Backpack

16-01-2016 17:40 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over een paar maanden ga ik voor iets minder dan een jaar backpacken, en ben op zoek naar een backpack. Welke hebben jullie? Welk merk en ben je daar tevreden over?
Dan maar hopen dat TO niet de beginnersfout maakt van 15+ kilo meezeulen en luisteren naar de adviezen om die op haar rug te dragen...

You can never have too many hats, gloves and shoes
quote:patsy--stone schreef op 18 januari 2016 @ 09:10:

Dan maar hopen dat TO niet de beginnersfout maakt van 15+ kilo meezeulen en luisteren naar de adviezen om die op haar rug te dragen...

Ja, want alle mensen met een backpack zijn beginners.

Ik zag jou aan Redbulltje de vraag stellen of ze wel echt was. Ik stel jou maar even dezelfde vraag..
Eeuhh? TO vraagt toch hoe en waar ze een backpack moet kopen? Sounds like a beginner to me...
quote:mayou schreef op 18 januari 2016 @ 01:10:

Je hebt je punt een aantal posts geleden al gemaakt .

Dan snap ik oprecht niet wat je 'onhandig' vond aan die tas die ook op je rug prima en comfortabel te dragen was.
Niet dat TO de antwoorden überhaupt lijkt te lezen maar dat terzijde...
Dit is de mijne, rolkoffer en backpack in 1, licht en mega makkelijk. Ik had er 7 kilo in en daarmee dus verschillende continenten (en dus verschillend weer) mee rondgereisd. Kan als handbagage en is makkelijk in te delen en er past veel in. Raad hem iedereen aan.

http://img.myshopping.com.au/rsz400/cac ... hFRkEuanBn
quote:patsy--stone schreef op 18 januari 2016 @ 09:10:

Oei, ben ik dan ook een beginner? Mijn laatste reis in IJsland deed ik een trektocht met 22 kg op mijn rug. Geen idee hoe ik het nog lichter kon maken: tent, slaapmatje, slaapzak, eten voor 5 dagen, 3L water, 1 extra set kleren.

Als ik gewoon ga "backpacken" heb ik wel een pak minder mee En ook dan vind ik persoonlijk een rugzak fijn. Ik snap wel dat zo´n ding op wieltjes handig is, maar ik heb weinig last van een (zware) rugzak mee te zeulen.
quote:patsy--stone schreef op 17 januari 2016 @ 21:16:

[...]

Mijn punt is juist dat zo'n convertible 'the best of both worlds' is. Dus bij gras en zand kan hij gewoon op je rug, met supergoede draagbanden, afstelbaar op de hoogte van jouw rug (wat je natuurlijk maar 1x hoeft te doen), heupbanden etc.

Als je met een rolkoffer iets gedraaid loopt, ben ik bang dat je er eentje had met een te korte stang.

Wat ik wel moet zeggen: respect als jij met 6 kilo meerdere maanden kan reizen! Mij lukt dat helaas nog steeds niet, al is het maar door alle oplaadstekkers en toch net een klein beetje shampoo en weet ik veel wat voor troep ik toch allemaal nodig denk te hebben

En naar de tropen zonder eigen klamboe kan ik bijvoorbeeld ook niet, ik ben te veel guesthouses tegengekomen zonder klamboe en ik heb superrrrlekker bloed waarvoor de muggen graag even door een laag DEET heen prikken.

Oplaadstekkers zijn hele handige multi dingen voor in de handel.. wegen niets en kan van alles.. Kwestie van naar goede outdoor winkel gaan. Wat neem je dan allemaal mee ? Ik neem mijn smarthpone mee , e reader en camera (3 laders dus). Verder gaat er niets mee aan electronica.. Geen laptop, geen ipad.. is alleen maar slepen en moet je opletten qua stelen..

Toiletartikelen.. Ik neem altijd klein formaat mee en koop daar wel wat nieuws wat ik dan weer achterlaat als ik naar huis ga..

En dat jij een combi fijn vindt weet ik .. ik niet.. simpel.. Ik heb hem gepast bij Zwerfkei (die verkopen ze ook, niet aangeraden voor backpackers overigens !) maar dat ding is echt zwaar (zeker 1 1/2 a 2 kg zwaarder dan de backpack die ik koos) en zit domweg niet goed op je rug, beperkter qua afstellen.. Kortom.. niet voor mij..
Ik heb een gregory, 38 liter geloof ik. Heel erg fijne tas. Je moet vooral veel passen in de winkel en niet een al te grote kopen. Aan 70 liter heb je niets, dan moet je leren beter in te pakken
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
quote:patsy--stone schreef op 18 januari 2016 @ 09:39:

[...]

Dan snap ik oprecht niet wat je 'onhandig' vond aan die tas die ook op je rug prima en comfortabel te dragen was.

Ze zijn een stuk zwaarder dan mijn 40 l rugzak. Die van jou weegt leeg al 3.5 kilo, die van mij weegt leeg niets. Doe daar dan je spullen in en je kunt'm al niet meer als handbagage meenemen, of naast je neerzetten in de bus etc. Verder vind ik de wielen en de stang onhandig en vind ik het vervelend lopen met dat ding aan je hand. Ik doe die 6 kilo op mijn rug en voel ze niet meer zitten, heb beide handen vrij om kaart te lezen, maps te bekijken etc.

Accepteer nou maar dat er mensen zijn die de gewone ouderwetse rugzak prettiger vinden dan een rolrugzak. Ieder z'n meug enzo.
quote:mayou schreef op 18 januari 2016 @ 12:53:

[...]

Ze zijn een stuk zwaarder dan mijn 40 l rugzak. Die van jou weegt leeg al 3.5 kilo, die van mij weegt leeg niets. Doe daar dan je spullen in en je kunt'm al niet meer als handbagage meenemen, of naast je neerzetten in de bus etc. Verder vind ik de wielen en de stang onhandig en vind ik het vervelend lopen met dat ding aan je hand. Ik doe die 6 kilo op mijn rug en voel ze niet meer zitten, heb beide handen vrij om kaart te lezen, maps te bekijken etc.

Accepteer nou maar dat er mensen zijn die de gewone ouderwetse rugzak prettiger vinden dan een rolrugzak. Ieder z'n meug enzo.

Tuurlijk ieder z'n meug. Maar het gewicht van een 40L rugzak vergelijken met eentje van 60L is natuurlijk wel appels en peren. Niet iedereen lukt het om met maar 6 kilo te reizen (ik ken er maar 1 op de hele wereld, jij bent de 2e), daarom zei ik: respect!

De meeste mensen die ontzettend hun best doen om licht te reizen, zullen toch nog rond de 9-10 kilo uitkomen voor meerdere maanden. En ik ken genoeg vrouwen die al makkelijk 15+ kilo meezeulen, zonder kampeerspullen. Met als toppunt een heel grappig Brits meisje dat het grootste formaat harde koffer bij zich had in Colombia, én een backpack van 55 liter. Het gesprek kwam daar op omdat ze zat te vertellen dat ze haar nagels had gelakt. Zelf zei ze al: "Is dit handig? Nee!" hahaha

Die ene andere die ik ken die zo licht kan reizen is een man die alleen in een linnen tasje zijn paspoort, een notitieboekje en pen, en een tandenborstel bij zich had. En de korte broek en het hemd dat aan zijn lijf hing. Maar niet iedereen wil op die manier reizen.
quote:lilapie schreef op 18 januari 2016 @ 10:17:

[...]

Oei, ben ik dan ook een beginner? Mijn laatste reis in IJsland deed ik een trektocht met 22 kg op mijn rug. Geen idee hoe ik het nog lichter kon maken: tent, slaapmatje, slaapzak, eten voor 5 dagen, 3L water, 1 extra set kleren.

Als ik gewoon ga "backpacken" heb ik wel een pak minder mee En ook dan vind ik persoonlijk een rugzak fijn. Ik snap wel dat zo´n ding op wieltjes handig is, maar ik heb weinig last van een (zware) rugzak mee te zeulen.

Tuurlijk geen beginner, voor een trektocht met kampeerspullen is zo'n tas juist wél gebouwd. En is het logisch dat je meer kilo's bij je hebt.

Ik dacht dat het wel duidelijk was dat ik het had over de gemiddelde 'backpacker' die helemaal geen trektochten maakt met ál z'n spullen op z'n rug. (Hooguit korte trekkings met een kleinere tas en de rest blijft achter in een ho(s)tel.)
quote:poldervrouw schreef op 18 januari 2016 @ 10:44:

[...]

Oplaadstekkers zijn hele handige multi dingen voor in de handel.. wegen niets en kan van alles.. Kwestie van naar goede outdoor winkel gaan. Wat neem je dan allemaal mee ? Ik neem mijn smarthpone mee , e reader en camera (3 laders dus). Verder gaat er niets mee aan electronica.. Geen laptop, geen ipad.. is alleen maar slepen en moet je opletten qua stelen..

Toiletartikelen.. Ik neem altijd klein formaat mee en koop daar wel wat nieuws wat ik dan weer achterlaat als ik naar huis ga.. Ja ik heb ook reisformaat shampoo en andere toiletartikelen bij me. Maar ik ben ook een beetje een muts die van die 'wat als..?' dingen meeneemt. De laatste jaren laat ik mijn EHBO-kit en naaisetje meestal thuis (ook al heb ik beide wel regelmatig nodig gehad op lange reizen), dan koop ik het wel daar als ik het nodig heb. Maar op de een of andere manier leer ik het ook nooit om niet teveel shirtjes en korte broeken / rokjes mee te nemen, en reisgidsjes en printjes, soms mijn eigen snorkel-for-dummies omdat ik het niet kan met een normale, klamboe dus (omdat ik anders opgevreten word), dat soort dingen tellen al snel op natuurlijk. En ik reis vaak naar gebieden die meerdere klimaten hebben, ook erg koud en/of nat. Dan heb je natuurlijk wat meer kleding nodig.
Tuurlijk kun je 40l niet met 60l vergelijken, maar een 40l Osprey zou ook een paar kilo meer wegen vanwege het frame en de wielen. Daarbij is mijn rugzak van hele dunne stof.

Ik had eigenlijk 5.5 kilo bij me. Kwestie van economisch inpakken. Had een multilader bij me waar 6 usb snoeren inpassen (geen stekkers meer nodig), ereader, tablet, telefoon, wat shirtjes, shortjes, 2 dunne joggingstof broeken, trui, sarong, ondergoed, toilettas en tasje met onmisbare dingetjes (waslijn, pasfoto's, pillen ed. Teva's aan en slippers onderweg werggegeven want die droeg ik niet. Ook nog 2 shirts en een short weggegeven, zelfde reden.

Mijn man had 6 kilo bij zich, inclusief slaapmatje en verrekijker (beide niet gebruikt).
Wij waren nu ook in 2 klimaten. Heb in het koude klimaat daar een muts, jas, broek, sokken en schoenen gekocht en daar vervolgens een maand in gelopen (met wat wasdagen tussendoor, dat dan weer wel ) Aan het eind van de reis heb ik daar ook weer iemand blij mee kunnen maken, behalve de schoenen, die heb ik gehouden. Lekkerste wandelschoenen ooit!
Bedankt allemaal voor alle tips!

Ik heb helaas geen outdoorwinkel in de buurt.

Ik ga deze bestellen zodat ik ze thuis kan passen

http://www.bever.nl/ospre ... OyOs4bQtsoCFUKfGwod14wOKg

http://www.wehkamp.nl/dam ... liter/C21_1AK_1AK_517632/

http://www.bol.com/nl/p/t ... 09126959-9200000033379789

Ik heb speciaal gezocht naar vrouwenmodellen(ik ben klein van stuk en slank).

Heeft iemand 1 van bovenstaande toevallig? Denk overigens wel dat die 2e vrij hoog uitvalt
Die Nomad heb ik gehad (een wat ouder model natuurlijk, maar hij lijkt er nog precies op) en is precies wat ik hierboven uitlegde: dat ik zo blij ben dat ik er vanaf ben.

Maar goed, als jij denk dat je het prettig vindt om met al dat gewicht op je rug te zeulen, let er dan bij het passen op dat je dat wel doet mét gewicht erin. Of als er iemand bij is, laat diegene dan de tas naar beneden trekken zodat het lijkt alsof hij zwaarder op je schouders hangt. Anders voel je nog niet of hij jou past.

Een tas is als een jeans. Bij de één zit een Diesel geweldig, bij de ander voor geen meter.

Eigenlijk heb je ook hulp nodig van een kenner bij het afstellen van de rughoogte. De tas moet goed op je heupen steunen, minder aan je schouders hangen.

Die Nomad is in verhouding smal dus handig voor in treinen, maar ook erg hoog dus al gauw topzwaar en dan kantel je achterover, of zijwaarts (bij een schuine beweging zwaai je door dat topzware mee zijwaarts). Dus je loopt er een beetje als een debiel mee, voorovergebogen vanwege het gewicht (als je hem vol stopt).

Ook is hij onhandig in- en uit te pakken, zoals wel meer traditionele backpacks. Je kan er alleen via de smalle bovenkant in. Of via de rits in de onderkant kan je in het onderste vak maar dat gaat nooit zo makkelijk want het gewicht van het vak daarboven drukt erop terwijl je in dat onderste vak zit te wroeten.

Je moet precies weten waar alles zit, en de dingen die je snel nodig hebt moet je bovenin doen. Terwijl dat niet handig is want dat zijn vaak de wat zwaardere dingen, die je juist niet bovenin moet doen.

Die andere twee zien er ook uit als topladers, niet open te ritsen zoals een koffer.

Zo'n toplader is echt superonhandig, en is gebouwd op bergbeklimmen. (Bij die Osprey en Northface staat dat er zelfs expliciet bij in de beschrijving.) Niet gebouwd op rondreizen in bebouwd gebied.

Als je echt graag op je rug draagt, kijk dan naar wat vierkantere, bredere modellen die je kunt openritsen als een koffer. Zoals die Tortuga waarnaar ik verwees. Die is speciaal gebouwd voor rondreizen (niet voor bergbeklimmen). Andere merken hebben ook wat grotere modellen van die wat vierkantere koffermodel-backpacks. Die lijken mij een stuk handiger dan zo'n toplader die ik ooit had.

Een tas die als een koffer helemaal open ritst, is ook veel makkelijker als je tijdens je reis regelmatig maar 1 of 2 nachten ergens slaapt. Dan kun je makkelijker 'uit je koffer leven'. Met zo'n toplader gaat dat amper, of je moet haast wel een schema maken van wat wáár in je tas zit en wat je de komende drie dagen nodig hebt. Of je moet dus alles eruit halen en weer helemaal inpakken... pffff gek werd ik daarvan.

Ik blijf erbij... ik ben blij dat ik er vanaf ben en dat ik tegenwoordig lekker luxe kan rollen! (Of als het echt nodig is, op mijn rug dragen.) Voor jou als kleine slanke vrouw is dat toch ook ideaal?

Misschien moet je gewoon eens die backpacks die je kennelijk kan uitproberen, vol stoppen met kleding en wat toiletspullen, en er 15 minuten mee door je wijk gaan wandelen. En dan beslissen of je echt een backpack voor op je rug wilt. Of toch eentje die ook wielen heeft
Ach, proberen kan altijd natuurlijk! maar die jij hebt is denk ik wel wat groot. Zie dat er ook een variant is van 46 liter, deze

http://www.bigtree.nl/osp ... Lq7wNvitsoCFSoEwwodf_kD1Q

Hmm deze heeft weer geen draagfunctie volgens mij. valt me op dat er weinig modellen zijn om uit te kiezen :(
Die van mij is met zijn 60 liter wel behoorlijk groot ja. Ik vind het zelf wel handig omdat ik hem ook gebruik voor tripjes met de auto met laptop mee, of bijvoorbeeld met vrienden weg en ook boodschappen mee in die tas, of sporttoernooitjes en dan sportkleding en -schoenen en normale kleding mee...

Voor een rondreis zonder kampeerspullen is 50 liter denk ik zat. De mijne neem ik meestal 2/3 of 3/4 vol mee als ik met openbaar vervoer reis. Dan hoef ik nooit te proppen, passen en meten met inpakken. En daarna gewoon met de bandjes de tas plat/strak maken.

Nou ja ik ben niet zo'n ster in licht inpakken dus je moet de tips van Mayou en anderen daarover maar eens lezen, dan kan je met 30 of 40 liter ook wel toe.
quote:jasminn schreef op 19 januari 2016 @ 20:52:

Bedankt allemaal voor alle tips!

Ik heb helaas geen outdoorwinkel in de buurt.

Ik ga deze bestellen zodat ik ze thuis kan passen

http://www.bever.nl/ospre ... OyOs4bQtsoCFUKfGwod14wOKg

http://www.wehkamp.nl/dam ... liter/C21_1AK_1AK_517632/

http://www.bol.com/nl/p/t ... 09126959-9200000033379789

Ik heb speciaal gezocht naar vrouwenmodellen(ik ben klein van stuk en slank).

Heeft iemand 1 van bovenstaande toevallig? Denk overigens wel dat die 2e vrij hoog uitvaltEcht .. Zoek een winkel op. Bever zit op heel veel plekken, daar krijg je iig goed advies en je kan met gewicht erin passen,,, als je hem daar te duur vindt kan je altijd nog online kopen. Je krijgt spijt van een foute backpack waar je een jaar mee gaat slepen
"Bring half the stuff you think you will need, bring twice the money you think you will need."

Mij lukt dat dus nog niet helemaal maar het is een reizigersgezegde.
Of de vrijbuiter of Perry sport o.i.d.

Kan me niet voorstellen dat dit niet in de buurt zit. Zelfs waar ik woon zitten ze (zwerfkei was wel een pittig eind weg, 1. 1/2 uur) maar ja, 4 weken rondslepen vind mijn rug niet fijn als ik met foute backpack loop
Patsy, wij Hanteren 10 kledingstukken voor 3 weken (wij zijn kampeerders ) wn dat lukt altijd. 3 paar schoenen en toilettas . Verder ereader lader en camera . niet mijn spiegelreflex mee maar compact

alles is overal te koop ..
Eens met Patsy Stone, bovenladers zijn echt ruk! Ik heb altijd voorladers (ook zonder wielen ) zodat je overal bij kunt. En 'lang weg' betekent echt niet 'meer mee'. Je kunt overal de was laten doen of even zelf wassen. Een van mijn beste investeringen is een waslijn die zo klein is als een grote vingerhoed.
quote:patsy--stone schreef op 19 januari 2016 @ 22:19:

"Bring half the stuff you think you will need, bring twice the money you think you will need."

Mij lukt dat dus nog niet helemaal maar het is een reizigersgezegde. Amen to that! Op de één of andere manier valt het altijd duurder uit!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven