seroquel
donderdag 13 maart 2008 om 12:49
Wie heeft er ervaring met dit geneesmiddel. Zijn jullie er ook zoveel van bijgekomen? Hoeveel? Ik slik nu 200 mg per dag. En zie mijn weegschaal 10+ kg meer aanwijzen dan vlak na mijn bevalling. (Heb een ppd gehad)
Ik ga zeker mijn arts raadplegen om een alternatief te zoeken. Maar wil gewoon wat ervaringen uitwisselen.
Ik ga zeker mijn arts raadplegen om een alternatief te zoeken. Maar wil gewoon wat ervaringen uitwisselen.
vrijdag 12 september 2008 om 19:33
vrijdag 12 september 2008 om 19:39
quote:theetje schreef op 13 maart 2008 @ 13:16:
Snap uberhaupt niet waarom juist dit middel wordt voorgeschreven;
Antipsychotica
Behandeling van schizofrenie.
Behandeling van matig tot ernstig manische episode. Het is niet aangetoond dat Seroquel het terugkeren van manische of depressieve episodes voorkomt
Bijwerkingen als gewichtstoename zijn niet bekend.
Bijwerkingen;De meest gemelde bijwerkingen van Seroquel zijn slaperigheid, duizeligheid, droge mond, lichte asthenie, obstipatie, tachycardie, orthostatische hypotensie en dyspepsie. Evenals met andere antipsychotica zijn syncope, maligne neuroleptica syndroom, leucopenie, neutropenie, perifeer oedeem en gewichtstoename in verband gebracht met Seroquel. De incidenties van bijwerkingen die in verband zijn gebracht met de behandeling met Seroquel, zijn in onderstaande tabel weergegeven volgens de indeling aanbevolen door het "Council for International Organisations of Medical Sciences
Ben benieuwd waar deze informatie vandaan komt.
Een website als bijvoorbeeld apotheek.nl (absoluut betrouwbaar) zegt hele andere dingen. Deze geeft bv. wel aan dat gewichtstoename een bijwerking is.
Snap uberhaupt niet waarom juist dit middel wordt voorgeschreven;
Antipsychotica
Behandeling van schizofrenie.
Behandeling van matig tot ernstig manische episode. Het is niet aangetoond dat Seroquel het terugkeren van manische of depressieve episodes voorkomt
Bijwerkingen als gewichtstoename zijn niet bekend.
Bijwerkingen;De meest gemelde bijwerkingen van Seroquel zijn slaperigheid, duizeligheid, droge mond, lichte asthenie, obstipatie, tachycardie, orthostatische hypotensie en dyspepsie. Evenals met andere antipsychotica zijn syncope, maligne neuroleptica syndroom, leucopenie, neutropenie, perifeer oedeem en gewichtstoename in verband gebracht met Seroquel. De incidenties van bijwerkingen die in verband zijn gebracht met de behandeling met Seroquel, zijn in onderstaande tabel weergegeven volgens de indeling aanbevolen door het "Council for International Organisations of Medical Sciences
Ben benieuwd waar deze informatie vandaan komt.
Een website als bijvoorbeeld apotheek.nl (absoluut betrouwbaar) zegt hele andere dingen. Deze geeft bv. wel aan dat gewichtstoename een bijwerking is.
zaterdag 13 september 2008 om 18:10
Ik slik nu sinds 1 dag seroquel 25mg, voor het minder rusteloos zijn 's nachts en moet zeggen heb in tijden niet zo goed geslapen, alleen werd zo stijf als een plank wakker, dit neem ik op de koop toe, slik hierbij 225 mg efexor tegen mijn depressie deze ondersteuning bevalt mij goed, en tuurlijk heb ik ook last van bijwerkingen, maar het is een keuze dit je moet maken om je toch prettiger te voelen
woensdag 15 oktober 2008 om 17:01
Ik ben gisteren begonnen met seroquel xr 50 mg.
Ik heb o.a een eetstoornis.
Ik ben dodsbang dat ik geen controle heb over mijn gewicht en aankom.
Jullie verhalen klinken niet positief daarin.
Ook ben ik bang dat ik juist meer eetbuien krijg door toenemende drang naar zoetigheid en eetlust.
Dat zou voor mij betekenen dat ik meer ga braken.Lijkt mij niet de bedoeling.
Ik twijfel dus erg over dit middel.
Over twee weken heb ik een afspraak met mijn psych.
En wat is dit voor paardenmiddel!
Ik heb al een lage dosis(weeg ook niet veel) maar de effecten zijn enorm.
Ongeveer een half uur na innemen stond ik te tollen op mijn benen,wazig zien,draaierig in mijn hoofd, dingen vervormen,kleuren zien en rare dingen.
S'morgens heel moe,kon alleen maar wartaal uitslaan(geen zinnen kunnen afmaken) heel versufd,draaierig.
Moest iedere keer gaan zitten omdat mijn benen wel elastiek leken.
Kon niet helder denken,Ik ben later ook weer twee uur in bed gaan liggen.
De rest van de dag nog steeds suf,niet helder in mijn hoofd,trage bewegingen,licht gevoel in je hoofd.
Is dat normaal?
Ook ben ik bang dat ik juist meer eetbuien krijg door toenemende drang naar zoetigheid en eetlust.
Ongeveer een half uur na innemen stond ik te tollen op mijn benen,wazig zien,draaierig in mijn hoofd, dingen vervormen,kleuren zien en rare dingen.
S'morgens heel moe,kon alleen maar wartaal uitslaan(geen zinnen kunnen afmaken) heel versufd,draaierig.
De rest van de dag nog steeds suf,niet helder in mijn hoofd,trage bewegingen,licht gevoel in je hoofd.
Is dat normaal?
donderdag 16 oktober 2008 om 20:41
Hey witchke,
Ik durfde het gisteren niet weer te nemen,gezien ik nu overdag alleen ben met de kids.
Ga morgen hervatten,hopelijk is het na een week over.
Ik vind het echt niet fijn dat een middel zulke heftige reacties geeft.
Ik heb voorheen andere ap gehad,nog nooit zo'n heftige reactie.
Dank je voor je reactie.
Ik durfde het gisteren niet weer te nemen,gezien ik nu overdag alleen ben met de kids.
Ga morgen hervatten,hopelijk is het na een week over.
Ik vind het echt niet fijn dat een middel zulke heftige reacties geeft.
Ik heb voorheen andere ap gehad,nog nooit zo'n heftige reactie.
Dank je voor je reactie.
zaterdag 18 oktober 2008 om 00:38
ik heb ook seroquel gebruikt (800 per dag) ben ook flink aangekomen (van 60 naar 85) maar ik krijg het er nauwelijks vanaf ook. ben nu drie kwart jaar er mee gestopt en ben 'pas' 10 kilo kwijt.
mij is verteld dat het ook je stofwisseling 'aantast' maar in hoe verre dat echt waar is weet ik niet. ik weet wel dat ik gek werd van de trek! naar mijn idee at ik niet eens veel, het maakte niet uit wel of niet eten die enorme trek bleef.
behalve de extra (zeer ongewenste) kilo's had ik heel erg last van vermoeidheid overdag (en niet kunnen slapen 's nachts).
mij is verteld dat het ook je stofwisseling 'aantast' maar in hoe verre dat echt waar is weet ik niet. ik weet wel dat ik gek werd van de trek! naar mijn idee at ik niet eens veel, het maakte niet uit wel of niet eten die enorme trek bleef.
behalve de extra (zeer ongewenste) kilo's had ik heel erg last van vermoeidheid overdag (en niet kunnen slapen 's nachts).
zaterdag 18 oktober 2008 om 20:45
Iry,
Wanneer moet je van de dokter je seroquel nemen. Ik neem hem altijd s avonds, omdat ik er zo loom van word. En dit werkt prima. Als ik weer vaste stabiele situatie heb (vast werk) moet ik stoppen met seroquel, de andere AP en AD, ik ben daar heel bang voor, want ik heb heftige psychoses doorgemaakt.
Wanneer moet je van de dokter je seroquel nemen. Ik neem hem altijd s avonds, omdat ik er zo loom van word. En dit werkt prima. Als ik weer vaste stabiele situatie heb (vast werk) moet ik stoppen met seroquel, de andere AP en AD, ik ben daar heel bang voor, want ik heb heftige psychoses doorgemaakt.
zaterdag 18 oktober 2008 om 23:53
zondag 19 oktober 2008 om 09:50
iry, niet iedereen komt er van aan hoor. Ik heb het ook geslikt in alge dosering juist dit middel omdat ik bang was om aan te komen (had zyprexa toen en dat is echt een vreetmiddel). Mijn eetbuien namen er juist vanaf. Je wordt rustiger in je hoofd en dat lijkt me in jouw situatie alleen maar goed!!! Sterkte!!!
zondag 19 oktober 2008 om 12:50
Iry,
Ik weet dat ik hier meld dat ik ervan aan ben gekomen, maar zoals je hier beneden leest kan het ook zijn dat je er niet van aankomt.
Verder gaan de bijwerkingen, zoals vlekjes zien, en alles zien draaien echt over een week over.
Ik heb er echt goede ervaringen mee. Ik begon het te nemen 1.5 jaar geleden voor een PPD met psychoses. 1 jaar lang kon ik me niet meer concentreren en kon ik dus niet gaan werken. Na een half jaar kwam dat terug, en nu volg ik een cursus en haal echt wel goede uitslagen.
Nemen dus die handel zou ik zo zeggen.
Ik weet dat ik hier meld dat ik ervan aan ben gekomen, maar zoals je hier beneden leest kan het ook zijn dat je er niet van aankomt.
Verder gaan de bijwerkingen, zoals vlekjes zien, en alles zien draaien echt over een week over.
Ik heb er echt goede ervaringen mee. Ik begon het te nemen 1.5 jaar geleden voor een PPD met psychoses. 1 jaar lang kon ik me niet meer concentreren en kon ik dus niet gaan werken. Na een half jaar kwam dat terug, en nu volg ik een cursus en haal echt wel goede uitslagen.
Nemen dus die handel zou ik zo zeggen.
zondag 19 oktober 2008 om 19:58
Oh,dat klinkt wel positief groentje en witchke.
Ik heb jaren geleden ook zyprexa geslikt (ong. 2 jaar) En kwam daar niet van aan,geen vreetdwang.
Ik weet het ook wel,ik moet mijn ervaring zelf bevinden,en dat kan alleen door het te gaan nemen.
Die stomme angsten ook......en daar is dat middel ook voor.
Ook voor mijn auditieve psychotische verschijnselen.
Bedankt voor het delen van de positieve kant.
Morgen ga ik opnieuw starten.
Hhoi medsie!(iry zwaait even heel lief naar strenge meds)
Ik heb jaren geleden ook zyprexa geslikt (ong. 2 jaar) En kwam daar niet van aan,geen vreetdwang.
Ik weet het ook wel,ik moet mijn ervaring zelf bevinden,en dat kan alleen door het te gaan nemen.
Hhoi medsie!(iry zwaait even heel lief naar strenge meds)
maandag 20 oktober 2008 om 00:58
quote:iry schreef op 19 oktober 2008 @ 19:58:
Hhoi medsie!(iry zwaait even heel lief naar strenge meds)(zwaait voorzichtig terug en is van plan morgen bij goed nieuws uitbundiger te zwaaien)
Hhoi medsie!(iry zwaait even heel lief naar strenge meds)(zwaait voorzichtig terug en is van plan morgen bij goed nieuws uitbundiger te zwaaien)
vrijdag 18 juni 2010 om 12:48
Hey meiden,
Ik heb ff een vraagje aan de Seroquelgebruikers.
Ik zit erover te denken om te gaan sparen voor een rijbewijs. Dit zal niet snel gaan want zoveel geld heb ik niet.
Maar ik twijfel of het uberhaubt zin heeft, omdat ik dus Seroquel gebruik en dat het reactievermogen kan beinvloeden.
Mijn dosering is de laatste weken verhoogd, en ik merk dat het alleen op de fiets al, soms niet helemaal normaal gaat, dat ik wat traag reageer.
Maar als ik deze dosering wat langer gebruik zal dat misschien wel verbeteren (ben normaal een erg alert mens ).
Maar mijn vraag is dus, wie van jullie gebruikt Seroquel en rijdt toch nog auto?? Of heeft dat gedaan.
Ik ben benieuwd.
Ik heb ff een vraagje aan de Seroquelgebruikers.
Ik zit erover te denken om te gaan sparen voor een rijbewijs. Dit zal niet snel gaan want zoveel geld heb ik niet.
Maar ik twijfel of het uberhaubt zin heeft, omdat ik dus Seroquel gebruik en dat het reactievermogen kan beinvloeden.
Mijn dosering is de laatste weken verhoogd, en ik merk dat het alleen op de fiets al, soms niet helemaal normaal gaat, dat ik wat traag reageer.
Maar als ik deze dosering wat langer gebruik zal dat misschien wel verbeteren (ben normaal een erg alert mens ).
Maar mijn vraag is dus, wie van jullie gebruikt Seroquel en rijdt toch nog auto?? Of heeft dat gedaan.
Ik ben benieuwd.
vrijdag 18 juni 2010 om 12:56
quote:iry schreef op 15 oktober 2008 @ 17:01:
Is dat normaal?nevermind
Is dat normaal?nevermind
vrijdag 18 juni 2010 om 13:35
Even een stukje plakken aangezien ook ik zijdelings (mijn moeder heeft dit gebruikt) met dit onderwerp te maken heb gehad.
"Het medicijn Seroquel wordt vaak gebruikt bij de behandeling van schizofrenie en bij manische periodes. Tegen de fabrikant van Seroquel, AstraZeneca, lopen in de VS rechtszaken omdat gebruikers ernstige bijwerkingen zouden ondervinden.
Het gaat dan vooral om het ontwikkelen van diabetes. AstraZeneca zou informatie over deze ernstige bijwerkingen hebben achtergehouden.
In Nederland is het medicijn goedgekeurd door het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen. In Netwerk een reportage over de Nederlandse toelating en over de Amerikaanse slachtoffers van het medicijn."
Dit was dus een reden dat ze ermee gestopt is, ze had al een beginnende verhoogde suiker en slikte daar pillen voor maar het is toen enorm verergerd. Mijn moeder was al te zwaar (slikte al jaren antidepressiva en men bleef maar andere medicatie proberen) en is daarvan niet verder aangekomen maar had wel erge last van andere bijverschijnselen en nam het ook inderdaad 's avonds, omdat ze auto reed.
Ze heeft het nu langzaam afgebouwd en het gaat eigenlijk heel goed, dus wellicht helpt het uiteindelijk wel heel goed. Het is namelijk over het algemeen de bedoeling dat je antidepressiva ook weer afbouwt als het beter gaat en er zonder kunt. Het valt mij de laatste tijd op dat mensen om me heen denken dat je antidepressiva je hele leven lang moet slikken.
"Het medicijn Seroquel wordt vaak gebruikt bij de behandeling van schizofrenie en bij manische periodes. Tegen de fabrikant van Seroquel, AstraZeneca, lopen in de VS rechtszaken omdat gebruikers ernstige bijwerkingen zouden ondervinden.
Het gaat dan vooral om het ontwikkelen van diabetes. AstraZeneca zou informatie over deze ernstige bijwerkingen hebben achtergehouden.
In Nederland is het medicijn goedgekeurd door het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen. In Netwerk een reportage over de Nederlandse toelating en over de Amerikaanse slachtoffers van het medicijn."
Dit was dus een reden dat ze ermee gestopt is, ze had al een beginnende verhoogde suiker en slikte daar pillen voor maar het is toen enorm verergerd. Mijn moeder was al te zwaar (slikte al jaren antidepressiva en men bleef maar andere medicatie proberen) en is daarvan niet verder aangekomen maar had wel erge last van andere bijverschijnselen en nam het ook inderdaad 's avonds, omdat ze auto reed.
Ze heeft het nu langzaam afgebouwd en het gaat eigenlijk heel goed, dus wellicht helpt het uiteindelijk wel heel goed. Het is namelijk over het algemeen de bedoeling dat je antidepressiva ook weer afbouwt als het beter gaat en er zonder kunt. Het valt mij de laatste tijd op dat mensen om me heen denken dat je antidepressiva je hele leven lang moet slikken.
vrijdag 18 juni 2010 om 13:36
Oh ja, nog even het linkje naar de site: http://www.netwerk.tv/uit ... ing-anti-psychosemedicijn
vrijdag 18 juni 2010 om 14:39
Ik slikte het ook een tijd, maar slikte daarnaast ook nog AD. Heb geen ervaring dat mijn gewicht door seroquel toenam (thank god!!) Maar had wel het gevoel dat wat iry schreef dat je benen als elastiek voelde en duizelig was.
Ik ben er na een tijdje weer vanaf gegaan en op een ander middel overgestapt vanwege de duizeligheid.
Ik ben er na een tijdje weer vanaf gegaan en op een ander middel overgestapt vanwege de duizeligheid.
vrijdag 18 juni 2010 om 15:42
Eefje 1980: ik heb die uitzending van Netwerk ook gezien nadat mijn psychiater mij erop geattendeerd had. Die gevallen die daarin naar voren kwamen zijn echter uitzonderingsgevallen zoals elk medicijn die kent, gevallen waarbij er sprake is van ernstige neveneffecten.
Daarom is het ook van belang om onder behandeling te zijn van een psychiater en niet van een HA. Een psychiater voert als het goed is zo nu en dan controles uit, en geeft ook bijv. een formulier mee om je bloed te laten onderzoeken. Tenminste bij mij wel.
Daarom is het ook van belang om onder behandeling te zijn van een psychiater en niet van een HA. Een psychiater voert als het goed is zo nu en dan controles uit, en geeft ook bijv. een formulier mee om je bloed te laten onderzoeken. Tenminste bij mij wel.
vrijdag 18 juni 2010 om 16:04
quote:Sterretjee schreef op 18 juni 2010 @ 13:19:
Hoi Mazou,
Dit is al een heel oud topic, maar wil je best antwoord geven hoor.
Ik rij auto en gebruik seroquel. Maar ik gebruik het alleen voor de nacht.
Als je het overdag gebruikt, kun je niet auto rijden. Zelfde effect als met alcohol.
Bedankt voor je reactie. Ik gebruik het ook voor de nacht maar het werkt overdag ook door.
In de bijsluiter (info van de apotheek) staat wel letterlijk: rijd geen auto of andere voertuigen.
Maarja, ik kan kan me ook wel voorstellen dat je er misschien geen last van hebt en dat je wel gewoon kunt autorijden.
Hoi Mazou,
Dit is al een heel oud topic, maar wil je best antwoord geven hoor.
Ik rij auto en gebruik seroquel. Maar ik gebruik het alleen voor de nacht.
Als je het overdag gebruikt, kun je niet auto rijden. Zelfde effect als met alcohol.
Bedankt voor je reactie. Ik gebruik het ook voor de nacht maar het werkt overdag ook door.
In de bijsluiter (info van de apotheek) staat wel letterlijk: rijd geen auto of andere voertuigen.
Maarja, ik kan kan me ook wel voorstellen dat je er misschien geen last van hebt en dat je wel gewoon kunt autorijden.
vrijdag 18 juni 2010 om 19:47
heb het ook even gebruikt, maar kan me niet herinneren dat je niet met deze medicatie mag rijden, maar geloof dat je niet mag rijden als je psychotische klachten hebt of zo iets. Seroquel is ook niet geregistreerd als slaapmiddel. Ik heb er gewoon mee autogereden, maar moet wel zeggen dat in begin echt heel onverantwoord was. Als jij je goed voelt en je laat iemand meerijden om te beoordelen of je idd goed rijdt dan is er verder niks aan de hand toch. De suffigheid overdag zal na paar weken wel afnemen of neem je het wat eerder op de avond dan is het ook eerder uitgewerkt.