Dochter (8) eet vies

14-12-2015 15:03 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
.
Even een toevoeging waar ik anderen niet over hoor: ik zal zelf nooit eten op mijn gezicht hebben zonder dat ik het voel. Maar een schoolvriendin van vroeger (die verder heus wel netjes at) had veel vaker pindakaas op haar lip en dat soort dingen. Fijn voor je dochter dat dingen haar niet snel hinderen, maar lastig dat ze dus niet goed het signaal oppikt dat ze zichzelf heeft onder gesmeerd. Iedereen denkt altijd dat anderen precies hetzelfde waarnemen als hij/zij zelf voelt, maar daarin zitten echt hele grote verschillen.

Ik zou in ieder geval stoppen met de "waardeoordelen" dat je kind vies is of vies doet. Houd het praktisch: als er eten aan je gezicht zit, krijg je het daarna weer aan je kleren of andere mensen zien de hele middag wat jij gegeten hebt. Dus help je dochter om dat probleem op te lossen. Eerst gewoon door haar zelf na het eten een natte washand over haar gezicht te laten halen. Als ze daar geen zin in heeft, staat ze misschien meer open voor tips hoe ze zichzelf tijdens het eten beter kan "bijhouden". Tegenwoordig eet niemand meer met een servet op schoot (waardoor ze in restaurants vaak onder tafel belanden omdat veel mensen er nier meer aan gewend zijn). Schaf voor het hele gezin servetten aan, regel ev. voor iedereen een servetring zodat ze die van zichzelf herkennen (dan kan je meerdere dagen met je eigen servet doen), en leer haar tijdens het eten af en toe haar mond af te vegen. Een servet is niet bedoeld om hele smerige handen aan af te vegen, maar om je mond mee af te nemen en je vingertopjes af te vegen als je bijvoorbeeld een slok uit je glas wil pakken. Pak dit een beetje speels aan: speel desnoods de komende vakantie een paar keer restaurantje ofzo (mooi aangeklede tafel en leuke gerechten).

En spreek ook een vaste dag per week af dat je er gewoon helemaal niets van zegt voor de afwisseling (je kent vast wel de hit op kinderfeestjes om patat met mayo direct van het plastic tafelkleed te eten: maak het bespreekbaar zonder het zwaar te maken).

Vraag je dochter om omgekeerd ook op jullie te letten: misschien praat je soms zelf ook wel eens met je mond vol ofzo. Dat maakt het wat gelijkwaardiger (omdat ze zo gevoelig reageert). Of betrek alle kinderen erbij: omstebeurt tafel dekken of afruimen, en degene die die dag niet hoeft, zal tijdens het eten op de tafelmanieren van de anderen letten).

ps; mijn zoon van 5,5 eet relatief veel met zijn handen. Is niet altijd leuk tijdens het eten, maar het heeft ook een keerzijde: hij is sowieso heel "tactiel" aangelegd (maakt ook veel modderpapjes of "cementjes" in de tuin enzo), en hij kan voor zijn leeftijd geweldig goed kleien. Het is dus wel heel goed voor zijn motorische ontwikkeling, en als we bij opa en oma eten, probeert hij het uit zichzelf wel met bestek. Wees niet te dogmatisch over tafelmanieren.
.
Los van alle goede tips die al gegeven zijn, mis ik nog even heel kritisch naar je zelf kijken. Onze zoon (4,5) praat graag met zijn mond vol (en dan versta ik hem dus niet). Sinds ik er bij hem op let, valt het me bij mij en mijn partner op hoe vaak wij eigenlijk met volle mond praten.... En dat wij elkaar dan prima verstaan is leuk, maar toch is het een slecht voorbeeld!
quote:khemam schreef op 14 december 2015 @ 16:42:

Eet netjes of anders pak ik je bord af. Daar valt niet over te onderhandelen of te discusieren met mij. Als de jongste soms toch zit te proppen hoef ik hem alleen aan te kijken en hij snapt het meteen.Dit dus!
quote:laurentien1979 schreef op 14 december 2015 @ 16:54:

Bedankt voor de reacties allemaal!

Eerst even reactie op degene die eerdere topics heeft opgezocht. Die issues zijn zo goed als Opgelost. Jongste zat toen op zo'n rotleeftijd dat dat me heel veen energie heeft gekost. Dat gecombineerd met wat werkgedoe

Maakte dat ik geen blije moeder was.

Gelukkig is dat nu niet meer aan de orde en geniet ik volop van de kinderen!Huh? Ik bedoelde alleen dat dit probleem van het onsmakelijk eten en jouw reactie daarop al een tijd speelt. Niet jouw persoonlijke issues.
Ik zou met haar afspreken dat ze de komende tijd gaat leren om netjes te eten, met in het vooruitzicht dat als ze het kan jullie met zijn tweeën in een echt restaurant gaan eten.

En ik zou haar betrekken bij dit leerproces, haar vragen wat ze fijn zou vinden. Er is van alles mogelijk, een spiegel aan tafel, YouTube filmpjes kijken, toneelspel dat jullie bij de koningin aan tafel zitten etc.

Je kunt haar ook vragen wat voor seintje je haar kan geven als ze het even vergeet. Misschien een codewoord ofzo.

Kortom, pak het aan als een project van jullie samen
quote:khemam schreef op 14 december 2015 @ 16:42:

Eet netjes of anders pak ik je bord af. Daar valt niet over te onderhandelen of te discusieren met mij. Als de jongste soms toch zit te proppen hoef ik hem alleen aan te kijken en hij snapt het meteen.

Daar zou mijn kind niks van hebben. Maar die eet netjes als ze uberhaupt al eet natuurlijk.

TO, gewoon blijven herhalen en ik denk dat bord weghalen helpt maar alleen als het iets heel lekkers is.
.
T
Oud topic , bloemetje!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven