Stedentrip Rome

15-01-2016 10:30 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve allemaal,

Mijn keuze is eindelijk gevallen; een stedentrip midden april naar Rome, voor 3 dagen samen met mijn mannetje. (man, 24 jaar haha)

Nu komt mijn vraag; hebben jullie ervaringen en tips die jullie willen delen? Bijv. welk hotel is een aanrader, kan je beter binnen of buiten het centrum zitten, welke bezienswaardigheden zijn een múst in zo'n korte tijd?

Please help me!
Hoe oud is je mannetje?
24 jaar @gisselle
Je mannetje?? Is het een kabouter?

In het centrum is qua bezienswaardigheden het fijnste dan kan je alles te voet doen, ik zou niet rond het station gaan zitten daar zit nogal wat gribus en ik vond het een beetje creepy daar in de avond.
Haha dacht ook dat het over je zoontje ging Rome is super! Als je googelt op Viva forum Rome kom je heel veel topics met tips tegen.
Oh echt? ik dacht dat je het over een kind had.

Ik ben al vaak in Rome geweest, heb daar ook een tijdje gestudeerd, ik ga altijd in de buurt van het Vaticaan zitten, vlakbij het museum, dat is een superleuke buurt, veel winkels, metro station dat je naar alle belangrijke bezienswaardigheden brengt.
Hoe dichter in het centrum, hoe duurder. Het OV is prima.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Qua hotel heb ik niet echt tips.

Locatie kan je beter niet in de buurt van Termini zitten, is geen goede buurt.

Qua bezienswaardigheden:

- 3 dagen is heel erg kort voor Rome, dus je moet keuze's gaan maken.

- Koop alle kaarten vooraf op internet, scheelt je ontzettend veel wachttijd.

- Colloseum vond ik persoonlijk zonde van de tijd om naar binnen te gaan, maar genoeg mensen die het wel geweldig vinden. Ik vond de buitenkant indrukwekkender, maar ik heb ook al veel Romeinse theaters gezien. Als je wel gaat, kaarten van tevoren regelen.

- Vaticaan zou ik sowieso doen, wel dus van tevoren kaartjes halen voor het museum.

- Pantheon een beetje vroeg/midden op de dag doen. Als de zon te laag staat aan het einde van de dag mis je de magie van de lichtinval.

- Piazza Navona moet je sowieso zien, maar vooral geen terrasje pakken, je gaat echt huilen van de prijzen.

- Als je van mooie (beeldhouw)kunst houdt is Villa Borghese een must, maar hiervoor moet je ruim van tevoren reserveren, ze laten maar een klein aantal mensen tegelijk binnen.

- Koffie drinken in/op de Engelenburcht is ook een aanrader, heel mooi uitzicht op het Vaticaan.

- Niet teveel met het OV willen doen, de metroverbinding is toch niet heel goed, maar Rome is bij uitstek een stad waar je doorheen moet slenteren. Alles is ook op redelijke loopafstand van elkaar.

Alleen als je bijv. helemaal van Colloseum naar Vaticaan wilt dan zou ik de metro pakken.

Misschien bedenk ik later nog iets ;)
quote:AnAppleADay schreef op 15 januari 2016 @ 10:39:

Qua hotel heb ik niet echt tips.

Locatie kan je beter niet in de buurt van Termini zitten, is geen goede buurt.

Qua bezienswaardigheden:

- 3 dagen is heel erg kort voor Rome, dus je moet keuze's gaan maken.

- Koop alle kaarten vooraf op internet, scheelt je ontzettend veel wachttijd.

- Colloseum vond ik persoonlijk zonde van de tijd om naar binnen te gaan, maar genoeg mensen die het wel geweldig vinden. Ik vond de buitenkant indrukwekkender, maar ik heb ook al veel Romeinse theaters gezien. Als je wel gaat, kaarten van tevoren regelen.

- Vaticaan zou ik sowieso doen, wel dus van tevoren kaartjes halen voor het museum.

- Pantheon een beetje vroeg/midden op de dag doen. Als de zon te laag staat aan het einde van de dag mis je de magie van de lichtinval.

- Piazza Navona moet je sowieso zien, maar vooral geen terrasje pakken, je gaat echt huilen van de prijzen.

- Als je van mooie (beeldhouw)kunst houdt is Villa Borghese een must, maar hiervoor moet je ruim van tevoren reserveren, ze laten maar een klein aantal mensen tegelijk binnen.

- Koffie drinken in/op de Engelenburcht is ook een aanrader, heel mooi uitzicht op het Vaticaan.

- Niet teveel met het OV willen doen, de metroverbinding is toch niet heel goed, maar Rome is bij uitstek een stad waar je doorheen moet slenteren. Alles is ook op redelijke loopafstand van elkaar.

Alleen als je bijv. helemaal van Colloseum naar Vaticaan wilt dan zou ik de metro pakken.

Misschien bedenk ik later nog iets ;)Wauw wat een tips! Ben ik erg blij mee
Hier een ouder topic waar ik eens wat van onze tips heb geschreven: Rome hotel en tips?
Wat vond jij niet goed aan de metro daar, Apple?

Ik vond het Vaticaan enorm tegenvallen. Zo druk, je rent er met de gids door heen. Zonde van het geld.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik heb vorig jaar maart een stedentrip Rome gedaan in 3 dagen. We hebben alles gezien wat we wilde zien, en dat was behoorlijk veel. We hebben alles gelopen omdat als je in het centrum zit alles redelijk op loopafstand is, mits je van lopen houd. Jammer was helaas dat de trevi fontein gerenoveerd werd dus die was leeg en niet toegankelijk. Als het mooi weer is dan is het prak villa borghese een absolute aanrader. Verder Tivoli is een prachtig park maar dat is een eind uit de buurt van het centrum.

Wij hebben niet gebruik gemaakt van het OV maar dat schijnt prima te zijn.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 15 januari 2016 @ 10:47:

Wat vond jij niet goed aan de metro daar, Apple?

Ik vond het Vaticaan enorm tegenvallen. Zo druk, je rent er met de gids door heen. Zonde van het geld.

Je kan bijna nergens komen. De meeste mooie dingen liggen tussen de kleine straatjes, daar zijn geen stations.

Metro is dus alleen handig om van de ene kant van de stad naar de andere te gaan, maar niet als vervoersmiddel om alles te bekijken.

Opzich is het verder wel goed geregeld hoor, dat bedoelde ik niet
Zoek een hotel in Trastevere, dan zit je gunstig ten opzichte van alles wat leuk is om te bekijken, en 's avonds zit je midden tussen allerlei leuke barretjes en restaurantjes zodat je lekker kunt tafelen en drinken en dan kruipend terug kan naar je hotel. Ga je midden in het toeristische centrum zitten, dan is er juist 's avonds weinig leuks te beleven (behalve overprijsde pizzatenten)
Wij zaten btw in hotel Regno. Simpel zonder poespas maar wel vriendelijk personeel en schoon. 5 min lopen van trevi fontein, 5 min lopen van pantheon, piazza novana 10 min lopen, en ga zo maar door. Ideale plek (voor ons).
Wij hebben een fietstocht langs de highlights (behalve Vaticaanstad) gedaan met gids,dat duurde een uur of 4/5 dacht ik. Daarna zijn we op ons gemak gaan slenteren.
quote:zeeuwsmeisje1981 schreef op 15 januari 2016 @ 10:55:

Zoek een hotel in Trastevere, dan zit je gunstig ten opzichte van alles wat leuk is om te bekijken, en 's avonds zit je midden tussen allerlei leuke barretjes en restaurantjes zodat je lekker kunt tafelen en drinken en dan kruipend terug kan naar je hotel. Ga je midden in het toeristische centrum zitten, dan is er juist 's avonds weinig leuks te beleven (behalve overprijsde pizzatenten)Eens! Erg leuke wijk en alle bezienswaardigheden zijn te lopen( vonden wij, we lopen veel als we stedentripje doen)
1 grote tip: kijk uit voor illegale taxi's. Er rijden witte taxi's en zwarte. Altijd de witte nemen!! Mijn vriend en ik naïef als we zijn waren op het vliegveld op zoek naar een taxi, werden aangesproken met ja de taxi's staan daar. Mooi, alleen vergeten de prijs te vragen want volgens mijn ouders waren alle taxi's van het vliegveld 40 euro. Nou wij hebben 150 mogen aftikken . Was natuurlijk ook gewoon super dom, maar wees gewaarschuwd. Loop daarnaast ook eens gewone kerkjes in, de deuren staan open. Die zijn vaak net zo mooi als alle toeristische plekken
Trastevere is leuk! Goede tip inderdaad!
In november geweest, mijn tips:

- neem zeker een hotel in Trastevere. De allerleukste wijk! Wij hadden een studio, vond ik erg makkelijk. We ontbeten in de studio en dan op pad.

- ik vond villa borghese ontzettend mooi. Inderdaad van tevoren even online een kaartje kopen.

- wandelen! Ov is niet super in Rome en het is zonde want de wandelingen van highlight naar highlight zijn fantastsich.

- de oude Joodse wijk aan de oever van de Tiber vonden wij erg leuk.

- de slimste tip (al zeg ik het zelf ): neem een koptelefoontje mee met 2 losse oortjes. Je kunt namelijk overal audio guides huren en daar kun je je koptelefoon op aansluiten. Je hoeft er dan maar 1 te huren voor met zn 2en. Van dat geld kun je weer lekker ergens een pizza eten :-).

Heel veel plezier!
Rome

Mocht je van katten houden, dan is Torre Argentina Cat Sanctuary leuk! Ik heb er heerlijk mogen knuffelen met de katten in de ziekenboeg en de verzorgers waren ook heel vriendelijk :-)
Ik sliep in Lateranen, vlakbij de basiliek aldaar. Er was een metrostation om de hoek en een tram- en bushalte ernaast waarmee ik praktisch de hele stad kon bereiken. Met een weekkaart voor het OV erbij was het nog aanzienlijk goedkoper dan een dure overnachting midden in het centrum.

- Wat ik hierboven al ergens las: ga ook de kleine kerkjes eens in, je kunt bijna overal zo binnen lopen. Dat vond ik echt de mooiste momenten, die verstilde kerkjes zonder hordes toeristen met hun gids.

- Ik had online een kaartje gekocht voor de Vaticaanse Musea (rechtstreeks bij het Vaticaan, zonder tussenpersoon!), dat scheelde een wachtrij.

- Verder vooral veel rondwandelen (de geijkte bezienswaardigheden staan in alle boekjes, die kun je zelf wel vinden), neem ook eens kleine straatjes en restaurantjes die uit de route liggen.

- En probeer niet heel Rome in drie dagen te proppen, kies beter een aantal dingen uit die je goed wilt zien en bewaar de rest voor een volgende keer. Niets zo vervelend als haasten en rennen om álles te willen zien (lijkt mij dan, persoonlijk).
Bereid je voor . Dit jaar is heilig jaar. Dus mega druk (nog drukker dan normaal ).
Zeker vaticaanstad! En dan ook het museum bezoeken, vanuit daar kom je ook in de sixtijnse kapel. En wat hierboven gezehd is. Koop van te voren dat kaartje. Wij hebben toen 1.5 uur in de rij gestaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven