Minder behoefte aan kopen

14-01-2016 12:05 94 berichten
Hi allemaal,

Vanwege een verhuizing die een hoop kosten met zich mee bracht en een aankomende vakantie moet ik financieel de broekriem wat aanhalen.

Qua eten gaat redelijk goed, ik neem dagelijks lunch mee naar werk en ook de boodschappen let ik beter op. Dat ik sinds een tijdje geen vlees meer eet helpt daar ook een hoop bij.

Echter voel ik nog steeds heel erg de "drang" om dingen te kopen. Ik koop vaak nogal veel prulletjes, zoals een nagellak of lippenstift of geurkaarsen. In de supermarkt koop ik ook vaak extra dingen die we eigenlijk niet nodig hebben zoals verschillende smaken thee. Verder heb ik steeds zin om kleding aan te schaffen en ook erg het idee dat ik dat "nodig" heb. Nu heb ik echt enorm veel kleding, dus nodig is het absoluut niet.

Mijn vraag is dus of jullie tips hebben tegen die "drang"? Omdat ik wel graag dingen wil kopen maar dat niet "mag" nu, raak ik best wel gefrustreerd. Ik heb dan gedachtes als "werk ik gvd fulltime en kan ik NOG niks leuks kopen voor mezelf!", terwijl ik eigenlijk niets te klagen heb en echt graag wat wil sparen.
Alle reacties Link kopieren
Andere leuke dingen gaan doen die geen geld kosten!
quote:Omdat ik wel graag dingen wil kopen maar dat niet "mag" nu, raak ik best wel gefrustreerd. Ik heb dan gedachtes als "werk ik gvd fulltime en kan ik NOG niks leuks kopen voor mezelf!", terwijl ik eigenlijk niets te klagen heb en echt graag wat wil sparen.Van dat geld heb je toch die verhuizing en een vakantie betaald? Waarom heb je die drang om zo vaak 'wat leuks' te kopen, waarom kun je niet tevreden zijn met de dingen die je hebt?
In je achterhoofd houden dat je fulltime werkt om je verhuizing door te kunnen zetten, én dat je daardoor op vakantie kan :D

Ging het nou om internet shoppen, kan je er een foto van maken en er later op terug komen, vaak wil je het dan niet meer of vind je het zonde oid. Echter kan dit ook in de winkel, dat je met jezelf afspreekt eerst een foto, paar dagen over denken/naar kijken. Dit heeft bij mij ervoor gezorgd dat ik een hoop rommel liet staan!
Als je bij boodschappen doen jezelf niet in de hand hebt, neem dan een supermarkt waarbij je vooraf kunt bestellen online en het daar kunt afhalen. Dan kom je niet in de verleiding.

En verder, ga niet de stad of winkelstraat in. Verwen jezelf met iets anders dat gratis is.

Een wandeling, muziek luisteren en even niet te hoeven doen, sex met jezelf of een ander.
Wat lastig, ik heb het juist andersom. Koop nooit onnodige frutsels want ik heb zo'n irritant deuntje in mijn hoofd altijd vragen of ik dat nou echt wel nodig heb? En dat is dus nooit het geval.

Wil jij mijn deuntje ?
Before you assume, there is this thing called asking.
Hahah heel graag aquamarijne!

Ik kom ook niet zo vaak in winkelstraten, omdat ik dan dus dingen ga kopen, maar die drang blijft wel.

En dat tevreden zijn met wat ik heb is precies wat er scheelt denk ik. Ik wil altijd "meer" dus en dat is nogal irritant
Wat voor gevoel geeft het kopen van "prullen" je? Is het een bevrediging van een bepaalde behoefte? Word je er blij van? Vind je dat je het verdient om iets voor jezelf te kopen?

Misschien kan jij jezelf een budget geven wat je aan "prullen" kan geven, zonder dat je er schuldig over voelt. Te streng zijn gaat soms ook averechts werken.

Anders maak er een foto van in de winkel. Kijk er thuis nog eens na, en bedenk dan of dat je het echt nodig hebt. Zo ja, kan je het de volgende keer wel kopen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Niet naar 'gevaarlijke' winkels gaan. Boodschappen doen met een lijstje. Vóór je boodschappen gaat doen bedenken wat je gaat doen als je iets dat niet op je lijstje staat wilt kopen. Voor ogen houden waar je het voor doet.

Hoe lang geniet je eigenlijk van de 'prullen' die je koopt? Als je een nieuwe nagellak koopt, ben je daar dan de volgende dag of de volgende week nog steeds zo blij mee of is het dan gewoon iets dat je in huis hebt?

Misschien kun je jezelf een klein budget geven om troep van te kopen. Dan raak je niet al te gefrustreerd en kan het tegelijkertijd niet uit de hand lopen. Of je schrijft alles op wat je wilt kopen en na een maand kijk je of je die spullen nog steeds zo graag wilt hebben (ik gok van niet).

Probeer het zuiniger leven ook niet te zien als afzien. Je doet wat het beste is voor jou en je financiële situatie. Gewoontes afleren is gewoon lastig. Hoe vaker je oefent, hoe makkelijker het wordt.
I'm no hero. I put my bra on one boob at a time like everyone else
sluit je aan bij het topic: Een jaar geen kleding kopen, misschien krijg je daar inspiratie.

Heb je geen partner of kind die je met een lijstje naar de winkel kunt sturen, die volgen vaak braaf het lijstje

verder jezelf 24 uur bedenktijd geven als je wat wil kopen, vooral met die prulletjes ben je de volgende dag al vergeten wat het nu precies was wat je wilde kopen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Wat nlies zegt is ook een goede tip: lees en schrijf mee in een jaar geen kleding kopen en Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 2, dan word je misschien wel geïnspireerd.
quote:nlies schreef op 14 januari 2016 @ 12:23:

Heb je geen partner of kind die je met een lijstje naar de winkel kunt sturen, die volgen vaak braaf het lijstje

Haha helaas werkt dit niet! Mijn vriend laat het helemaal nogal breed hangen en die komt juist altijd met veeeeel meer thuis. Hij is ook van mening dat we helemaal niet hoeven te besparen, maar ik vind het wel fijn om spaargeld te hebben voor mezelf.

De andere tips die worden gegeven zijn erg goed! Het consuminderen topic kende ik wel maar die andere nog niet - ik ga eens kijken!

Verder heb ik inderdaad sinds kort een lijstje met dingen die ik wil hebben, alleen schrijf ik daar dus echt mega veel op (inmiddels 3 soort schoenen al bijvoorbeeld). Terwijl ik dus echt veel heb en al die dingen me niet eens heel veel plezier geven
Als je een lijstje maakt van alles wat je zou willen kopen, schrijf er dan ook de prijs bij. Dan zie je aan het einde van de maand hoeveel geld je ‘verdiend hebt’ met je zuinige gedrag. Lijkt mij motiverend, want dan ‘krijg’ je iets ipv dat je alleen maar moet afzien.
I'm no hero. I put my bra on one boob at a time like everyone else
Contact met reclame minimaliseren.

Winkelen met fiets en lijstje en als het je echt niet lukt om producten te laten staan: winkelen met gevulde maag en enkele kopjes koffie.
Bedenk je eens goed hoe lang je blij bent met een nieuwe aankoop. Als je het vasthebt in de winkel, vraag je af hoelang je er plezier van hebt. Zet het terug, ga naar huis, en beloof jezelf dat je het morgen mag kopen als je er dan nog steeds van overtuigd bent dat je het nodig hebt of er lang plezier van zult hebben. Je zult zien dat je niet vaak de volgende dag terug zult gaan om het alsnog te kopen.

Goed dat je niet de stad in gaat. Zoek thuis ook afleiding, een andere hobby, iets wat je leuk vindt en wat dus een goed gevoel geeft als je dat gedaan hebt. Sporten, de krant lezen, puzzelen, breien voor mijn part.
quote:TinaBelcher schreef op 14 januari 2016 @ 12:43:

Als je een lijstje maakt van alles wat je zou willen kopen, schrijf er dan ook de prijs bij. Dan zie je aan het einde van de maand hoeveel geld je ‘verdiend hebt’ met je zuinige gedrag. Lijkt mij motiverend, want dan ‘krijg’ je iets ipv dat je alleen maar moet afzien.Dit vind ik een hele goede tip, dankjewel! Ik heb inderdaad vaak het gevoel te moeten "afzien", omdat ik eerder dus er op los kon kopen en dat nu echt even niet kan. En ik het eigenlijk ook nergens op vind slaan om zo veel dingen aan te schaffen.
Je maakt een lijstje met zaken, waarvan je eigenlijk weet dat je het niet nodig hebt. Kijk een week later eens op dat lijstje, waarom wil je bepaalde schoenen? Ga je ze dragen of verdwijnen ze net als de meeste gewoon in de kast? En wil je ze nog steeds.

Mest je kledingkast eens uit. Je zult zien dat je nog meer hebt dan dat je denkt dat je hebt. Daar kan je vast een jaar mee vooruit.

Neem sparen op als vaste last. Zorg dat er elke maand automatisch een leuk bedrag wordt overgeboekt naar de spaarrekening. Dit mag best een ambitieus bedrag zijn.
Als je al die nieuwe spullen ook echt gebruikt en ze hebben een normale prijs dan kan er toch niet veel bezwaar zijn? Plezier is waar voor je geld.

Ik denk overigens dat echte koopzucht een compensatie is voor iets. Je wil even je kick. Dat is prima zolang je jezelf niet in de vingers snijdt. Je hoort weleens dat sommigen schulden aangaan om kleding te kopen en dat zelfs uithuiszetting dreigt. Dan is er toch iets niet goed uitgelijnd in je bovenkamer.

Je zocht tips. De mijne is om alles wat tegenvalt terug te brengen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Als je jezelf echt niet in de hand hebt: met contant geld de deur uitgaan voor boodschappen en je pinpas thuis laten. Dan zie je het geld echt uit je portemonnee verdwijnen.
.
Ik blijf weg uit winkels, ga echt nooit meer shoppen voor de fun. Als ik een rondje Bijenkorf doe word ik hebberig en ontevreden (omdat ik het niet allemaal kan kopen), dus dat vermijd ik nu. Scheelt veel geld en drang.

Aan het einde van het seizoen ga ik zodra de laatste sale ronde in gaat (ongeveer 70% korting) naar een dure winkel en pas daar alles in mijn maat (trek er zo 2 uur voor uit) en vul daarmee mijn garderobe aan.

Verder helpt het om je kasten goed op te ruimen en nieuwe combinaties te bedenken (shoppen in je eigen kast).

Als je echt iets heel graag wil hebben/nodig hebt, kijk dan of het (zo goed als nieuw) voor een prikkie op marktplaats te vinden is.
quote:Valdemar_II schreef op 14 januari 2016 @ 12:44:

Contact met reclame minimaliseren.Dit dus. Reclame probeert je ontevreden te maken, zodat je gaat kopen. Even volhouden en het gevoel dat je dingen wil kopen trekt vanzelf weg.
Ik herken het wel. In tijden dat ik veel geld kan besteden voel ik weinig behoefte om iets te kopen terwijl wanneer ik zuinig aan wil/moet doen ik het liefst wil shoppen. Wat voor mij werkt is proberen in dat laatste geval toch een balans te vinden. Geen onzinnige aankopen, maar dan alvast iets halen wat ik toch 'nodig' heb. Ook probeer ik niet te streng voor mezelf te zijn dus een keer een nieuw jurkje moet gewoon kunnen.
Reclame ben ik zelf niet erg gevoelig voor. Daarentegen laat ik me juist heel makkelijk beïnvloeden door mijn omgeving (vrienden, etc.).
quote:hiltje schreef op 14 januari 2016 @ 13:00:

Ik blijf weg uit winkels, ga echt nooit meer shoppen voor de fun. .quote:Valdemar_II schreef op 14 januari 2016 @ 12:44:

Contact met reclame minimaliseren.

.

Dit doe ik ook en het bevalt me prima !

Boodschapppen doen op de fiets is ook een goeie, dan neem je echt minder mee. Maar dat vind ik in de winter niet op te brengen.
.
Ik ga naar de Action om mijn koopdrang te stillen. Daar kosten prulletjes heel weinig en ik kan het toch niet laten om prulletjes te kopen. Ik vind het leuk om dingen zelf op te knappen, ook om kleding zelf aan te passen of te verven. Ik combineer dus mijn creativiteit met mijn koopdrang, eigenlijk. Met pinterest erbij kun je hele leuke dingen maken van wat je bij de Action koopt.

Ze hebben zelfs een facebookpagina, geloof ik, met wat je kunt knutselen met dingen van de Action. Echt leuke dingen. En dat is ook wat leuker om als kado te geven, vind ik. Je moet toch af en toe kadootjes geven en zo doe ik het, het is persoonlijker en kost minder.

Dan blijf ik er lol in hebben want ik vind het echt suf om aan het eind van de maand te moeten knibbelen omdat ik bergen troep heb gekocht. Ook koop ik veelbij de kringloop, en pimp die dingen dan. Grote glazen vazen enzo. Zo bespaar ik geld en het is veel eigener dan dingen die je kant en klaar in de winkel koopt.

Ik kijk ook naar het totaalbedrag wat je in een winkel uitgeeft en je komt bij een winkel als de Action altijd goedkoper uit. Het is wel goed zoeken en checken of het wel heel is en niet beschadigd ed. Maar ik kijk dus ook of ik dingen kan aanpassen. Andere kleur geven, iets eraf halen, erbij plakken etc. Als je bv naar de Hema gaat, zijn de spullen als iets duurder. Maar let op, vele kleintjes maken ook een grote bon. In de Kruidvat verkopen ze ook veel goedkope prulletjes, vind ik, ga ik ook wel eens kijken.

Wat ik ook wel eens doe, als ik iets vind wat erg leuk is en goedkoop, koop ik er veel van. Ik weet dat ik het later kan gebruiken om mee te knutselen of aan te passen. En dan moet ik er wel al een gebruik voor weten. Hoarding is natuurlijk niet de bedoeling.

Op martkplaats vind ik ook veel leuke dingen. Ik zoek wel eens op het zoekwoord partij bij de hobby categorie. Dan vind ik vaker leuke goedkope knutselpullen. Maar goed, ik heb 1 keer een hele grote doos crepe-papier gekocht waarvan ik zeker wist dat ik ermee aan de slag zou gaan, die geef ik nu maar aan een school in de buurt. Soms koop ik ook wel eens iets overbodigs. Maar ik geef al veel minder geld uit door bij goedkopere winkels te kopen en een beetje van mezelf toe te voegen.

Doe ik ook met boeketten, ik pak zelf een paar bossen die ik dan thuis combineer, goedkoper en mooier dan de samengestelde boeketten. Nou ja, hangt af van wie ze gemaakt heeft maar ik heb een aparte smaak. Op de markt zijn bloemen goedkoop.

Ik vind, met een beetje nadenken, kom je een heel eind met de kosten besparen. Maar denk wel dat dat makkelijker gaat als het moet, dan word je inventiever. Ik gebruik bv vaak kerstlampjes om een lichtobject mee te maken. Staat leuk in donkere hoekjes en het hoeft er natuurlijk niet meteen kerstig uit te zien. Dan doe ik er een organze doek overheen bv, of in een grote vaas. Als ik bij het grof vuil iets moois zie liggen, neem ik het mee, maak het goed schoon en pimp het. Zo heb ik al een mooie kristallenlamp gevonden en gepimpt. Recyclen en upcyclen vind ik ook leuk. Zo kan ik mijn prullen-fascinatie behouden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven