Compleet leven

02-12-2015 12:40 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames (en enkele heer),

Ik wil graag iets met jullie delen.

Ik ben 29 jaar, ik woon vanaf mijn 20ste samen met dezelfde vriend, we zijn gezond, we hebben allerlei huisdieren en ik heb een leuke baan in de zorg. Mijn jeugd was wat rommelig, niet traumatisch, maar heb ik wel moeten verwerken. Ik heb een tijd lang aan mezelf gewerkt om te worden wie ik nu ben. Ik vind mijn leven hiermee compleet en ik ben tevreden en met tijden ook echt gelukkig. Ik bedenk me niet wat ik wil bereiken over 10 of 20 jaar. Zolang het mij en de mensen om me heen maar goed gaat. Ik heb geen concrete dromen, wensen, toekomstplannen of wat dan ook. Korte termijn plannen zoals uitstapjes heb ik wel en kan ik me ook op verheugen.

Een gevolg hiervan is dat ik om me heen mensen zie rennen en vliegen, groter en mooier, alles willen hebben en zichtbaar succesvol willen zijn. Mensen die dus lijnrecht tegenover mijn leven staan. Dat is geen probleem, dat moet ieder voor zich weten. Maar ik ga daardoor soms denken of het raar is om deze gedachte op mijn leeftijd te hebben? De leeftijd waarop mensen volop ambities hebben, een carrière, reizen maken, een grote verbouwing, een gezin stichten, ik noem maar wat.

Is het bij mij misschien een fase doordat er nu rust in mijn leven is en ik dit zo wil houden of is het gewoon zo? Herkent iemand dit?
Ergens lekker in knijpen, dat helpt.
Ik denk dat je in je handjes mag knijpen omwille van het feit dat jij gelukkig en tevreden bent.

Al die jachtige mensen....die willen steeds meer, die willen steeds sneller, die willen steeds groter....maar zijn ze gelukkig? Hebben ze innerlijke rust? Zijn ze tevreden?

Vergelijk je niet met die mensen. Die mensen hebben een schijn die voor hen spreekt, echter je weet niet of ze 's nachts de rust vinden om te slapen. Of dat ze de rust vinden om te genieten van hetgeen ze hebben.
Ik sta ook zo in het leven. Ik kan juist totaal niet begrijpen waarom altijd alles groter, mooier en duurder moet. Ik veroordeel deze mensen daar niet op, dat moeten ze lekker zelf weten. Hetzelfde dat ik lekker zelf moet weten dat ik het allemaal maar prima vind. Zolang ik een dak boven mijn hoofd heb, voldoende geld om van te leven, gezond ben en mensen om mij heen heb waar ik om geef, vind ik het prima.

Het is maar net hoe je in het leven staat. En daar is geen goed of fout in.
Maar wat jij ambities noemt, dat zijn voor anderen misschien net zo een normale dingen als voor jou de uitstapjes. En voor die mensen lijken jouw uitstapjes misschien ook wel ambitieus, terwijl zij maar wat in en om het huis aanrommelen, sparen voor een aanbouw en hun geld niet verkwisten aan allerlei korte reisjes zoals jij. Dat even als voorbeeld hoe het voor anderen ook kan lijken he. Het is soms ook met welk gevoel/welke bril je kijkt naar dingen.
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
Heerlijk toch juist, als je zo je eigen plekje hebt gevonden in je leven, waar je je gelukkig voelt!

Vriend en ik zijn ook eigenlijk alleen maar op zoek naar rust. Beide een niet al te fijne jeugd gehad, en wat voor ons belangrijk is, is dat we ons gezin hebben en daar gelukkig mee zijn. Tuurlijk zou het fijn zijn als we een keer wat meer financiële stabiliteit zouden hebben (beide nogal pech gehad betreft werkgevers), maar dan zou voor ons het plaatje ook compleet zijn. Wij hoeven geen verre reizen, of een top carrière , laat ons maar lekker huisje boompje beestje en we zijn gelukkig

Maar iedereen hecht weer waarde aan iets anders. Voor de een kan dat inderdaad carrière zijn, of reizen of wat dan ook. Zolang jij zelf tevreden bent en je goed voelt bij wat je doet, is dat genoeg.
Dat komt omdat die andere mensen zich weer spiegelen aan anderen. Zij willen meer dan een ander hebben en dat houdt dus nooit op. Ik ben precies hetzelfde als jij, en sommige mensen vinden ons maar raar. Maar die mensen die dat vinden zijn zelf vaak niet gelukkig en proberen een ander daarin mee te trekken.
Toch alleen maar fijn dat je je leven compleet vindt en tevreden bent? Wat zou daar raar aan zijn? Iedereen bepaalt toch zelf hoe hij in het leven wilt staan

Vind zelf mijn leven ook compleet en totaal geen last (meer) van meer willen qua geld, huis, werk e.d., nog nooit zo "zen" geweest in mijn leven, heerlijk.!
Lijkt me heerlijk!
Bewustzijn van wat je wél hebt is prachtig!

Wees inderdaad maar blij dat je ervoor kiest om zo in het leven te staan. :-)

Streven en 'moeten' komt vaak voort uit onzekerheid.

Ik ken mensen die nooit tevreden zullen zijn zolang ze niet met zichzelf door 1 deur kunnen.

Ik ben 37 en heb sinds mijn 28e wat jij beschrijft, fijn leven zo he :-)

Keep up that spirit!
Ik herken het wel én niet.

Zo woon ik nu in een fijne eengezinswoning waar ik me hartstikke gelukkig voel. Groter en meer hoeft niet, ook al is het 'gewoon' een rijtjeshuis.

Maar toen ik op een tochtige etage die van ellende uit elkaar viel woonde, smachtte ik naar een ander (beter) huis.

Qua relatie heb ik alles wat ik hebben wil, maar we willen wel graag een kind. Daardoor willen we graag een kind.

Qua werk ben ik voor nu tevreden en happy, maar ik wil dit niet mijn hele leven blijven doen, ik zou wel meer verantwoordelijkheden willen op een gegeven moment en mis wel een paar dingen in mijn werk. Dat hoeft niet nú anders, want nu kan ik hier nog veel leren en daar haal ik ook plezier uit.

Maar vooruitkijken en wensen hebben is ook groeien, ontwikkelen en gewoon simpelweg je leven leiden. Daar is denk ik niks mis mee, ook niet als die groei en die wensen komen als je al veel hebt om gelukkig mee te zijn. In mijn ervaring heb ik meer energie voor groei op werk als ik het thuis fijn en rustig heb en daar gelukkig ben. Juist dán heb ik de ruimte in mijn hoofd voor meer.

En omdat ik getrouwd ben met zo'n lieve man en zo'n goede en fijne relatie & gezin heb kwam de wens voor een kind.

Reizen valt er wat mij betreft buiten, dat is mijn hobby en doe ik gewoon omdat ik het leuk vind. Net als paardrijden, lezen en skiën en series kijken enzo.

Een leven zonder wensen en dromen lijkt me niks, al is het maar omdat ik het zonde zou vinden om 80 jaar hetzelfde te doen. Zoveel te zien, ontdekken en proberen in het leven.
Het gaat denk ik niet zozeer om wat je nastreeft, de ene heeft nu eenmaal andere wensen en ambities dan de ander, maar meer welke redenen je hiervoor hebt en wat je gevoel erbij is. Er zijn mensen die niet hun eigen ambities nastreven maar de ambitie van hun ouders of de maatschappij. Daar zul je uiteindelijk niet erg gelukkig van worden. Ook als iets eigenlijk te hoog gegrepen is en je constant op je tenen loopt en in de stress zit lijkt me dit niet erg goed voor je. Jij bent gelukkig met wat je hebt en dat is denk ik een heel goede instelling die voor jou goed werkt. Maar dat wil niet zeggen dat anderen met meer ambitie verkeerd bezig zijn. Ik heb op dit moment een behoorlijke werkdruk, met allerlei projecten. Maar toch voel ik me er heel gelukkig bij. Ik ben soms 's avonds tot 22.00 nog aan het werk en toch voelt het niet als teveel.

Ik denk daarom dat je wat anderen doen niet allemaal over één kam kan scheren als zijnde fout of goed, maar dat elke situatie weer verschillend is. Jij hebt voor jezelf een leven ingericht waar je happy en tevreden mee bent. Dan zou ik proberen dit vast te houden en er niet zo mee bezig zijn wat anderen doen.
Bedankt voor de uitgebreide reacties! Ik veroordeel niemand. Laat dat duidelijk zijn.

Ik krijg alleen af en toe het gevoel dat ik 'iets moet' om in beweging te blijven net zoals veel mensen in mijn omgeving dat doen.

Terwijl ik niet zou weten wat dat zou moeten zijn in mijn geval en op dit moment. Dus voor mij hoeft dat niet en daar ben ik dan ook wel weer heel blij mee want het is een zegen om gelukkig te kunnen zijn met wat je hebt. Zal een stukje onzekerheid zijn ten opzichte van andere mensen misschien. Ik geloof er wel in dat je soms pieken en dalen nodig hebt om ook weer opnieuw het echte geluk te ervaren.
Nee, ik bedoelde ook niet dat jij mensen veroordeelde hoor! Maar op mijn huidige stage wordt je nogal veroordeelt als je niet hogerop wilt, je móet groeien. Nou, ik blijf hier dus niet, want ik moet helemaal niks, en al helemaal geen work-a-holic worden.

Dat gevoel dat jij nu hebt, is wat kaatjetralalaatje (wat een rot naam om te typen, mag ik je kaatje noemen? :P) bedoelt. Vooruit moeten omdat dit nu eenmaal verwacht wordt, en dat is wel de verkeerde reden. Het is jouw leven!
Nee hoor, je gedachten zijn niet raar.

Raar bestaat niet :-)

Alle mensen zijn verschillend.

Zo heeft de ene behoefte aan veel uitdagingen en de ander juist niet.

De ene wordt er blij en energiek van steeds nieuwe, grote of avontuurlijke dingen doen. De ander voelt zich het prettigst bij het tegengestelde en weer een ander bij iets daar tussenin.

Overigens is het wel goed om bezig te blijven jezelf te ontwikkelen, op allerlei terrein.

Dus "iets" doen om "in beweging te blijven" kan zeker geen kwaad.

Maar dat hoeven geen heel grootse dingen te zijn; zoek naar dingen die bij jou passen.
@marrie: dat zeg je mooi Ik denk dat voor mij nu ook meespeelt dat ik drukke jaren heb gehad. Zoekend naar wie ik was en wat ik wilde, dingetjes verwerken, mezelf ontwikkelen op persoonlijk gebied en door diverse opleidingen te volgen (en af te maken ), een huis gekocht waar we veel in geklust hebben. Nu sinds 2 jaar rust en regelmaat.

@muurbloempje: inderdaad pas vooruit gaan of veranderen als ik daar zelf behoefte aan heb, anders levert het niks op.
quote:bubbeltjesfolie schreef op 02 december 2015 @ 16:11:

@marrie: dat zeg je mooi Ik denk dat voor mij nu ook meespeelt dat ik drukke jaren heb gehad. Zoekend naar wie ik was en wat ik wilde, dingetjes verwerken, mezelf ontwikkelen op persoonlijk gebied en door diverse opleidingen te volgen (en af te maken ), een huis gekocht waar we veel in geklust hebben. Nu sinds 2 jaar rust en regelmaat.

Dat klinkt helemaal niet alsof je leven stilstaat...

Ik kan me eigenlijk heel goed voorstellen dat het prettig is om wat meer rust in je leven te hebben na zo'n periode, als je niet zo'n "spanningzoeker" bent.
Geen ambities hebben is een ook soort van ambitie, de ambitie om een rustig, weinig gejaagd leven te leiden. Ik heb jarenlang teveergeefs geprobeerd om dingen te bereiken die ik gewoon niet voor elkaar wist te krijgen. Een paar ervan heb ik inmiddels bereikt, dat vind ik prima. Meer heb ik niet nodig, ik wil genieten van wat ik heb. Een prachtige woning waarin ik mezelf de komende 20 jaar zie blijven, daten doe ik bijna niet meer en ik mis dat onzekere gedoe eigenlijk niet en waarom carriere maken als ik de stress en verantwoordelijkheid zie die de collega's boven mij hebben?
respecteer de overtuigingen van een ander

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven