Indeling kledingkast

09-01-2016 16:43 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
In het kader van het goede voornemen, klusjes waar we al heel lang tegen aanhikken: een nieuwe kledingkast bouwen. Van onze huidige kledingkast willen de deuren niet meer dicht, de ladekast mist een lade en de kast is maar 1.80 hoog waardoor we een hoop opbergruimte missen. Hoogste tijd voor een nieuwe kast dus.

Er zijn twee opties, een pax kast, of ik ga er samen één bouwen met mijn schoonvader zodat hij precies op maat is. Grote vraag bij beiden is, hoe deel je de kast handig in zodat je alles goed kunt zien en je niet aan het zoeken bent. Ik ben al heel hard aan het googlen maar ik kom vooral veel tegen over het opruimen van je kast. Dat heb ik al gedaan, dus dat is niet meer nodig.

Ik zie bij PAX kasten heel vaak lades op de grond. Is dat handig, dan moet je dus elke keer door de hurken om je sokken uit de la te vissen. In onze lade kast nu zit onderin het beddengoed en de badlakens, daar hoef ik dus maar 1 keer per week bij gemiddeld. Hoe hoog hebben jullie de roedes hangen? En hoe veel ruimte tussen de planken?

Nog andere slimme indelingstips?
Ik heb ook een pax van twee meter breed. Deel 1 is hang met een klein stuk voor lange jurken. Roede hangt vrij hoog. Dus erboven geen plank. Onder het deel voor lange jurken heb ik 2 draadmanden, 1 voor sjaals en riemen en 1 voor nacht- en badkleding.

Daarnaast, dus ook onder de roede, heb ik nog drie draadmanden. In de bovenste liggen onderbroeken en beha's niet gesorteerd, wel opgevouwen. Ik draag geen setjes. De middelste is voor sokken en panty's (gescheiden met een Ikeamandje) en de onderste is voor hemdjes en sportkleding.

Het andere deel is ook roede met hangkleding met daaronder vier draadmanden over de hele breedte. Daarin liggen spijkerbroeken, truien en zomerspul.

Het handige van die draadmanden is dat je ze uit kunt trekken en dus ook ziet wat er achterin ligt.

Sieraden, make-up, maandverband, haarspullen en andere zooi heb ik in een apart ladekastje dat dus eigenlijk als kaptafel dient.

Handdoeken en beddengoed liggen elders. Mijn man heeft zijn eigen kast op een andere etage dus van zijn systeem heb ik geen last.
Bij ons liggen het ondergoed en de sokken in draadmanden, ideaal inderdaad.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 09 januari 2016 @ 17:26:

@blondie, ik heb vrij weinig seizoensgebonden kleding, dus dat sjouwen doe ik sowieso niet.

@bree, ik kan maar niet los laten dat het irritant is dat je sokken op grondhoogte liggen. Ik ben s ochtends stram en het lijkt me irritant. Is het dus niet?

Ik had op het forum moeten googlen kom ik nu achter. Meerdere topics over dit onderwerp met oa als tip geen leg dingen onder in, niet te zien wat er ligt. Die schrijf ik ook op.Die bovenste 2 lades is toch geen grondhoogte? De onderste la, oke. Maar ik hoef echt niet door mijn knieëen voor een paar sokken hoor beetje mijn rug buigen, maar dat is het.
Het is nu eenmaal een feit dat je niet alles op de ideale grijphoogte op kunt bergen.

Ik vind het ook geen hele grote opgave om iets uit mijn onderste mand te pakken.
quote:made@kate schreef op 09 januari 2016 @ 22:38:

Het is nu eenmaal een feit dat je niet alles op de ideale grijphoogte op kunt bergen.

Ik vind het ook geen hele grote opgave om iets uit mijn onderste mand te pakken.Zou wat zijn, 1 hele brede kast die horizontaal over de muur hangt op borsthoogte dan wel de hele slaapkamer rond, anders past het niet met alle spullen die erin moeten.
Onderin een pax past geen lade (als je voor scharnierdeuren kiest) wel een trekmand.

ik vind persoonljjk de lades veel fijner dan de draadmand.

In de draadmand heb ik schoenen.

De lade daarboven sokken en ondergoed.

Ik zou zoveel mogelijk lades doe . Ideaal. Gebruik je de diepte van de kast beter.
Misschien mosterd maar

Ik heb vorige zomer mijn eigen kast gebouwd. Grootste nadeel aan een Ikea kast was nl dat de maten vd legplanken niet aansloten bij mijn (en vriends) kleding en het dus ál-tijd een bende was in mijn kast. Allerlei seizoenen door elkaar, werkkleding vs nette kleding vs jasjes vs etc wat een rommel.

Hoe heb ik het aangepakt: ik heb drie paneeldeuren gekregen uit het huis van mijn zusje. Dus de kast kreeg drie "vakken". In twee vakken een roede plus onderin een plank waar schoenen enz onder konden. Vervolgens heb ik al mijn kleding op soort gesorteerd (bij mij zal dat weer anders zijn dan bij jou) en aan de hand daarvan op papier een indeling gemaakt. Daarna heb ik de kast getimmerd. Oftewel zoek uit hoeveel stapels je hebt en pas je kast daar op aan.

Serieus: het is nu echt nooit meer een rommeltje!! De slaapkamer blijft netjes en dat door de perfecte kast.
4 Deurs pax

2 deuren lente/zomer kleding

2 deuren herfst/winter kleding

Ladekasten 4 lades

1 handdoeken

1 beddengoed

1 ondergoed /sokken

1 pyamas

Jassen in kast op zolder
Excuus, ik was even een real life aan het hebben.

@Sandy, en wat is de handigste plek voor je kleding? Heb je de roedes hoog of juist laag? En hoe bevalt dat?

@Ditjedatje, de vraag is of bij ons een pax kast een beetje efficient past. We hebben x ruimte voor de kast en die willen we zo vol mogelijk proppen en het liefst ook helemaal tot aan het plafond.

Die planken onder in met schoenen, kun je zien wat daar staat? Of gebruik je daar één rij voor en is het daar achter leeg?

Hoe veel ruimte heb jij tussen de planken? En is dat fijn?

@AnnavanDelle, maar lades zijn alleen handig als je er goed in kunt kijken lijkt me. Ik ben niet zo groot, dus dat is niet zo handig. Bovendien vouw ik alles zo smal mogelijk op waardoor ik de diepte al redelijk goed gebruik.

@Bree, okay, het zat duidelijk gewoon in mijn hoofd. Mijn schoenen pak ik soms ook van de grond en dat is ook geen gedoe, dus dat zou inderdaad moeten kunnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven