Datum sleuteloverdracht

30-11-2015 23:22 25 berichten
Hoi hoi,

Begin juni samen met mijn vriend een huis gekocht, super verliefd op het huis dus het wachten meer dan waard....

De mensen die er nu wonen verhuizen naar nieuwbouw en in ons koopcontract staat dat het 1 februari, eerder én later kan zijn in overleg. Nu willen ze het naar eind maart zetten. Ik vind t oké, baal wel want wil mijn huisje in. Maar mijn vriend en diens vader willen wel kijken of er wat tegenover kan staan... (Financieel iets..)

Hebben jullie hier ervaring mee? Ben ik te lief? Zijn zij te hard? :-)
Alle reacties Link kopieren
Kijk in je hypotheekofferte. Bij ons stond er een maximale datum in vastgelegd wanneer er gepasseerd moet worden (sleuteloverdracht) van het huis. Als wij na deze datum de overdracht zouden verschuiven kostte ons dat extra geld.
anoniem_244297 wijzigde dit bericht op 30-11-2015 23:36
Reden: spelfout
% gewijzigd
Sommige mensen dromen van grootse dingen, terwijl anderen wakker blijven en ze realiseren.
Even goed checken tot wanneer je offerte geldig is inderdaad. Als je een nieuwe offerte moet laten maken, kan het gebeuren dat je op een hoger rentepercentage uit komt, en dat gaat je veul geld schelen uiteindelijk..

Verder, tja, wij hebben het ook gedaan, een maand uitstellen omdat er praktisch gezien geen zwaarwegende reden was om dat te weigeren. En een beetje op goede voet staan met de verkoper vind ik prettig.

Er geld voor vragen vind ik eerlijk gezegd een beetje gek, als het jullie geen geld kost. Maar misschien ben ik daar ook wel heel soft in hoor.
Als jullie daardoor bijv 2 maanden langer huur moet betalen, zou ik wel kijken of dat verrekend kan worden.
Hier heb je een makelaar voor, toch?
quote:Moosey schreef op 30 november 2015 @ 23:33:

Even goed checken tot wanneer je offerte geldig is inderdaad. Als je een nieuwe offerte moet laten maken, kan het gebeuren dat je op een hoger rentepercentage uit komt, en dat gaat je veul geld schelen uiteindelijk..

Verder, tja, wij hebben het ook gedaan, een maand uitstellen omdat er praktisch gezien geen zwaarwegende reden was om dat te weigeren. En een beetje op goede voet staan met de verkoper vind ik prettig.

Er geld voor vragen vind ik eerlijk gezegd een beetje gek, als het jullie geen geld kost. Maar misschien ben ik daar ook wel heel soft in hoor.Maar als TO het niet goed vindt, kost het de verkopers wél veel geld. Die zullen tijdelijk ergens anders moeten verblijven, hun vehuzing moet in etappes en/of de boedel moet tijdelijk opgeslagen... Aan de andere kant wordt TO en vriend het woongenot van die maand ontnomen. Al met al lijkt het me dus best kunnen om een vergoeding te vragen, maar ik zou het wel redelijk houden. Vraag 500 euro, kun jij iets leuks voor je huis kopen en de verkopers hebben een heel goeie deal, elke andere optie voor hun is duurder/vervelender.
Aangezien de verkopers naar een nieuwbouwwoning gaan, weet je nog steeds niet of zij eind maart echt de nieuwe woning in kunnen, of wel?

Ik zou inderdaad goed kijken tot wanneer de hypotheekofferte geldig is, ook voor als de verkopers bijvoorbeeld later weer willen overleggen over de sleuteloverdracht. Zorg dat je de einddatum daarvan goed in je hoofd hebt zitten.

Ik zou er ook geen vergoeding voor vragen, aangezien het jullie geen geld kost. Wat sassafras zegt is waarschijnlijk wel waar, maar daar zou ik niet rijker van hoeven te worden. Als er nog een keer geschoven zou moeten worden met de datum, zou ik dat een keer gaan overwegen.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Je hebt getekend voor in overleg aan te passen datum. Kijk tot wanneer je hypotheekofferte geldig is en passeer een paar dagen voor die datum. Als de rente sindsdien nog is gezakt, vraag een nieuwe offerte. Passeer gedurende die offerte.

Eventuele kosten die door uitstel door derde partijen worden berekend komen voor de verkopende partij. ( makelaar, bank, notaris)

Ik zou de datum eenmalig aanpassen, mits dit niet nadelig is voor de rente en hypotheekofferte. Dus niet op 15 maart naar mei ofzo uitstellen.

Het kan zijn dat je bij een nieuwe hypotheekofferte een nieuw voorlopig koopcontract moet tekenen. Dit zou ik dan voor 1 januari willen doen ivm verscherpte regels. Eventuele kosten voor rekening van de verkopende partij.
Overleg het met je makelaar.

Als het te veel nadelen voor jullie heeft, kun je het ook gewoon weigeren.
Ik moet helemaal niks!
Zolang het niet te veel nadelen voor jullie oplevert zou ik gewoon meewerken. Wat is een paar maanden op een mensenleven. En als je zelf eens in die situatie zou komen, zou je het ook fijn vinden als mensen niet al te moeilijk doen. Natuurlijk kun je wel een bedrag vragen voor extra huur etc.
quote:Hoezitdit schreef op 01 december 2015 @ 07:15:

Zolang het niet te veel nadelen voor jullie oplevert zou ik gewoon meewerken. Wat is een paar maanden op een mensenleven. En als je zelf eens in die situatie zou komen, zou je het ook fijn vinden als mensen niet al te moeilijk doen. Natuurlijk kun je wel een bedrag vragen voor extra huur etc.Eens met bovenstaande, al begrijp ik dat bedrag voor extra huur niet, je betaald toch nog geen hypotheek, dus het niet dat je ineens dubbele lasten krijgt.
Toen man zijn huis kocht werd de overdracht twee keer uitgesteld. De vorige bewoners hebben daar wel voor betaald, vooral ook omdat ze een week voor de overdracht pas kwamen met de info dat ze nog niet konden verhuizen, want ze hadden nog geen huis. Dat weet je natuurlijk echt wel eerder.

En soms zitten er wel degelijk extra kosten aan voor de koper, denk bijvoorbeeld aan het opzeggen van de huur, of verkoop van eigen huis, waardoor je opeens dakloos bent als je niet op de afgesproken datum kunt verhuizen. Je moet dan opeens je spullen ergens gaan opslaan en de meeste slaapplaatsen zijn ook niet gratis.
Ik heb ooit een bod gedaan op een appartement waarvan de eigenaar pas na 4 maanden de nieuwe woning in kon. In die 4 maanden wilde hij of zij 4 hypotheekaflossingen voor mij betalen omdat die ervan uitging dat ik dubbele woonlasten zou hebben.
respecteer de overtuigingen van een ander
quote:geboluti schreef op 01 december 2015 @ 08:51:

[...]

Eens met bovenstaande, al begrijp ik dat bedrag voor extra huur niet, je betaald toch nog geen hypotheek, dus het niet dat je ineens dubbele lasten krijgt.Ik ging er vanuit dat ze nu huur betalen en hierdoor dit langer moeten doen, vandaar. Maar misschien wonen ze nog gewoon thuis, dan zijn er geen extra kosten.
quote:Hoezitdit schreef op 01 december 2015 @ 19:32:

[...]

Ik ging er vanuit dat ze nu huur betalen en hierdoor dit langer moeten doen, vandaar. Maar misschien wonen ze nog gewoon thuis, dan zijn er geen extra kosten.Als ze nu huren en daarna verhuizen naar een koophuis, gaan ze toch pas betalen voor de hypotheek na de overdracht van het huis? Als die datum wordt opgeschoven, maakt dat niet dat ze dubbele lasten hebben die ze daarvoor niet zouden hebben.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Dank jullie wel! Bevestigd mijn ideeën ook wel :-)
Wij zijn dit jaar ook verhuisd en kwamen twee weken 'te kort'. Uiteindelijk die periode bij mijn ouders in gezeten.

Kopers hebben op eigen initiatief aangegeven bij makelaar dat ze de datum wilden opschuiven, maar makelaar heeft dat afgeraden (helaas nooit erachter gekomen waarom). Hoorde dit pas achteraf, wel erg lief van ze, want ze wachtten al een jaar.
Verbaas mij over de reacties, ik zou zeker geld vragen. Stel dat dit tijdens de onderhandeling was gebeurt dan zou ik verwachten dat ze ook iets in de prijs zakken. Onze verkopers zijn bijvoorbeeld gezakt omdat zij 1 nov wilde en wij 1 okt (was bluf/strategie overigens zodat we ze daarop 'tegemoet' konden komen). Ik zou tegen ze zeggen dit kan eenmalig en kost 500-1000 euro. Het maakt niet uit of het jou geld kost, het is een service aan de verkoper en daar mag best iets tegenover staan.
Oohhhh iss, als je het zo zegt heb je ook zeker een punt!! Hahaha je maakt me weer aan t twijfelen
Haha sorry! Ik zou het gewoon zonde vinden als je zomaar toegeeft, zeker omdat je het toch jammer vind. Dat gevoel alleen al is een reden om te onderhandelen. Overigens staat de 'in overleg aanpasbare datum' ook in mijn koopcontract en verkoopcontract, ik denk dat dit standaard is want wat mij betreft is hier niks flexibels aan.
Ik zou trouwens geen bedrag noemen maar alleen vragen wat zij ervoor over hebben. En als je dit netjes en op een aardige manier doet dan hoeft dat echt niet de relatie te beïnvloeden.
Ok, ik vind ergens ook wel dat je gelijk hebt hoor. Er mag best iets tegenover staan, anders had het hen heel heel veel geld gekost omdat ze zelf op zoek hadden gemoeten naar iets anders..

En tegelijk denk ik, mocht t mij overkomen hoop ik dat de koper van mijn huis ook makkelijk zijn..
Je moet doen wat voor jou goed voelt! Als je er buikpijn van krijgt zou mij dat al die 500 euro (oid) waard zijn. Ik kan alleen zeggen wat ik zou doen..
We hebben een voorstel gedaan, waarin ze ons wel wat tegemoet komen. Afwachten dus :-)
Ukkie, duimen maar!

Ben benieuwd hoe t afloopt
Sommige mensen dromen van grootse dingen, terwijl anderen wakker blijven en ze realiseren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven