Treinvakantie

17-01-2016 18:50 55 berichten
Wie is er weleens op vakantie geweest met de trein? Ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Alle reacties Link kopieren
Wat is je plan met een treinvakantie? Bedoel je rondreizen of met de Thalys of TGV? In Europa of daarbuiten?
Met de trein van Zwitserland naar Italië. Gewoon voor de lol. Eerst naar Zürich gevlogen en vervolgens met de trein naar Italië. Treinen zijn in Zwitserland echt super-de-luxe en je verveelt je geen seconde met al het moois om je heen. Met de trein kom je langs plekker waar je met de auto niet kan komen. Zou het zeker aanraden maar dan meer voor de ervaring
Ikke! De skitrein. We hadden een eigen coupe... Was ook echt nodig want zelfs deze is klein. Heerlijk ontspannen en uitgeslapen aangekomen op de plaats van de bestemming. Wel duur... Zeker ondat je helemaal niet veel luxe hebt terwijl je wel 350 euro per persoon betaald
Lijkt me geweldig maar verder dan Parijs ben ik niet geweest, bovendien was dat met de Thalys, dat is niet echt een treinreis. Je kunt echt prachtige reizen maken maar er hangt wel een behoorlijk prijskaartje aan. Of bedoel je gewoon met de trein naar je vakantiebestemming?
verba volant, scripta manent.
Bedoel je met de trein als heen- en terugreis, of een rondreis waarbij je steeds per trein reist?

Trein voor heen- en terugreis: Parijs, Londen, Berlijn, München. Was allemaal prima met de trein. En Zwitserland met de slaaptrein, ook leuk. We hadden een driepersoons slaapcoupé; die kan ik je niet aanraden want de derde persoon ligt feitelijk in het bagagerek, maar met twee personen was het helemaal prima geweest. Gelukkig is onze zoon nog klein dus makkelijk ergens tussen te proppen . Het reist wel prettig en 's ochtends kregen we een eenvoudig ontbijtje in ons kamertje bezorgd.

Treinvakantie: zes weken door de USA gereisd per trein met een Amtrak-pass. Heerlijk! Maar je komt niet overal, het is meer een autoland. En de treinverbindingen gaan vooral oost-west, niet noord-zuid (behalve langs de kust), dus je bent beperkt in je routes (het is bijvoorbeeld heel lastig om zowel Yellowstone als Grand Canyon in je route op te nemen). Maar het reizen per trein is heel relaxt. Ik had geen slaapcoupe maar gewoon een stoel die 's nachts achteruit kon. En de lange-afstandstreinen hebben een restaurant, een café en een winkeltje aan boord. In het winkeltje kun je bijvoorbeeld ook instant soep of diepvriespizza kopen die je ter plekke kunt opwarmen. Veel van die treinen hebben ook een panorama-wagon met prachtig zicht, en in de nationale parken komt er een ranger aan boord om het een en ander te vertellen over de omgeving. Bij stops op kleine stationnetjes staan er vaak verkopers met ijsjes of fruit op het perron waar je vlug iets kunt kopen.
Ik ben meerdere keren met de trein op reis geweest; het begon een jaar of dertig geleden met Tienertoer, later Benelux Toerrail, Interrail, Transmongolië-expres, met de trein door China, met de trein door Engeland en Wales, en met de trein van Utrecht naar Rome (en terug). Wat voor soort reis heb je in gedachten?
quote:teletubbie1234 schreef op 17 januari 2016 @ 18:56:

Wel duur... Zeker ondat je helemaal niet veel luxe hebt terwijl je wel 350 euro per persoon betaaldJeetje, dat is inderdaad duur. In de zomer is het een stuk goedkoper. Retour Zwitserland met eigen slaapcoupe voor 3 personen (waaran 1 kind) was 340 euro afgelopen zomer (schoolvakantie).
quote:prik schreef op 17 januari 2016 @ 19:01:

Ik ben meerdere keren met de trein op reis geweest; het begon een jaar of dertig geleden met Tienertoer, later Benelux Toerrail, Interrail, Transmongolië-expres, met de trein door China, met de trein door Engeland en Wales, en met de trein van Utrecht naar Rome (en terug). Wat voor soort reis heb je in gedachten?Wauw, de Transmongolië-express... Die staat hoog op mijn verlanglijstje! Lijkt me schitterend!
quote:prik schreef op 17 januari 2016 @ 19:01:

Ik ben meerdere keren met de trein op reis geweest; het begon een jaar of dertig geleden met Tienertoer, later Benelux Toerrail, Interrail, Transmongolië-expres, met de trein door China, met de trein door Engeland en Wales, en met de trein van Utrecht naar Rome (en terug). Wat voor soort reis heb je in gedachten?Zou je hier wat meer over willen vertellen?
Ik heb vroeger op de nachttrein door Europa gewerkt. Geweldige tijd gehad. Ging naar Praag, München, Basel, Brig, Milaan, etc. Als we dan door de alpen reden hadden we als personeel afgesproken dat we de passagiers vertelden dat er na een bepaalde tunnel een kippenboer zat, en dat dat nog wel eens mis ging. Zodra we dan uit die tunnel kwamen. Sneed collega in de voorste wagon een kussen stuk en liet alle veren uit het raam waaien De gezichten van de passagiers zal ik echt nooit vergeten.
quote:appeltjesgroen schreef op 17 januari 2016 @ 19:02:

[...]

Jeetje, dat is inderdaad duur. In de zomer is het een stuk goedkoper. Retour Zwitserland met eigen slaapcoupe voor 3 personen (waaran 1 kind) was 340 euro afgelopen zomer (schoolvakantie).Appeltjesgroen, leuk! Via wie geregeld?
quote:hvm schreef op 17 januari 2016 @ 19:05:

Ik heb vroeger op de nachttrein door Europa gewerkt. Geweldige tijd gehad. Ging naar Praag, München, Basel, Brig, Milaan, etc. Als we dan door de alpen reden hadden we als personeel afgesproken dat we de passagiers vertelden dat er na een bepaalde tunnel een kippenboer zat, en dat dat nog wel eens mis ging. Zodra we dan uit die tunnel kwamen. Sneed collega in de voorste wagon een kussen stuk en liet alle veren uit het raam waaien De gezichten van de passagiers zal ik echt nooit vergeten.
@hvm: hhahahahahaha wat een geweldig idee!
quote:hvm schreef op 17 januari 2016 @ 19:05:

Vorig jaar met de trein door Engeland en Schotland. Was geweldig. Ook wel met de trein en later met de Thalys naar Parijs geweest.
Mind the gap
quote:Claudia2010 schreef op 17 januari 2016 @ 19:07:

[...]

Appeltjesgroen, leuk! Via wie geregeld?Online, via 'De treinreiswinkel' ofzoiets. Via hun zoekmachine kwam ik op veel voordeliger tarieven dan via NSHighspeed of DB.
quote:Ellius schreef op 17 januari 2016 @ 19:13:

Vorig jaar met de trein door Engeland en Schotland. Was geweldig. Ook wel met de trein en later met de Thalys naar Parijs geweest.Ook van je lees ik graag meer info Ellius (wat betreft Engeland) Was dat op de bonnefooi? Hoe ging het met overnachten? Geen gezeul met rugzak? Koop je een soort van interrail? (Wij zijn overigens 40-plussers)
Ook wel een keer gehad op de terugreis dat ze bij Emmerich een locomotief kwijt waren. Die dingen moesten bij de grens gewisseld worden, want ze willen niet dat locomotieven door Europa gaan zwerven. Maar goed, in Emmerich waren ze dus toch een locomotief kwijt geraakt. Moesten we wachten op de Eurostar uit Nederland alvorens wij die locomotief konden krijgen en verder konden naar Amsterdam. Nou ja ga dat je passagiers maar uitleggen

Heb gezegd dat David Copperfield vanwege Claudia Schiffer langs Emmerich was gekomen en in tussentijd de locomotief had laten verdwijnen. De meeste passagiers konden daar gelukkig wel om lachen.

Vorig jaar met de trein door Engeland en Schotland. Was geweldig. Ook wel met de trein en later met de Thalys naar Parijs geweest.Leuk, wij hebben ook wel interesse in Groot-Brittanie per trein. Kan je wat meer vertellen over je reis?
quote:appeltjesgroen schreef op 17 januari 2016 @ 19:15:

[...]

Online, via 'De treinreiswinkel' ofzoiets. Via hun zoekmachine kwam ik op veel voordeliger tarieven dan via NSHighspeed of DB.Oké, als ik dat doe kom ik altijd uit op een 5 (of 6-persoons?) plek uit

Vorig jaar met de trein door Engeland en Schotland. Was geweldig. Ook wel met de trein en later met de Thalys naar Parijs geweest.Kan jij ook wat meer vertellen?
quote:Claudia2010 schreef op 17 januari 2016 @ 19:18:

[...]

Oké, als ik dat doe kom ik altijd uit op een 5 (of 6-persoons?) plek uitUit mijn hoofd: tariefcode T2 of T3. Een heel andere categorie dan die zespersoonscoupees.
quote:Claudia2010 schreef op 17 januari 2016 @ 19:16:

[...]

Ook van je lees ik graag meer info Ellius (wat betreft Engeland) Was dat op de bonnefooi? Hoe ging het met overnachten? Geen gezeul met rugzak? Koop je een soort van interrail? (Wij zijn overigens 40-plussers)Ik ben ook 40+ (eigenlijk meer 50-). Treintickets kun je het best in Nederland aanschaffen, is goedkoper. Je hebt van die zoveel dagen onbeperkt reizen tickets (zal de website opzoeken). Ik had de reizen en de hotels in Nederland allemaal uitgezocht. Ik was samen met dochter, en had geen zin om in het hoogseizoen nog op zoek te moeten naar hotels. Ik had hotels geregeld op redelijke loopafstand van de stations. Met alleen volwassenen zou ik het misschien wel op de bonnefooi doen. Hoewel reis en hotels uitzoeken ook wel veel voorpret gaf.
Mind the gap
Treintickets inderdaad ook via de treinreiswinkel. Er zijn verschillende soorten passen.

Britrail
Mind the gap

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven