Kapstok ophangen (Help)
dinsdag 29 december 2015 om 09:41
Hoi,
Ben niet zo handing met knutselen.
Ik heb een kapstok opgehangen aan de muur.
Kapstok bestaat uit 4 schroefgaten (boven 2 / onder 2).
Sommige punten zit hij niet stevig vast.
Rechter schroef zit niet goed vast, deze kan je met een schroevendraaier aandraaien en blijft maar rond draaien.
Heb bij ikea FIXA Schroeven- en pluggenset, 260-delig gekocht.
Heb de grootste pluggen hiervan gebruikt.
Ik merk dat ik de pluggen makkelijk erin kan duwen met mijn vinger.
Volgens mij heb ik de gaten iets te groot geboord (denk Ik).
Mijn kapstok hangt boven de trap.
Ik dacht dat dit beton was, maar na onderzoek ben ik erachter gekomen dat het een gipsen muur is.
Nu lees ik dat je beter gipspluggen kan gebruiken in plaats van de ikea pluggen wat ik heb gekocht.
Vreemde is dat er bij de omschrijving staat vermeld dat, het ook geschikt is voor gipsmuren.
Zit met handen in het haar.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Ik wil niet dat mijn kapstok na een paar weken van de muur valt.
Ben niet zo handing met knutselen.
Ik heb een kapstok opgehangen aan de muur.
Kapstok bestaat uit 4 schroefgaten (boven 2 / onder 2).
Sommige punten zit hij niet stevig vast.
Rechter schroef zit niet goed vast, deze kan je met een schroevendraaier aandraaien en blijft maar rond draaien.
Heb bij ikea FIXA Schroeven- en pluggenset, 260-delig gekocht.
Heb de grootste pluggen hiervan gebruikt.
Ik merk dat ik de pluggen makkelijk erin kan duwen met mijn vinger.
Volgens mij heb ik de gaten iets te groot geboord (denk Ik).
Mijn kapstok hangt boven de trap.
Ik dacht dat dit beton was, maar na onderzoek ben ik erachter gekomen dat het een gipsen muur is.
Nu lees ik dat je beter gipspluggen kan gebruiken in plaats van de ikea pluggen wat ik heb gekocht.
Vreemde is dat er bij de omschrijving staat vermeld dat, het ook geschikt is voor gipsmuren.
Zit met handen in het haar.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Ik wil niet dat mijn kapstok na een paar weken van de muur valt.
dinsdag 29 december 2015 om 09:46
dinsdag 29 december 2015 om 09:50
quote:Vreemde is dat er bij de omschrijving staat vermeld dat, het ook geschikt is voor gipsmuren.Bij de omschrijving van die pluggen staat ook: 'Gipsmuren kunnen minder gewicht aan dan een muur van hout, cement of steen.' Aan een kapstok komt aardig wat gewicht te hangen, dus ik zou het zekere voor het onzekere nemen en doen wat Ceylon zegt. Wel eerst het gips even goed laten drogen en uitharden voor je er weer in gaat boren natuurlijk.
dinsdag 29 december 2015 om 09:52
Inderdaad echte gipsplaatpluggen halen, die hebben een soort weerhaakjes die zich achter de gipsplaat vastzetten.
En als je de plug er heel makkelijk in kan duwen is inderdaad het boorgat te groot.
Zoals je het beschrijft zou ik er misschien best een schilderijtje aan ophangen maar toch echt geen kapstok... Daar komt behoorlijk wat gewicht aan te hangen!
En als je de plug er heel makkelijk in kan duwen is inderdaad het boorgat te groot.
Zoals je het beschrijft zou ik er misschien best een schilderijtje aan ophangen maar toch echt geen kapstok... Daar komt behoorlijk wat gewicht aan te hangen!
dinsdag 29 december 2015 om 09:53
quote:prik schreef op 29 december 2015 @ 09:50:quote:Vreemde is dat er bij de omschrijving staat vermeld dat, het ook geschikt is voor gipsmuren.Bij de omschrijving van die pluggen staat ook: 'Gipsmuren kunnen minder gewicht aan dan een muur van hout, cement of steen.' Aan een kapstok komt aardig wat gewicht te hangen, dus ik zou het zekere voor het onzekere nemen en doen wat Ceylon zegt. Wel eerst het gips even goed laten drogen en uitharden voor je er weer in gaat boren natuurlijk.Daar zit wel wat in. Ik zou eigenlijk een andere muur kiezen. Een kapstok is echt zwaar, hier iig wel. En boven de trap lijkt me ook geen heel praktische plek eigenlijk. Of ligt dat aan mij?
dinsdag 29 december 2015 om 10:12
Bedankt iedereen voor jullie informatie.quote:appeltjesgroen schreef op 29 december 2015 @ 09:52:
Inderdaad echte gipspluggen halen, die hebben een soort weerhaakjes die zich achter de gipsplaat vastzetten.
Ik heb de 8x51mm pluggen gebruikt. Deze ga ik verwijderen.
Heb de bouwmarkt gesproken en ze hebben gipspluggen de grootste is maat 8.
Deze zal ik dan moeten gebruiken.
Ik hoop dat het lukt, mocht dit niet lukken dan valt er niks anders op dan weer opvullen
Inderdaad echte gipspluggen halen, die hebben een soort weerhaakjes die zich achter de gipsplaat vastzetten.
Ik heb de 8x51mm pluggen gebruikt. Deze ga ik verwijderen.
Heb de bouwmarkt gesproken en ze hebben gipspluggen de grootste is maat 8.
Deze zal ik dan moeten gebruiken.
Ik hoop dat het lukt, mocht dit niet lukken dan valt er niks anders op dan weer opvullen
dinsdag 29 december 2015 om 11:29
Ik neem aan dat maat 8 slaat op het feit dat de plug 8 mm breed is? Dan heb je dus dezelfde maat als je IKEA-plug en heeft het geen zin om ze te wisselen. Daarnaast, als het echt gipsplaat is, kun je beter voor een hollewandplug gaan, denk ik. Tip qua boren, zeker in zachte materialen: boor met een kleinere boor dan die je theoretisch gezien nodig zou hebben. Zeker als je niet heel ervaren bent, boor je altijd met speling waardoor het gat groter wordt dan het boortje breed is.
dinsdag 29 december 2015 om 11:31
Als het zo een muur is die enorm afbrokkelt zou ik overwegen hem ergens anders op te hangen. In mijn vorige huis had ik ook van die muren op sommige plekken en het hing wel even maar na een maand storten het van de muur af, enorme gaten achterlatend.. Om die reden hing er dus ook niets boven ons bed, geen zin s nachts iets op mijn hoofd te krijgen. In sommige (oude) huizen heb je dat en daar kun je weinig aan doen.
dinsdag 29 december 2015 om 18:45
quote:appeltjesgroen schreef op 29 december 2015 @ 09:52:
Inderdaad echte gipsplaatpluggen halen, die hebben een soort weerhaakjes die zich achter de gipsplaat vastzetten.
Een muur van gipsblokken is niet hetzelfde als een wandje van gipsplaten.
TO: zelf zou ik FIX It van Fischer kopen en gebruiken. Hoef je geen nieuwe gaten te boren.
Klik
Een muur van gipsblokken is niet hetzelfde als een wandje van gipsplaten.
TO: zelf zou ik FIX It van Fischer kopen en gebruiken. Hoef je geen nieuwe gaten te boren.
Klik
“Don’t look back – you’re not going that way.”