Minder behoefte aan kopen

14-01-2016 12:05 94 berichten
Hi allemaal,

Vanwege een verhuizing die een hoop kosten met zich mee bracht en een aankomende vakantie moet ik financieel de broekriem wat aanhalen.

Qua eten gaat redelijk goed, ik neem dagelijks lunch mee naar werk en ook de boodschappen let ik beter op. Dat ik sinds een tijdje geen vlees meer eet helpt daar ook een hoop bij.

Echter voel ik nog steeds heel erg de "drang" om dingen te kopen. Ik koop vaak nogal veel prulletjes, zoals een nagellak of lippenstift of geurkaarsen. In de supermarkt koop ik ook vaak extra dingen die we eigenlijk niet nodig hebben zoals verschillende smaken thee. Verder heb ik steeds zin om kleding aan te schaffen en ook erg het idee dat ik dat "nodig" heb. Nu heb ik echt enorm veel kleding, dus nodig is het absoluut niet.

Mijn vraag is dus of jullie tips hebben tegen die "drang"? Omdat ik wel graag dingen wil kopen maar dat niet "mag" nu, raak ik best wel gefrustreerd. Ik heb dan gedachtes als "werk ik gvd fulltime en kan ik NOG niks leuks kopen voor mezelf!", terwijl ik eigenlijk niets te klagen heb en echt graag wat wil sparen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben heel bewust gaan consuminderen toen we besloten kleiner te gaan wonen. We zijn anderhalf jaar bezig geweest met alle troep die we al hadden uitzoeken en weggeven/weggooien, tot het allemaal in onze nieuwe woning zou passen. Maar inmiddels ben ik zo blij met alle rust en ruimte die dat geeft, dat ik nog veel meer spullen heb weggedaan. We hebben nu zelfs weer ruimte over! En dan kwamen we vanuit een huis van vier etages, helemaal vol met spullen, terwijl we nu op zo'n 70 m2 wonen. En ik geniet er elke dag van! Bijkomend voordeel is dat ik nu ook veel minder geld uitgeef. Die drang om te hebben en om maar te kopen is er gewoon niet meer. En dat geeft niet alleen ruimte en rust in huis, maar vooral ook in mijn hoofd.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 14-01-2016 17:26
Reden: off-topic
% gewijzigd
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 14-01-2016 17:26
Reden: off-topic
% gewijzigd
Hahaha ik moest even lachen om de spullen van 'Chinese makelaardij' die ik hier een paar keer voorbij zag komen
quote:prik schreef op 14 januari 2016 @ 17:02:

Ik ben heel bewust gaan consuminderen toen we besloten kleiner te gaan wonen. We zijn anderhalf jaar bezig geweest met alle troep die we al hadden uitzoeken en weggeven/weggooien, tot het allemaal in onze nieuwe woning zou passen. Maar inmiddels ben ik zo blij met alle rust en ruimte die dat geeft, dat ik nog veel meer spullen heb weggedaan. We hebben nu zelfs weer ruimte over! En dan kwamen we vanuit een huis van vier etages, helemaal vol met spullen, terwijl we nu op zo'n 70 m2 wonen. En ik geniet er elke dag van! Bijkomend voordeel is dat ik nu ook veel minder geld uitgeef. Die drang om te hebben en om maar te kopen is er gewoon niet meer. En dat geeft niet alleen ruimte en rust in huis, maar vooral ook in mijn hoofd.Had je die drang vroeger wel? Ik hou ook van rust en ruimte, maar die koopdrang is totaal onvatbaar voor rede en argumenten Sommige mensen hebben er geen last van, zit niet in hun karakter, ofzo. Mijn vriend koopt alleen iets als het écht niet anders kan. Waarom zou ik een broek kopen, zegt hij dan, ik heb er toch al één aan? Veel logischer.
quote:spuit-elf schreef op 14 januari 2016 @ 17:09:

Had je die drang vroeger wel? Hoe denk je dat we aan al die troep kwamen?
Ik merkte een tijdje geleden "ineens" dat ik best wel vaker spaargeld terug moest zetten naar mijn eigen betaalrekening aan het eind van de maand. Dat kun je dan een paar keer vergoeilijken. Ik was toen ook een paar maanden met ouderschapsverlof en dan lopen de geldstromen toch wat anders, dus raakte het overzicht een beetje kwijt. Dat lelijke gedrag kwam er in tijdens het voorjaar en na de zomervakantie toch maar eens de balans op gemaakt. Er was eigenlijk best wel veel geld over de balk gegaan aan op zich best nuttige maar toch niet direkt noodzakelijke zaken.

Tering naar de nering was heel nodig. Ik heb toen voor onze gezamenlijke huishoudbudget en mijzelf een budget gemaakt dat ik werkbaar achtte. Daarna mij wel eraan geprobeerd te houden. Geen smoesjes. Geen extra uitgaven meer. Alleen datgene wat ik gebudgeteerd had. Nu tijdens de Kerstvakantie de balans weer opgemaakt. Zowel mijn, mijn partners als onze gezamenlijke spaarrekening is weer gegroeid, zoals begroot. Na Kerst wel een flinke uitspatting gedaan door nieuw meulels en kleding in te slaan en daarbij niet eens gelijk weer al het spaargeld over de balk gesmeten.

Mijn tips:

- maak een realistisch budget dat iets ruimte laat voor kleine uitspattingen. Begroot zaken die je van plan bent en die je nodig hebt.

- houd je er dan ook aan.

- stel het budget bij als je merkt dat je niet uitkomt. Niks is zo demotiverend als een onhaalbaar plan.

Het geeft mij een voldoening als ik de dingen kan kopen die ik van plan was en toch dankzij dat budget mijn financiele doelen weet te halen. Dus geen geld hoeven terug te boeken van de spaarrekening (of alternatief niet rood staan, maar dat kan "hier" niet) en de spaardoelen halen.

Als je een zwak moment kent, kijk naar je saldo en je budget. Kijk of je nog wat zakgeld hebt als je daadwerkelijk iets heel leuks ziet dat je wilt kopen. Denk nog eens goed hoe hard je het nodig hebt. OF kun je datgene wat je wilt kopen eigenlijk wel missen?
quote:spuit-elf schreef op 14 januari 2016 @ 17:09:

[...]

Sommige mensen hebben er geen last van, zit niet in hun karakter, ofzo. Mijn vriend koopt alleen iets als het écht niet anders kan. Waarom zou ik een broek kopen, zegt hij dan, ik heb er toch al één aan? Veel logischer.

Ik lees graag de boeken over Hapiness en gewoonte veranderingen van Gretchen Ruben. Zij schrijft dat er inderdaad "underbuyers" en "overbuyers" zijn. Lijkt me duidelijk tot welke categorie ik behoor haha!

Zij is een under buyer, en koopt dus eerder teveel dat te weinig. Ik ben eigenlijk vergeten wat ze verder hierover zegt... dat moet ik maar weer eens terug lezen!
Fijne tips kastella! Hoe zorg ik ervoor alleen dat ik niet steeds het budget bij stel? Dat doe ik namelijk vaak. Dat ik bijvoorbeeld heb afgesproken met mezelf dat ik 50 euro aan dingetjes mag uitgeven. Maar dan zie ik iets in de uitverkoop en dan is het van "ja maar het is NU in de uitverkoop, dus NU moet ik die uitgave wel doen, volgende maand doe ik het budget dan op 20". Wat ik natuurlijk nooit doe dan.
Ik heb mezelf verboden om iets van mijn spaarrekening terug te boeken. Ik mag alleen iets van mijn spaarrekening halen voor mijn spaardoelen.

Iedere maand maak ik de avond voor mijn loon binnenkomt alles (afgerond op een mooi getal) wat nog op mijn rekening staat over naar mijn spaarrekening. Een nieuwe maand begin ik dus gewoon weer met hetzelfde budget.
Het is ook een kwestie van balanceren. Budget moet vooral gebaseerd zijn op wat je echt nodig hebt. Variabele shopuitgaven voor dingen die je niet echt nodig hebt moet je op zakgeld zetten en dan moet je streng zijn voor jezelf.

Mocht het zijn dat je een leuke broek zit in de uitverkoop die je toch eigenlijk wel nodig hebt, kun je het best over een maand heenschuiven, maar als je dan de volgende maand weer krap komt op je kledinguitgaven, dan moet je je toch afvragen of je het wel nodig hebt.

Bij mij werkt het wel omdat veel van mijn inkopen best impulsgebaseerd zijn. Als ik nog eens goed kijk naar het rationele budgetverhaal dan kan ik het vaak wel onderdrukken. Maar dan moet dat rationele budgetverhaal er WEL zijn. Anders dan ontspoort het.

Mocht je je impulsen daarmee niet weten te onderdrukken, dan moet je je afvragen of je wel echt wilt besparen. Zet desnoods op een briefje met "zonden" wat je onverwacht consumeert van je spaarbudget. Dan kun je je aan het eind van de maand voorrekenen dat je bijv. 150 EUR van je geplande budget hebt opgemaakt aan een geurkaars, een lullig krukje, een glitterbroek die je eigenlijk al niet meer leuk vindt, etc.. Was het dat dan waard? Hopelijk geeft dat in het vervolg meer sterkte.

Maar houd wel geld voor zakcentjes. Soms is het gewoon te leuk om iets te kopen en dat moet soms gewoon ook ff kunnen.
Wat bij mij (onbedoeld zelfs) heel goed helpt is "windowshoppen" op internet. Ik ben ook aan het verhuizen en zoek daarvoor bijvoorbeeld al weken online naar allerlei dingen die ik graag zou willen hebben (om te kijken waar ze het goedkoopst zijn) en merk dat ik bijvoorbeeld op een site als Marktplaats regelmatig items in mijn favorieten zet, maar ze vervolgens eigenlijk nooit meer bestel. Hetzelfde op andere sites, kennelijk gaat het mij vooral om het uitzoeken en bedenken hoe iets eruit zal zien / zal staan en minder om het daadwerkelijk kopen. Vooral op MP merk ik dat, dan krijg ik een melding dat een item dat ik geliket heb inmiddels verkocht of gereserveerd is, en dan doet het me eigenlijk vrij weinig. Zo hou ik mezelf dus onbedoeld binnen de perken, door dingen eerst te liken / op verlanglijstjes te zetten en dan pas naderhand te bedenken of ik er ook daadwerkelijk de moeite voor wil doen om ook echt te bestellen.
Am Yisrael Chai!
quote:prik schreef op 14 januari 2016 @ 17:25:

[...]

Hoe denk je dat we aan al die troep kwamen? Dat betekent dat je het dus ook af kunt leren. Misschien toch een kwestie van afwennen en omdenken. En veel van dit soort topics lezen, voor inspiratie.
Natuurlijk kan je praktisch alles wat je maar wil afleren. Maar dat betekent wel dat je ergens anders minstens evenveel genoegen uit moet halen, anders val je al snel in je vorige patronen terug.

Want dat gedrag heb je juist gekozen omdat je dat het beste vond.

Meestal lukt het alleen maar met zelfdestructief gedrag, maar daarvan is hier geen sprake.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik heb er ook wel last van, maar die dwanggedachtes heb ik alleen als ik iets leuks in de winkel zie, wat daarvoor niet in me opkwam. Opeens heb ik dan echt een drang om het te kopen.

Minder kopen heeft ook te maken met jezelf niet in verleiding brengen. Ik zou dus een NEE sticker op je brievenbus plakken en gewoon niet meer naar de stad gaan.
quote:fashionvictim schreef op 14 januari 2016 @ 18:01:

Wat bij mij (onbedoeld zelfs) heel goed helpt is "windowshoppen" op internet. Ik ben ook aan het verhuizen en zoek daarvoor bijvoorbeeld al weken online naar allerlei dingen die ik graag zou willen hebben (om te kijken waar ze het goedkoopst zijn) en merk dat ik bijvoorbeeld op een site als Marktplaats regelmatig items in mijn favorieten zet, maar ze vervolgens eigenlijk nooit meer bestel. Hetzelfde op andere sites, kennelijk gaat het mij vooral om het uitzoeken en bedenken hoe iets eruit zal zien / zal staan en minder om het daadwerkelijk kopen. Vooral op MP merk ik dat, dan krijg ik een melding dat een item dat ik geliket heb inmiddels verkocht of gereserveerd is, en dan doet het me eigenlijk vrij weinig. Zo hou ik mezelf dus onbedoeld binnen de perken, door dingen eerst te liken / op verlanglijstjes te zetten en dan pas naderhand te bedenken of ik er ook daadwerkelijk de moeite voor wil doen om ook echt te bestellen.

Wat grappig dat je dit zegt! In de podcast van die gretchen Ruben zegt zij inderdaad ook dat dingen in je winkelmandje stoppen hetzelfde geluksgevoel kan geven als de dingen echt kopen. Nu ik dit lees herinner ik me dat ik vroeger, toen ik 15 was ofzo, veel tijd besteedde aan het maken van moodboards en mappen op de computer met dingen die ik mooi vond. Dat gaf me ook echt een fijn gevoel, beetje vergelijkbaar met shoppen.

Zou dat bijv prima nu op Pinterest kunnen doen!
quote:Jareth schreef op 14 januari 2016 @ 15:56:

Is het niet zo dat mensen ook meer schoonmaken de laatste jaren? Als ik vergelijk hoeveel ik schoonmaak en stofzuig met hoeveel jongere vrouwen dat doen, dan ben ik altijd de smeerpoets. Hygiene is ook een trend, vind ik zelf dan. En dat zie je terug in mensen hun interieur. Stof is dode huidcellen, haren ed, het is niet echt vies in de zin dat je er ziek van kunt worden. Ik heb geen last van allergieen bv en ik heb 8 huisdieren en heb plastic bloemen in huis.

Bij zulke schone, mooi lege huizen, denk ik wel, beetje ongezellig en zouden de mensen hygiene (erg) belangrijk vinden? Want dat lees en hoor ik ook vaker, mensen met smetvrees en mensen die imo wel erg veel en vaak poetsen. Ik ben er te lui voor en ik vind het zonde van mijn tijd, kan er niks aan doen, stof vind ik dan ook niet zo erg.

En nee, ik suggereer niet dat je smetvrees hebt als je je interieur minimalistisch hebt ingedeeld, ik zie bij mezelf wel een verband en vraag me af of dat er bij die mensen ook is.

De volgende keer als jij je afvraagt waarom iemand zijn huis niet aan je wil verhuren met al je dieren en het roken, moet je deze post van jezelf nog eens teruglezen! Te lui om te poetsen...
quote:LittleRedRidingHood schreef op 14 januari 2016 @ 23:30:

De volgende keer als jij je afvraagt waarom iemand zijn huis niet aan je wil verhuren met al je dieren en het roken, moet je deze post van jezelf nog eens teruglezen! Te lui om te poetsen...
Sorry prik, ik zei gisteren iets onaardigs, vond je, geloof ik. O hoop dat ik dat wel mag zeggen trouwens. Was niet de bedoeling om de goeie sfeer aan te tasten, zoals in mijn waarschuwing werd vermeld. Ik dacht gewoon grappig te zijn, wat wel meer mensen denken. Wordt niet altijd bestrafd maar het was achteraf gezien wel lichtelijk onaardig. Mijn excuses.

On-topic, ondanks mijn rotzooierige voorkeuren, heb ik mijn huis leuk weten te decoreren en vullen met mooie spulletjes. De westerse samenleving is erg gericht op spullen. Da's een feit. Dus in hoe verre wil je daaraan mee doen, is dan de vraag. Ik hou het liever goedkoop, want mijn smaak verandert met de wereld mee. Mode, trends, wie is er niet gevoelig voor? Ik vind het dan ook handig, wat veel mensen doen, om de basis hetzelfde te houden en de accesoires en sierobjecten af te wisselen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven