Ben ik vreemd?

01-01-2016 22:14 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net een hele preek gekregen dat ik sociaal gestoord ben en geen normaal gesprek kan voeren. Eerlijk gezegd heb ik er nooit bij stil gestaan, maar ze heeft helemaal gelijk!

Ze zei dat ik alleen sociaal ben wanneer het neer komt op onderwerpen waar ik in ben geïnteresseerd en me fascineren of rare dingen waar ik weer als een freak overkom die overal te diep of raar bij nadenk en vraag.

Maar het belangrijkste wat vrouwen doen zoals kletsen over koetjes en kalfjes doe ik nooit en kap ik meteen af doordat ik er geen zin in heb en niet mijn ding is. Zoals over vriendjes praten or whatever. Allemaal verhalen wat hij zei en zij zei interesseren mij niet en dat laat ik ook nog eens brutaal merken. Ik luister wel, maar reageer altijd apart. Of heel aanvallend waarom ze zo hebben gereageerd of waarom ze zo dom zijn.

Ik ben er officieel bewust bij:( iedereen vind me een freak en volgens mij ben ik dat ook. Gezien m'n familie, collega's, school en vrienden het zeggen. Merk toch wel dat sociaal zijn een heel belangrijk begrip is in de samenleving. Hoe kan ik daarbij deelnemen als ik niet mij wenselijk, vriendelijk kan gedragen?

Ik krijg iedere dag hoofdpijn als ik weer vriendelijk en open moet zijn op het werkvloer. Ik word er ziek van, en bij m'n omgeving ben ik gewoon zoals ik ben. Dus denk dat ik ook niet kan veranderen, of ongelukkig veranderen.

Vroeger vond ik het fijn als mensen mij in vertrouwen namen, gaf ze ook moedigende advies. Nu heb ik zoiets van laat me maar alleen met rust. Wel erg dat ik zo ben geworden, maar tegelijkertijd was dat tevens mijn doel toen: egoïstisch worden. Denk dat ik dat dan toch onbewust ben geworden waar ik op hoopte? En is het erg dat ik onzin gesprekken vermoeiend vind?

Ik kan me niet eens meer herinneren wanneer ik voor het laatst een echt gesprek heb gevoerd. Ik ga naar school, werk en kom naar huis waar ik dan lekker mezelf wil afzonderen voor de rest van de dag. Als ik beneden zit maak ik met iedereen ruzie doordat het allemaal te veel prikkels zijn voor mij. Ik word er letterlijk geestelijk ziek van en besluit toch dan maar naar m'n kamer te gaan waar ik weer rust heb.

Als mijn vriendinnen of zus praten krijgen ze nooit een antwoord waar ze hen voldoening van kunnen krijgen en ik eis wel mooi datgene wat ik niet doe. Wat een vreselijk mens ben ik, maar ik doe het niet bewust. Weet ook gewoon vaak niet wat ik op hen verhaal moet zeggen. Ok?

Ik vind praten en luisteren steeds minder leuk en ben bang dat ik zometeen helemaal niet meer kan functioneren met mensen.

Maar dat komt ook doordat ik vaak bij gesprekken zoiets heb van je zegt dit, maar het kan ook zo zijn en ik kan er niet tegen om naar iets te luisteren waarvan ik weet dat het niet klopt bijv.

Zijn er meerderen zo? Ik vind sociale mensen weer wel leuk, maar wie zegt er nou dat ze saaie mensen leuk vinden? Ik ben dus saai, niet sociaal/spontaan en zo komt het over alsof ik geen persoonlijkheid heb. Misschien is dat ook wel zo? Ik weet het ook niet meer en moet op ontdekking gaan.
je hoeft toch niet op elk verhaal je mening te zeggen?Luister gewoon en zeg OK of echt waar?
Je blijft hier maar topics openen. (Loeperdeloep)

Het is al verschillende keren eerder tegen je gezegd: ga op jezelf wonen.
Ben je ooit getest op autisme? Ik ken iemand die autistisch is en die is exact hetzelfde, wat overigens nog niks wilt zeggen maar ik denk gewoon mee.
quote:Leeuwin- schreef op 01 januari 2016 @ 22:22:

Je blijft hier maar topics openen. (Loeperdeloep)

Het is al verschillende keren eerder tegen je gezegd: ga op jezelf wonen.

I know. This was the last one, I promise.

Op me zelf is de oplossing niet. Heb het gewoon prima hier. Soms wat dipjes of ruzie en dan zie ik alles door een negatieve bril. Nu is het gewoon prima en gaat m'n topic alleen over m'n persoonlijkheid met betrekking tot anderen.

Het is geen levensdillema, maar vroeg me af of ik de enige ben en of dit te bestrijden valt. Want ken alleen een persoon die zoals mij beetje is en als een depressies persoon is te komen vallen doordat ze zich volledig afzondert van de samenleving. Ben bang ook zo te eindigen, doordat het mij ook aantrekt en steeds meer die richting op lijk te gaan.
Nou als jij vreemd bent, wat is dan normaal? Normaal bestaat niet he. Maar ik denk wel dat er idd dingen te ontdekken zijn voor jou. Zelfkennis kan je redden in het leven, echt waar.

Het zou best kunnen dat je een stoornis hebt. Niet leuk om te zeggen maar er zijn zat mensen die nooit een diagnose hebben gekregen met een stoornis. Bij ASS komt het redelijk veel voor maar ook bij andere stoornissen zie je dat mensen later in het leven pas gaan zoeken naar antwoorden waarom ze doen zoals ze doen. Zou ook nog een persoonlijkheidsstoornis kunnen zijn, het schijnt zo te zijn dat 5-10% van alle managers een ps heeft. Bv de anti-sociale, en dat is soms best handig. Die mensen liggen er niet wakker van om een hele afdeling te ontslaan, om maar iets te noemen.

Gek is soms zo gek nog niet. Ik heb zelf een dsm, ik heb cptss en dat zorgt er wel voor dat als er een crisis-situatie is, ik heel lang wakker kan blijven en heel lang zonder eten kan. Dan slaat mijn amygdala weer op hol. Vervelend want hyperalertheid is niet echt heel prettig maar het kan wel handig zijn, soms. Nu bv ben ik veel teveel afgevallen door een lange stressvolle periode en moet ik aankomen, wat niet zo goed lukt.

Je zou naar je huisarts kunnen stappen en om een diagnose vragen, of je gaat naar zo'n testkliniek. Dan kunnen ze kijken of je een stoornis hebt en zo ja, welke. Tenzij je een stoornis hebt waar langer diagnosticeren nodig is zoals bij een bipolaire.

Heb je het idee dat je een stoornis hebt zelf? Ik weet wel, ik heb de sph gedaan en mijn leraar merkte een keer op dat je op die school eigenlijk leert wat afwijkt van het normale, zodat je het normale er zelf uit kunt filteren. En ik zie wel dingetjes die niet als normaal worden beschouwd. Maar de vraag is: verstoort het je leven ook? Een stoornis heet een stoornis omdat je er (veel) last van hebt.

Mijn hyperalertheid heeft uiteindelijk voor een enorme burn-out-inzinking van een paar jaar geleid dus ja, niet zo gezond natuurlijk. Ik ben nu ook afgekeurd om die reden, ik loop veeeel te lang door en word uiteindelijk depressief of burn-out. En slapen is altijd een probleem. Ik ben nu 41, ik wist al dat ik cptss heb toen ik 25 was, maar ja, ik had niet verwacht dat het me op zou breken.

Dus het is wel belangrijk voor de planning van je leven, om het zo te zeggen, om boven tafel te krijgen, heb ik een stoornis, of ben ik misschien depressief? Waarom lukken of gaan de dingen bij mij niet zo als bij anderen? Het kan je kostbare tijd kosten om dat uit te stellen. Het duurt heel lang en is vervelend, dat weet ik, maar het kan wel de loop van je leven enorm bepalen.

Dus denk erover na, zou ik zeggen, heb je een diagnose nodig of heb je last van stress ed. Niet ergens mee rond blijven lopen, want je klinkt niet erg gelukkig. Dus voor jou iig, sterkte. Kleine stapjes werken het best, is mijn ervaring dus doe het rustig aan.
Vroegah was er een poster die in sommige klaslokalen hing. De tekst: heeft u wel eens een normaal mens ontmoet? En? Hoe was het? Niemand is helemaal normaal, dat is echt waar. Iedereen heeft vreemde trekjes. Waar het overgaat in een stoornis, of in een depressie of burn-out ed, is als het je dagelijks leven beinvloed op een manier dat je vastloopt. Als ik lees dat je veel topics hebt geopend, denk ik, mwah, sociaal gezien denk ik niet dat er heel veel mis is met je. Is maar een gevoel hoor. Je wil iig graag erover praten dan, dat is mooi, probeer iemand te vinden die je ook echt kan helpen he. Dit forum is lekker om je te uiten maar constructiever is een therapeut/psycholoog.
Als je irl net zo bent als hier, ja, dan vind ik je vreemd. Je reageert nooit op een ander, opent al jaren dezelfde topics, je onderneemt verder geen actie en je komt over als iemand die nogal ongelukkig is en geen enkele moeite doet om daar iets aan te veranderen. Sterker nog, je probeert je vreemde gedrag goed te praten.

Wat wil je hiermee? Je hoort van iedereen hetzelfde, je zegt zelf dat het klopt. Je gaat er niks mee doen, je gaat er niks aan doen, dus waarom in godsnaam dit topic?
Ga eens naar een psycholoog, lijkt me niet overbodig.

Jouw problematiek is veel te gecompliceerd voor een forum.
Als jij je deze vraag al langer stelt (wat ik begrijp uit een van bovenstaande reacties) vraag ik me af waarom jij jezelf zo kwelt. Ga naar de huisarts en vraag om een verwijzing voor een psychologisch onderzoek. Wat de uitslag ook zal zijn, het zal een stuk rustiger voor je worden als je weet wat er is. Jezelf af moeten vragen wat heb ik, hoe moet ik het goed doen, waarom reageer ik zo (anders) is doodvermoeiend.

Ik herken ook een ASS bij jou, met name, het ontbreken van wederkerigheid, niet kunnen verplaatsen in anderen. Ik heb 2 ASS kinderen. Het accepteren van ASS was in het begin heel moeilijk maar was later een hele grote opluchting. Wat de diagnose ook zal zijn, van daaruit kun je verder met trainingen en therapie om met jezelf te leren omgaan, jezelf leren begrijpen, de scherpe kantjes van de stoornis er af te halen en ook heel belangrijk mensen ontmoeten die op jouw niveau liggen en die jou begrijpen en waar jij iets aan hebt en mee verder kan.

Heel veel sterkte.
Je vraagt of je vreemd bent.

Wat was je van plan met de antwoorden te gaan doen?

Ik proef uit je tekst ook iets triomfantelijks: "kijk mij eens lekker vreemd zijn.." Niks mis mee, maar ik vraag me af wat je eruit haalt om van anderen te horen of dat eventueel inderdaad het geval is.

Wil je erkenning? Wil je gezien worden om hoe jij bent? Baal je ervan dat anderen niets aan je hebben en niets met je kunnen? Loop je tegen dingen aan die niet goed werken voor jou?
Alleen al het feit dat je je hebt voorgenomen om egoïstisch te worden vind ik al een beetje vreemd, wanneer je alleen maar neemt en niks geeft zal je later erg eenzaam worden. Maar misschien is dat juist wat je wil, lekker rustig.
Er zijn veel meer mensen zoals jij. O.a. hele briljante mensen. Bijv schaakgrootmeesters.

Vind iets waar je goed in bent en wat je graag doet. Vind daarin gelijkgestemden en je vindt de gesprekken met hun dan al wel leuk omdat het over datgene gaat wat je interesseert.

Waarschijnlijk ben je heel eerlijk, hou je er niet van om dingen te faken, heb je jouw eigen soort humor, soms ben moeilijk te peilen voor vreemden alleen echte intimie zien al jouw kanten wat je origineel maakt en jouw als vriend hebben heel speciaal.

Je bent mogelijk een Geek en dat is in :-)

Zorg dat je meer gelijkgestemde mensen om je heen verzamelt. Ipv mensen die je willen veranderen.

Google op introverts, geeks, etc.

O ja, ook al wil je hier nog 100 topics openen, dat kan gewoon. Daar is het forum voor. Als je het gevoel hebt dat je echt vastloopt, ga dan met een therapeut praten die je begrijpt, zodat je het van je af kan praten en steun krijgt om te zijn wie je bent en wil zijn.
Als je de briggs meyer test doet, is je uitslag dan ISTP of INTP? Want ik herken het wel. Hoe oud ben je trouwens?
Ik heb ook niet zo veel met small talk, maar het is iets anders om er echt agressief op te reageren natuurlijk. Je hoeft niet te zeggen dat iemand een debiel is, maar je kan wel gewoon geen contact meer hebben met mensen. En dat gelul af en toe op werk, sja, dat hoort er helaas bij, ene oor in andere oor uit he.

Beetje raar om iemand dan meteen briljant te vinden trouwens of de link te leggen met schaakgrootmeesters.

Ik ben overigens INTP spell volgens die test maar geloof niet zo in die typeringen, al is het grof weg wel een indicatie hoe iemand is.
quote:strikjemetstippels schreef op 02 januari 2016 @ 10:51:

Ik heb ook niet zo veel met small talk, maar het is iets anders om er echt agressief op te reageren natuurlijk. Je hoeft niet te zeggen dat iemand een debiel is, maar je kan wel gewoon geen contact meer hebben met mensen. En dat gelul af en toe op werk, sja, dat hoort er helaas bij, ene oor in andere oor uit he.

Beetje raar om iemand dan meteen briljant te vinden trouwens of de link te leggen met schaakgrootmeesters.

Ik ben overigens INTP spell volgens die test maar geloof niet zo in die typeringen, al is het grof weg wel een indicatie hoe iemand is.

Ik geloof wel in die typering, maar niet zoals jij het benadert. Het is namelijk geen typering van een mens. Die letters geven aan hoe je je cognitieve functies gebruikt en hoe je de wereld benadert. Ik ben een ISTP en als je op fora kijkt met andere ISTP'ers dan zul je zien dat ze nagenoeg allemaal dezelfde benaderingswijze naar de wereld en mensen toe hebben. Maar iedere individu heeft een bepaalde ontwikkeling van zijn functies en dat leidt tot verschillen net zoals dingen die je hebt meegemaakt.

Maar ik snap nu wel waarom ik niet zo goed kan opschieten met mijn moeder. Die heeft cognitieve functies die ik niet heb en omgekeerd dus we begrijpen elkaar gewoon niet, dat is wel handig om te weten.

Maar ik wilde typeringen aanhalen, omdat hier gelijk met allerlei syndromen gegooid wordt, alleen maar omdat iemand afwijkt van het standaard, terwijl er verder niets aan de hand hoeft te zijn.
quote:strikjemetstippels schreef op 02 januari 2016 @ 10:51:

Ik ben overigens INTP spell volgens die test maar geloof niet zo in die typeringen, al is het grof weg wel een indicatie hoe iemand is.Leer eerst eens lezen.
Koetjes-kalfjes-praat interesseert mij ook niet. Maar brutaal en aanvallend zitten doen lijkt me onnodig. Hoe oud ben je? Je verhaal doet me denken aan een puber. Dat bedoel ik niet vervelend, maar ik herken mezelf in je verhaal toen ik jonger was. Als dat het geval is: opstandigheid groei je meestal wel overheen.
quote:diana_banana schreef op 02 januari 2016 @ 19:51:

Koetjes-kalfjes-praat interesseert mij ook niet. Maar brutaal en aanvallend zitten doen lijkt me onnodig. Hoe oud ben je?

Een maand geleden (vorig topic van TO) was ze 19 jaar.

TO, ik vind het jammer dat je weinig of niets met de reacties op je vorige topics doet. Forummers hebben echt wel het beste met je voor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven