korte benen, zal de maat shirt afwijken van de maat broek enz.
In mijn ervaring ligt het aan het merk en ook aan het kledingstuk.

Dochter is zo´n 115cm, draagt meestal broeken maat 116 maar jurkjes groter omdat ze snel te kort zijn. Jurkjes van H&M maat 110/116 zijn echt veel te kort, maat 122/128 qua lengte goed maar eigenlijk te wijd. Ze heeft ook een jurkje van Wibra (geloof ik) in maat 122/128 dat ik eigenlijk al te kort vind. Geen peil om te trekken dus. Daarom zie ik de kleding graag voor ik het koop.
Ik heb een lange dunne spriet met benen tot haar oksels
Mijn kind heeft korte benen en een lange romp.

Zijn truien zijn dus een maat groter dan zijn lengte en zijn broeken een maat kleiner.

Samen vormen ze dan weer zijn lengtemaat.

Grote ergernis alles is te wijd.

ik vind het verbazingwekkend dat er moeders zijn die grotere maten moeten kopen dan de lengte van hun kind omdat hun kind qua breedte niet in zijn of haar lengtemaat past nog steeds niet zien dat hun kind te dik is.
quote:sugarmiss schreef op 16 november 2015 @ 16:44:

ik vind het verbazingwekkend dat er moeders zijn die grotere maten moeten kopen dan de lengte van hun kind omdat hun kind qua breedte niet in zijn of haar lengtemaat past nog steeds niet zien dat hun kind te dik is.ja en door die stijging van flinke kinderen word de mode ook steeds breder
quote:queenfan25 schreef op 16 november 2015 @ 16:47:

[...]

ja en door die stijging van flinke kinderen word de mode ook steeds brederZoons zijn ook magere sprieten. Is echt zoeken naar betaalbare goed passende kleding. Daarom kijk ik ook niet naar het maatlabeltje maar kijk ik naar wat mooi en goed past.

ik vind het verbazingwekkend dat er moeders zijn die grotere maten moeten kopen dan de lengte van hun kind omdat hun kind qua breedte niet in zijn of haar lengtemaat past nog steeds niet zien dat hun kind te dik is.Jij moet af en toe ook iets zeggen om het zeggen en zeiken hè, man man man. Ben ik nog wel de graftak maar jij kunt er ook wat van hoor.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Mijn zoon is ook een spriet, maar gelukkig is er nog C&A. Die verkopen hele betaalbare spijkerbroekies (19,90 per twee) in drie breedtematen, waaronder 'slim'. Die zitten hem precies goed, tegenwoordig zelfs zonder het taille-elastiek aan te sjorren.
Mijn dochter is 110 cm en heeft van broeken maat 110. 104 zit meestal mooier, maar dat is hoog water. De superskinny's van de h & m zitten mooi. Werd zelfs gewaarschuwd door de kassière dat ze heel smal vielen. Bovenkleding heeft ze 116 en dat is wel vaak te wijd.

Mijn schoonzus kan dat ook. Haar dochter van 3 zit ook al in maat 110. De pijpen moeten nog wel omgeslagen worden, maar ze zit al wel in maat 110.
quote:okkervil schreef op 16 november 2015 @ 17:29:

Mijn schoonzus kan dat ook. Haar dochter van 3 zit ook al in maat 110. De pijpen moeten nog wel omgeslagen worden, maar ze zit al wel in maat 110. Ja mooi he . Waar je al niet over kunt opscheppen, als ouder.
quote:Fenrir-Greyback schreef op 16 november 2015 @ 17:20:

Mijn zoon is ook een spriet, maar gelukkig is er nog C&A. Die verkopen hele betaalbare spijkerbroekies (19,90 per twee) in drie breedtematen, waaronder 'slim'. Die zitten hem precies goed, tegenwoordig zelfs zonder het taille-elastiek aan te sjorren.Voor jongste lukt dat soms nog bij C&A. Oudste verschillende 'slim' geprobeerd, maar zijn allemaal te ruim. Slaag nu goed bij WE voor broeken en shirts, die vallen daar ook een stuk smaller uit.

Mijn kind heeft korte benen en een lange romp.

Zijn truien zijn dus een maat groter dan zijn lengte en zijn broeken een maat kleiner.

Samen vormen ze dan weer zijn lengtemaat.

ik vind het verbazingwekkend dat er moeders zijn die grotere maten moeten kopen dan de lengte van hun kind omdat hun kind qua breedte niet in zijn of haar lengtemaat past nog steeds niet zien dat hun kind te dik is.Hahaha.
Ik kijk nooit naar kledingmaten en ik weet niet hoe lang mijn kinderen zijn. Ik koop puur op het oog, volgens mij zit er ook een enorme variatie in de maatvoering.
quote:rendier87 schreef op 16 november 2015 @ 16:25:

Wat is het probleem als je dochter gewoon passende kleren aan heeft?

Zoon draagt mt 92 truien en is zo'n 85cm. Maar 86 is gewoon te kort. Broeken 86 zijn dan weer aan de lange kant. Kijk gewoon wat je kind past en trek je niets aan van wat andere kinderen dragen.

+1

Hier zit zoon vaak qua bovenkleding 1 maat groter dan qua onderkleding. Broeken nu 92/98 bovenkleding 98/104 afhankelijk van het merk. En dat maakt echt niet uit, is alleen lastig als mensen een keer een bij elkaar passend setje voor je kopen :P
quote:suus2802 schreef op 17 november 2015 @ 10:03:

[...]

Voor jongste lukt dat soms nog bij C&A. Oudste verschillende 'slim' geprobeerd,maar zijn allemaal te ruim. Slaag nu goed bij WE voor broeken en shirts, die vallen daar ook een stuk smaller uit.Hema skinnys zijn super smal. Wel de meiden variant
Hier ook boven (shirts) een maat groter dan onder (broeken). Ik vind strakke shirts niet mooi.

En nu? Slechte moeder?
Mijn oudste heeft een grotere maat dan zijn lengte. Hij draagt broeken 128 en shirts 134/140. Sommige 128 shirts passen ook nog wel, maar in 122/128 ziet hij er dan weer uit als een rollade. Hij is nu eenmaal fors gebouwd. Zijn lengte op dit moment weet ik niet en ik ga het ook niet meten (kind is ziek) maar zal rond de 120 a 125 liggen. Trouwens, ik vind het helemaal niet leuk dat hij nu al die maat heeft, want hij door de grotere maat komt hij in een grotere matenserie en dan krijg je weer heel andere prints. Ik wilde een shirt met Olaf voor hem kopen bij zeeman, maar is niet in zijn maat (tot 122/128). Net als de minions shirts. Een pyjama kon ik daar alleen vinden met Star Wars. Hij vindt Frozen en minions leuk, Star Wars kent hij niet. Hij wordt in Januari 6.

Jongste heb ik pas gemeten op 102 cm. Hij draagt maat 98/104, wat dus prima overeen komt met zijn lengte. Maar die heeft een totaal andere bouw dan zijn broer.
quote:Flitseflats schreef op 17 november 2015 @ 16:19:

Hier ook boven (shirts) een maat groter dan onder (broeken). Ik vind strakke shirts niet mooi.

En nu? Slechte moeder?

Ja vreselijk.

Ontopic:

Echt wat een gezeur over een non onderwerp.
Hier had ik dochter zelf gemeten op 106cm, maar het cb kwam op 104. Zou ze dus eigenlijk 104 nog aan moeten kunnen, maar dat heb ik allemaal al weggedaan zowat. Shirts zijn veel te kort daarvan. En veel is de combimaat 104-110, maar die neem ik dan ook niet omdat dat vaak ook maar net aan is. Van z8 heb ik nu een vest gekocht in 116-122, omdat 104-110 te kort begon te worden nu. Bovenstukjes is dus vaak al 116, broeken zijn 110. Ik kocht eigenlijk vanaf maat 86 standaard een maatje groter, dan groeide ze er niet zo snel uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven