Werk & Studie alle pijlers

Openbreken contract

02-12-2015 20:22 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga waarschijnlijk ook nog juridisch advies inwinnen, maar wil het toch hier ook even vragen. Wellicht heeft iemand in dezelfde situatie gezeten of weer er meer vanaf.

Ik heb 3 tijdelijke contracten gehad. Mei 2013 gestart met een half jaar contract, daarna een jaarcontract, daarna een contract van een jaar en 1,5 maand (tot 31 dec. 2015). Gezien mijn manager niks liet weten, gisteren zelf maar gesprek aan gegaan wat ik kan verwachten. Qua functioneren maakte ik me geen zorgen, er komt telkens naar voren dat dit erg goed is. Hij gaf aan dat hij me wel graag een vast contract wilde geven, maar de directeur die uiteindelijk beslist geen vaste contracten meer wil geven.

Komt er op neer dat zijn mijn contract willen openbreken, dwz verlengen met een half jaar. Ze hebben dan wat meer zich op de hoeveelheid werk (contracten met opdrachtgevers die aflopen, aanbestedingen etc.) en kunnen dan beslissen of het een vaste aanstelling gaat worden. Ik vraag me echter af of dit zomaar mag, gezien ik al drie tijdelijke contracten heb gehad?

In de CAO of mijn contract staat niks. Op google zie ik door de bomen het bos niet meer, zeker met de nieuwe regels die sinds 1 juli 2015 gelden.

Weet iemand hier meer over?
Ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen, maar dit lijkt mij niet mogelijk.

Als er in de CAO geen bijzondere bepalingen staan dan geldt dat er (sinds kort) maar maximaal 2 tijdelijke contracten mogen worden gegeven. Nu ben jij voor deze nieuwe regeling al begonnen en ben je inmiddels met je 3de contract bezig. Openbreken en verlengen (maar wel tijdelijk) wordt volgens mij gezien als een nieuw contract. Dit mag dus niet, want je bent inmiddels toe aan een contract voor onbepaalde tijd.

Ik zou in ieder geval zeker juridisch advies inwinnen!
Geen idee of het mag of niet, maar zou je zelf nog eens een half jaar willen inzetten en uiteindelijk per 1 juli er toch uitgewipt worden? Ze weten dus in elk geval al dat ze je nog een half jaar aan het werk kunnen houden. En ze konden je de afgelopen 3 jaar ook al aan het werk houden. Lijkt me erg stug dat ze op 1 augustus opeens met jou in hun maag zouden zitten niet?
Nee mag niet, maar ik zou je rechtsbijstand bellen of een jurofoon ofzo als je echt 100% wil weten. Of het uwv?
De werkgever mag dat doen en jij kunt dat accepteren. Echter, daarna is er dan juridisch gezien wel sprake van een vast contract, want het is dan formeel een 4e getekende contract. Dus als ze jou na afloop alsnog op straat willen gooien, dan zul jij aanspraak moeten maken op jouw rechten conform het vaste contract (want je komt anders niet voor WW in aanmerking).
Dit klinkt mij gewoon als een trucje dat ze je geen vast contract willen geven, maar nog wel even gebruik willen maken van jou diensten, aangekleed met een smoesje dat ze geen/weinig zicht hebben op of er genoeg werk zal zijn.

Ik denk dat het juridisch niet mag, maar daar kan ik je niets over zeggen. Maar... het is natuurlijk een lastige tijd om nieuw werk te vinden en kort dag voor je contract afloopt. Wat gebeurt er als je weigert? Het kost hun ook veel tijd lijkt me om weer opnieuw iemand in te werken.
Niets zeggen gewoon akkoord gaan. Mag het niet dan ben je alsnog in vaste dienst.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:viva-amber schreef op 02 december 2015 @ 20:38:

Niets zeggen gewoon akkoord gaan. Mag het niet dan ben je alsnog in vaste dienst.
quote:viva-amber schreef op 02 december 2015 @ 20:38:

quote:chocoladetaartje schreef op 02 december 2015 @ 20:38:

Ik denk dat het juridisch niet mag, maar daar kan ik je niets over zeggen.Ik dus wel, en ik kan je verzekeren dat er geen wetten bestaan waarin een werkgever een werknemer geen contract aan mag bieden. Alleen clausules die niet in overeenstemming zijn met de wetgeving, die zullen niet gehandhaafd worden. Het is de verantwoordelijkheid van de werkgever om ervoor te zorgen dat dergelijke clausules niet in het contract staan, en dus draait de werkgever ook op voor eventuele fouten. Een beëindiging na afloop van een contract terwijl er formeel al sprake is van een vast dienstverband, is een voorbeeld van een nietige clausule die voor rekening van werkgever komt.
Naja, als ze jouw contract met terugwerkende kracht aan willen passen, dan wordt het tekenen waarschijnlijk ook geantidateerd naar een datum van voor 1-07-2015, dus gelden volgens mij gewoon de oude regels. Daar gaan jullie dan beiden mee akkoord.. Ga je daar niet mee akkoord, dan weet je dat het eindigt na 31-12-2015.

Zoek wel even op 'aanzegtermijn'. Mochten jullie er niet uitkomen, dan zijn ze nu te laat met je aanzeggingsbrief en heb je recht op een maandsalaris als je uit contract niet verlengd wordt.
Volgens mij geldt tussentijds het contract openbreken en aanpassen niet als nieuw contract en zou dit wel mogen. ( binnen de max. termijn!) Maar bel morgen vooral het juridisch loket!
Bedankt voor jullie reacties tot nu toe.

Openbreken kan dus alleen met wederzijds goed vinden als ik het goed begrijp? Ga ik niet akkoord is het of einde per 31-12-2015 of vaste aanstelling? Want dan wil ik werkgever gewoon voor het blok zetten.

Dit speelt namelijk ook bij een directe collega (daar kunnen ze contract sowieso niet meer openbreken want is al eens gedaan), en manager heeft mij al later doorschemeren dat hij er zeer waarschijnlijk uit gaat (functioneert ook niet voldoende). Ik geloof niet dat ze ons er allebei uitgooien, dat kan de rest van het team namelijk nooit opvangen (klein team van 5 personen waarvan 1 parttime en zwanger).

Of ik voor deze werkgever wil blijven werken is een discussie apart vrees ik. Ben al druk aan het solliciteren maar tot nu toe zonder succes. Een vast contract geeft dan nog net wat meer rust dan de WW, vandaar dat ik toch graag een vast contract wil als dit mogelijk is!
Iedereen is vervangbaar.
Werkgever wil dus contract nr 3 opnieuw opstellen met een andere einddatum?

Ik weet niet in welke sector jij werkzaam bent,en wat je baankansen zijn.

Maar op deze manier, heb jij wel een half jaar langer werk.

Het 'oude' contract nr 3 word vernietigd,en heeft nooit bestaan
quote:Goede-Fee schreef op 02 december 2015 @ 21:37:

Iedereen is vervangbaar.Dit.
http://www.arbeidsrechter ... ieuwe-arbeidsovereenkomst
quote:suzie88 schreef op 02 december 2015 @ 21:25:

Of ik voor deze werkgever wil blijven werken is een discussie apart vrees ik. Ben al druk aan het solliciteren maar tot nu toe zonder succes. Een vast contract geeft dan nog net wat meer rust dan de WW, vandaar dat ik toch graag een vast contract wil als dit mogelijk is!

In dit geval: Als het inderdaad helemaal klopt wat -NummerZoveel- zegt, dan zou ik t.o.v. werkgever gewoon het domme kippetje spelen, de boel laten openbreken (nadat je advies heb ingewonnen van JL) en je eigen 'spelletje' spelen , zodat je tegen het eind van je nieuwe contract toch stiekem een vaste aanstelling hebt.

Succes ermee!
Inmiddels heeft een vriend van mij die een juridische opleiding doet (bijna afgestudeerd) naar de situatie gekeken. Hij bevestigde in ieder geval dat er niets in de CAO staat en hij bevestigt eigenlijk ook wat NummerZoveel zegt. Hij heeft het wel nog naar docent arbeidsrecht doorgestuurd met een aantal vragen, dus hier hoor ik wellicht ook nog iets van.

Ik heb in ieder geval besloten niet akkoord te gaan met het openbreken/wijzigen van contract als in datum aanpassen. Ik wacht sowieso tot manager er zelf op terug komt, stel dat ze mij er dan uit willen gooien, kan ik in ieder geval nog aanspraak maken op de boete omdat ze te laat zijn met schriftelijk doorgeven. Daarbij, hoe later ze de keuze moeten maken (ik denk namelijk dat ze er vanuit gaan dat ik akkoord ga met openbreken ook al heb ik gezegd dat ik hier absoluut niet blij mee ben) hoe korter de tijd voor een fatsoenlijke overdracht/nieuwe medewerker te vinden/in te werken, dat is natuurlijk het risico wat ze nu zelf nemen. Ik verwacht echter dat als ze echt een keuze moeten maken, ze me wel in vaste dienst nemen. Ik weet dat ik zeker vervangbaar ben, maar toch heb ik het gevoel dat ze de gok dan wel willen wagen om nog een vast contract af te geven. Intussen blijf ik gewoon solliciteren in de hoop snel iets anders te vinden.

Zal in ieder geval spannend worden komende week, maar gelukkig kan ik er redelijk afstand van doen (moeder in ziekenhuis, ziet er naar uit dat ze daar de rest van dit jaar ook moet blijven, dan besef je ineens dat werk helemaal niet zo belangrijk is).

Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte!
Om hier nog even op terug te komen..heb toch een vast contract gekregen
Nice! Gefeliciteerd!! Dat is lekker de feestdagen in..:-)
Da is zeker fijn! Gefeliciteerd!!
fijn zeg! goed dat je het risico hebt genomen voor jezelf op te komen en niet klakkeloos in te stemmen
Super! Gefeliciteerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven