Wc weer verstopt
woensdag 20 januari 2016 om 23:23
We wonen nu 4 jaar in ons huis. Nooit hebben we problemen gehad met de wc of de riolering. In het voorjaar van 2015 hebben we toilet en badkamer verbouwd. In dec van 2015 is de wc voor het eerst verstopt geraakt. Een ontstoppingsbedrijf heeft het toen opgelost. Het kwam door wcpapier in combinatie met oude, ruwe pijpen. Die pijpen liggen er al die tijd al en we zijn ook geen ander toiletpapier gaan gebruiken. Nu ruim een maand later is het toilet weer verstopt zonder aanwijsbare oorzaak. Wat te doen? Is er iets wat we zelf nog kunnen doen of meteen maar weer bedrijf bellen? Kan het zijn dat het de vorige keer toch niet goed was opgelost? (Al zeiden ze van wel). Ben er ook niet erg happig op dat ze weer komen eerlijk gezegd. De vorige keer was het een ravage, de muren zwart, de vloer in de gang stond blank...
Baal ervan!
Baal ervan!
woensdag 20 januari 2016 om 23:30
Gebruiken jullie vochtig wc-papier?
Kan het zijn dat er iemand tampons of zelfs inlegkruisjes/maandverband doorspoelt? NB: veel mensen denken dat dit kan, dus als je niet expliciet aangeeft dat het niet mag, kan het best dat bezoek dit doet. Dan ook voor een prullenbakje zorgen natuurlijk.
Spoelen jullie wel eens etensresten/frituurvet door?
Ik zou wel het bedrijf bellen en vragen wat zij ervan denken/eraan willen gaan doen. Als zij sowieso de volle mep weer willen rekenen, kun je natuurlijk ook een ander bellen.
Kan het zijn dat er iemand tampons of zelfs inlegkruisjes/maandverband doorspoelt? NB: veel mensen denken dat dit kan, dus als je niet expliciet aangeeft dat het niet mag, kan het best dat bezoek dit doet. Dan ook voor een prullenbakje zorgen natuurlijk.
Spoelen jullie wel eens etensresten/frituurvet door?
Ik zou wel het bedrijf bellen en vragen wat zij ervan denken/eraan willen gaan doen. Als zij sowieso de volle mep weer willen rekenen, kun je natuurlijk ook een ander bellen.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
woensdag 20 januari 2016 om 23:33
woensdag 20 januari 2016 om 23:36
Een kop soep kan het niet van komen, nee.
Wat je zelf nog kunt proberen is om soda (gewone soda, niet die enge brute ontstoppers) in de wc te gooien en daar dan een grote soeppan met kokend water achteraan. Zo heb ik in mijn vorige huis regelmatig beginnende verstoppingen in de wc bestreden. Daar was het probleem waarschijnlijk te scherpe hoeken in de afvoerleiding, waar dus dingen graag achter bleven hangen. Het kokend water met de soda wist dat meestal los te weken.
Wat je zelf nog kunt proberen is om soda (gewone soda, niet die enge brute ontstoppers) in de wc te gooien en daar dan een grote soeppan met kokend water achteraan. Zo heb ik in mijn vorige huis regelmatig beginnende verstoppingen in de wc bestreden. Daar was het probleem waarschijnlijk te scherpe hoeken in de afvoerleiding, waar dus dingen graag achter bleven hangen. Het kokend water met de soda wist dat meestal los te weken.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
woensdag 20 januari 2016 om 23:43
He bah. Ik weet wel dat rioleringsproblemen heel erg zijn. Hier vlakbij wordt een groot pand gebouwd en tegenover dat pand zakken de huisjes in de grond oid want hun riolering was gebarsten, de pijpen dus. Stond blank van het rioolwater! Ik had heel erg medelijden met die mensen, het was ook nog kerst namelijk. Succes iig.
woensdag 20 januari 2016 om 23:44
Kan het zijn dat jullie eerder een oud toilet hadden met een relatief groot spoelvolume en dat jullie nu een moderne bak hebben met een veel kleinere hoeveelheid waterverbruik? Dat er dus per spoeling veel minder water weggespoeld wordt? Dat is fijn voor het milieu, maar in sommige gevallen (bijv. oude buizen, lange afstand tot hoofdriolering, relatief vlak verloop buizen) niet altijd het meest handig...
woensdag 20 januari 2016 om 23:49
woensdag 20 januari 2016 om 23:57
Woon je in een gewoon huis of in een appartement? In een appartementencomplex kan het probleem bij een van de buren liggen. Wij hebben dat eens gehad, nieuwe buren die steeds frituurvet e.d. door de wc spoelden en dan kregen anderen in het flatgebouw verstoppingen.
Je zou inderdaad soda met kokend water kunnen proberen. Geen caustische soda, maar de soda die hiervoor is gepost. Als dat niet helpt, kun je ook overwegen om een trekveer aan te schaffen. Daarmee kun je zelf ontstoppen, meestal lukt dat wel. Geen pretje, maar wel veel goedkoper dan steeds een bedrijf moeten inschakelen.
Je zou inderdaad soda met kokend water kunnen proberen. Geen caustische soda, maar de soda die hiervoor is gepost. Als dat niet helpt, kun je ook overwegen om een trekveer aan te schaffen. Daarmee kun je zelf ontstoppen, meestal lukt dat wel. Geen pretje, maar wel veel goedkoper dan steeds een bedrijf moeten inschakelen.
donderdag 21 januari 2016 om 07:27
Hebben ze ook iets gedaan aan die ruwe buizen? Wij hebben hier in ons nieuwe huis ook last van gehad (in no time de wc verstopt), rioleringsbedrijf erbij gehad en die gaf aan dat de buizen verkalkt waren en daardoor ruw waren geworden, hij heeft dit toen geconstateerd met een camera in de riolering. De verstopping die er toen zat was makkelijk te verhelpen maar als we niets aan de ruwe buis zouden doen zouden we binnen afzienbare tijd weer een verstopping krijgen. Een paar dagen later is toen de rioleringsbuis opgegraven en uitgespoten. Sindsdien geen last meer van verstopping (voordat we het rioeringsbedrijf erbij hadden gehaald hadden we al vaak last gehad van slecht weglopend water in de wc, eigenlijk ook een kleine verstopping, nu ook geen last meer van.
donderdag 21 januari 2016 om 09:24
Er is wel met een camera gekeken ja. Volgens mij zat het probleem in de buis die in de tuin uitkomt. Ze hebben niks aan de pijp zelf gedaan.
Ik woon in een huis en de buurman heeft nergens last van.
We hebben wel een nieuw toilet ja, misschien ligt het ook daaraan. Als ik nu doorspoel gaat niet altijd al het toiletpapier mee, alsof dat naar boven wordt geduwd en het water loopt eronder weg als het ware.
Ik woon in een huis en de buurman heeft nergens last van.
We hebben wel een nieuw toilet ja, misschien ligt het ook daaraan. Als ik nu doorspoel gaat niet altijd al het toiletpapier mee, alsof dat naar boven wordt geduwd en het water loopt eronder weg als het ware.
donderdag 21 januari 2016 om 10:21
quote:tof schreef op 20 januari 2016 @ 23:44:
Kan het zijn dat jullie eerder een oud toilet hadden met een relatief groot spoelvolume en dat jullie nu een moderne bak hebben met een veel kleinere hoeveelheid waterverbruik? Dat er dus per spoeling veel minder water weggespoeld wordt? Dat is fijn voor het milieu, maar in sommige gevallen (bijv. oude buizen, lange afstand tot hoofdriolering, relatief vlak verloop buizen) niet altijd het meest handig...Dit. Meer spoelen dus.
Kan het zijn dat jullie eerder een oud toilet hadden met een relatief groot spoelvolume en dat jullie nu een moderne bak hebben met een veel kleinere hoeveelheid waterverbruik? Dat er dus per spoeling veel minder water weggespoeld wordt? Dat is fijn voor het milieu, maar in sommige gevallen (bijv. oude buizen, lange afstand tot hoofdriolering, relatief vlak verloop buizen) niet altijd het meest handig...Dit. Meer spoelen dus.
donderdag 21 januari 2016 om 13:46
quote:swaentje71 schreef op 21 januari 2016 @ 08:54:
Hier ook kamp: Camera inspectie laten doen!
Als het dan in het buitenstuk zit komt reparatie daarvan voor rekening vd gemeente.Het stuk in je eigen tuin komt nog steeds voor je eigen rekening hoor, ook al is het buiten. Bij ons lag er een breuk in de tuin, maar volgens de camera-inspectie ligt er ook een breuk, zo'n twintig centimeter na de erfgrens. Daar kwam de gemeente niet voor omdat het na onze reparatie wel doorliep. Alles loopt nu alweer vier jaar prima, maar die breuk ligt er nog steeds.
Hier ook kamp: Camera inspectie laten doen!
Als het dan in het buitenstuk zit komt reparatie daarvan voor rekening vd gemeente.Het stuk in je eigen tuin komt nog steeds voor je eigen rekening hoor, ook al is het buiten. Bij ons lag er een breuk in de tuin, maar volgens de camera-inspectie ligt er ook een breuk, zo'n twintig centimeter na de erfgrens. Daar kwam de gemeente niet voor omdat het na onze reparatie wel doorliep. Alles loopt nu alweer vier jaar prima, maar die breuk ligt er nog steeds.