Privé auto leasen, ervaringen?

17-01-2016 09:37 46 berichten
Ik zit erover te denken om een auto te leasen, omdat ik het liefst een vast bedrag per maand betaal en er verder geen omkijken meer naar wil hebben. Voor 230 euro p/m kan ik een auto leasen en daar zit dan alles bij in, verzekeringen, wegenbelasting, reparaties, etc.. De benzine komt er nog wel bij natuurlijk.

Is leasen een optie? Ik zie al dat bepaalde bedragen niet inbegrepen zijn, zoals leveringskosten en de winterbanden (ik woon in Duitsland, daar zijn die verplicht). Wanneer je de auto inlevert betaal je ook weer, en ik weet ook niet precies hoe het dan zit met eventuele beschadigingen, of je daar dan weer een boete voor krijgt oid.

Ik ben niet van plan om er meer dan 10.000 km per jaar mee te gaan rijden.

Ik zou het liefste een 2dehands autootje kopen, maar dan ben ik ook minstens 200 euro per maand kwijt en moet ik alles zelf regelen. en ik hou ook niet van onbetrouwbare garages waar je opgelicht wordt (slechte ervaringen mee).

Iemand een tip?
Alle reacties Link kopieren
Hoezo ben je 200 euro per maand kwijt voor een 2e handsje?

Ik heb een 2e hands gekocht, met lage KM. Ik ben er nog niets aan kwijt geweest, behalve 80 euro per maand aan benzine.
Rijd jij onverzekerd en zonder wegenbelasting te betalen rond Minilogue?

To, ik heb ook zo'n tweedehandsje dat (afkloppen) nog niets bijzonders gehad heeft, buiten een onderhoudsbeurt, APK en een nieuw bandje hier en daar. Kost me per maand tussen 100-150 (parkeervergunning en benzine zitten daarbij in).
Minilogue, dus jij rijdt onverzekerd rond, legt niets weg voor afschrijving en onderhoud en betaalt ook geen wegenbelasting? Tel dat eens bij elkaar op? Apk, grote beurt...

Hier sinds kort dus nog niet echt ervaring. Wel incl banden, voor ons is het goedkoper.
Ik lease privé. Volgende maand begin ik aan mijn derde auto.

Lees goed de voorwaarden. Gisteren ben ik toevallig aangereden. Morgen breng ik mijn auto weg, alles wordt geregeld en ik krijg een vervangende auto mee. Prima geregeld en kosteloos.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ik hoef niets te betalen bij inleveren trouwens.
Aan een auto ben je echt geen 200 e per maand kwijt. Zou wat zijn. Als je niet veel rijdt per jaar kun je evt een kilometerverzekering nemen, is nog goedkoper. Verder valt wegenbelasting ook wel mee, zeker voor een benzine auto. Ga uit van zo'n 100e per kwartaal. Hoe het in Duitsland zit weet ik natuurlijk niet.

Leasen lijkt mij iig erg duur. Naast de 200 e komen ook je benzine kosten er nog bij he! Nee, zou echt kopen als ik jou was.
Afgelopen jaar heb ik er zelf ook naar gekeken. Ik rij niet veel en ik had berekeningen gevonden op internet dat het beneden de 10.000 km echt duurkoop is. Mijn vorige auto heb ik 10 jaar gehad en omgerekend kwam ik echt niet aan het maandbedrag dat gevraagd wordt voor een leaseauto. En je hebt het goed, het blijft inderdaad niet bij het maandbedrag, voor iedere kleine beschadiging krijg je achteraf een boete en die kan behoorlijk oplopen, want daar zijn geen standaard regels/bedragen voor. Ik heb toen besloten weer zelf een tweedehands aan te schaffen.
Toen ik 4 jaar geleden begon te leasen was mijn omgeving kritisch. Nu vinden ze het briljant. Zij zijn per saldo namelijk duurder uit door bijkomende kosten en die zijn bij mij gedekt.
Houd er ook echt rekening mee dat als je de auto inlevert, dat er vaak hoge kosten bijkomen. Elk klein haast onzichtbaar krasje of putje is weer een paar honderd euro extra. Loopt snel naar de paar duizend euro op.
quote:ramy72 schreef op 17 januari 2016 @ 10:05:

En je hebt het goed, het blijft inderdaad niet bij het maandbedrag, voor iedere kleine beschadiging krijg je achteraf een boete en die kan behoorlijk oplopen, want daar zijn geen standaard regels/bedragen voor.Dat verschilt per aanbieder. Lees de voorwaarden maar eens van verschillende aanbieders.
Wij hadden een privé-auto. Mijn man heeft sinds 1 janauri een lease-auto van de zaak. Wij hebben berekend of het uit zou kunnen. Mijn man levert namelijk salaris in, en krijgt daar een lease-auto voor terug. Hij gaat netto ¤250 p/m achteruit in salaris. Omgerekend zijn we de afgelopen jaren ¤250 p/m kwijt geweest aan reparaties, verzekering en wegenbelasting. Dan heb ik het dus nog niet over de aanschaf!

Doe mij voor die ¤250 maar een lease-auto waar een ander verantwoordelijk voor is. Wij hebben het aanbod van de werkgever van mijn man aangenomen. We rijden in een ruime gezinsauto.
quote:Fame schreef op 17 januari 2016 @ 10:07:

Toen ik 4 jaar geleden begon te leasen was mijn omgeving kritisch. Nu vinden ze het briljant. Zij zijn per saldo namelijk duurder uit door bijkomende kosten en die zijn bij mij gedekt.Waar lease jij als ik vragen mag?
We hebben geen gekke onkosten gehad aan de auto. De hele dure ingrepen zouden in de komende maanden moeten gebeuren. Vandaar ook dat mijn man in gesprek is gegaan over een lease-auto.
Voor max 10.000 km per jaar is het een vrij dure optie. Dan kun je voordeliger een tweedehandsauto kopen en daar tien jaar mee rijden.
Ik koop zelf altijd nieuw, omdat ik dat gemakkelijk vindt qua reparaties: alles valt onder de garantie in de eerste 3 jaar. Misschien kies ik bij de volgende auto ook wel voor lease (privé-lease), omdat het zoveel gemak oplevert.
Ik lease omdat ik precies kan berekenen wat de auto mij kost en het gemak dat alles wordt verzorgd als er wat is. Heerlijk stressloos. Splinternieuwe zuinige auto onder mijn kont.
@Fame dat lijkt mij dus ook zo fijn aan een leaseauto. Hier in Duitsland kost zelfs een kleine auto rond de 200 euro per maand. Inderdaad is dat meer dan in Nederland, dat viel mij ook erg tegen. Leasen is dus niet zo heel veel duurder, maar er zijn natuurlijk wel bijkomende kosten en ik moet van tevoren goed uitzoeken wat ik betaal als ik de auto na 3 jaar weer inlever.

Ik ben nu bij sixt aan het kijken.
Onze oude auto kostte 90,- wegenbelasting per maand. 273,- per kwartaal dacht ik.

Onderhoud was ook niet goedkoop, hij zoop ook als n malle.

Als je n klein niet te oud autootje hebt zul je vast geen 200,- pm kwijt zijn.

Hier moeten er 3 pubers achterin passen dus n klein autootje hebben we niets aan.
Ik lease per 2 jaar. Kijk even of mijn pm aanstaat.
Wij hebben private lease van seat. Erg tevreden over, wij zijn afhankelijk van de auto en denken dat we in vergelijking met een tweedehands auto zon 200 euro per jaar meer kwijt zijn (obv verzekeringen, gemiddeld onderhoud, afschrijving, etc). Hiervoor rijden we nu een nieuwe auto, hoeven we geen bedrag te investeren en hebben we er geen omkijken naar. We hebben ook net een oud huis gekocht dus wij vinden het heel fijn dat we geen buffer voor de auto hoeven te hebben. Eigen risico bepaal je overigens zelf (max 500 euro dus geen duizenden), wij gaan er wel vanuit dat we dit bij inleveren kwijt zijn. Het is dus als je geen pech hebt met de tweedehands auto duurder, maar voor ons is dit het waard.
Ik heb een eenmalig maximaal eigen risico van 300 euro. Dus als het 150 is wordt het niet meer.
Zoiets zoek ik dus ook. Een vast bedrag per maand en geen bijkomende extra kosten tenzij contractueel vastgelegd (afleverkosten bijvoorbeeld). Ik wil er gewoon helemaal geen omkijken naar hebben en ik ben best bereid daar iets meer voor te betalen.

Ik zou best een 2dehandje willen kopen, maar ik begeef me niet graag op de schimmige 2dehands automarkt. Ik heb voorheen in 2dehands bakkies gereden en dat is me op zich wel goed bevallen. Maar ik was toendertijd slechts 100 euro per maand kwijt. Nu dat hier een stuk meer is denk ik dat leasen best wel eens een goed alternatief zou kunnen zijn.
quote:Odilia2015 schreef op 17 januari 2016 @ 10:09:

Wij hadden een privé-auto. Mijn man heeft sinds 1 janauri een lease-auto van de zaak. Wij hebben berekend of het uit zou kunnen. Mijn man levert namelijk salaris in, en krijgt daar een lease-auto voor terug. Hij gaat netto ¤250 p/m achteruit in salaris. Omgerekend zijn we de afgelopen jaren ¤250 p/m kwijt geweest aan reparaties, verzekering en wegenbelasting. Dan heb ik het dus nog niet over de aanschaf!

Doe mij voor die ¤250 maar een lease-auto waar een ander verantwoordelijk voor is. Wij hebben het aanbod van de werkgever van mijn man aangenomen. We rijden in een ruime gezinsauto.Bij een lease-auto van de zaak moet je natuurlijk wel vaak rekening houden met het max. aantal privé kilometers die je mag rijden. Dat kan met een gezinsauto wel nadelig zijn.
Als je in Duitsland woont kan leasen wel anders zijn als in Nl. Ik woon in Zwitserland , en hier leasen betekent dat je daarnaast alle reparatie`s en verzekeringen zelf moet betalen.... En dat je na afloop van je contract nog een rest waarde hebt....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven