IJsland

07-01-2016 14:06 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

IJsland staat al jaren bovenaan mijn lijst van landen die ik ooit nog wil zien en ik vind het nu wel eens tijd om het maar gewoon te doen. Ik ben alleen nog op zoek naar wat tips en hoop hier ook mensen te vinden die antwoord kunnen geven op mijn vragen. (en ja ik heb al flink wat gegoogeld maar ben op zoek naar ervaringen van anderen).

Ik ga alleen en wil daarom meedoen aan een groepsreis, hoe zijn de ervaringen hiermee? Ik ben van nature sociaal niet heel sterk dus ik zie er wel een beetje tegenop maar aan de andere kant is dat wel weer een hele nieuwe belevenis.

Ik wil eigenlijk graag in februari of maart gaan om de volgende reden: Er is een vrij grote kans om het Noorderlicht te kunnen zien en het is buiten het hoogseizoen. Is dit een goede tijd of is het dan gewoon te slecht/koud weer?

Ik heb een aantal groepsreizen gevonden die vanaf zo'n 1500 euro beginnen, is dit reëel? En wat zou ik nog lost aan geld moeten meenemen? Zijn er betrouwbare IJsland aanbieders?
Ik ben op eigen initiatief gegaan, in de zomer. Ik vond het fantastisch! Véél gelopen (wandeltochten - daarom ook in de zomer gegaan), zonder 'begeleiding'. Opvallend vond ik de hoeveelheid mensen die echt compleet onvoorbereid de bergen in gingen (op gympies en met dure, niet waterdichte, jassen). Ik heb niet "een rondje IJsland" gedaan, maar gekozen om een klein stuk ter voet te verkennen. De laatste dagen hebben we een auto gehuurd en zijn we gaan rijden, maar ook dan steeds kleine stukken.

De 'highlights' (Geysir, Gulfoss) vond ik veruit het minst interessant. We hebben gedurende de tijd dat we er waren mooiere watervallen gezien, en ook geisers waar het weliswaar niet zo hoog spoot, maar waar de omgeving veel mooier was.

Qua groepsreis kan ik je dus niet adviseren, maar als je van plan bent te gaan hiken kan je me PMen, dan heb ik wel tips voor je.
Hmmm dat klinkt goed maar het probleem is dat ik dus echt alleen ga en dat ik dan dus met niemand samen die dingen kan ondernemen, anders zou dat mijn voorkeur ook zeker zijn.
Ik heb geen ervaring met groepsreizen (en mij lijkt dat vreselijk), maar ik ben zelf in mijn eentje door IJsland getrokken met een huurauto in april 2007. Geen jeep, gewoon een Citroën C4 en dat voldeed prima. De Ring Road wordt helemaal begaanbaar gehouden. Ik heb ook wat zijwegen kunnen rijden. Bij eentje liep het dood op een berg sneeuw op de weg en moest ik weer terug. Maar verder kon ik best heel veel plekken bereiken in april en met een normale auto dus.

Ik heb ook noorderlicht gezien in het noorden bij Myvatn. Net als Joanna Lumley moest ik wel wat traantjes laten. Vanaf 4:30, genieten van haar reactie!

https://youtu.be/GZ8xd6xnZ9U

Zelf geloofde ik eerst mijn ogen niet. Je denkt even dat je gek wordt. Daarna kon ik echt genieten van het spektakel.

April is precies de grote omslag van wat zij 'winter' en 'zomer' noemen. Aan het eind van mijn 2,5 week had ik ook opeens een paar uur langer daglicht. (Het moet daar van bijna 24 uur donker in de winter, omslaan naar bijna 24 uur licht in de zomer dus de verschillen gaan sneller en zijn groter.)

Het was ook nog net voor de drukte van mei, juni en verder.

In hostels had ik vaak een heel slaapzaaltje van 6-8 personen voor mezelf alleen (terwijl ik betaalde voor alleen een bed). Twee keer had ik zelfs een heel boerderijtje alleen, met keuken en al. Overigens is een bed goedkoper als je je eigen slaapzak en kussensloop gebruikt.

Bijvoorbeeld in dit hostel / boerderijtje in Fljotsdalur was ik de enige toerist. Was fantastisch! De eigenaresse woonde in het volgende boerderijtje, 100 meter verderop ofzo.

... met uitzicht op de beroemde Eyjafjallajökull... (die een paar jaar geleden uitbarstte en al het vliegverkeer lam legde)

Als je niet wilt autorijden, zou je ook in je eentje kunnen gaan en ter plaatse losse toertjes boeken. Mocht er dan een vervelend iemand in je groep zitten, dan zit je daar tenminste niet je hele vakantie aan vast.

Ik vond het een overweldigend mooi land. Zelf vond ik het juist ook heel 'passend' om in mijn eentje in een auto te zitten en te wandelen, het was daardoor extra sereen, dat paste heel goed bij de supermooie landschappen en het feit dat die me echt overdonderden. Mijn mond viel telkens open, letterlijk. Ik werd niet afgeleid door gekakel van andere mensen, ik zat echt helemaal midden in de belevenis van die mooie natuur.

En 's avonds in hostels kwam ik vanzelf wel aan de babbel met andere mensen.

Mocht je meer willen weten over autorijden daar in april, laat maar weten. Over februari en maart durf ik niet echt iets te zeggen want dan is het weer en de wegcondities echt nog wel heel anders.
You can never have too many hats, gloves and shoes
quote:Kersje1988 schreef op 07 januari 2016 @ 14:35:

Hmmm dat klinkt goed maar het probleem is dat ik dus echt alleen ga en dat ik dan dus met niemand samen die dingen kan ondernemen, anders zou dat mijn voorkeur ook zeker zijn.Als je bepaalde wandelroutes doet, kom je gedurende de dag vrijwel altijd mensen tegen. In de hutten zie je ook altijd mensen, en vaak (omdat je dezelfde tocht loopt) herken je ook mensen. Ik heb meerdere mensen gezien die 'alleen' liepen. Dat is echt best heel goed te doen. (Maar een groepsreis lijkt me niks, dus misschien ben ik bevooroordeeld )
Ik ben afgelopen mei naar ijsland geweest alleen.

Heb niet voor een groepsreis gekozen, maar eerste dagen een trektocht gemaakt ter paard. Dit was wel in een groep en een groot deel van mijn dagen daarna (alleen) heb ik met deze mensen nog op kunnen trekken.

Ik vond het nog wel behoorlijk koud in mei lees regen en 8 a 9 graden en zou dus niet zo snel voor nog eerder kiezen.

Qua groepsreis ben ik wel eens met No Sun op reis geweest (niet naar ijsland maar doen ze wel) als je graag sportive dingen doet zeker een aanrader

heel veel plezier in ijssland het is echt prachtig
Oh ja over het weer: in april was het - toen ik er was - meestal 5 graden. In het westen had ik nog wel wat regen en sneeuw af en toe. Maar ik kon nog steeds autorijden. In het noorden, oosten en zuiden had ik zon en ook een graad of 5. Ook kon het daarbij hard waaien of stormen dus dan voelt het wel extra koud.

Tja, je moet je er wel op kleden.

Ook kan het weer snel omslaan, en moet je elke ochtend de voorspellingen checken. Ik heb best geluk gehad. Soms kan je een dag of langer niet rijden of gaan wandelen, ook in april kan dat gebeuren.

En het is dan niet zoals in Nederland, "hè balen, ik word nat", maar kan echt levensgevaarlijk zijn als je ergens aan het wandelen bent en opeens barst een sneeuwstorm los. (Dus ik snap de opmerking hierboven over naïeve onvoorbereide wandelaars. Al was ik ook naief met mijn gympen, bleken niet waterdicht... beter echte lompe bergschoenen mee!)

Ze hebben op veel plekken hot pots in de buitenlucht (hete badjes van 40 graden en 43 graden, zonder bubbels) bijvoorbeeld bij hotels enzo, en ook kleine plaatsjes hebben al gauw een zwembad, met sauna, turks stoombad, hot pots en al. Vaak met ook een lang buitenzwembad voor banentrekken, verwarmd tot 29 graden. Dat is daar allemaal spotgoedkoop doordat ze de natuurlijke warmtebronnen gebruiken.

Ik geloof dat alleen Reykjavik al 7 zwembaden heeft (dus los van de Blue Lagoon die buiten Reykjavik ligt). Ik ben er bij eentje geweest, was heel leuk en lekker. Voor een paar euro in warm water zwemmen en zittten, naar sauna en turks stoombad... dat valt gewoon allemaal onder die entreeprijs.

Doe wel altijd je sieraden af want zilver wordt zwart in dat water met veel zwavel.

Dus genoeg gelegenheid om bij te komen van kou. :-)
Wat een mooie verhalen Ik ben een beetje huiverig voor het alleen reizen, ik heb überhaupt nog niet veel gereisd en weet niet of ik het comfortabel vind om alleen te doen. Maar ik ben ook wel in voor nieuwe dingen. Patsy ik wilde je een privebericht sturen maar dat kan niet, je hebt denk ik de optie uit staan.
In de bergen veranderd het weer niet per dag, maar kan het in 1 minuut omslaan. Van sneeuwstorm naar stralend weer naar enorm dikke mist. Echt enorme overgangen (dus niet, zoals in Nederland, dat je het in de lucht ziet aankomen). En dat levert ook gevaarlijke situaties op. Ik heb diverse monumentjes gezien van mensen die zijn omgekomen door bijvoorbeeld onderkoeling. Tijdens onze vakantie is ook iemand (die ik niet ken overigens) verdwaald, en die heeft een nacht in de sneeuw door kunnen brengen. Zonder tent, maar in zo'n gouden deken. Ik had waterdichte hoge wandelschoenen ('B', dus geen A of AB) en zelfs daarin heb ik natte voeten gekregen! (als je loopt merk je daar gelukkig weinig van)

Dit klinkt overigens allemaal heel erg onmogelijk voor jezelf om in te reizen, maar dat is het niet. Als je maar goed bent voorbereid en weet wat je moet doen! Dus; een kaart (of GPS), goede kleding, voorbereid zijn en geen gekke dingen doen (dus niet, zoals de totaal verkleumde Amerikaan die ik uiteindelijk heb geholpen zijn zomertentje op te zetten op een sneeuwvlakte.) om 3 uur smiddags beginnen aan een tocht van dik 5 uur, terwijl om 11 uur al was aangegeven dat de omstandigheden te gevaarlijk waren. En ook niet, zoals ik ook iemand zag doen, in je eentje en op blote voeten op het allersmalste stuk van de gletsjer rivier (halverwege bovenbeen) oversteken met je rugzak nog vastgesnoerd op je rug. Maar dat zijn gewoon dingen die je kan voorbereiden.

Onderweg zijn wij altijd mensen tegengekomen. Die kwamen dan bijvoorbeeld van de tegenovergestelde richting, en dan vroegen we even wat we konden verwachten (bijvoorbeeld tips om de rivier over te steken). We hebben ook mensen (alleen) gehad die bij de rivier wachten op meerder mensen, dus zo hebben wij mensen helpen oversteken. Op de camping (wij waren met een tent) kwamen we vaak dezelfde mensen tegen, en dan knoopten we even een praatje aan. In de hutten gaat het ook zo. Samen eten, soms samen aan de nieuwe etappe beginnen. In de hutten zijn de 'wardens' ook vriendelijk en je kan altijd de weersvoorspelling aan ze vragen (sterker nog; als je het niet doet vinden ze dat erg onverstandig).

Ik heb me geen moment onveilig gevoeld. De leukste plekken vond ik de minst toeristische. Een zwembad in Reykjavik waar half Reykjavik in lag, of soms gewoon de weg af (er zijn bordjes voor mooie plekken, als we zin hadden gingen we willekeurig er bij zo'n bordje af, en echt fantastische dingen gezien).
quote:Kersje1988 schreef op 07 januari 2016 @ 15:14:

Patsy ik wilde je een privebericht sturen maar dat kan niet, je hebt denk ik de optie uit staan.Oh ja daar doe ik niet aan. Als je hieronder je vragen zet, zal ik ze beantwoorden! Dan hebben andere mensen er misschien ook nog wat aan.
Was het voor jou de eerste keer dat je alleen heb gereisd of niet (ik denk het niet), voor mij zou het wel de eerste keer zijn en ik weet toch niet of ik het wel aandurf om alleen naar IJsland te gaan, dan liever een keer naar een ander land eerste. Dat kan natuurlijk net zo 'gevaarlijk' zijn.

Wat staat jullie zo tegen van groepsreizen?

Hoe hebben jullie je voorbereid?

Ik ga nog maar wat googelen enz. om een besluit te maken, vind het lastig.
Ik ben een aantal maal in IJsland geweest, of eigenlijk in Reykjavik (mijn man speelt een computerspel dat daar gemaakt word en ze hebben eens per jaar een grote meet). Je kunt bij de VVV dagreizen boeken naar allerlei bezienswaardigheden, dan ga je met een verhoogde jeep (moest er met een trappetje inklimmen) onder leiding van een gids. Tof om te doen, niet heel erg goedkoop overigens, maar wel veilig en je ontmoet dan ook andere toeristen. De stad is heel leuk, het eten is zálig en op cultureel gebied is er veel te doen.

De eerste keer zijn we in februari geweest en alle andere keren in maart. Kóud! Maar je kan je daar op kleden hoor. Wij hadden vooral veel laagjes aan, want het weer kon van het ene moment op t andere omslaan.

In Reykjavik zelf het noorderlicht gezien de eerste keer. Heel bijzonder vond ik dat.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Ik ben 2 keer naar ijsland geweest in feb maart. Het is wel koud maar vond het overall wel ok. Wel kan het door wind erg guur zijn en we hadden op 1 ochtend ineens een pak sneeuw. Verder koud (tussen 5 en -5 denk ik) met zon, best lekker als het niet te hard waait. Ik ga veel paardrijden en dat was nog steeds leuk.

Ik zou in die maanden niet alleen gaan. Wij zaten in verschillende hotels/guesthouses/hostels alleen, als je dar geen moeite mee hebt maakt het natuurlijk niet uit, maar gezellig is anders... En ik zou alleen rijden als het gesneeuwd heeft eng vinden maar dat is persoonlijk. Groepsreis persoonlijk geen ervaring mee, ik ken iemand die het gedaan heeft, ik meen met koning aap, en dat was een heel leuke groep toen, allemaal alleenreizende mensen.
quote:Kersje1988 schreef op 08 januari 2016 @ 07:16:

Was het voor jou de eerste keer dat je alleen heb gereisd of niet (ik denk het niet), voor mij zou het wel de eerste keer zijn en ik weet toch niet of ik het wel aandurf om alleen naar IJsland te gaan, dan liever een keer naar een ander land eerste. Dat kan natuurlijk net zo 'gevaarlijk' zijn.

Wat staat jullie zo tegen van groepsreizen?

Hoe hebben jullie je voorbereid?

Ik ga nog maar wat googelen enz. om een besluit te maken, vind het lastig.

Niet de eerste keer alleen, maar wel de eerste keer alleen gewandeld. Ik was best zenuwachtig bij de start, maar eigenlijk bleek al heel snel dat het me ontzettend meeviel en dat ik veel meer mensen zag en sprak dan ik van te voren had bedacht.

Groepsreis: Ik houd er van om mijn eigen plan te trekken. Pauze wanneer ik wil, afslaan wanneer ik wil, zien wat ik wil. Ik zou er van balen dat ik in een 'ritme' moet. Dat de bus weggaat als ik nog wat wil doen. En ik zou het ook vervelend vinden als ik mensen in mijn groep heb die waar ik geen klik mee heb. Daar zit je dan wel je hele vakantie mee!
quote:Kersje1988 schreef op 08 januari 2016 @ 07:16:

Mijn eerste reis alleen was een maand naar Malawi en Zambia.

En okee, daarvoor was ik al wel eens in mijn eentje naar Rome gegaan voor een taalcursus maar daar zat ik in huis met andere buitenlanders, en zag ik ook 5x per week mijn klasgenoten. Dus vind ik niet helemaal alleen.

Ik moet wel zeggen dat ik een type ben dat goed dingen alleen kan doen. Ook in eigen land ga ik graag in mijn eentje naar een museum of over een markt struinen of op een strand wandelen ofzo. Ik vind niks mis met mijn eigen gezelschap

Maar net zo lief doe ik dat met vrienden.

quote:Kersje1988 schreef op 08 januari 2016 @ 07:16:Wat staat jullie zo tegen van groepsreizen?

Van alles. Ik ben best een aantal keer met jungle trips, jeep-tours over zoutvlakten enzo, en op safari's meegeweest, 3-4 dagen word je dan in een groepje gezet. Na 4 dagen is het echt helemaal klaar voor mij.

Ik heb een hekel aan groepsprocessen.

Er zit altijd wel een (stomme) 'grappenmaker' bij, en iemand die heel erg neuzelt en zeurt over kou, het eten en alles wat los en vast zit, en/of iemand die altijd de hele groep laat wachten omdat ze perfect opgemaakt moet zijn, of een racist die de hele tijd zijn xenofobe praatjes aan je kwijt wil, en/of iemand die altijd meteen de beste plek claimt in een jeep, aan tafel en overal, of telkens precies in beeld gaat staan als jij een foto probeert te maken of je zelfs opzij duwt, teveel kabaal maakt en wilde dieren wegjaagt, of wilde dieren gaat voeren terwijl het verboden is... etc etc.

Al die dingen heb ik meegemaakt tijdens die korte toertjes. In een groep versterken die rollen en karaktertrekken zich vaak ook nog, vind ik.

Als je in je eentje een groepsreis boekt, moet je ook nog oppassen dat je niet een kamer moet delen met een wildvreemde. De horror!! Op je eigen vakantie!

In een hostel slapen, okee, dan deel je wel een kamer maar niemand zal het je kwalijk nemen als je niet zoveel kletst of gewoon weg gaat, je eigen ding doet, alvast gaat slapen. Maar echt een kamer delen met 1 persoon en de hele tijd afspraken moeten maken over wie het eerst gaat douchen, wat je doet met de sleutel, en elke avond moeten socializen (en misschien is het dus wel zo'n zeur of zo'n aso), etc etc... vreselijk.

Verder wil ik flexibel zijn en zelf doen wat ík leuk vind, niet wat een ander voor mij bepaalt. Ik wil uitslapen als ik daar zin in heb, eten wat en wanneer ik wil (vaak maar 2x op een dag, brunch en avondeten), ergens lang blijven als ik het heel mooi vind, veel tijd besteden aan fotograferen want dat is een hobby en daar is ook zoveel moois te fotograferen...

En met een groepsreis heb je meestal ook veel minder contact met de lokale bevolking, in dit geval IJslanders. Als je alleen reist spreek je toch in ieder geval nog de autoverhuurder, elke hostel-eigenaar, mensen bij het tankstation, mensen bij attracties. IJslanders lijken op het eerste gezicht een beetje stug maar als je ze eenmaal spreekt zijn ze supervriendelijk, behulpzaam en ook hebben ze heel droge humor. Ze zijn alleen niet zo uitbundig. Ze deden mij denken aan Friezen.

Als alles al voor je geregeld is, spreek je al die mensen niet, voor mij zou dat veel meer voelen alsof je in een bubble op afstand door het land reist.

Tijdens safari's en andere jeep-tours had ik tenminste nog een gids en kok uit dat land en hoor je ook veel over de cultuur en het leven daar.

Vanwege al die redenen zou ik dus eerder aanraden in je eentje te gaan en dan ter plaatse korte toertjes te boeken (als je niet wilt autorijden). Vervelende mensen ben je dan sneller kwijt, je hebt lokale gidsen waar je nog eens wat interessants van kunt horen, en je betaalt je niet scheel aan tussenpersonen op kantoor.

Zelf vond ik dus het alleen-zijn supergoed passen bij die serene, overweldigend mooie landschappen. Ik wilde echt geen geleuter aan mijn kop, ik wilde gewoon kijken, voelen, horen, ruiken (zwavel) en nog meer kijken.

Ik houd van autorijden, en ik kon overal stoppen waar ik wilde (dus ook weer om foto's te maken of even te gaan kijken bij en waterval onderweg).

quote:Kersje1988 schreef op 08 januari 2016 @ 07:16:Hoe hebben jullie je voorbereid?

Met een Lonely Planet gids, en door onderweg tips te vragen aan de mensen die elk hostel runden en aan andere toeristen. En ik kende iemand die in juni in IJsland was geweest en foto's had laten zien, maar veel van zijn adviezen golden niet voor april (zoals overvolle accommodaties en vooruit moeten boeken).

quote:Kersje1988 schreef op 08 januari 2016 @ 07:16:Ik ga nog maar wat googelen enz. om een besluit te maken, vind het lastig.

Ik hoop dat je eruit komt. Het is een geweldig mooi land. Ik wil zeker nog een keer terug.

Er zijn genoeg mensen die groepreizen wél fijn en gezellig vinden, misschien moet je er daar eens een paar van zoeken en spreken. Je hebt vast wel een collega of vriendin die dat wel eens doet? Of lees de reviews bij de groepsreizen waar jij je oog op hebt laten vallen.
Patsy je verhalen klinken goed! Ik twijfel nog of ik er deze zomer heen wil of niet. Daarnaast ook nog of ik het in de zomer doe of in het voorjaar. Enerzijds omdat ik niet overal heen durf in mijn eentje en anderzijds omdat ik het zonde vind om erheen te gaan als ik -zonder auto- alsnog niet op de leuke plekjes kan komen.

Hoe duur is duur? Vergelijkbaar met Noorwegen?

Wat ik me nou al jaren afvraag maar vast een stomme vraag is. Als je gaat backpacken, waar laat je dan overdag je rugzak? Je gaat toch niet de hele dag met dat ding op je rug rond lopen als je niet op doorreis bent?

Hoe doe je dat in een hostel? Kan het daar ergens achter een slot als je bijvoorbeeld ligt te slapen of moet je maar vertrouwen op je medemens?
Er zijn diverse busmaatschappijen op IJsland die naar veel plekken rijden. Het is wat onoverzichtelijk, maar als je het systeem eenmaal snapt is het goed te doen. Wel ontzettend duur! Ik vond het duurder dan Noorwegen.

Wij hebben gehiket, en dan neem je je rugzak de hele dag mee. Je kan ook kijken naar bijvoorbeeld een slot, waarmee je je rugzak aan je bed in je hostel vastmaakt als je weggaat en er geen kluisje is.
Ik doe minislotjes op de ritsen van mijn backpack en ik maak hem aan een bed vast met een superdun kabelslotje, speciaal voor reizen.

De waardevolste spullen heb ik wel bij me.

Veel hostels hebben kluizen voor als je slaapt. Of ik sliep (in andere landen) wel eens met paspoort in moneybelt om mijn lijf en camera in slaapzak.

In IJsland reist wel een bepaald type mensen dat ik veel betrouwbaarder vond dan bijvoorbeeld in een hostel in Londen. En ik reisde in april en had dan vaak een hele kamer alleen.
Tvp
Nou ik heb een reis geboekt naar IJsland in maart. Ik heb het meeste nu in huis gehaald (schoenen, thermoshirt en broek, fleecetrui) maar ik ben een beetje aan het twijfelen over de broek. Is een spijkerbroek met daaronder een thermobroek genoeg of moet ik echt iets waterdicht aan? Of wordt dat veel te warm?
Absoluut waterdicht! Het weer is zo onvoorspelbaar, en spijkerbroeken drogen maar heel traag. Als je nat bent, ben je zo heel erg snel koud.
Spannend Kersje! Wat zijn je plannen precies? In de stad vond ik laagjes meer dan voldoende, en ook op de dagtrips was dat prima te doen. Maar het weer was ook nou niet zó ernstig. Meerendeel van de tijd was het droog. Ik zou wel van alles meenemen, je kan niet voorbereid genoeg zijn. Ligt er natuurlijk ook aan wat je gaat doen. Als je voornamelijk in Reykjavik blijft kan je altijd winkels of kroegjes induiken als het gaat regenen of sneeuwen. Ga je hiken is het natuurlijk een ander verhaal/
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Ik heb van de 16 dagen op 14 dagen regen (of sneeuw) gehad, dus ik ben wellicht wat pessimistisch over het weer daar
T is ook een 'toss of the dice' met het weer daar. De weerhuisjes (wie kent ze nog) draaien daar overuren....

Ik ben toch voor de groepsreis gegaan, voor de veiligheid. Misschien dat een volgende keer anders wordt maar voor nu vind ik dit de beste optie voor mij. We gaan van gebied naar gebied, veel lopen neem ik aan en alleen de laatste dag blijven we in Reykjavik.

Ik denk dat ik dan inderdaad maar gewoon van alles meeneem en op de dag zelf beslis wat ik meeneem. Is een goede regenbroek dan voldoende boven een thermobroek en spijkerbroek of moet ik echt iets specifieks meenemen? Ik ga mijn winterjas ook nog waterdicht maken dus dat komt wel goed. Heb ook goede waterdichte wandelschoenen gekocht die ik nu al aan het inlopen ben dus ik ben er straks helemaal klaar voor :D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven