Schizofrene buurman

13-12-2015 19:02 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een onderbuurman die schizofreen is. Ik woon in een bovenwoning en moet dus iedere dag de trap af en op en dan kom ik natuurlijk langs zijn woning.

We hebben sterk de indruk dat hij zijn medicatie niet slikt. Als hij een psychose heeft dan is hij zeer agressief. Ik heb al een keer meegemaakt (net als mijn buurvrouw) dat hij de deur opentrekt en heel hard begint te schreeuwen op een agressieve manier. Ik loop dan gauw door..

Wat ik niet weet is waar dat soort mensen toe in staat zijn (zeker omdat hij zijn medicatie niet slikt). Heb begrepen van iemand anders die er al langer woont dat hij al eerder met een stofzuigerstang achter iemand is aan gekomen, en dat wil ik liever niet meemaken.

Heeft iemand tips wat ik kan doen?
quote:_lupine_ schreef op 13 december 2015 @ 20:21:

De politie kan ook niks, dat klopt. De politie kan alleen maar alerter of gepaster reageren als er meer een melding van zo'n man of vrouw binnenkomt. Dan weten ze wat er speelt en kunnen ze het brandje komen blussen. Veel meer dan dat kunnen ze niet doen.

De politie gaat ook niet over de geestestoestand van mensen. Daar gaan artsen over en hopelijk de dierbaren van iemand, maar ik kan me voorstellen dat je de arts van de buurman niet kent en zijn ouders ook niet. Dan bel je de politie maar. Als ju huurt heeft de woningbouw hier ook een taak in. Maar het blijft moeilijk. Zo'n man moet ergens wonen, maar veroorzaakt gigantische overlast.

Deze mensen horen in een psygiatrisch ziekenhuis, maar dankzij de bezuinigingen zitten ze in een huurwoning of zwerven ze.

De manier waarop jij reageert over brandje blussen wat de politie kan doen, laat duidelijk zien dat je nog zo groen als gras bent op dit gebied.

Er valt geen brandje te blussen,er valt niks te doen behalve als het te laat is!
quote:marla862 schreef op 13 december 2015 @ 20:08:

[...]

Toevallig (eigenlijk niet toevallig) hebben wij contact gehad met zijn behandelaars.

Zij hebben nog niet zo lang geleden hun handen van hem af getrokken omdat hij niet mee wil werken, zijn medicatie niet wil slikken.

Toevallig mag een behandelaar dat soort informatie helemaal niet verstrekken.

Over het algemeen is iemand die een psychose heeft niet gevaarlijk. Bij ernstige zorg zou je de politie kunnen bellen. Zij kunnen de crisisdienst inschakelen en een opname regelen.
melding maken bij de politie en andere buren overtuigen dat ook te doen.

contact houden met de vaste wijkagent.

Vragen bij hoeveel en welke frequentie er een opname volgt !

Zorgen dat hij het niet te weten komt. Alhoewel je "zomaar" anytime, anyplace, anywhere in hun waan kunt komen ...

blijf kalm ! praat mee !

Mijn schoonzus (zelfde portret) is zo ook regelmatig afgevoerd totdat ze haar medicatie slikte !!

Maar ... weggaan doen ze zelden ... op zich doen ze ook geen kwaad, maar wel slikken die medicatie !

Vaak maken ze veel herrie, maar weinig wol . blaffende honden bijten niet
en vaak zijn ze ook best aardig, het zijn gewone mensen
quote:andy69 schreef op 13 december 2015 @ 20:30:

en vaak zijn ze ook best aardig, het zijn gewone mensenNou wauw.
quote:Moiren_ schreef op 13 december 2015 @ 20:28:

[...]

Over het algemeen is iemand die een psychose heeft niet gevaarlijk. Bij ernstige zorg zou je de politie kunnen bellen. Zij kunnen de crisisdienst inschakelen en een opname regelen.Je moest eens weten hoeveel info er gegeven word wat eigenlijk niet mag, door de kinderbescherming door de politie door de brandweer door nog meer hulpinstantie's het zijn net mensen soms.
quote:ronniemitchel schreef op 13 december 2015 @ 20:34:

[...]

Je moest eens weten hoeveel info er gegeven word wat eigenlijk niet mag, door de kinderbescherming door de politie door de brandweer door nog meer hulpinstantie's het zijn net mensen soms.Ja, schandalig.
quote:Moiren_ schreef op 13 december 2015 @ 20:35:

[...]

Ja, schandalig.

Soms is dat niet zo verkeerd, zo krijgt iemand ook te zien dat de moeite die word ondernomen om iemand te helpen niet voor niks is.

Bovendien hebben ze genoeg mensen kennis om te zien of iemand iets door verteld of niet.
Ik heb het ook gehad. De buurman in kwestie zag mij vervolgens wel zitten en stond om de 2 uur aan de deur (of voor het raam). Ik heb contacf gehad met de wijkagent. Een gouden vent. Heeft met veel geduld met de buurman gesproken. Uiteindelijk (echt na lang, was geen makkelijke weg) is er hulp voor de buurman gekomen. Nu gaat het een stuk beter. In de tijd dat het slecht ging hebben we ook met de buren onderling afspraken gemaakt. Op elkaar letten etc. het blijft lastig, maar op die manier heb ik me toch altijd redelijk veilig gevoeld, omdat ik wist dat er altijd iemand in de buurt of te bereiken was.

[...]

Over het algemeen is iemand die een psychose heeft niet gevaarlijk. Bij ernstige zorg zou je de politie kunnen bellen. Zij kunnen de crisisdienst inschakelen en een opname regelen.Met een stofzuigerstang achter iemand aan rennen, ben je dan niet gevaarlijk..?
quote:ronniemitchel schreef op 13 december 2015 @ 20:36:

[...]

Soms is dat niet zo verkeerd.Oneens.
quote:marla862 schreef op 13 december 2015 @ 20:38:

[...]

Met een stofzuigerstang achter iemand aan rennen, ben je dan niet gevaarlijk..?Geen idee, ik ben geen psychiater, dus ik beoordeel niet.
Het is best goed om te weten waar je mee te maken hebt.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:hatsetats schreef op 13 december 2015 @ 20:40:

Het is best goed om te weten waar je mee te maken hebt.ìnderdaad , zo weet je ook beter hoe je het best kunt handelen.
quote:ronniemitchel schreef op 13 december 2015 @ 20:10:

[...]

Tegen ons zei een agent nadat hij deze man een aantal keer had opgehaald: jammer dat er geen eiland voor deze mensen bestaat Een eiland hoeft voor mij ook weer niet. Die mensen kunnen er niets aan doen. Maar gewoon thuiszorg die in de ochtend en avond even langs wipt om de medicatie te controleren en even te peilen of iemand aanspreekbaar is... dat zou toch moeten kunnen.
quote:marla862 schreef op 13 december 2015 @ 20:14:

[...]

Wat heftig!

Ik vraag me altijd wel af waarom iemand die schizofreen is het niet op iedereen heeft gemunt... Zo zijn er een paar mensen in de flat tegen wie hij nog niets heeft gedaan...Geen idee idd. Hij kan de huidige buuv goed hebben en heeft nooit waanideeën wat betreft begane grond gehad. De vorige buuv was echt zielig. Die kon haar huis niet in of uit zonder gescheld en hij is een keer bij haar binnen gedrongen. Gelukkig had ze visite en hebben die hem er uit gewerkt. Ze was zo blij een huisje te hebben maar ze heeft er weinig lol van gehad.
quote:ronniemitchel schreef op 13 december 2015 @ 20:45:

[...]

ìnderdaad , zo weet je ook beter hoe je het best kunt handelen.Yep. (Andermans) privacy vind ik dan net wat minder belangrijk dan de veiligheid van de omgeving.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:nina1966 schreef op 13 december 2015 @ 20:45:

[...]

Een eiland hoeft voor mij ook weer niet. Die mensen kunnen er niets aan doen. Maar gewoon thuiszorg die in de ochtend en avond even langs wipt om de medicatie te controleren en even te peilen of iemand aanspreekbaar is... dat zou toch moeten kunnen.Ik denk ook dat hij dat uit onmacht heeft gezegd, ze mogen niks en ze staan machteloos , maar ze worden wel aangepakt als een patient doordraaid en er doden vallen.
quote:hatsetats schreef op 13 december 2015 @ 20:48:

[...]

Yep. (Andermans) privacy vind ik dan net wat minder belangrijk dan de veiligheid van de omgeving.Juist.

[...]

Over het algemeen is iemand die een psychose heeft niet gevaarlijk. Bij ernstige zorg zou je de politie kunnen bellen. Zij kunnen de crisisdienst inschakelen en een opname regelen.Een behandelaar geeft dus vaak wel info , iig aan de omwonenden. Hier is iig iemand komen praten. En ja hoor hartstikke gevaarlijk. Hij duwde je zo de trap af, smeet met spullen (leuk als je met een baby op de trap loopt) of stond met een stuk hout te zwaaien omdat hij iets zag (geen idee wat) Dus ga niet zeggen dat een psychose niet gevaarlijk is. Kijk dat hij tegen de tv schreeuwt omdat die het niet met hem eens is, of niet luistert (oid) ala. Daar heb je alleen geluidsoverlast van (ook niet leuk hoor snachts) maar helaas komen die mensen ook gewoon buiten en ja het kan écht wel gevaarlijk zijn.
quote:andy69 schreef op 13 december 2015 @ 20:30:

en vaak zijn ze ook best aardig, het zijn gewone mensen

Nou ga eens gezellig bij mijn buurman op de koffie zou ik zeggen.

hoop niet dat je donker haar hebt.......
quote:nina1966 schreef op 13 december 2015 @ 20:51:

[...]

Een behandelaar geeft dus vaak wel info , iig aan de omwonenden. Hier is iig iemand komen praten. En ja hoor hartstikke gevaarlijk. Hij duwde je zo de trap af, smeet met spullen (leuk als je met een baby op de trap loopt) of stond met een stuk hout te zwaaien omdat hij iets zag (geen idee wat) Dus ga niet zeggen dat een psychose niet gevaarlijk is. Kijk dat hij tegen de tv schreeuwt omdat die het niet met hem eens is, of niet luistert (oid) ala. Daar heb je alleen geluidsoverlast van (ook niet leuk hoor snachts) maar helaas komen die mensen ook gewoon buiten en ja het kan écht wel gevaarlijk zijn.Dat soort types zijn niet de regel. Ik schrijf ook, over het algemeen hè. Niet altijd/nooit.
Ik heb niet alle reacties gelezen. Alleen je OP gelezen. Wat ik je adviseer is elke keer dat dit voorkomt een melding te plaatsen bij de politie. Het is beter dat iedereen in het complex hetzelfde doet (mits ze daar last van hebben natuurlijk). De politie kan zorgen voor een opname als deze meneer een gevaar voor zichzelf en andere is. Dat lijkt mij het geval, aangezien er af en toe een dreigende situatie is. Daarnaast is het zaak om ook melding te maken bij de betreffende verhuurder/woningbouw. Doordat er officiële meldingen gemaakt zijn bij de politie kunnen zij via gerechtelijke gang een uit huis plaatsing afdwingen. Zij hebben namelijk ook de verantwoordelijkheid voor uw woongenot. Word er nooit de politie gebeld en alleen maar bij de verhuurder melding gemaakt, dan heeft de verhuurder ook geen poot om op te staan (helaas is dat zo in onze wet geregeld). Voor de rechter moet het namelijk aannemelijk zijn dat er echt een gevaarlijke situatie kan voorkomen. Daar heb je zeker deze meldingen bij nodig. Mijn ervaring is dat dit zeker mogelijk is, maar het vergt wel een lange adem. Succes daarmee.
Wat ik je ook nog wil adviseren is ook daadwerkelijk een melding te maken als hij je uitscheld, of schreeuwd. Dit is namelijk ook bedreigend en je hoeft je niet te schamen (mocht dit het geval zijn) om hiervan een melding bij de politie te maken. Ook is de woningbouw wettelijk verantwoordelijk voor jou woongenot. Daar kun jij ze op wijzen. Wil de woningbouwcorporatie hier niets mee doen. Dan is er zeker een mogelijkheid om dat juridisch af te dwingen. Collectief werkt dit meestal ook erg goed.

Ik weet hoe jij je voelt. Ikzelf heb dit tot twee maal toe (verschillende mensen) in mijn appartementencomplex meegemaakt. Het is echt geen pretje om je niet veilig te voelen in je eigen huis. Gelukkig is er toen via een juridische weg een oplossing gekomen.
Dit soort dingen komen vaker voor en zullen nog vaker voor gaan komen door de enorme bezuinigingen in de GGZ. Ik heb meerdere van dit soort gevallen in mijn caseload en ik zou willen dat die mensen ergens terecht konden maar ik zou niet weten waar. Plekken voor langdurige zorg zijn er nog nauwelijks. Zorg aan huis is heel beperkt mogelijk en op de thuiszorg hoef je vaak ook niet te rekenen. Ik heb een maal gezien dat de oplossing was dat iemand dagelijks naar een instantie toe moest komen om medicatie te halen. Dan weet ik dus al dat dat niet gaat werken bij iemand die op slechte dagen zijn bed niet uit komt. Dan kun je niet anders dan wachten tot het weer compleet mis gaat voor je weer in kunt grijpen.

Vroeger had je wel van die huizen in de duinen of het bos en daar leefde mensen dan in een gesticht of hoe je het wil noemen, maar dat was zielig iedereen moest meedoen en het koste allemaal veel geld. Nu veroorzaken die mensen dus dagelijks overlast in de stad, krijg ik woedende politie mensen aan de telefoon omdat meneer x voor de zoveelste keer opgehaald moest worden. Zijn patiënten bepaald niet beter af omdat ze zelf last van hun situatie hebben en in gevaarlijke situaties komen. Elke keer politie inzet en elke keer een evaluatie door een psychiater van de crisisdienst kost ook bakken met geld. Vaak moeten die mensen gewoon weer naar huis want de situatie is nog net niet erg genoeg om een gedwongen opnamen te rechtvaardigen volgens de wet. Dan nog staan mensen na een paar weken weer buiten en als ze niet mee willen werken begin je van voor af aan. Dat zien behandelaren ook met lede ogen aan, het is niet dat men niets wil doen of het ze niet kan schelen maar je kunt gewoon niets anders doen dan wachten tot het mis gaat. Dat is voor mij een van de redenen met het werk dat ik nu doe te stoppen. Ik moet te vaak zeggen dat iemand volkomen gelijk heeft en ik het echt snap maar gewoon echt niets kan doen.

Het beste is melding maken bij de wijkagent, in veel gemeente is er een overleg tussen politie en verschillende andere instanties dan kunnen ze daar eventueel de zaak bespreken. Bij de woningbouw melden heeft zin als je het eindeloos blijft doen en het liefst met bewijs. Ik heb weleens gezien dat het mensen gelukt is iemand met zulk gedrag eruit te krijgen maar dat heeft jaren van eindeloos schrijven gekost, echt lijsten per week voor dat gebeurde..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven