Geld & Recht alle pijlers

Kerstbudget

12-12-2015 19:07 197 berichten
In navolging van het topic over sintbudgetten. Hoe veel geven jullie uit?

Ik zit nu op 130 euro voor boodschappen (daar zitten ook boodschappen voor de komende week bij maar toch...oeps) en versieringen. En er komen nog boodschappen bij, de niet lang houdbare producten. Ik schat dat dat ook nog wel 50 zal worden. Cadeautjes slaan we dit jaar een keer over.

En jullie?
Alle reacties Link kopieren
Cadeautjes doe ik nooit aan met Kerst, nooit geweten dat dat een Nederlandse traditie was. Volgens mij hebben we daar de Sint voor.

En de rest, tja, zie wel. Versieringen heb ik al in voorraad, kan ik elk jaar hergebruiken, en de rest misschien 150 euro in totaal, maar veel meer zal het niet worden.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Wij (stel) eten met kerst bij de (schoon) ouders. Dus geen boodschappenbudget, wel cadeaus en andere dingen. Kerstboom en versiering (meeste hebben we natuurlijk al) totaal ca 100 euro. We doen niet echt aan cadeaus maar willen ook niet met lege handen komen. Totaal ca 70 euro. Daarnaast gaan we altijd met kerst naar een voorstelling (musical of ballet oid) met zn tweeën, waaraan we ca 100-160 euro uitgeven. Klinkt bij elkaar eigenlijk nog best veel, en dan hebben we aan eten niets uitgegeven….
Nul. Wij doen daar niet aan. Ik vind dat onzinnig. We halen en eten gewoon wat we altijd doen. Het is allemaal al duur genoeg en het is gewoon commerciële heisa.
Mot met to
De boom staat inmiddels, zonder extra kosten. Heb van voorgaande jaren alles hergebruikt. Heb een nieuw rokje gekocht, kosten ¤ 30, daarnaast voor 1ste kerstdag een boeket bloemen voor mijn moeder, kost denk ik ¤ 20, omdat zij het weer organiseert, dus aan eten geen kosten. Ik neem wel wat lekkers bij de koffie mee, kost denk ik ¤ 10 / 15¤

Tweede kerstdag gaan we in ons vaste restaurant eten, geen kerstopsmuk, gewoon lekker zoals anders. Kost ons denk ik ¤ 60.

Al met al valt het wel mee gelukkig.
Als je bedenkt dat een kerstboom plus versiering een paar weken blijft en dat velen op hun geld moeten letten, is het nog onzinniger. Betaal liever een rekening of spaar het!
Mot met to
Denk dat het budget net als andere weken 50 euro wordt. Meer geld zit gewoon niet in mijn beurs.

Versieringen? Afgelopen jaren in de uitverkoop gekocht. Net als de boom 14 jaar terug.

Cadeautjes doen we niet aan.
We hebben die week vakantie, gaan uit eten met familie. Geen grote cadeaus, maar dat hadden we met Sint per ongeluk ook al niet.

Ik hou het niet precies bij.
Jawel, voor de cadeautjes dit jaar honderd euro meer, omdat dit jaar nog niet veel gegeven is. Kerstversiering wordt gewoon ieder jaar hergebruikt en voor het eten misschien een paar tientjes meer.

Erg duur maken we het niet. De jaarwisseling kost enkel een paar oliebollen.
Waarom doe je eraan mee als je budget al minimaal is? Omdat het zo hoort?
Mot met to
.
Dat klinkt wel erg sober, Jenette! Ook met een kleiner budget kun je toch wel iets bijzonders doen en de tafel feestelijk aankleden (bv met versieringen die je al in huis hebt). Mooie muziek opzetten en gezellig samen zijn - hoeft niet veel te kosten maar maakt de lange winter toch bijzonder.
Vrij veel. Allemaal aan cadeautjes.
Life is short. Eat dessert first.
quote:Jenette schreef op 12 december 2015 @ 19:12:

Als je bedenkt dat een kerstboom plus versiering een paar weken blijft en dat velen op hun geld moeten letten, is het nog onzinniger. Betaal liever een rekening of spaar het!

Wij doen al jaren met dezelfde boom en versiering, dus dat hoeft na de eerste investering niet veel /niets te kosten.

Bij de gemiddelde kringloop kun je ook vaak best goedkoop nieuwe kerstspullen aanschaffen. Of in de opruiming na kerst, kost het ook geen drol.
quote:Jenette schreef op 12 december 2015 @ 19:13:

Waarom doe je eraan mee als je budget al minimaal is? Omdat het zo hoort?Zelfs met een minimaal budget kan je wat lekkers op tafel zetten.
Luiwammes, bewuste keuze. Wij hebben genoeg inkomen maar vinden het zonde van het geld. Ik spendeer liever geld aan duurzame spullen. Niet aan commercie.
Mot met to
¤100 aan cadeau's en rond de ¤20 aan eten buiten de normale boodschappen om.

Klein cadeautje voor degene waar we gaan eten (¤5,-) en meer niet.
Precies! Dan doen wij dus. Tijd met elkaar, en dat kost niks. Er hoeft geen overdaad aan eten bij. Het is bij ons sowieso altijd gezellig.
Mot met to
quote:Jenette schreef op 12 december 2015 @ 19:18:

Luiwammes, bewuste keuze. Wij hebben genoeg inkomen maar vinden het zonde van het geld. Ik spendeer liever geld aan duurzame spullen. Niet aan commercie.Maar dan hoef je toch niet zo zuur te reageren op anderen die het wel leuk vinden, en ondanks een klein budget wat feestelijkheid willen? Ieder zijn eigen ding toch?
quote:Jenette schreef op 12 december 2015 @ 19:19:

Precies! Dan doen wij dus. Tijd met elkaar, en dat kost niks. Er hoeft geen overdaad aan eten bij. Het is bij ons sowieso altijd gezellig.Zo klink je niet
Klopt, maar ik vind het idee van kerstbudget gewoon onzinnig.
Mot met to
Hoeft ook niet.
Mot met to
wij zelf niks. Druk met verhuizen de kerstperiode. We gaan wel bij familie en schoonfamilie eten. Misschien wel iets van een kleinigheidje maar boven de 20 euro komen we zeker niet uit.
Kerst is natuurlijk voor een deel commercie. Maar ook leuk en gezellig.

Mijn man vond een boom in de kamer ook onzinnig, maar nu we er allemaal (hij ook!) zo van genieten haalt hij er lachend eentje in huis.

Tradities maken het leven ook overzichtelijk, en geven afleiding van de dagelijkse zaken.

Pluk de dag.
Jenette daar hoef je toch niemand van te overtuigen? Ieder zijn meug hoor.

Hier halen we echt goede vis, ongeveer ¤ 20, verder niet eens zoveel extra boodschappen. Wel altijd een leuk assortiment aan chocolade en koekjes e.d. voor bij de koffie. Worden we blij van.

En natuurlijk een attentie voor degene waar we tweede kerstdag te gast zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven