Bluft de verkoopmakelaar?

26-01-2016 22:29 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi.

Mijn man en ik zijn aan het bieden op een gaaf huis. Het is een bouwproject waarin van een oude school 6 woningen worden gemaakt. We hebben interesse in een hoekwoning. De verkopende partij (projectontwikkelaar) wil amper iets van de vraagprijs af doen (slechts 1%). De verkoopmakelaar heeft ons verteld dat de andere hoekwoning verkocht is voor bedrag X, en dat de hoekwoning waar wij interesse in hebben ook zoveel moet kosten. Overigens zijn die woningen niet volledig identiek, maar dat terzijde.

Mag een verkoopmakelaar dat zomaar zeggen.....?

Denken jullie dat hij de waarheid spreekt? Ik weet het nooit zo met makelaars... Als hij hierover zou liegen dan kom je daar - achteraf wel achter (via het kadaster of nog simpeler via de buren). Zou wel heel erg onder de maat zijn vind ik.....

Ben benieuwd naar jullie mening. Alvast dankjewel!
De eerste makelaar die de waarheid spreekt, moet nog geboren worden

Maar goed, of hij hierover liegt, geen idee. Waarom zou hij liegen? En wat maakt het uit? Als jullie het dat bedrag waard vinden is het goed toch? Vind je het te duur, laat je het schieten.
Nieuwe projecten/huizen hebben meestal gewoon hun prijs.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Vraag het bij het kadaster
Waarom zou een verkoopmakelaar dat niet mogen zeggen? Zijn opdracht is de woningen te verkopen voor zijn opdrachtgever en die bepalen de prijs. Niemand is verplicht om een woning te verkopen voor een lagere prijs dan wat hij/zij daarvoor hebben wil.
Volgens mij is dat via het kadaster wel te achterhalen.
tja, het is een soort nieuwbouw natuurlijk, daar wordt zelden tot nooit ver onder de vraagprijs verkocht. Als er niet genoeg belangstelling is voor de prijzen die de projectontwikkelaar wil hebben, gaan zo gewoon voorlopig nog niet tot de bouw over. Dus ik vind het geen gek verhaal. En natuurlijk mag de verkoopmakelaar aangeven wat de projectontwikkelaar ervoor wil hebben en/of wat er voor het andere appartement is betaald, waarom zou dat niet mogen?
Is maar net wat een gek ervoor geeft he.

Hoe meer gegadigden hoe hoger de prijs.
Hij kan zeggen wat hij wil: voor jou 10 anderen die het graag willen kopen.
Je hebt toch gewoon een verkoopprijs, en daarover kun je onderhandelen? Ik zou gewoon de onderhandeling starten voor het bedrag dat jullie in je hoofd hebben, en dan zien waar je uitkomt. Tenzij je het per sé wilt hebben, dan moet je geven wat hij wil
Dank je voor jullie reacties. Het kadaster dat lukt pas achteraf denk ik , want pas nadat de overdracht is geweest wordt het huis volgens mij pas ingeschreven in het kadaster.
We willen het gewoon hebben Dus denk dat we het maar gewoon gaan betalen. Al zit het echt aan de top van wat ik voor een huis wil uitgeven, dus had gehoopt er nog wat vanaf te snoepen van de prijs.

Qua belangstelling..... ja het gekke is dat het 7 weken geleden op funda kwam. En er van de 6 huizen pas 2 verkocht zijn...... Wel veel belangstelling maar dus weinig mensen die dan ook echt besluiten tot koop over te gaan. Hoewel er volgens de makelaar nu ook iemand is die wil bieden op dit huis..... (zegt hij)... maar wij hebben de eerste hand
Even heel wat anders: het lijkt me enorm gaaf om in zo'n oude school te wonen
quote:koekwausje schreef op 26 januari 2016 @ 22:42:

We willen het gewoon hebben Dus denk dat we het maar gewoon gaan betalen. Al zit het echt aan de top van wat ik voor een huis wil uitgeven, dus had gehoopt er nog wat vanaf te snoepen van de prijs.

Qua belangstelling..... ja het gekke is dat het 7 weken geleden op funda kwam. En er van de 6 huizen pas 2 verkocht zijn...... Wel veel belangstelling maar dus weinig mensen die dan ook echt besluiten tot koop over te gaan. Hoewel er volgens de makelaar nu ook iemand is die wil bieden op dit huis..... (zegt hij)... maar wij hebben de eerste hand

Dat is logisch. Er zijn niet veel mensen in staat om een 2D tekening in 3D te visualiseren, de meesten lopen graag in een woning rond, daarom zijn er ook vaak van die ´testhuizen´, die ze speciaal bouwen voor mensen die twijfelen. Alleen wordt dat nu lastig.

Overigens zullen ze pas beginnen met (ver)bouwen als er al vier of vijf huizen verkocht zijn. Eentje over, of eventueel twee, dat is geen probleem. Voordeel is dat je nog kunt kiezen en dat je, neem ik in elk geval aan, nog inspraak hebt in badkamer, toilet, aantal stopcontacten, plaats van lampen, tv-aansluiting enzovoorts.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
koekwausje, alleen al bij jouw summiere omschrijving 'oud schoolgebouw' word ik helemaal begerig, ik stel me dan voor: hoge ruimtes, grote ramen, en veel grond rondom.. als het aanvoelt als jouw huis, jouw locatie, dan zou ik denk ik kiezen om toch maar niet teveel risico te nemen en het pand te kopen, als het betaalbaar is voor jullie!

linkje?

(puur uit schaamteloze nieuwsgierigheid hoor, ik ben niet in de markt voor een nieuw huisje :-)
Ja dat lijkt ons ook: hoge plafonds en ramen, en via het trappenhuis van de school naar je slaapkamer
Project ontwikkelaars werken met vaste prijzen, dus onderhandelen zit er niet in. Ze beginnen ook pas met het project als er genoeg verkocht is, dus geduld.

Dus onder de vraagprijs bieden is nutteloos.

Let wel op dat er nog behoorlijk wat kosten bij kunnen komen als het casco wordt opgeleverd.
Is het in Zuid Holland? Een familielid van mij heeft namelijk ook een hoekhuis gekocht en het project klinkt ongeveer hetzelfde.
Er komt een vve omdat je gezamenlkijke gang hebt, en gezamenlijk een parkeerplaats. Dat vindt niet iedereen leuk denk ik. Want ook 150 euro per maand servicekosten.
Brabant
Deze projectontwikkelaar is dus al gestart met bouwen. Al het doorgaat moeten we nog haast maken met onze eigen financiering, want de oplevering is begin april en de koper van ons huis weet pas half februari of haar hypotheek rond komt.
Oke dan is het een ander project. Hier ook een oud school gebouw met 4 meter hoge plafonds en slechts 6 woningen. Dan kan ik je helaas niet verder helpen, sorry.
Zou wel heel toevallig en grappig zijn!
Makelaars hebben ook een erecode. Ze hebben hun naam te verliezen, dus ook hun business als ze onwaarheden vertellen. Met internetbeoordelingen is dat gemakkelijk te breken, dus check de reputatie van de makelaar..... Nadat de officiële koop gesloten is kun je inderdaad checken of hij eerlijk was.

Een huis kopen is altijd een emotionele kwestie waar je een waarde aan moet geven. Echter door bezoeken aan andere woningen te brengen en je voor en tegens te noteren, kom je aardig dicht bij een beslissing.

Veel succes met je beslissing!
quote:bantje schreef op 26 januari 2016 @ 23:02:

Makelaars hebben ook een erecode. Ze hebben hun naam te verliezen, dus ook hun business als ze onwaarheden vertellen. Met internetbeoordelingen is dat gemakkelijk te breken, dus check de reputatie van de makelaar..... Nadat de officiële koop gesloten is kun je inderdaad checken of hij eerlijk was.

Een huis kopen is altijd een emotionele kwestie waar je een waarde aan moet geven. Echter door bezoeken aan andere woningen te brengen en je voor en tegens te noteren, kom je aardig dicht bij een beslissing.

Veel succes met je beslissing!

De verkoopmakelaar heeft mij achteraf gezien ook een hoop onzin verteld. Dat de vorige eigenaar, die er 3 jaar had gewoond, zo veel verbouwd had. 'Degelijk Duits spul, ja hij heeft het goed aangepakt.'

Later hoorde ik van de overburen dat de bewoner daarvoor alles verbouwd heeft, en dat het dus zo'n 6-7 jaar oud was ipv 2-3. Vond ik toch wel lullig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven