Indeling kledingkast
zaterdag 9 januari 2016 om 16:43
In het kader van het goede voornemen, klusjes waar we al heel lang tegen aanhikken: een nieuwe kledingkast bouwen. Van onze huidige kledingkast willen de deuren niet meer dicht, de ladekast mist een lade en de kast is maar 1.80 hoog waardoor we een hoop opbergruimte missen. Hoogste tijd voor een nieuwe kast dus.
Er zijn twee opties, een pax kast, of ik ga er samen één bouwen met mijn schoonvader zodat hij precies op maat is. Grote vraag bij beiden is, hoe deel je de kast handig in zodat je alles goed kunt zien en je niet aan het zoeken bent. Ik ben al heel hard aan het googlen maar ik kom vooral veel tegen over het opruimen van je kast. Dat heb ik al gedaan, dus dat is niet meer nodig.
Ik zie bij PAX kasten heel vaak lades op de grond. Is dat handig, dan moet je dus elke keer door de hurken om je sokken uit de la te vissen. In onze lade kast nu zit onderin het beddengoed en de badlakens, daar hoef ik dus maar 1 keer per week bij gemiddeld. Hoe hoog hebben jullie de roedes hangen? En hoe veel ruimte tussen de planken?
Nog andere slimme indelingstips?
Er zijn twee opties, een pax kast, of ik ga er samen één bouwen met mijn schoonvader zodat hij precies op maat is. Grote vraag bij beiden is, hoe deel je de kast handig in zodat je alles goed kunt zien en je niet aan het zoeken bent. Ik ben al heel hard aan het googlen maar ik kom vooral veel tegen over het opruimen van je kast. Dat heb ik al gedaan, dus dat is niet meer nodig.
Ik zie bij PAX kasten heel vaak lades op de grond. Is dat handig, dan moet je dus elke keer door de hurken om je sokken uit de la te vissen. In onze lade kast nu zit onderin het beddengoed en de badlakens, daar hoef ik dus maar 1 keer per week bij gemiddeld. Hoe hoog hebben jullie de roedes hangen? En hoe veel ruimte tussen de planken?
Nog andere slimme indelingstips?
zaterdag 9 januari 2016 om 16:49
Ik zou stapels maken zoals jij het in je kast wil hebben. Ik heb een stapel lange broeken, een stapel korte broeken, tops, tshirts, lange mouwen, truien, dunne vestje (die liggen bij mij) en dan als hang: jasjes, dikkere vesten, blouses, jurkjes.
Ondergoed ligt als setjes bij elkaar in een ladekast (lade kan dus ook) en sokken staan in een lade (rechtop, dus niet liggend).
Ondergoed ligt als setjes bij elkaar in een ladekast (lade kan dus ook) en sokken staan in een lade (rechtop, dus niet liggend).
zaterdag 9 januari 2016 om 16:51
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 09 januari 2016 @ 16:44:
Owh en hoe ruimen jullie ondergoed op? Ik draag bijna altijd setjes en die zou ik wel bij elkaar willen hebben liggen, is er iemand die dat op een handige manier voor elkaar heeft gekregen?
Ophangen?
Ik heb gewoon mijn bh's in een lade (met de cups in de volgende zeg maar) en strings in een andere la. Alles redelijk op kleur gesorteerd.
Ik heb bij elke bh wel meerdere bijpassende strings, dus werkt prima zo.
Owh en hoe ruimen jullie ondergoed op? Ik draag bijna altijd setjes en die zou ik wel bij elkaar willen hebben liggen, is er iemand die dat op een handige manier voor elkaar heeft gekregen?
Ophangen?
Ik heb gewoon mijn bh's in een lade (met de cups in de volgende zeg maar) en strings in een andere la. Alles redelijk op kleur gesorteerd.
Ik heb bij elke bh wel meerdere bijpassende strings, dus werkt prima zo.
Silence is golden. Duct tape is silver.
zaterdag 9 januari 2016 om 16:54
Draag je graag setjes?
Bewaar bijpassende strings en broekjes in de cups. Dan hoef je ‘s morgens ook nooit te zoeken naar het bijbehorende slipje.
Bewaar bijpassende strings en broekjes in de cups. Dan hoef je ‘s morgens ook nooit te zoeken naar het bijbehorende slipje.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
zaterdag 9 januari 2016 om 16:55
Begin aan de aan de andere kant.
Hoeveel dingen wil je ophangen, kijk naar hoe breed en hoe lang die ruimte moet zijn
Hoeveel broeken
hoeveel truien, opgestapeld
Hoeveel ondergoed
Hoeveel paar schoenen
etc
Wat je vaak nodig hebt moet tussen knieën en schouders opgeborgen worden. Uiteraard kan je 's zomer / 's winters dingen wisselen
Wat berg je verder op in je kast? Beddengoed. Maar ook (bad)handdoeken, jassen, etc.
Wat voor mij/ons werkt, wil niet zeggen dat dit ook voor jou ideaal is!
Belangrijkste is, om ook kleding weg te doen wanneer je nieuwe koopt. Nieuwe broek, oude broek naar "Het Goed", etc.
Hoeveel dingen wil je ophangen, kijk naar hoe breed en hoe lang die ruimte moet zijn
Hoeveel broeken
hoeveel truien, opgestapeld
Hoeveel ondergoed
Hoeveel paar schoenen
etc
Wat je vaak nodig hebt moet tussen knieën en schouders opgeborgen worden. Uiteraard kan je 's zomer / 's winters dingen wisselen
Wat berg je verder op in je kast? Beddengoed. Maar ook (bad)handdoeken, jassen, etc.
Wat voor mij/ons werkt, wil niet zeggen dat dit ook voor jou ideaal is!
Belangrijkste is, om ook kleding weg te doen wanneer je nieuwe koopt. Nieuwe broek, oude broek naar "Het Goed", etc.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
zaterdag 9 januari 2016 om 17:00
quote:PlofKipje84 schreef op 09 januari 2016 @ 16:49:
Ik zou stapels maken zoals jij het in je kast wil hebben. Ik heb een stapel lange broeken, een stapel korte broeken, tops, tshirts, lange mouwen, truien, dunne vestje (die liggen bij mij) en dan als hang: jasjes, dikkere vesten, blouses, jurkjes.
Stapels heb ik ook inderdaad.
Lange broeken
Korte broeken en rokjes
T-shirts
Longsleeves
Aantal truien
Hanggedeeltje is voor jassen, jurken, blouses, truien, vesten. Dit is op kleur gehangen.
Ondergoed en sokken zitten in een la en daar heb ik dan van die bakjes van ikea in, waar het ondergoed enzo in ligt.
Stapels heb ik ook inderdaad.
Lange broeken
Korte broeken en rokjes
T-shirts
Longsleeves
Aantal truien
Hanggedeeltje is voor jassen, jurken, blouses, truien, vesten. Dit is op kleur gehangen.
Ondergoed en sokken zitten in een la en daar heb ik dan van die bakjes van ikea in, waar het ondergoed enzo in ligt.
zaterdag 9 januari 2016 om 17:13
@plofkipje: ik heb inderdaad soort bij soort.
Roede met jurkjes, pantalons, jasjes, bloesjes. Planken met hemdjes, long sleeves, tops, zomer shirts, vestjes, truien, jeans, zomer rokjes. Mand met ondergoed (chaos), mand met panty's (idem), mand met sokken (idem) en een bak met sportkleding (grootste chaos).
Vraag is hoe deel ik de kast in zodat ik zoveel mogelijk overzicht houd terwijl er zo veel mogelijk tsjak in de kast gaat.
@enn, sjaals hangen aan een ikea handoekenrekje ben ik blij mee.
Ophangen van bhs lijkt me niet zo effectief qua ruimte. Je oplossing van 16.53 vind ik gaaf. Iemand die wel eens gezien in nederland?
@hamerhaai, ik snap dat het persoonlijk is, maar ik zoek handigheidjes waar ik zelf niet aangedacht heb. Jij nog met iets heel blij. Opruimen lukt best goed ( mijn vriend beaamt dit net
)
Roede met jurkjes, pantalons, jasjes, bloesjes. Planken met hemdjes, long sleeves, tops, zomer shirts, vestjes, truien, jeans, zomer rokjes. Mand met ondergoed (chaos), mand met panty's (idem), mand met sokken (idem) en een bak met sportkleding (grootste chaos).
Vraag is hoe deel ik de kast in zodat ik zoveel mogelijk overzicht houd terwijl er zo veel mogelijk tsjak in de kast gaat.
@enn, sjaals hangen aan een ikea handoekenrekje ben ik blij mee.
Ophangen van bhs lijkt me niet zo effectief qua ruimte. Je oplossing van 16.53 vind ik gaaf. Iemand die wel eens gezien in nederland?
@hamerhaai, ik snap dat het persoonlijk is, maar ik zoek handigheidjes waar ik zelf niet aangedacht heb. Jij nog met iets heel blij. Opruimen lukt best goed ( mijn vriend beaamt dit net
zaterdag 9 januari 2016 om 17:18
Ik hang bijna alles op. Lingerie ligt in de lade van het nachtkastje. Een la met BH's en een la met broekjes. Wel heb ik 2 kledingkasten . De ene voor winterkleding en die staat op de slaapkamer en een grote kast voor zomerkleding op de logeerkamer. Ik hoef met de seizoenen dus nooit meer om te wisselen en dat vind ik wel makkelijk.
zaterdag 9 januari 2016 om 17:21
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 09 januari 2016 @ 17:16:
@bree, en die lades zijn laag? En kun je er dan goed bij?
Ik zou mijn sportkleding wel in een ondiepe la willen denk ik. Veel verschillende soorten, maar niet veel per soort, dat lijkt me wel overzichtelijk.
Nee, ik heb het zo :
In de lades zit dus ondergoed/sokken, 2e la hetzelfde van mijn man, 3e la panty's enz die ik sporadisch nodig heb, 4e la meuk. Deuren erboven zijn voor de stapels en hoekkast met ruitjes is hanggedeelte. Kast rechts is voor medicijnen, voorraad badspul enz.
@bree, en die lades zijn laag? En kun je er dan goed bij?
Ik zou mijn sportkleding wel in een ondiepe la willen denk ik. Veel verschillende soorten, maar niet veel per soort, dat lijkt me wel overzichtelijk.
Nee, ik heb het zo :
In de lades zit dus ondergoed/sokken, 2e la hetzelfde van mijn man, 3e la panty's enz die ik sporadisch nodig heb, 4e la meuk. Deuren erboven zijn voor de stapels en hoekkast met ruitjes is hanggedeelte. Kast rechts is voor medicijnen, voorraad badspul enz.
zaterdag 9 januari 2016 om 17:23
Ik heb de ladekast met ondergoed en sokken ingedeeld op lichaamshoogt. Dus bovenin bh en slips en de tweede la liggen de sokken.
Zo heb ik ook broeken in de kast op kniehoogte, truien en shirts op borsthoogte en vesten daarboven.
Sportkleding ligt ook zo ingedeeld.
Maar... ik heb eigenlijk te grote ruimtes tussen de schappen waardoor ik makkelijk 40 shirtjes kan stapelen. Max 20 en dan een schap zou fijner zijn voor het ordelijk houden. De onderste willen pakken betekent nu 39 shirtjes optillen... en dat gaat maar sporadisch goed....
Zo heb ik ook broeken in de kast op kniehoogte, truien en shirts op borsthoogte en vesten daarboven.
Sportkleding ligt ook zo ingedeeld.
Maar... ik heb eigenlijk te grote ruimtes tussen de schappen waardoor ik makkelijk 40 shirtjes kan stapelen. Max 20 en dan een schap zou fijner zijn voor het ordelijk houden. De onderste willen pakken betekent nu 39 shirtjes optillen... en dat gaat maar sporadisch goed....
zaterdag 9 januari 2016 om 17:26
@blondie, ik heb vrij weinig seizoensgebonden kleding, dus dat sjouwen doe ik sowieso niet.
@bree, ik kan maar niet los laten dat het irritant is dat je sokken op grondhoogte liggen. Ik ben s ochtends stram en het lijkt me irritant. Is het dus niet?
Ik had op het forum moeten googlen kom ik nu achter. Meerdere topics over dit onderwerp met oa als tip geen leg dingen onder in, niet te zien wat er ligt. Die schrijf ik ook op.
@bree, ik kan maar niet los laten dat het irritant is dat je sokken op grondhoogte liggen. Ik ben s ochtends stram en het lijkt me irritant. Is het dus niet?
Ik had op het forum moeten googlen kom ik nu achter. Meerdere topics over dit onderwerp met oa als tip geen leg dingen onder in, niet te zien wat er ligt. Die schrijf ik ook op.
zaterdag 9 januari 2016 om 17:33
zaterdag 9 januari 2016 om 17:46
Ik heb twee losse laden in de pax kast (met schuifdeuren) gemonteerd. Beetje de hoogte waar mijn benen beginnen. De bovenste heb ik ondergoed en de lade daaronder sokken en slaapshirts. Daarboven heb ik planken met broeken, shirts, truien, vesten. Helemaal onderin een schoenenrek maar dat zou ik nu niet meer doen, ik ga in plaats daarvan nog een lade monteren voor sportkleding.
De andere kant is het hang gedeelte met wel een plank daarboven, daar liggen geruite blousjes en jurken die beter niet kunnen hangen. Het gedeelte waar de korte dingen hangen, blousjes en jasjes, daaronder heb ik een grote bak met kleding die niet in het seizoen past e.d.
De andere kant is het hang gedeelte met wel een plank daarboven, daar liggen geruite blousjes en jurken die beter niet kunnen hangen. Het gedeelte waar de korte dingen hangen, blousjes en jasjes, daaronder heb ik een grote bak met kleding die niet in het seizoen past e.d.
zaterdag 9 januari 2016 om 17:54
Wij hebben onderin onze Pax van die schuifplanken. Een deel met een stang waarop we onze schoenen kunnen zetten, een deel zonder stang, daar liggen grote losse dingen op (dekbedhoes, verbandtrommel etc). Doordat die planken naar voren kunnen schuiven kun je altijd de spullen die achterin onderin liggen bereiken.
Voor het opruimen van je kleding zou je op YouTube even kunnen zoeken naar Marie Kondo. Er bestaan meerdere filmpjes waarin fans haar methode uitleggen. Zij heeft namelijk een heel handige methode om alle kleding overzichtelijk in lades op te ruimen.
Voor het opruimen van je kleding zou je op YouTube even kunnen zoeken naar Marie Kondo. Er bestaan meerdere filmpjes waarin fans haar methode uitleggen. Zij heeft namelijk een heel handige methode om alle kleding overzichtelijk in lades op te ruimen.
zaterdag 9 januari 2016 om 17:55
Ik heb ook sinds een tijdje een pax kast. Heb een kast van een meter, 2 lades onderin, op de bovenste lade een plank. Daar liggen mijn broeken op. Dan een meter rails op hoogte waar jurkjes/ shirts/blouses en truien hangen en dan nog een plank daar boven waar het beddengoed e.d ligt.
In mijn lades zitten mijn topjes e.d en 1 lade met ondergoed en sokken. Dan nog een kast van 50 cm met 6 planken in hier liggen gevouwen spullen. Mijn vriend heeft ook zijn eigen deel van 1m het zelfde ingericht als het mijne.
Kast bestaat dus uit 3 delen maar, ik vind m persoonlijk als een geheel toch mooi!
Kwaliteit is mij meegevallen, heb wel softclose deuren!
In mijn lades zitten mijn topjes e.d en 1 lade met ondergoed en sokken. Dan nog een kast van 50 cm met 6 planken in hier liggen gevouwen spullen. Mijn vriend heeft ook zijn eigen deel van 1m het zelfde ingericht als het mijne.
Kast bestaat dus uit 3 delen maar, ik vind m persoonlijk als een geheel toch mooi!
Kwaliteit is mij meegevallen, heb wel softclose deuren!
zaterdag 9 januari 2016 om 17:56
Ik heb 2 roedes van 60cm iets boven mijn hoofd met nog een plank eronder. Ruimte is zo hoog dat gala er ook goed kan hangen. En daarboven tot plafond planken.
Daarnaast 1 roede van 60cm op 150cm en een plank eronder. Voor jasjes, vestjes etc.
Daarnaast tot aan plafond planken.
In alle kasten ligt helemaal bovenin winter of zomerspul.
Beddengoed kan ik net bij.
Alles waar ik dagelijks in graai ligt op een plank binnen handbereik.
Daarnaast 1 roede van 60cm op 150cm en een plank eronder. Voor jasjes, vestjes etc.
Daarnaast tot aan plafond planken.
In alle kasten ligt helemaal bovenin winter of zomerspul.
Beddengoed kan ik net bij.
Alles waar ik dagelijks in graai ligt op een plank binnen handbereik.
zaterdag 9 januari 2016 om 18:00
quote:Bree_van_de_Kamp schreef op 09 januari 2016 @ 17:21:
[...]
Nee, ik heb het zo :
[img]http://i18.photobucket.com/albums/b142/ ... odjvbr.jpg[/img]
Ik heb 3 van zulke kasten stampesvol alleen al voor mezelf.
[...]
Nee, ik heb het zo :
[img]http://i18.photobucket.com/albums/b142/ ... odjvbr.jpg[/img]
Ik heb 3 van zulke kasten stampesvol alleen al voor mezelf.
Krijg de rambam. Allemaal.