Leren schaatsen

22-12-2015 16:53 25 berichten
Mijn kind (7 jaar) wil graag leren schaatsen, maar ik kan het hem niet leren, want ik kan het zelf niet.

Wel ooit een poging gedaan (toen ik al volwassen was), maar ik mis compleet het gevoel ervoor. Geen idee hoe ik mijn evenwicht kan bewaren op het ijs, en hoe ik moet afzetten om vaart te maken.

Nu zat ik te kijken naar schaatslessen voor volwassenen. Het lijkt mij erg leuk om het te leren, maar ik vraag mij af of dit nog wel zo makkelijk aan te leren is op volwassen leeftijd? Ik ben motorisch gezien ook nog eens best wel onhandig.

Wie heeft er nog meer op latere leeftijd leren schaatsen, en hoe deed je dat?
Er worden ook schaatslessen voor kinderen gegeven. Het is beter als hij het van een ander leert dan van een onervaren ouder. Schaatsen is zo leuk. Ik doe het al van jongs af aan, ik denk dat het zeker aan te leren is op oudere leeftijd. Mits je jezelf de tijd gunt en goede instructeurs hebt.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn schaatslessen voor kinderen en voor volwassenen.

Het valt best nog wel te leren, maar of je ooit pootje over zal kunnen...

Gewoon bij een ijsbaan overigens
Je treft het. Ik heb net mijn tweede les achter de rug (vier dagen achter elkaar, 1,5 uur per keer). Ik moet zeggen dat mijn vorderingen niet zo snel gaan als van de anderen in mijn groepje, we zijn met vijf, maar het gaat toch steeds iets beter. Morgen ga ik oefenen met overstappen in de bochten. Mijn leraar wil net iets harder dan ik Maar dat is wel goed, steeds een stukje je grens over.
Mijn eye opener van vandaag is dat ik bewust mijn gewicht op mijn hiel moet voelen. Als je teveel naar voren helt ga je 'zwabberen'. En altijd je gewicht op een been.
Wat leuk MinkedeWit! Dat zijn goede tips inderdaad... Ik had geen idee welke houding ik nu moest aannemen toen ik op het ijs stond. Ik schaatste toen wel achter een slee, maar ik dacht echt: hoe kan ik ooit los schaatsen op deze manier? Ik hield mij aan die slee vast of mijn leven ervan afhing.

Ben benieuwd naar je vorderingen... Schaats je nu al los? Begon je wel met een hulpmiddel? Want als ik meteen zonder looprek moet wordt het helemaal niks :-D
Kan je kind uit de voeten op rolschaatsen?
verba volant, scripta manent.
Mijn vriend is vorig jaar begonnen en hij leert het heel erg snel. Volgens mij is het echt een van de sporten die ook prima te leren is als volwassene.

Vriend heeft in ieder geval de ambitie om over een paar jaar een (alternatieve) Elfstedentocht te doen, en dat moet wel lukken als hij op dit tempo doorgaat.
quote:pien6 schreef op 22 december 2015 @ 16:59:

Het valt best nog wel te leren, maar of je ooit pootje over zal kunnen...

Hoezo zou je dat niet kunnen?

Ik kan dat zelfs een beetje zonder ooit een les te hebben gehad.
Dat heeft hij nog nooit gedaan, rolschaatsen. Hij gaat nu steeds met een kennis schaatsen die het goed kan, en hij kan nu al meer dan ik.. Wel op dubbele ijzertjes, dat wel.

Maar ik wil het zelf ook kunnen.
Op dubbel ijzertjes leer je niet de goede techniek. Op deze leeftijd is leren schaatsen op Easy Gliders geen probleem. Easy Gliders zijn goede schaatsen om de basisschaatstechniek te leren.
quote:*petitpois* schreef op 22 december 2015 @ 17:18:

Dat heeft hij nog nooit gedaan, rolschaatsen. Hij gaat nu steeds met een kennis schaatsen die het goed kan, en hij kan nu al meer dan ik.. Wel op dubbele ijzertjes, dat wel.

Maar ik wil het zelf ook kunnen.

Zo snel mogelijk van die dubbele ijzertjes af. Dan kan hij nog beter achter een stoel hangen met gewone schaatsen, niet van die klompjes of doorlopers, die gaan nogal makkelijk los. Hoe oud is je spruit?

O sorry, zeven zie ik. Dan kan hij best met gewone schaatsen uit de voeten. Misschien kan hij een stel huren bij de ijsbaan. Niet meteen noren maar hockeyschaatsen bijvoorbeeld, wel een andere techniek maar dat geeft niet.
verba volant, scripta manent.
Met 7 jaar zou ik echt geen dubbele ijzertjes meer doen. Leuk cadeau voor onder de kerstboom, nieuwe schaatsen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:*petitpois* schreef op 22 december 2015 @ 17:13:

Wat leuk MinkedeWit! Dat zijn goede tips inderdaad... Ik had geen idee welke houding ik nu moest aannemen toen ik op het ijs stond. Ik schaatste toen wel achter een slee, maar ik dacht echt: hoe kan ik ooit los schaatsen op deze manier? Ik hield mij aan die slee vast of mijn leven ervan afhing.

Ben benieuwd naar je vorderingen... Schaats je nu al los? Begon je wel met een hulpmiddel? Want als ik meteen zonder looprek moet wordt het helemaal niks :-DIk heb als kind wel geschaatst en daarna af en toe eens. Een paar weken geleden zijn we weer begonnen, mijn jongste en ik, en toen bedacht dat we echt lessen wilden. Jongste zit nu in een kinderlesgroep. Ik ben dus begonnen zonder hulpmiddel maar in het begin bleef ik wel in de buurt van de zijkant. inmiddels heb ik wel wat meer vaart en techniek, maar zodra er iets onverwachts gebeurt ben ik er direct weer 'uit'. Het is nog steeds best moeilijk.
quote:MarianneDavids schreef op 22 december 2015 @ 17:26:

[...]

Zo snel mogelijk van die dubbele ijzertjes af. Dan kan hij nog beter achter een stoel hangen met gewone schaatsen, niet van die klompjes of doorlopers, die gaan nogal makkelijk los. Hoe oud is je spruit?

O sorry, zeven zie ik. Dan kan hij best met gewone schaatsen uit de voeten. Misschien kan hij een stel huren bij de ijsbaan. Niet meteen noren maar hockeyschaatsen bijvoorbeeld, wel een andere techniek maar dat geeft niet.Zou voor easy gliders gaan. Kan trouwens ook prima tweedehands! Stevig paar schoenen erin. (Te vaak kindjes naar de les zien komen met gympjes erin). Vanaf zes mogen ze op dit type schaatsen, dus dat kan prima! Easygliders zijn beter om stabiliteit aan te leren dan van die harde ijshockeyschaatsen, het is in harde schoenen moeilijker te zien hoe de voet gezet wordt.
quote:MarianneDavids schreef op 22 december 2015 @ 17:13:

Kan je kind uit de voeten op rolschaatsen?

Schaatsen (op noren) en rolschaatsen zijn echt twee dingen die je nou absoluut niet met elkaar kan vergelijken

Al is het inderdaad zoals Minke zegt alleen maar om je zwaartepunt
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
quote:MinkeDeWit schreef op 22 december 2015 @ 17:49:

[...]

Ik heb als kind wel geschaatst en daarna af en toe eens. Een paar weken geleden zijn we weer begonnen, mijn jongste en ik, en toen bedacht dat we echt lessen wilden. Jongste zit nu in een kinderlesgroep. Ik ben dus begonnen zonder hulpmiddel maar in het begin bleef ik wel in de buurt van de zijkant. inmiddels heb ik wel wat meer vaart en techniek, maar zodra er iets onverwachts gebeurt ben ik er direct weer 'uit'. Het is nog steeds best moeilijk.

Wat leuk om te lezen dat je hebt doorgezet

Jij had toch een tijdje geleden ook een schaats topic geopend?

Hier nog steeds geblesseerd en ik baal echt als een stekker, ben van de week stiekem toch even gaan proberen....GEEN goed idee
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Petitpois,

Wat leuk dat jij en je kind willen gaan schaatsen!

Ik weet niet waar je woont, maar in Alkmaar heb je ouder & kind schaatsen. Krijg je tegelijkertijd les (wel in aparte groepjes)

In de Zaanstreek heb je het jeugdschaatsen. 10 zaterdagen lang worden de kinderen op verschillende plaatsen in de Zaanstreek met een touringcar opgehaald en naar de ijsbaan in Haarlem gebracht om daar een uur schaatsles te krijgen.

Je kind is te groot voor dubbele ijzers, kijk inderdaad voor easygliders, al vind ik die persoonlijk ondingen en zweer ik bij houten doorlopertjes.

Ik geef zelf schaatsles aan kinderen in oa de leeftijdscategorie van je zoon. En op die leeftijd is het belangrijkste om te leren om recht op de schaatsen te staan en iets door de knieeen. Dat hoeft nog helemaal niet zo ver als top schaatsers, een klein stukje is al goed. Wanneer je door je knieen gaat, dan gaat je enkel gewricht op slot en kunnen je enkels niet meer alle kanten heen en weer klappen. Steek dan je armen vooruit en je gewicht komt vervolgens op je hielen te liggen. Zonder dat je wat doet glij je dan al naar voren. Leun je daarintegen op je tenen, glij je zonder dat je verder wat doet naar achteren.

Je kan altijd eens contact opnemen met een ijsbaan bij jou in de buurt of ze ook zoiets als ouder & kind schaatsen hebben.

En mocht je nog wat willen weten, hoor ik het graag van je!
Minkedewit,

Wat leuk dat je weer begonnen bent! Zelfs voor mij is het nog moeilijk en zijn er tig dingen die beter kunnen, maar het gaat er om dat je er plezier in heb! Heel veel succes en plezier!
Koekkie, bedankt voor je reactie!

Ik woon toevallig in het gebied dat jij noemt. Het ouder en kind schaatsen heb ik gezien (wordt ook in Hoorn aangeboden, voor mij iets dichterbij), en dit lijkt mij erg leuk. Mag ik dan in het begin ook met een hulpmiddel schaatsen, of word ik meteen cold turkey losgelaten op het ijs? En op wat voor schaatsen? Ik heb het toen eens geprobeerd op hockeyschaatsen, en dat was mij echt veel te hoog.
O ja, en waarom geef jij de voorkeur aan houten doorlopertjes voor kinderen? Ik wilde morgen een paar easy gliders gaan halen namelijk.... Leuk kerstcadeautje
Petitpois,

Volgens mij mag je ook als volwassene nog steedsmet een rekje beginnen als je je daar veiliger bij voelt! In Alkmaar heb ik dat wel zien gebeuren! Gewoon vragen!

Easy gliders zijn op zich goede schaatsen, niks mis mee! maar ik vind ze twee nadelen hebben en dat is misschien persoonlijk:

1. De banden zijn van hard kunststof en daardoor lastig goed sluitend om de schoen heen te krijgen. Kies dan in ieder geval voor stevige schoenen!

2. Het zwarte gedeelte waar je op staat is vrij breed waardoor kinderen als ze scheef staan vrij gemakkelijk op het ijs kunnen leunen als het ware

Als je eenmaal weet hoe je houten doorlopertjes moet onderbinden zitten ze als gegoten. (Eerst een platte knoop, dan onder het gedeelte van de veter door dat van het teenstuk naar het hielstuk loopt en vervolgens strikken met een dubbele knoop)

Het voetstuk is ook niet zo breed als bij een easy glider. Ze worden alleen niet meer gemaakt. Ik heb ze nog van toen ik een kind was en toevallig heb ik op koningsdag dit jaar nog een paar bijna nieuwe (zo zagen ze er tenminste uit) doorlopertjes gekocht voor ¤2,-!

Hockeyschaatsen raad ik inderdaad af als je wilt leren schaatsen. Dit omdat de ijzers een speciale ronding hebben, geschikt om heel wendbaar te zijn, maar niet als je wilt leren schaatsen. Omdezelfde reden niet voor kunstschaatsen kiezen. Noren hebben een minder extreme ronding omdat het hier de bedoeling is dat je zo lang mogelijk glijd, zonder bochten te maken.

Ik zou dan eerder kijken voor een type combinoor. Dat zijn noren, maar met een hoge zachte schoen! Hier hebben je enkels wat meer steun. Als het dan goed gaat en je vind het echt leuk kan je altijd overstappen op noren met een lage schoen of bijv. naar de noren met een langlaufverbinding!

Combinoren verhuren ze ook bij de ijsbaan zowel in Alkmaar als in Hoorn, dus je kan het eerst ook even uitproberen voor je ze echt gaat kopen. En o ja, voor ik het vergeet: ga voor lage noren in jou geval!

Ben niet zo bekend op de ijsbaan van Hoorn, vorig jaar daar voor het eerst geschaatst toen we een schaatsclinic kregen. Maar ik weet dat er bij de ijsbaan in Alkmaar een hele goede schaatswinkel zit, waar ze allerlei type schaatsen verkopen! Daar wordt je ook goed voorgelicht. Absolute aanrader! Mijn ervaring is dat ze bij algemene sportzaken toch verkeerd advies geven mbt de juiste maat.

Zelf rijd ik op Rapsen van bijna 20 jaar oud, geen klapschaatsen. Mijn schaatsen zijn nog van voor het tijdperk klapschaats. Wel met een lage leren schoen.
quote:Summerdance schreef op 22 december 2015 @ 19:12:

[...]

Schaatsen (op noren) en rolschaatsen zijn echt twee dingen die je nou absoluut niet met elkaar kan vergelijken

Al is het inderdaad zoals Minke zegt alleen maar om je zwaartepuntDit komt omdat je bij rolschaatsen vooruit af moet zetten om vooruit te komen en bij schaatsen zijwaarts.....
Vandaag heb ik geoefend met 'omvallen' en dan je voet vooruit plaatsen. Ook moest die voet 'ontspannen' achter mijn standbeen hangen. En ondertussen moet je door je knieën zakken, gewicht op je hiel, navel boven je schaats, en blijven ademen. dat dus allemaal tegelijk. Ik heb het redelijk gehad na vier dagen, maar vind het ook wel weer leuk om volgende week weer zelf wat te oefenen. Ik wordt toch wel wat gespannen van die leraar, en mijn groepsgenoten gaan een stuk sneller vooruit.
MinkedeWit,

Jammer, dat zou jou schaatsleraar moeten zien en zijn aanwijzingen aanpassen aan jou tempo! Het is nogal wat waar je allemaal rekening mee moet houden als je nog maar net schaatst. Geef niet op en laat je niet gek maken en dat andere sneller gaan, nou en? Gewoon lekker jou eigen tempo aan houden, zorgen dat je de basis onder de knie heb (recht op je schaatsen glijden en (licht) door je knieeen). En vooral er voor zorgen dat je er plezier in houd (ook al betekent dat misschien een trager tempo) want dan komt de rest vanzelf wel!

Dat is ook de boodschap voor de kinderen die ik straks schaatsles ga geven: het maakt mij niet uit hoe snel je een ronde kan schaatsen, het maakt mij ook niet uit of je het snel of langzaam oppikt. Het allerbelangrijkste is dat jullie plezier hebben in het schaatsen en aan het eind van de lessen zeggen: 'het was zo leuk, volgend jaar komen we weer!'

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven