Werk & Studie alle pijlers

Help....nieuwe baan ;)

09-12-2015 08:52 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na een nacht niet geslapen toch maar jullie hulp inschakelen...

Gister telefoontje gehad dat ik zo goed als aangenomen ben voor een nieuwe baan! Heel erg leuk maar ook dubbel...

Mijn huidige werk doe ik al 14 jaar en voor mij was echt de tijd aangebroken om mijn horizon te verbreden maar dat neemt niet weg dat ik bij een heel leuk klein bedrijf werk met vreselijk lieve aardige collega's en bazen....

Ik ga dus vandaag maar vast vertellen dat ze me zeer waarschijnlijk kwijt raken. Dit zal waarschijnlijk een grote schok zijn. Ik doe veel werkzaamheden die anderen niet doen....

Mijn nieuwe werkgever heeft aangegeven me het liefst na de kerstvakantie te hebben. Dit is vrijwel onmogelijk. Ik heb een opzeg termijn van 2 maanden...Nu heb ik wel wat vakantie dagen en overuren die ik zou kunnen gebruiken, maar volgens mij kan je werkgever ook aangeven dat dit niet mag.

In mijn sollicitatie gesprek heb ik aan gegegeven dat ik binnen een maand of anderhalve maand wel weg kan zijn. Maar na de kerst is niet eens een maan. Volgens mij zeg je nog altijd per de eerste van de maand op. Dus als je dan 1 maand rekent is 1 feb het vroegst.

Hebben jullie tips hoe ik dit het beste aan kan pakken? Ik ga sowieso vanmiddag naar mijn werk om daar de bom te laten vallen.

Ik denk dat ik het zelf wel weet..., het moet gewoon gezegd en dat is wat mij het zwaarst weegt, ik kan wel janken terwijl ik eigenlijk ook heel blij ben....Sjonge jonge wat is dit dubbel...

Nou ja ik moest het gewoon even kwijt, tips, ervaringen ik hoor ze graag!
Netjes afsluiten sowieso. Dus als je huidige baas je niet eerder dan halverwege januari kan missen (ivm met een nieuw iemand aannemen, inwerken etc) dan zou ik de zaak niet op de spits drijven door eerder te gaan. Je nieuwe baas kan wel meer willen, maar die weet toch ook dat je met opzegtermijnen zit?
Mijn tip:

Laat die bom nog niet vallen, totdat je je contract bij je nieuwe werkgever hebt getekend!

Ik heb die fout ook een keer gemaakt, door al mijn ontslag in te dienen voor alles rond was, en achteraf had ik toch liever bij mijn toenmalige werkgever gebleven (nieuwe werkgever kwam ineens afspraken niet na en alles). Maar ik had al ontslag genomen, dus kon niet meer terug.

Verder spannend, veel succes alvast op je nieuwe werk!
Zo goed als aangenomen betekent dat er nog geen zekerheid is. Ik zou eerst een contract willen hebben en dan pas mijn huidige werk opzeggen. Straks gaat het alsnog niet door ivm je opzegtermijn en dan heb je niks.
Half januari zou al mooi zijn..., maar als ze me strikt aan mijn opzeg termijn houden kan ik pas per 1 maart weg....

Ik ga zo eerst maar eens mijn nieuwe werkgever bellen, om aan te geven dat na de kerst echt niet lukt, dat voelt gewoon niet goed.
Eerst je nieuwe baan echt hebben. Opzegtermijn van je huidige baan opzoeken. Is dat per willekeurige dag van de maand, of per de eerste van de volgende maand? En dan nog 2 maanden? Dan zou je, in het voor jou ongunstigste geval, pas per 1 maart kunnen beginnen. Zoek dat goed uit. Vertel dat je nieuwe werkgever. Contract ondertekenen, ook de werkgever laten tekenen. Pas met 2 handtekeningen tevreden zijn.

Daarna pas opzeggen.
quote:pamelacourson schreef op 09 december 2015 @ 09:00:

Zo goed als aangenomen betekent dat er nog geen zekerheid is. Ik zou eerst een contract willen hebben en dan pas mijn huidige werk opzeggen. Straks gaat het alsnog niet door ivm je opzegtermijn en dan heb je niks.Ik ga ook niet al opzeggen maar wel aangeven dat ik in het laatste stukje zit. Ik heb een hele goede band met mijn huidige werkgever (dat maakt het aangeven dat ik waarschijnlijk weg ga ook zo verdomd moeilijk). Zo geef ik hen de kans ook vast na te denken hoe ze verder moeten zonder mij. Ik weet heel zeker dat ze me niet zo maar vervangen (ik geef ook nog geen ontslagbrief), dus als ik van de week als nog geen contract teken heb ik wel open kaart gespeeld en dat voelt een stuk netter.
Ik ben over het algemeen voor openheid, maar zou nu toch nog even wachten. Als ze weten dat je zo goed als weg was, wordt er toch anders naar je gekeken mocht het niet door gaan. En aangezien de nieuwe werkgever nu al onredelijke eisen lijkt te gaan stellen...

Je wilt het nu vertellen omdat je je schuldig voelt, en dan ben je daar van af. Je hebt het ook over 'hoe ze zonder mij verder moeten'. Daarmee maak je het wel erg dramatisch. Ze zullen het vast jammer vinden, misschien is het ook wel even goed lastig, maar uiteindelijk lost het zich wel op hoor. Dat weet een werkgever ook.

Overigens zou mijn aarzeling vooral voortkomen uit het feit dat nieuwe werkgever nu al moeilijk doet, en dus niet echt ideaal lijkt. De nadruk op een ondertekend contract snap ik nooit zo. Er is vrijwel altijd een proeftijd, dus zelfs als het contract ondertekend is, kunnen ze morgen alsnog besluiten dat het niet doorgaat. Je moet toch een keer opzeggen.
Breng je huidige werkgever pas op de hoogte nadat je het contract bij je nieuwe werkgever hebt ondertekend.
Niet geschoten is altijd mis
Dank voor jullie reacties.

Ik snap heel goed dat iedereen zegt niet zeggen voordat je wat anders definitief hebt. Zou ik ook zeggen tegen een ander.

Ik ken het bedrijf en mijn bazin door en door, ik weet 100% zeker dat als dit uiteindelijk toch niet door gaat ze nog op dezelfde voet met mij door gaan als nu.

Ik vind het niet fair nog 1,5 week te wachten tot alles helemaal definitief is. Ze hoeven nu nog niemand aan te nemen maar kunnen wel vast kijken hoe ze het zouden gaan invullen.

Ook ik weet dat niemand onmisbaar is, zelfs ik niet .

Maar morgen gewoon weer aan het werk gaan is geen optie.

Denk wel dat ik zo mijn nieuwe werkgever ga bellen en aan geef dat na de kerstvakantie echt geen optie is. Het was ook geen eis trouwens maar echt een vraag...Wel raar want ik had volgens mij duidelijk aan gegeven dat ik een opzegtermijn heb...
Nou als het een vraag was en geen eis, dan is er imo dus ook geen probleem. Het antwoord op de vraag is gewoon 'nee'. Als je uitlegt dat je alles netjes wilt afsluiten bij je oude werkgever, dan kunnen ze daar alleen maar waardering voor hebben.
quote:borboletas schreef op 09 december 2015 @ 11:01:

Nou als het een vraag was en geen eis, dan is er imo dus ook geen probleem. Het antwoord op de vraag is gewoon 'nee'. Als je uitlegt dat je alles netjes wilt afsluiten bij je oude werkgever, dan kunnen ze daar alleen maar waardering voor hebben.Je hebt helemaal gelijk. Ik ga ze zo bellen en aangeven dat ik vanmiddag in gesprek ga met mijn huidige werkgever om te kijken wat evt. mogelijk zou zijn maar dat zo snel als zij willen hem niet wordt. Ik moet ook verdorie eens wat zakelijker worden....
Ik zou niks zeggen tegen huidige werkgever voor 't rond is met de nieuwe. Ik snap dat je het graag wil vertellen en loyaal bent naar je werkgever. Bedenk wel dat ze jou, met die lange opzegtermijn , ontzettend belemmeren. Het kan voor een nieuwe werkgever reden zijn voor een ander te kiezen. Waarom zou je dan eerder dan nodig vertellen dat je gaat? Het is niet dat ze geen tijd hebben een ander te vinden hè ;)
quote:janna-sophie schreef op 09 december 2015 @ 11:15:

Ik zou niks zeggen tegen huidige werkgever voor 't rond is met de nieuwe. Ik snap dat je het graag wil vertellen en loyaal bent naar je werkgever. Bedenk wel dat ze jou, met die lange opzegtermijn , ontzettend belemmeren. Het kan voor een nieuwe werkgever reden zijn voor een ander te kiezen. Waarom zou je dan eerder dan nodig vertellen dat je gaat? Het is niet dat ze geen tijd hebben een ander te vinden hè ;)

Ik wil juist bereiken dat ze me eerder "laten gaan" doordat ik het eerder vertel....

Als ik het pas op het laatst mogelijk moment vertel heb ik ze misschien meer "tegen"me...
Net gebeld, per 1 februari zou ook prima zijn. Dus da's fijn!

Ik ga mijn werkgever vanmiddag inlichten. Aangeven dat ik mijn vakantiedagen het liefst inwissel voor vrije dagen dan kom ik ongeveer op 1 februari uit. Geeft al iets minder spanning!

Nog 2 uurtjes dan is het hoge woord eruit...(ondanks al jullie adviezen blijf ik eigenwijs en ga ik het dus wel vertellen )
Nog even om jullie te informeren.

Vanmiddag met mijn werkgever gesproken. Ze schrok (dat had ik wel verwacht) maar was ook blij voor mij (dat had ik dan wel weer gehoopt)

Was blij dat ik het nu al vertelde.

Deed direct een voorstel om nog voor 1 dag bij hen te blijven (in een iets andere functie met iets meer salaris . Daar ga ik over na denken!

Ze hopen dat alles niet door gaat maar gunnen het me van harte.

Gelukkig mijn gevoel gevolgd, nu kan ik vannacht weer lekker slapen.
Oh wat fijn dat je werkgever zo reageerde! Ik snap best dat als je een hele goeie band hebt met je werkgever, dat je het graag eerder wilt vertellen en hun de kans wilt geven om over eventueel jouw vertrek na te denken. Alleen heb ik hardleers moeten leren dat niet elke toekomstige werkgever zijn afspraken nakomt, dus ik ben daar iets voorzichtiger in geworden

En helemaal fijn dat ze je zelfs nog een dag willen houden en geen afscheid van je willen nemen! Moet toch ook wel een goed gevoel geven, dat je werkgever zo blij me je is

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven