Malariapillen
woensdag 2 december 2015 om 19:35
Over een maand ga ik 1,5 week op vakantie naar een gebied waar malaria voorkomt. Ik ga niet in een resort zitten, maar zit in cottages, vlak naast het strand. Verder ga ik daar veel aan island hopping doen. Nu twijfel ik over het innemen van malariapillen. Ik zal mij hoe dan ook goed sprayen met DEET 40%.
Een aantal mensen in mijn omgeving zijn namelijk na het innemen van malariapillen flink ziek geweest. Zo ziek, dat ze amper nog wat konden ondernemen op vakantie. Maar ja, aan de andere kant wil je ook geen malaria oplopen
Hebben jullie ook ooit voor dit dilemma gestaan en wat is hier uit gekomen?
Een aantal mensen in mijn omgeving zijn namelijk na het innemen van malariapillen flink ziek geweest. Zo ziek, dat ze amper nog wat konden ondernemen op vakantie. Maar ja, aan de andere kant wil je ook geen malaria oplopen
Hebben jullie ook ooit voor dit dilemma gestaan en wat is hier uit gekomen?
woensdag 2 december 2015 om 19:37
Ik ging naar Kenia waar malaria ook voor komt. Ik had pillen maar heb de kuur nooit afgemaakt, ik had geen malaria maar ik werd wel gebeten door een aap... Dus kwam alsnog in het ziekenhuis! En ja... ik zat ook in een resort, alleen liepen er apen rond
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
woensdag 2 december 2015 om 19:46
Het ligt er aan hoe groot het risico is. Ik ben dit jaar naar Borneo geweest waar het in bepaalde gebieden aangeraden werd malariapillen (malarone had ik) te slikken. Althans, door de GGD hier. Ter plekke heb ik nog eens nagevraagd hoe het met malaria zat en bleek het nauwelijks voor te komen. Dus ben ik niet aan die pillen begonnen.
woensdag 2 december 2015 om 19:48
quote:ladygaga_xx schreef op 02 december 2015 @ 19:37:
Ik ging naar Kenia waar malaria ook voor komt. Ik had pillen maar heb de kuur nooit afgemaakt, ik had geen malaria maar ik werd wel gebeten door een aap... Dus kwam alsnog in het ziekenhuis! En ja... ik zat ook in een resort, alleen liepen er apen rondEn toen? Risico op rabies? Ik heb mijn zoon dit jaar laten inenten tegen rabies. Een hoop apen gezien, ze zaten ook bij ons voor de deur bij een lodge maar ze waren gelukkig niet agressief.
Ik ging naar Kenia waar malaria ook voor komt. Ik had pillen maar heb de kuur nooit afgemaakt, ik had geen malaria maar ik werd wel gebeten door een aap... Dus kwam alsnog in het ziekenhuis! En ja... ik zat ook in een resort, alleen liepen er apen rondEn toen? Risico op rabies? Ik heb mijn zoon dit jaar laten inenten tegen rabies. Een hoop apen gezien, ze zaten ook bij ons voor de deur bij een lodge maar ze waren gelukkig niet agressief.
woensdag 2 december 2015 om 19:51
Malerone is de mildste (Lariam moet je vermijden!)
Als je niet naar Afrika gaat maar naar Azie zou ik helemaal geen pillen slikken. Alleen als er malaria tropica voorkomt zoals in Afrika, wellicht wel. Al heb ik in de praktijk ook nog nooit 'n kuur afgemaakt omdat ik last kreeg van bijwerkingen.
Als je niet naar Afrika gaat maar naar Azie zou ik helemaal geen pillen slikken. Alleen als er malaria tropica voorkomt zoals in Afrika, wellicht wel. Al heb ik in de praktijk ook nog nooit 'n kuur afgemaakt omdat ik last kreeg van bijwerkingen.
Shoot first, ask questions later!
woensdag 2 december 2015 om 19:51
Weet je zeker dat op die eilanden malaria voorkomt? Het kan ook binnen een land verschillen wat aangeraden wordt en of DEET alleen voldoende is.
Jammer dat de malaria map van CDC momenteel niet beschikbaar is (maar nog wel een goede lijst via www.cdc.gov/malaria/map/).
Jammer dat de malaria map van CDC momenteel niet beschikbaar is (maar nog wel een goede lijst via www.cdc.gov/malaria/map/).
woensdag 2 december 2015 om 20:02
quote:erizo schreef op 02 december 2015 @ 19:51:
Weet je zeker dat op die eilanden malaria voorkomt? Het kan ook binnen een land verschillen wat aangeraden wordt en of DEET alleen voldoende is.
Jammer dat de malaria map van CDC momenteel niet beschikbaar is (maar nog wel een goede lijst via www.cdc.gov/malaria/map/).Dank! Ik kan de lijst alleen niet vinden, waar moet ik op klikken op die site?
Jammer dat de malaria map van CDC momenteel niet beschikbaar is (maar nog wel een goede lijst via www.cdc.gov/malaria/map/).Dank! Ik kan de lijst alleen niet vinden, waar moet ik op klikken op die site?
woensdag 2 december 2015 om 20:07
quote:neerlandicus schreef op 02 december 2015 @ 20:02:
Dank! Ik kan de lijst alleen niet vinden, waar moet ik op klikken op die site?Bovenaan is een link, die leidt hierheen: http://www.cdc.gov/malaria/travelers/co ... ble/a.html
Dank! Ik kan de lijst alleen niet vinden, waar moet ik op klikken op die site?Bovenaan is een link, die leidt hierheen: http://www.cdc.gov/malaria/travelers/co ... ble/a.html
woensdag 2 december 2015 om 20:09
woensdag 2 december 2015 om 20:45
Nou ik heb meerdere malen malaria gehad ondanks die rotpillen mijn familie die dan altijd in de zelfde kamer sliep kreeg het nooit die slikte de pillen ook alleen mijn moeder kreeg last van gekke dromen..
Zou volgende keer toch echt wel die pillen weer slikken ook al heb ik maar 10% kans dat ze werken want malari is no joke ..
Zou volgende keer toch echt wel die pillen weer slikken ook al heb ik maar 10% kans dat ze werken want malari is no joke ..
woensdag 2 december 2015 om 20:50
Vaak wordt je ter plaatse voor gek verklaart dat je die ziekmakende pillen slikt.
In malarone zit o.a. dezelfde werkzame stof als in paludrine.
Ben na een paar dagen gestopt met het slikken van paludrine, had erge last van buikkramp en diarree.
Volgens onze lokale gids lag dat aan "die pillen die jullie allemaal slikken" en hij had gelijk.
De halve groep liep rond met diverse klachten en na het stoppen met de malaria pillen knapte de een na de ander op.
Helaas is de verkoop van dit soort medicatie gewoon goede handel en wordt vaak te snel voorgeschreven, net als heel veel andere preventieve middelen.
Zo is op dit moment het buiktyphus vaccin slecht verkrijgbaar en dus ineens niet meer nodig.
In malarone zit o.a. dezelfde werkzame stof als in paludrine.
Ben na een paar dagen gestopt met het slikken van paludrine, had erge last van buikkramp en diarree.
Volgens onze lokale gids lag dat aan "die pillen die jullie allemaal slikken" en hij had gelijk.
De halve groep liep rond met diverse klachten en na het stoppen met de malaria pillen knapte de een na de ander op.
Helaas is de verkoop van dit soort medicatie gewoon goede handel en wordt vaak te snel voorgeschreven, net als heel veel andere preventieve middelen.
Zo is op dit moment het buiktyphus vaccin slecht verkrijgbaar en dus ineens niet meer nodig.
woensdag 2 december 2015 om 20:52
Ik heb destijds ook mijn kuur niet afgemaakt. Wij zaten in het droge seizoen, echt geen enkele mug gezien zo ongeveer. Kreeg daarnaast last van bijwerkingen (malarone): misselijk, nachtmerries etc. Toen vond ik het wel mooi geweest.
Rabies-vaccinatie heb ik wel gehaald, wegens beroerde medische voorzieningen ter plekke en veel (zwerf)honden en apen.
Rabies-vaccinatie heb ik wel gehaald, wegens beroerde medische voorzieningen ter plekke en veel (zwerf)honden en apen.
woensdag 2 december 2015 om 20:58
Ik ben vorig jaar op Palawan gestopt met Malarone, na drie weken kreeg ik steeds meer last van overgevoeligheidsreacties (o.a. overgeven, misselijkheid en forse haaruitval). Ik zou nog drie weken moeten slakken, maar dat heb ik niet gedaan.
Op de eilanden in de Bacuit archipel komt her en der wel malaria voor heb ik me daar door de lokale arts laten vertellen, dus goed insmeren is echt belangrijk. En bij koorts direct naar een goede arts.
In de Filipijnen is OFF muggenspul met Deet te koop, dat werkt als een tiet!
Op de eilanden in de Bacuit archipel komt her en der wel malaria voor heb ik me daar door de lokale arts laten vertellen, dus goed insmeren is echt belangrijk. En bij koorts direct naar een goede arts.
In de Filipijnen is OFF muggenspul met Deet te koop, dat werkt als een tiet!
woensdag 2 december 2015 om 21:04
woensdag 2 december 2015 om 21:11
quote:troelieboelie schreef op 02 december 2015 @ 21:04:
Hoe lang ga je? In principe wordt voor kort verblijf malarone aanbevolen. Het is duur maar relatief de minst heftige klachten. Bij mij verdween mijn eetlust, niet leuk op vakantie. Laat je goed voorlichten, komt malaria sporadisch voor of is het echt een probleem gebied?Ik ga een kleine anderhalve week, het is voor zover ik op het internet zie geen groot probleemgebied qua malaria, maar het komt er wel voor.
Hoe lang ga je? In principe wordt voor kort verblijf malarone aanbevolen. Het is duur maar relatief de minst heftige klachten. Bij mij verdween mijn eetlust, niet leuk op vakantie. Laat je goed voorlichten, komt malaria sporadisch voor of is het echt een probleem gebied?Ik ga een kleine anderhalve week, het is voor zover ik op het internet zie geen groot probleemgebied qua malaria, maar het komt er wel voor.
woensdag 2 december 2015 om 21:18
Lariam is echt troep. Ik ben voor Malarone gegaan, die is wel een heel stuk duurder en moet je elke dag innemen. Nergens last van (de kans op bijwerkingen met dit middel zijn minimaal). Ik spray niet echt met deet, dat is echt vergif (en doe ik alleen als ik 's avonds nog buiten aan het werk ben en anders volledig word lekgeprikt).
Vraag anders bij de huisarts en/of vaccinatiecentrum (die laatsten zijn ook artsen en weten je alles te vertellen over malariapreventie!)
Vraag anders bij de huisarts en/of vaccinatiecentrum (die laatsten zijn ook artsen en weten je alles te vertellen over malariapreventie!)