Lenen om te wonen

26-12-2015 20:39 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
We zitten met plannen om een eigen huisje te kopen. We huren reeds jaren en dan lijkt een eigen stek toch een interessantere manier om ons geld uit te geven.

Zelf heb ik nu geen ervaring met hypotheekleningen (wel voor auto) en weet niet hoe ik dat nu het best kan aanpakken. (om de goedkoopste te vinden wil ik zeggen) Gemakkelijkheidshalve zouden langs de Belgische Immotheker kunnen gaan en die een voorstel laten doen. Maar ik ben me toch niet zeker of we daar echt de beste lening mee kunnen vinden.

Ik vind massa's rentevoeten die andere mensen kregen op de website van spaargids.be, maar dat geeft ook geen enkele garantie. Dus zit er niets anders op dan langs alle banken te gaan, zoals mijn collega's ook aanraden. Deze site http://www.lenengoedkoop. ... oopste-lening-vinden.html zegt dat we heel goed moeten rekenen hoeveel we eigenlijk moeten lenen, terwijl op http://berekenmijnlening.be/goedkoopste ... vinden.php staat dat we de banken werkelijk tegen elkaar moeten uitspelen. link

Iemand tips? Ik wil daar echt wel goed werk van maken.
Bereken vooral ook even of je met een eigen huis echt goedkoper uit bent. Met huren is je geld weg, maar met een hypotheek is het grootste deel van het maandelijkse bedrag ook weg want dat is rente. Daarnaast moet je alle kosten voor onderhoud zelf maken. Een eigen huis is in veel gevallen echt niet goedkoper. Soms is huren en daarnaast sparen, voordeliger.
Opstartster, ben je Belgische?

Hier nog een Belgje. Ik ken wel wat van het Belgische leensysteem, maar niet van het Nederlandse.

En die twee liggen toch echt een eind uit elkaar.

Je begint eerst met uit te zoeken hoeveel je kan missen per maand.

En es na te vragen bij de bank of bij een Immotheker welk (maximaal) totaalbedrag daar tegenover staat dat je kan lenen.

Let ook op: De meeste banken geven geen 100 % leningen in België. Ze financieren meestal maar maximaal 80 à 90 % en zeker geen notariskosten.

Je moet dus wel iets van spaargeld hebben.

Vervolgens zoek je je betaalbaar droomhuis.

En ga je in gesprek met verschillende banken over de intrest. Beetje tegen elkaar uitspelen.

De duur van de lening kan je meestal ook kiezen, maar is over 't algemeen maximaal 30 jaar.

Leen je minder kan het bijvoorbeeld ook op 15, 20, ... jaar. (Het minimale is 10 jaar.)

Intrest is ofwel een vast percentage, ofwel variabel.

Ik heb overigens de ervaring dat je eigen bank meestal niet veel moeite wil doen qua intrestpercentage.

Wij zijn toch echt wel bij een andere bank beland en hebben alles naar daar verkast.

Banken uitspelen is dus toch echt wel belangrijk!

Percentage hangt vaak ook af van het risico, de hoogte van 't bedrag, de looptijd van de lening, ...
Kan je dat niet beter vragen op een Belgisch forum?
En ja, je kan levenslang je huisbaas rijk maken.

Maar aan 't eind ben jij veel geld kwijt, betaal je op je 85ste nog altijd huur en heb je niks.

Over 't algemeen is op de lange duur gezien (30 jaar en meer) kopen nog altijd de beste optie.

Ik zie huren dus als handig voor een aantal jaar, maar ik wou na een tijd toch echt iets van onszelf.

De kosten van onderhoud neem ik er dan graag bij.
Mietrot, dat heb ik ook. Maar ik kom niet in aanmerking voor goedkoop huren of voor toeslagen oid. Huren zou voor mij pas vanaf 800 euro excl. beginnen. Maar als je wel in de sociale huursector valt en nog wat toeslag zou kunnen krijgen, dan is kopen minder interessant. Als je netto onder de 500 euro kan huren, dan zou ik dat toch nog even sterk overwegen.
quote:patchouli_ schreef op 26 december 2015 @ 21:11:

Mietrot, dat heb ik ook. Maar ik kom niet in aanmerking voor goedkoop huren of voor toeslagen oid. Huren zou voor mij pas vanaf 800 euro excl. beginnen. Maar als je wel in de sociale huursector valt en nog wat toeslag zou kunnen krijgen, dan is kopen minder interessant. Als je netto onder de 500 euro kan huren, dan zou ik dat toch nog even sterk overwegen.

Sociale huur is hier in België héél beperkt.

De meeste mensen huren hier toch echt "gewoon" en dan is een appartement met 1 slaapkamer vaak al 550 euro.

Een huisje ... begin dan al snel maar te denken aan 7 à 800 euro, ofwel zit je waarschijnlijk in een huis dat eigenlijk een half krot is (schimmel op de muren, niks in orde, ...).

Ik heb de indruk dat Belgen veel sneller overstappen naar kopen als ze enigszins kunnen.

Ik was overigens zelfs blij dat het onderhoud eindelijk van ons was!

In ons huurappartement wou de huisbaas zelf niks vernieuwen. Ondanks bijvoorbeeld kapotte ramen die niet meer sloten ("zet er zelf maar een hendel of iets op").

En wij gingen ook geen nieuwe ramen laten zetten op onze kosten, want een paar jaar later zouden we toch weg zijn.

Mazout op? Wacht maar totdat huisbaas tijd heeft om nieuwe te bestellen.

Problemen in de mini-badkamer? Laat hem eerst maar 3 weken de tijd om een loodgieter te bellen en te laten komen voor een raming van de kosten. Om vervolgens nog es 3 dagen zelf thuis te kunnen blijven omdat die loodgieter wel binnen moet kunnen voor de herstelling.

Nu we zelf een huis hebben zijn de kosten voor ons, maar beslissen wij ook over de snelheid en dat dingen tenminste gemaakt worden.
In Nederland zijn dingen idd anders geregeld. Als huurder heb je veel meer recht op goed onderhoud van de woning, en als je een niet al te hoog in komen heb dan val je al in de sociale sector.
In België is er geen huurtoeslag. Kopen is echt op lange termijn het verstandigst en nu de leningen zo laag staan, is het een goed moment. Wij hebben ook inderdaad 80 à 90 procent geleend, de rest + notariskosten zelf ingebracht. Reken voor klein beschrijf op een totaal van tien procent aan kosten, voor groot kom je op 20 uit.

Als je een hoog loon en wat spaargeld hebt, willen banken best wel moeite doen om te zakken met hun rente. Al is er op dit moment natuurlijk niet zo heel veel te zakken. Een goed beginpunt is de immotheker. Met dat voorstel kun je dan gaan shoppen bij banken

Je mag nog altijd tot 1/3 van je loon gaan. Hoe hoger je loon, hoe soepeler die regeling. Al vind ik persoonlijk dat je dat niet moet willen. Wij zitten daar een heel stuk onder en dat is comfortabel leven.

Succes ermee!
In België bestaan ook wel huursubsidies dacht ik, maar als tweeverdieners kom je voor zoiets niet in aanmerking (dacht ik toch?). Onze eigen Vlaamse regering stimuleert liever de aankoop van een eigen woning. Dat spreekt ons dan ook meer aan.
Er zijn er inderdaad, maar die zijn zo minimaal dat ze amper het vermelden waard zijn. Je inkomen moet écht heel laag zijn en je moet ook voordien in een ongeschikte woning gewoond hebben (of dakloos geweest zijn)
Hier ook een belg:

Rondje banken doen is inderdaad de enige manier om aan goede rentevoet te komen. Wij hebben 2 jaar geleden ons appartement gekocht, en ik ben eerst alle bekende banken in de buurt afgegaan om hun voorstellen te krijgen. Daarna terug naar de besten daarvan en ze tegen mekaar uitspelen.

Wij zijn ook naar de Immotheker geweest, maar die konden ons geen betere rentevoet geven dan ING, waar we uiteindelijk getekend hebben. Ondertussen zijn de rentes weer sterk gedaald, dus ga ik de komende weken weer eens bij de banken langs om te kijken of het de moeite is om de lening te herzien, eventueel bij een andere bank.

De meeste banken gaan je ook een betere rentevoet geven, als je ook een schuld-saldoverzekering en woningverzekering bij hen afsluit. Kijk goed na of dit ook effectief goedkoper uitkomt dan een verzekeringen bij een andere bank (bv Crelan) af te sluiten.

In verband met de schuldsaldoverzekering: het is nagenoeg altijd voordeliger om die in 1 keer te betalen, dus als dat kan, is dat aan te raden.

Verder is het inderdaad belangrijk om zelf goed op te hoogte zijn van jullie wensen en kunnen. Hoeveel wil je lenen, wat is jullie gezamenlijk inkomen, hoeveel breng je zelf in, hoeveel geld heb je nodig, wat zijn de notariskosten,...? Reken toch om minstens een maand om overal langs te gaan en de juiste bank te vinden.
Hou er ook rekening mee dat sommige banken een betere rentevoet geven als je een zichtrekening hebt bij hen waarop je loon toekomt.

Bij ons gaf dat toch écht verschil in rentevoet.

Als ze je loon zien toekomen, zijn ze tenminste zeker dat er geld is om je lening te betalen.

Bij ons was de brandverzekering via hen ook sowieso een verplicht ding.
quote:Mietrot schreef op 28 december 2015 @ 23:27:

Hou er ook rekening mee dat sommige banken een betere rentevoet geven als je een zichtrekening hebt bij hen waarop je loon toekomt.

Bij ons gaf dat toch écht verschil in rentevoet.

Als ze je loon zien toekomen, zijn ze tenminste zeker dat er geld is om je lening te betalen.

Bij ons was de brandverzekering via hen ook sowieso een verplicht ding.Loon bij hen laten storten is volgens mij voor bijna alle banken een verplichting, maar dat vind ik persoonlijk ook eerder een bijkomstigheid. Heeft verder vaak geen gevolgen voor jezelf.
quote:nephthys schreef op 29 december 2015 @ 09:49:

Loon bij hen laten storten is volgens mij voor bijna alle banken een verplichting, maar dat vind ik persoonlijk ook eerder een bijkomstigheid. Heeft verder vaak geen gevolgen voor jezelf.

Ben woensdag even gaan informeren bij ING (België dan). Je bent verplicht daar je loon te laten storten en ze halen het geld voor de lening er elke maand automatisch af. Ook ben ik verplicht minstens 10 "debetverrichtingen" per maand te doen. Zou dat ook geld kosten?

Heb nu via een website kunnen berekenen wat ik kan lenen. Ik zou persoonlijk elke maand 570 euro kunnen missen om de lening mee te betalen. Volgens die site zou ik daarmee zo'n 122.000 euro kunnen lenen op 25 jaar. Maar als koppel zouden we meer willen betalen elke maand. Probleem is nu wel dat mijn vriend zijn bedrijf "herstructuerringen" aankondigt en we willen nu ook niet ons doodvonnis tekenen.

http://berekenmijnlening.be/hoeveel-kan-ik-lenen.php
Wij hadden die voorwaarde van 10 verrichtingen per maand niet bij ING, maar dat zou ook geen probleem geweest zijn voor ons. Wij betalen nagenoeg alles met bancontact, dus zitten altijd wel aan 10 verrichtingen per maand.

Belangrijk is natuurlijk dat je inderdaad niet je doodvonnis tekent bij het aangaan van je lening, zeker als je vriend een wat onzekere toekomst tegemoet gaat. Je zou er inderdaad voor kunnen opteren om een maandelijkse aflossing te nemen die je op 1 loon kan betalen. De officieuze regel is dat het maandelijks bedrag niet meer mag zijn dan 1/3e van je loon.

Als je vriend zou worden ontslagen, dan kan het ook zo zijn dat de bank sowieso enkel naar jouw loon gaat kijken, en dat je het dus moet doen op 1 loon. Tenzij hij een gewilde job heeft waar hij meteen weer aan de slag kan.

Je zal als koppel dus eerst even goed moeten overleggen om te kijken hoeveel jullie maandelijks kunnen missen. Dat is dan een goede eerste start om bij de banken eens te informeren.

Hebben jullie trouwens al een bepaald huis op het oog? Want als je nog geen concrete plannen hebt, is langsgaan bij alle banken nog niet perse nodig. De voorstellen die de banken doen zijn altijd gelimiteerd in de tijd, dus als je dan pas een jaar later effectief een huis ziet, moet je toch terug het rondje doen.
Verder vind ik de website van spaargids.be persoonlijk de beste tools hebben om wat simulaties te maken.

Je kan er de evolutie van de rentevoeten bekijken: evolutie rentevoet,

en met die voorbeeldrentes wat simulaties doen om jullie maandelijkse aflossing te berekenen:

http://www.spaargids.be/sparen/simulati ... ening.html
De meeste banken willen sowieso "een vast contract" of recente loonbrieven zien.

Zonder contract (of bewijs van allerlei cijfers als zelfstandige) mogen ze geen lening op dat inkomen toestaan. Van hogerhand.

Ik werk deeltijds en heb deeltijds invaliditeit en alleen al daarom mochten ze geen rekening houden met mijn inkomen.

Mijn inkomen uit werk is namelijk te laag en mijn invaliditeit mochten ze al helemaal niet naar kijken.

Alles ging bij ons sowieso op naam man komen, maar bij werkloosheid of ziekte, had ik toch echt mee geholpen.

Maar ik vroeg het bij het aangaan na (ik ken meer van cijfers dan mijn man) en bleek dus echt dat iets op ons twee namen gewoon niet had gekund.

Ik heb alleen 1 papier moeten / mogen mee tekenen omdat ik sowieso spaargeld in het huis stopte. En ons huis bij de notaris op twee namen kwam.

Bij tijdelijke contracten hangt het echt af van de sector en of er nog een "back up" is. In dit geval jij dus. Soms willen ze daar nog wel es aan meewerken dus.

En bij sommige alleenstaanden weten ze bijvoorbeeld dat tijdelijke werkloosheid (in een sector met veel kans op interims) soms zowat even hoog is als een loon.
TO, als je je lening hebt afgesloten, vergeet dan ook zeker niet te kijken naar de Verzekering Gewaarborgd Wonen van de Vlaamse overheid. Die komen dan deels tussen bij de afbetaling als je werkloos of langdurig ziek zou worden:

https://www.wonenvlaander ... n-wanneer-u-ziek-wordt-uw
quote:nephthys schreef op 02 januari 2016 @ 16:18:

TO, als je je lening hebt afgesloten, vergeet dan ook zeker niet te kijken naar de Verzekering Gewaarborgd Wonen van de Vlaamse overheid. Die komen dan deels tussen bij de afbetaling als je werkloos of langdurig ziek zou worden:

https://www.wonenvlaander ... n-wanneer-u-ziek-wordt-uwmercikes!
quote:nephthys schreef op 02 januari 2016 @ 10:10:

Verder vind ik de website van spaargids.be persoonlijk de beste tools hebben om wat simulaties te maken.

Je kan er de evolutie van de rentevoeten bekijken: evolutie rentevoet,

en met die voorbeeldrentes wat simulaties doen om jullie maandelijkse aflossing te berekenen:

http://www.spaargids.be/sparen/simulati ... lSpaargids is zeker een mooie site, maar de "evolutie van de rentevoet" op hun site is eigenlijk gewoon dat gebruikers de rentevoet die ze kregen meedelen. Je weet niet in welke concrete situatie dit was en hoeveel mensen dat op die site willen zetten. Ik vind het niet echt representatief en had er dus weinig aan.
quote:lena29 schreef op 02 januari 2016 @ 17:19:

[...]

Spaargids is zeker een mooie site, maar de "evolutie van de rentevoet" op hun site is eigenlijk gewoon dat gebruikers de rentevoet die ze kregen meedelen. Je weet niet in welke concrete situatie dit was en hoeveel mensen dat op die site willen zetten. Ik vind het niet echt representatief en had er dus weinig aan.Je kan op ook op RenteOpDeVoet kijken (rodv.be), daar staan meestal meer gegevens op die mensen erop zetten. Met meestal de gegevens van te ontlenen bedrag enzo en op hoeveel jaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven