Een verkeerde beslissing

01-02-2016 11:59 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik zit eigenlijk met een groot dilemma..

In het laatste jaar van de middelbare school kwam X bij me in de klas.

We kregen contact en werden vrienden. Niet veel later overleed haar moeder aan kanker en werden we wat hechter. Na onze diploma gehaald te hebben weinig contact gehad tot een jaar of 3 geleden. Ze stuurde me via Facebook een uitnodiging voor een housewarming/verjaardag. Ik heb geantwoord dat ik het prettiger vond om elkaar toch van tevoren even gezien en gesproken te hebben. Die afspraak was leuk alleen merkte is direct al dat onze interesses wat veranderd waren.

Op dat moment waren wij ook op zoek naar een andere (huur)woning en haar oom had een woning in het naastgelegen dorp vrij. Na al het papierwerk mochten wij de woning betrekken (waar wij tot op heden nog super fijn wonen trouwens ;)). X is afgestudeerd en is voor een jaar geleden met een voedingsprogramma via haar stiefmoeder waarmee ze zo'n 30 kg is afgevallen. Mijn vriend en ik (beiden te zwaar) hadden er op zich wel oren naar maar X drong het ons ook behoorlijk op.. Toch de stap maar genomen en maandelijks 100 euro neergelegd voor de suppletie en ons zo'n 3 maanden aan het programma gehouden. Allebei flink wat kilo's kwijt en toen kwam de klat er in.. We gaan lekker op onze eigen manier verder maar dan zonder de suppletie omdat het ons te duur is.

Nu hetgene waar het eigenlijk allemaal omdraait..

In oktober vertelde X dat ze ten huwelijk gevraagd was. We waren natuurlijk ontzettend blij voor 'onze vrienden'. Kort daarna vroeg ze mij als haar getuige omdat ik haar beste vriendin was etc.. Ik beschouw haar gewoon als kennis die me echt af en toe zo kan irriteren en het omgaan als een verplichting voelt

Ik heb uit enthousiasme toegestemd omdat ik gewoon geen nee kon zeggen. Nu wil ik eigenlijk al het contact met haar verbreken. Er is in de loop van tijd zoveel irritatie aan mijn kant geweest!

Op haar verjaardag in december jl. gewoon worden weggestuurd na 2 kopjes koffie, haar obsessie voor het voedingsprogramma, haar oma-achtige gedrag.. Ik word er echt helemaal gek van.

Nu appt ze me af en toe, net als vorige week dat ze een baan heeft en ik reageer dan heel kortaf. Wat moet ik nu doen met het getuige zijn. Familie en vrienden zeggen dat ik het gewoon tegen haar moet zeggen maar op de een of andere manier durf ik het gewoon niet face to face tegen haar te zeggen dat we kappen met het voedingsprogramme en dat ik geen getuige wil zijn.

Iemand een idee/tip...
anoniem_273355 wijzigde dit bericht op 01-02-2016 12:01
Reden: typefout
% gewijzigd
Geen nieuwe tip, ik vind ook dat je het beste eerlijk kunt zijn.

Als je dat niet durft, zit je over 10 jaar nog in dezelfde positie.

Was natuurlijk niet handig dat je hebt ingestemd.
Known to cause insanity in laboratory mice
Oef ja dat lijkt me lastig. Ik zou ook direct ja zeggen hoewel ik weet dat het beter is om even te wachten om erover na te denken maar goed dat kan je niet meer terug draaien.

Toch eerlijk zijn want als je het na de bruiloft verteld denk ik dat ze er al helemaal een nare nasmaak aan over houdt.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Ik vind eigenlijk dat je hier wel een beetje onvolwassen mee omgaat. Waarom zou je iemand zo lang aan het lijntje houden? En de keuze voor dat afvalprogramma was die van júllie, of zij het nu opdrong of niet uit enthousiasme. Ik zou alle kaarten op tafel leggen en eerlijk zijn, want op deze manier is het voor haar ook niet leuk.
quote:We gaan lekker op onze eigen manier verder maar dan zonder de suppletie omdat het ons te duur is.

Als je niets meer afneemt heeft ze dat dan niet allang door? Of bestel je die supplementen niet via haar?

Dat je geen getuige wilt zijn zou ik gewoon eerlijk zeggen. Je loopt alleen wel de kans haar voorgoed te verliezen als vriendin, maar zo te lezen vind je dat toch niet erg.
@prik

Ja normaal zou ze dat allang door moeten hebben maar ze lijkt het niet te willen zien.

Ik vind het ook rot dat ze eigenlijk verder totaal geen vriendinnen heeft en heb daardoor het gevoel dat ze me een beetje claimt.. Eerlijk zijn is ook het beste maar zo moeilijk omdat het gewoon hard aankomt

@Schuifspeldje

Onvolwassen mag je het noemen, ik ben het daar ook wel ergens mee eens. Ik snap dat je begint over het voedingsprogramma en wij hebben er idd mee ingestemt. Misschien ook niet erg slim maar we hebben het een kans gegeven. Ik denk gewoon als een bekende in dit geval je 'coach' is het gewoon niet werkt. Bedankt voor je eerlijk advies
Hoe langer je wacht, hoe harder het aankomt. Hoe denk je dat het later voor je vriendin is om mensen foto's van de bruiloft te laten zien en dan steeds te denken: oh ja en dat was de getuige maar die wilde later niet meer met me omgaan. Hoe sneller je nu eerlijk zegt dat je geen getuige wilt zijn, hoe beter. Dan kan ze tenminste nog ruim op tijd iemand anders vragen.
Het enige dat je kunt doen is het face-to-face zeggen. Dat is het meest eerlijke.

Geef gewoon eerlijk aan dat je je heel vereerd voelt dat ze je als getuige vroeg, maar dat je er over nagedacht hebt, en het toch liever niet doet. Niet te lang mee wachten om het te zeggen, dat is niet fair.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
quote:Schuifspeldje schreef op 01 februari 2016 @ 12:05:

Ik vind eigenlijk dat je hier wel een beetje onvolwassen mee omgaat. Waarom zou je iemand zo lang aan het lijntje houden? En de keuze voor dat afvalprogramma was die van júllie, of zij het nu opdrong of niet uit enthousiasme. Ik zou alle kaarten op tafel leggen en eerlijk zijn, want op deze manier is het voor haar ook niet leuk.

Ik vind dat wel een erg negative reactie, als het onvolwassenheid was had ze denk ik niet zo met dit alles gezeten..

Dat gezegd denk ik dat naar hun toe stappen het enige is wat erop zit, en ruim indertijd zodat ze iemand anders kunnen zoeken, heel veel succes ermee!
Wat is er mis met een goed gesprek? Ga een kop koffie met haar drinken en vertel haar dat je contact haar benauwd. Dat je haar graag mag, maar dat het sommige vlakken allemaal wat minder goed klikt.

Loopt ze weg dan weet je genoeg, maar misschien ontpopt zich wel een heel leuk gesprek waarbij jullie toch weer nader tot elkaar kunnen komen. En als je dat niet wilt.... dan stuur je een app of bel je haar.

Mijn ervaring is dat je er niet te lang mee moet rondlopen, want dan loop je het risico dat het allemaal rotter je mond uit komt dan dat je het bedoelt. En ik spreek uit ervaring...
Ja ik moet even alles op een rijtje zetten hoe ik het ga brengen.

Ik wil gewoon niet meer getuigen, dat is nummer 1.

Probleem is dat ze alle gegevens (id kopie etc) allemaal al een poos geleden gekregen heeft.

Wij zijn nog in de fase dat we in het huwelijk willen treden dus ik weet niet of het veel werk is om het allemaal te annuleren voor hun.. Iemand hier weet van?
Inderdaad wel onvolwassen trouwens dat je meteen al het contact met haar wilt verbreken. Terwijl je wel lekker in die woning blijft wonen. Je maakt het allemaal erg zwaar en zwart-wit. Jij zegt dat ze het allang door had moeten hebben, maar jij bent er zelf niet open over geweest. Moet ze dan jouw gedachten kunnen lezen? Terwijl je nota bene enthousiast hebt gezegd, al maanden geleden, dat je haar getuige wil zijn? Dan zou ik ook niet zomaar raden dat je niet meer met me om wil gaan, als ik haar was.
quote:Damselindistress schreef op 01 februari 2016 @ 12:28:

Wat is er mis met een goed gesprek? Ga een kop koffie met haar drinken en vertel haar dat je contact haar benauwd. Dat je haar graag mag, maar dat het sommige vlakken allemaal wat minder goed klikt.

Loopt ze weg dan weet je genoeg, maar misschien ontpopt zich wel een heel leuk gesprek waarbij jullie toch weer nader tot elkaar kunnen komen. En als je dat niet wilt.... dan stuur je een app of bel je haar.

Mijn ervaring is dat je er niet te lang mee moet rondlopen, want dan loop je het risico dat het allemaal rotter je mond uit komt dan dat je het bedoelt. En ik spreek uit ervaring...Wauw dankje! Wat een fijne reactie. Heb je hetzelfde meegemaakt of...? Ik ben erg benieuwd hoe dit bij jou is uitgepakt. Vind het gewoon zo moeilijk, niet te beschrijven.
quote:Damselindistress schreef op 01 februari 2016 @ 12:28:

Mijn ervaring is dat je er niet te lang mee moet rondlopen, want dan loop je het risico dat het allemaal rotter je mond uit komt dan dat je het bedoelt. En ik spreek uit ervaring...Dit. Alleen niet appen of bellen, dat vind ik laf, ga voor de kop koffie.
quote:Hoenuverder75 schreef op 01 februari 2016 @ 12:29:

Inderdaad wel onvolwassen trouwens dat je meteen al het contact met haar wilt verbreken. Terwijl je wel lekker in die woning blijft wonen. Je maakt het allemaal erg zwaar en zwart-wit. Jij zegt dat ze het allang door had moeten hebben, maar jij bent er zelf niet open over geweest. Moet ze dan jouw gedachten kunnen lezen? Terwijl je nota bene enthousiast hebt gezegd, al maanden geleden, dat je haar getuige wil zijn? Dan zou ik ook niet zomaar raden dat je niet meer met me om wil gaan, als ik haar was.

Misschien had ik in mijn eerste bericht niet moeten zeggen dat ik al het contact gelijk wil verbreken. Je zit een persoonlijk verhaal te typen en dan zijn gedachten soms moeilijk te verwoorden. Ik beschouw haar gewoon als een kennis bij wie je af en toe een bakkie doet.

Ik vind het wel wat vreemd dat je zo over de woning valt. Het mag dan wel van haar oom zijn (aangetrouwd maar dit terzijde) wij betalen al 3 jaar lang netjes de huur dus ik vind dat dit er buiten staat. Ik was haar destijds en nu nog steeds dankbaar dat ze dit 'geregeld' heeft. Dat zal ook nooit veranderen. Ik heb het gevoel dat je niet precies begrijpt hoe het voelt.
quote:Kiwie92 schreef op 01 februari 2016 @ 12:36:

[...]

Misschien had ik in mijn eerste bericht niet moeten zeggen dat ik al het contact gelijk wil verbreken. Je zit een persoonlijk verhaal te typen en dan zijn gedachten soms moeilijk te verwoorden. Ik beschouw haar gewoon als een kennis bij wie je af en toe een bakkie doet.

Ik vind het wel wat vreemd dat je zo over de woning valt. Het mag dan wel van haar oom zijn (aangetrouwd maar dit terzijde) wij betalen al 3 jaar lang netjes de huur dus ik vind dat dit er buiten staat. Ik was haar destijds en nu nog steeds dankbaar dat ze dit 'geregeld' heeft. Dat zal ook nooit veranderen. Ik heb het gevoel dat je niet precies begrijpt hoe het voelt.

Het gaat niet om mijn gevoel of om jouw gevoel over mijn begrip.

Als je haar gewoon als een kennis beschouwt bij wie je af en toe een bakkie doet, dan is dat precies wat je haar duidelijk moet zien te maken. En dat kan niet door hints geven, dat moet je gewoon durven zeggen. Hoe moeilijk het ook is, dat is volwassen ermee omgaan.
Als zij denkt dat jullie vriendinnen zijn i.p.v. (vage) kennissen, dan heb je toch echt zelf de verkeerde signalen afgegeven, ik vind dit eerder een beetje zielig voor haar dat je niet van het begin af aan eerlijk tegen der bent.

Daarbij geloof ik niet dat ze jou verplicht om dat dieet-programma te volgen, dus dat doe je vrijwillig!
ik snap niet zoveel van het hele verhaal.

Je contact met haar is hervonden na een tijdje. Toen jullie haar nodig hadden was ze goed, maar nu jullie de suppletie niet meer nodig hadden wilde je haar eigenlijk niet meer zien.

En je ergert je aan haar, aan haar persoonseigenschappen als ik het zo lees.

Ik ben blij dat jij niet mijn vriendin bent zeg. Bah wat onaardig.

Wanneer is het huwelijk? Als dit op zeer korte termijn is dan heeft ze dus wel een probleem want je getuigen moet je aanmelden bij het gemeentehuis en dat heeft ze dus allemaal al gedaan.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Gewoon laten verwateren werkt bij mij het beste. Zeggen dat je het heel druk hebt met werk/gezin/noem maar op.

Slechts een keer heb ik een vriendin gezegd waar het op stond, maar dat was alleen omdat zij zich heel horkerig gedroeg en achter mijn rug om roddelde. Alle andere keren heb ik niks gezegd, omdat diegene simpelweg niets fout deed, maar het gewoon niet meer zo klikte.
LePeridot, dat gaat in dit geval niet, het laten verwateren, vanwege dat getuige zijn bij het huwelijk.

TO, ik zou niet zeggen dat je het contact wilt verbreken, maar ik zou wel zeggen dat het voor jou niet goed voelt om te getuigen omdat je haar niet als je beste vriendin ziet. En dat zul je zo snel mogelijk moeten zeggen. Met een bakkie koffie erbij dus.
quote:LePeridot schreef op 01 februari 2016 @ 13:17:

Gewoon laten verwateren werkt bij mij het beste. Zeggen dat je het heel druk hebt met werk/gezin/noem maar op.

Slechts een keer heb ik een vriendin gezegd waar het op stond, maar dat was alleen omdat zij zich heel horkerig gedroeg en achter mijn rug om roddelde. Alle andere keren heb ik niks gezegd, omdat diegene simpelweg niets fout deed, maar het gewoon niet meer zo klikte.Goed advies. Gewoon laten verwateren. Staat ze daar straks op het stadhuis zonder getuige. Bellen: "Waar ben je nou?" "Oh, ik heb het heel druk met werk/gezin/noem maar op. Dus het lukt nu even niet. Maar veel plezier vandaag op je bruiloft, hoor."
quote:biol schreef op 01 februari 2016 @ 13:12:

ik snap niet zoveel van het hele verhaal.

Je contact met haar is hervonden na een tijdje. Toen jullie haar nodig hadden was ze goed, maar nu jullie de suppletie niet meer nodig hadden wilde je haar eigenlijk niet meer zien.

En je ergert je aan haar, aan haar persoonseigenschappen als ik het zo lees.

Ik ben blij dat jij niet mijn vriendin bent zeg. Bah wat onaardig.

Wanneer is het huwelijk? Als dit op zeer korte termijn is dan heeft ze dus wel een probleem want je getuigen moet je aanmelden bij het gemeentehuis en dat heeft ze dus allemaal al gedaan.Als je alleen maar op deze manier kan reageren, laat het dan lekker. Je geeft al aan dat je er niet veel van snapt. Dat blijkt wel uit je reactie.
Ik ga alles op een rijtje zetten wat ik aan haar kwijt wil. Ik plan van de week nog een afspraak zodat we bij ze op de koffie gaan om er dan rustig over te praten. Ze zal echt een andere getuige moeten zoeken, want ik zie er van af. Verder zien we hoe het gesprek loopt.
quote:Ikgeefop schreef op 01 februari 2016 @ 12:26:

[...]

Ik vind dat wel een erg negative reactie, als het onvolwassenheid was had ze denk ik niet zo met dit alles gezeten..

Dat gezegd denk ik dat naar hun toe stappen het enige is wat erop zit, en ruim indertijd zodat ze iemand anders kunnen zoeken, heel veel succes ermee!

Daar heb je ook wel gelijk in, excuses Ik ben zelf een beetje allergisch voor het door laten 'lummelen' van vriendschappen als het al een poos duidelijk is dat de ander er blijkbaar meer in ziet of van verwacht en je zelf niet duidelijk bent. Ik begrijp echter dat het vaak ook niet in één keer zo groeit, maar dit geleidelijk gaat.

Ondanks dat blijf ik van mening dat eerlijk zijn en aangeven hoe je erin staat de enige oplossing is
Als mensen niet mogen beginnen over het huren van dat huis had je het ook niet in het topic hoeven zeggen want het is idd totaal niet relevant verder voor het verhaal denk ik..

En verder ben jij degene die constant achter haar rug om kletst want al je vrienden en familieleden vinden dat je het contact moet verbreken, dat betekent dat iedereen om jullie heen weet dat jij haar niet moet maar zijzelf beschouwd je nog als haar beste vriendin en jij houdt haar lekker aan het lijntje, ga nou niet achterbaks leuk doen over haar trouwdag straks maar vertel haar eerlijk dat je haar zat bent, kan ze dat alvast verwerken voordat ze gaat trouwen zonder jou, zoveel respect kun je nog wel opbrengen toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven