Kerstpakket

16-12-2014 20:48 552 berichten
Alle reacties Link kopieren
Of rotzooi;)

Elk jaar weer spannend, wat zit erin?!

Wat verraste je positief en wat minder.

(Natuurlijk snap ik 'blij zijn dat je wat krijgt' maar het is dan ook meer nieuwsgierigheid;) )

Positief: eindelijk echt lekker bonbons!

Minder: hertog jan double blehh ken ook niemand die ik daar echt blij mee maak:/
quote:Blondie456 schreef op 25 november 2015 @ 14:20:

[...]

Echt waar? Dat wist ik echt niet. [...] maar dat had officieel dan ook niet gemogen.Echt waar, het lijkt op omkoping en mag dus niet. Het is niet integer. En hoe komen ze in vredesnaam aan zijn huisadres?
Man werkt dit jaar voor het eerst bij een nieuwe werkgever dus de enorme bonus, dinerbon voor 2 en kerstpakket krijgen we sowieso niet. Ben heel benieuwd wat hij nu krijgt…

Ik werk voor het eerst dit jaar als zzp'er dus geen kerstpakket maar start volgende week ook nog ergens anders. Maar ik verwacht niet dat ik daar iets zal krijgen.
quote:rosamunde schreef op 25 november 2015 @ 14:28:

[...]

Echt waar, het lijkt op omkoping en mag dus niet. Het is niet integer. En hoe komen ze in vredesnaam aan zijn huisadres?Die uitjes naar de voetbal was als bedankje omdat hij met dat bedrijf in zee was gegaan. Hij wist dat van te voren niet. Van bedrijven waar hij geen zaken mee doet daar neemt hij ook niks van aan. Hoe ze aan zijn huisadres komen? Wellicht heeft hij dat zelf gegeven of misschien zijn baas.
Tsja, dat zou hij ook heel onschuldig zeggen als 'ie wel omkoopbaar waa geweest, daar zijn die regels voor...

On topic: ik geloof niet dat ze hier aan kerstpakketten doen. Jammer wel!
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
quote:Blondie456 schreef op 25 november 2015 @ 11:51:

Dat is wel een mooi idee zodat iedereen iets heeft maar daarvoor werken er bij mijn man veel te veel mensen. Hij werkt op een groot gemeentehuis. Op zijn eigen afdeling werkt hij samen met zijn collega en ook hij krijgt veel. Om mensen niet de ogen uit te steken sturen bedrijven het naar je huisadres. Dat was niet mijn mans idee maar dat komt van de bedrijven zelf af.Hoe weten die bedrijven nou waar je huis woont?
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Blondie, ik zou je man aanraden om toch maar eens goed de beleidslijnen wat dat betreft te lezen.

Mij lijkt het een risicovolle zaak, dergelijke cadeaus aannemen...

In ons bedrijf is het expliciet verboden en ik zou er niet graag tegen zondigen, ik denk dat het gevolg ontslag zou kunnen zijn.
Off topic maar inderdaad dit soort cadeaus of dank voor samendoen wordt steeds meer op gelet. Zeker binnen grote concerns in bepaalde richtingen (zoals medische kant) maar ook gemeenten. Het kan gezien worden als omkoping. Etentjes alleen met een echte zakelijke rede bijvoorbeeld en niet dit soort zaken. Cadeaus naar huisadres is gewoon ontduiking van de regels. Kan best dat er nu geen haan naar kraait maar als het eenmaal bekend wordt kun je poppen flink aan het dansen hebben.

Hier gaan alle cadeaus op 1 stapel en is er een loting.

Ik ben benieuwd dit jaar. Vorig jaar vanuit bedrijf een bon, van de teammanager een wijnpakket en we hadden een cadeauspel, en van de personeelsvereniging een goed gevuld pakket. De lat light hoog hahahaha.

[...]

Echt waar? Dat wist ik echt niet. Bij mijn man op zijn werk hebben ze er nooit moeilijk over gedaan en zoals ik al zei bezorgen de bedrijven tegenwoordig thuis dus daar heeft niemand weet van. Mijn man heeft ook al een aantal keren een etentje gehad met daarna een voetbalwedstrijd kijken bij PSV of Feyenoord bij de VIP's. Zelfs onze zoon mocht een paar keer mee toen het bij Feyenoord was. Toen gingen ze met een watertaxi van het restaurant naar de Kuip. Zoon vond het natuurlijk helemaal geweldig maar dat had officieel dan ook niet gemogen.Als jouw man ambtenaar is, vind ik het echt stuitend dat jij dit niet weet en ook niet vreemd vindt en natuurlijk geldt dit al helemaal voor je man! Als ambtenaar is dit echt een doodzonde en dat is algemeen bekend. Het bedrijf waar je man dan "zaken" mee heeft gedaan, met het geld van de gemeente welteverstaan, wordt betaaldmet Belastinggeld. En als je niet expliciet weet dat dit verboden is, dan vind je het toch op z'n minst vreemd dat hij zo gefêteerd wordt? Ook iets aannemen van een bedrijf waarvan je reeds een product/dienst afneemt valt hieronder: zij willen je natuurlijk warm houden voor een nieuwe opdracht. Ben heel benieuwd welk gemeentehuis dit is..

[...]

Echt waar? Dat wist ik echt niet. Bij mijn man op zijn werk hebben ze er nooit moeilijk over gedaan en zoals ik al zei bezorgen de bedrijven tegenwoordig thuis dus daar heeft niemand weet van.Nu weet je het dus wel. En laat je die bedrijven gewoon hun cadeaus bezorgen bij jullie thuis? Echt, dat dit nog kan in deze tijd.
quote:emmylou schreef op 25 november 2015 @ 13:19:

[...]

Dit is op grond van de Regels Gedragscode ambtelijke integriteit absoluut niet toegestaan en wordt gezien als fraude.

Wat een onzin. Als je als accountmanager veel op pad bent en veel klanten bezoekt en spreekt krijg je doorgaans ook veel relatiegeschenken rond de feestdagen.

Zo werkt dat gewoon hoor. Niemand die ernaar taalt of dat wel of niet aangenomen wordt.

Hier is dat algemeen bekend en ik laat menig geschenk zelfs trots aan mijn baas zien!

Wat denk je wat hier het huis binnenkomt rond de feestdagen.

Ik ontvang elk jaar van een vaste klant zeer dure gerookte zalm welke nog in een koelelement wordt geleverd aan de deur om het zo vers mogelijk te houden. Heb er nu al zin in!

Flessen zeer dure exclusieve wijn, die we overigens zelf niet drinken, vaak gepaard met speciale wijnglazen.

Luxe verzorgingsproducten, koffieservies en koekblikken welke gevuld zijn. Etc etc.

Wat we zelf niet gebruiken geven we weg. Of spulletjes waarvan ik bij voorbaat weet dat ik iemand daarmee een groot plezier doe.

Het koekblik komt op kantoor te staan zodat iedere collega er wat uit kan pakken etc.

Niemand die er moeilijk over doet. Ik waardeer het overigens wel ook enorm en zie het absoluut niet als vanzelfsprekend.
Nou ga Blondie geen schuldgevoel aanpraten joh!

Echt typisch iets dat mensen doen die het niet kunnen velen dat enkele functies deze extra's krijgen en enkele andere functies niet.

Maar goed, die discussie ga ik dus echt niet voeren daar ik er echt een andere mening over heb.

Werk overigens niet bij een gemeente. Misschien dat dat het verhaal ietwat anders maakt.
Oftewel; hoe een topic over kerstpakketten verwordt tot een roep-je-medeforummer-ter-verantwoording-ondanks-dat-het-niemand-wat-aangaat-topic

Ik weet niet meer wie het vroeg, maar als hulp vind ik eigenlijk alles wel leuk, al zijn er heus ook mensen die niks extra doen met kerst. Maar een greep uit de dingen van afgelopen jaren;

Een zelfgebreide wollen sjaal

Een windlicht

Cadeaubon voor douglas (of ici paris)

Fashioncheck

Geld (alles tussen 10 en 50 euro is voorbij gekomen)

Een zelf samengesteld kerstpakket met wijn en kaasjes enzo (voor mij niet geslaagd, schoonmoeder was er erg blij mee)

Tube handcreme (dat gebruik ik per liter dus altijd goed)

Een etentje (in dit geval gaat het om een kleine winkel, waarbij gewoon het hele personeel aanwezig was)

Een hele mooie set olie-en-azijn met een kookboek

Kerstprullaria

Een mandje met verzorgingsspul, je kent ze wel; doucheschuim/bodylotion/scrub enzo

Maar wat voor mij écht belangrijk is, is dat mensen af en toe laten weten dat ze blij met me zijn. Iets extra krijgen met kerst is heel leuk en lief en fijn enzo, maar ik had ooit een dame die elke keer weer zeurde om de dingen die niet gedaan waren. Na een paar maanden ben je dat spuugzat. Daar deed die doos bonbons niks meer aan.
quote:Troelalaaaa schreef op 25 november 2015 @ 18:21:

Nou ga Blondie geen schuldgevoel aanpraten joh!

Echt typisch iets dat mensen doen die het niet kunnen velen dat enkele functies deze extra's krijgen en enkele andere functies niet.

Maar goed, die discussie ga ik dus echt niet voeren daar ik er echt een andere mening over heb.

Werk overigens niet bij een gemeente. Misschien dat dat het verhaal ietwat anders maakt.Het gaat niet om de cadeautjes an sich, maar om het feit dat je als ambtenaar dit gewoon echt niet mag aannemen. In m'n vorige baan bij een commerciële organisatie was het geen probleem, maar nu ik ambtenaar ben neem ik gewoon niks meer aan.
Dat maakt het verhaal nogal anders, troelala.

Dan is het geen belastingcenten en schijn van belangenverstrengeling meer.

Bij ons collega's die wél contacten hebben een die het niet hebben. De functie is gelijk. Ik vind het niet tof dat ik het resultaat van mijn netwerkacties moet delen met mensen die daar helemaal niets aan doen. Dus ik snap het 'meer aannemen dan je collega's' heel goed. Omdat er nogal wat gewisseld is in posities, en dat nog steeds dezelfde mensen niks krijgen, neem ik het graag mee naar huis. (Klein spul, denk doosje chocola).

Maar ik merk dat ik ze ook niet heel erg collegiaal vind, en energievreters. Dat helpt ook niet.
Casalinga, je onderschrift/motto is keigoed!
Madderijn, ik ken ze ook hoor. De collega's die bij elk geschenk(je) spontaan scheel kijken van jaloezie.

Maar jeetje, zij zitten niet bij weer en onweer in de auto om lange ritten te maken om klanten te bezoeken om ze te overtuigen dat jij toch écht de beste adviseur bent waar het gaat om het voor hun specifieke product. En dat productafname bij mij(n bedrijf) toch echt de aaaaaaaaallerbeste keuze is. Zij worden niet gebeld op momenten dat je net denkt even te gaan zitten met een kop koffie of een lunch om uitgebreid verslag te doen van een onopgelost raadsel waarvoor ze liefst twee dagen geleden al een pasklaar antwoord op hadden gehad.

Zij hoeven zich niet continue te verantwoorden bij de baas waarom een bepaalde omzet wel of niet behaald is etc.

Nou wil ik dus echt niet beweren dat diverse functies en diverse medewerkers dus divers "waard" zijn. Zo zit ik totaal niet in elkaar. Sterker nog, ik zal altijd de sparring opzoeken met de mensen op kantoor. Ik heb hen nodig om mijn ding gedaan te krijgen. Ik kan geen product aanprijzen en verkopen als op kantoor niet eveneens voor mijn business gerend wordt.

Chocolade, koekjes, gebak etc plaats ik overall altijd zo op kantoor dat eenieder die trek heeft kan aanvallen. Alleen bepaalde producten hou ik graag voor mijzelf, daar ben ik eerlijk in.
Volgens mij is centraal overheidsbeleid dat iedere overheidsorganisatie een beleidsrichtlijn/gedragscode integriteit moet maken waarin o.a. staat hoe er met relatiegeschenken moet worden omgegaan. In de ene gedragscode zal misschien staan dat kleine geschenken die een geringe waarde vertegenwoordigen mogen worden aangenomen, in de andere staat dat het helemaal niet mag.

In de beleidslijn relatiegeschenken van de gemeente A'dam staat bv:

Daarom is, bijzondere situaties daargelaten, het uitgangspunt dat relatiegeschenken niet worden aangenomen en eventueel worden teruggestuurd.

In het geval dat een ambtenaar toch een geschenk ontvangt, wordt dat in de eerste plaats beschouwd als eigendom van het stadsdeel of de dienst. Alle ontvangen geschenken worden daarom gemeld en ingeleverd bij de direct leidinggevende. Vervolgens wordt binnen de afdeling, het stadsdeel of de dienst gesproken over de manier waarop met het geschenk wordt omgegaan.

Geld mag een ambtenaar nooit aannemen. Ook het aannemen van geschenken op het huisadres is

niet toegestaan.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Meest aparte kerstpakket: één minuut gratis winkelen bij de Jumbo. Ik graaide voor 105 euro bij elkaar in die minuut.

Meest waardeloze: de pluim . Kon er op de site voor dat bedrag niks leuks vinden. Of het was aan de andere kant van het land. Uiteindelijk van ellende maar vijf keer psychologie magazine gekozen ( blad kado)
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
quote:yogayup schreef op 25 november 2015 @ 18:32:

[...]

Het gaat niet om de cadeautjes an sich, maar om het feit dat je als ambtenaar dit gewoon echt niet mag aannemen. In m'n vorige baan bij een commerciële organisatie was het geen probleem, maar nu ik ambtenaar ben neem ik gewoon niks meer aan.

Volgens mij kan het leiden tot ontslag zelfs, als niet nu, dan toch zeker over een paar jaar, wanneer de ontslagbescherming eraf gaat. Regels op het gebied van integriteit worden steeds sterker. Medewerkers die op straat werken en een kopje koffie aannemen, daar wordt al wantrouwig naar gekeken. Beter kan men er dus niet achter komen wat Blondies man allemaal krijgt.

Misschien handig dat ze daar rekenning mee houden.

Ik kijk verder weer vol verwachting uit naar mn pakket
Later is nu
Bij ons een standaard bedrag voor een bon bij een winkel die je zelf mag uitkiezen.

Ik vind persoonlijk de kerstborrel leuker, maar ik kijk een gegeven paard niet in de bek.

Troela, het is nu eenmaal een feit dat bedrijfsleven en overheid andere regels hebben. En terecht, overheid dient transparant te zijn, het gaat om gemeenschapsgeld, bladiebla. Dus is er inderdaad een gedragscode. Bij je aanstelling teken je daar ook voor.

Wat jij in je commerciële functie doet is heel wat anders.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
quote:lientje69 schreef op 25 november 2015 @ 18:49:

Meest aparte kerstpakket: één minuut gratis winkelen bij de Jumbo. Ik graaide voor 105 euro bij elkaar in die minuut.

Da's wel heel bijzonder. Hoe organiseer je dat? Mocht iedereen tegelijk naar binnen of stuk voor stuk?

quote:merano schreef op 25 november 2015 @ 18:58:

[...]

Da's wel heel bijzonder. Hoe organiseer je dat? Mocht iedereen tegelijk naar binnen of stuk voor stuk?

Nee apart. Om de beurt. Resterende tijd werd omgeroepen over de intercom. Was echt héél leuk om mee te maken. Dagen van te voren kijken wat je kon scoren en wat de meest gunstige route was. Kar vol boodschappen ( ging natuurlijk voor de duurdere dingen zoals wasmiddel , vaatwastabletten enz). Lekkere taart erin. Bos bloemen toe en op de foto voor het plaatselijke sufferdje.

Geweldig!
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
quote:Troelalaaaa schreef op 25 november 2015 @ 18:21:

[...]

Wat een onzin. Als je als accountmanager veel op pad bent en veel klanten bezoekt en spreekt krijg je doorgaans ook veel relatiegeschenken rond de feestdagen.

Zo werkt dat gewoon hoor. Niemand die ernaar taalt of dat wel of niet aangenomen wordt.

Hier is dat algemeen bekend en ik laat menig geschenk zelfs trots aan mijn baas zien!

Wat denk je wat hier het huis binnenkomt rond de feestdagen.

Ik ontvang elk jaar van een vaste klant zeer dure gerookte zalm welke nog in een koelelement wordt geleverd aan de deur om het zo vers mogelijk te houden. Heb er nu al zin in!

Flessen zeer dure exclusieve wijn, die we overigens zelf niet drinken, vaak gepaard met speciale wijnglazen.

Luxe verzorgingsproducten, koffieservies en koekblikken welke gevuld zijn. Etc etc.

Wat we zelf niet gebruiken geven we weg. Of spulletjes waarvan ik bij voorbaat weet dat ik iemand daarmee een groot plezier doe.

Het koekblik komt op kantoor te staan zodat iedere collega er wat uit kan pakken etc.

Niemand die er moeilijk over doet. Ik waardeer het overigens wel ook enorm en zie het absoluut niet als vanzelfsprekend.Als accountmanager ja, dan hoort het erbij. Ben je ambtenaar dan mag je het gewoon niet aannemen. Althans, bij sommigen is het beleid dat het mag onder een bepaald bedrag.
quote:lientje69 schreef op 25 november 2015 @ 19:11:

[...]

Nee apart. Om de beurt. Resterende tijd werd omgeroepen over de intercom. Was echt héél leuk om mee te maken. Dagen van te voren kijken wat je kon scoren en wat de meest gunstige route was. Kar vol boodschappen ( ging natuurlijk voor de duurdere dingen zoals wasmiddel , vaatwastabletten enz). Lekkere taart erin. Bos bloemen toe en op de foto voor het plaatselijke sufferdje.

Geweldig!

Ha, geweldig! Dat is nou nog eens een leuk cadeau

Ik krijg dit jaar weer een pakket van het uitzendbureau, zal wel niet veel soeps zijn. Vorig jaar was het een doosje (formaat 2x schoenendoos) dat bestond uit een fles oploslimo, een pak koekjes, chocolaatjes en nog een paar van dat soort dingen. Ik werd er gewoon een beetje triest van..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven