Zika virus

02-02-2016 07:20 66 berichten
Er was nog geen topic of wel??

Maak jij je zorgen om het zika virus? Ik ga over 4 weken naar de Dominicaanse republiek een "rood" risico land http://m.ad.nl/ad/m/nl/45 ... tingNavigationItemId=5585

Nu wil ik geen kinderen en ben dus ook niet zwanger, maar het zit me toch niet zo lekker. Ik "wil" ook niet die 7 dagen ziek worden (al kan dat natuurlijk van elke griep). Dus ik koop wel nog een klamboe zoals aangeraden ed.

Hoe kijk jij er tegen aan vanuit Holland? En als je op vakantie zou gaan naar een risico land?
quote:willem1959 schreef op 02 februari 2016 @ 10:57:

Je komt besmet terug en loopt het risico dat je de mug in Europa besmet.

Dat is dus erg aso. Maar ja, ikke ikke ikke.

Als ik er maar geweest ben kan het niet rotten dat anderen een misvormd kind op de wereld zetten.Deze is niet serieus toch? En zowel ga je dan eens goed inlezen
Alle reacties Link kopieren
quote:Honeymoonquiz schreef op 02 februari 2016 @ 08:45:

Overigens ben ik een paar keer in malaria-gebied geweest en ik ben zelfs nooit gestoken. Nogmaals, als ik zwanger was (wat ik ook ben nu) of wilde worden, dan zou ik niet gaan (maar dan zou ik veel van die gebieden sowieso al mijden), maar anders zou ik gewoon gaan.

Dan heb je gewoon mazzel gehad die keren.

Kennis van me gaat al heel lang jaarlijks zeker 5 keer naar een malaria gebied.

Nooit wat aan de hand tot de laatste keer.

Ze kwam terug met malaria tropicana (ondanks het slikken van anti malaria medicijnen) en heeft 6 dagen kantje boord gelegen.

Zolang ze niet zeker weten hoe het precies zit met Zika zou ik die gebieden zeker vermijden met een kinderwens,
quote:Maackii schreef op 02 februari 2016 @ 11:00:

[...]

Ja dit wist ik wel, ik heb ook de inentingen (niet malaria aangezien ik daar maar een weekje ben, maar ga wel aan de ggd vragen of ik pillen mee moet nenen) gehad en deet gekocht (hele sterke van de apotheek). Nu ga ik daar nog een klamboe bij halen. Helaas moeten de muggen mij altijd wel hebben😓

En jij denkt dat die mug je niet zal steken omdat je er maar een weekje bent?

Prikken ze alleen mensen die er langer dan een week zijn?
quote:willem1959 schreef op 02 februari 2016 @ 10:57:

Je komt besmet terug en loopt het risico dat je de mug in Europa besmet.

Dat is dus erg aso. Maar ja, ikke ikke ikke.

Als ik er maar geweest ben kan het niet rotten dat anderen een misvormd kind op de wereld zetten.Het gaat om de tijgermug. Die is niet inheems in Noord-West-Europa. Onze gewone mug kan het zika-virus niet overbrengen. De tijgermug wordt af en toe (en helaas wel steeds meer) in Nederland gezien maar dan vooral in kassen en kwekerijen. De kans dat je hier geprikt wordt door een tijgermug is héél klein. In Zuid-Europa is de kans groter dat de tijgermug zich definitief vestigt vanwege het warmere klimaat.
quote:[message:09[/message]:

[...]

Dan heb je gewoon mazzel gehad die keren.

Kennis van me gaat al heel lang jaarlijks zeker 5 keer naar een malaria gebied.

Nooit wat aan de hand tot de laatste keer.

Ze kwam terug met malaria tropicana (ondanks het slikken van anti malaria medicijnen) en heeft 6 dagen kantje boord gelegen.

Zolang ze niet zeker weten hoe het precies zit met Zika zou ik die gebieden zeker vermijden met een kinderwens,Ja, dat zeg ik toch ook?
Het was meer een reactie op de zin dat je nooit gestoken bent.

Resultaten uit het verleden zijn geen garanties voor de toekomst
quote:granny71 schreef op 02 februari 2016 @ 11:15:

Het was meer een reactie op de zin dat je nooit gestoken bent.

Resultaten uit het verleden zijn geen garanties voor de toekomstDat weet ik.
quote:granny71 schreef op 02 februari 2016 @ 11:11:

[...]

En jij denkt dat die mug je niet zal steken omdat je er maar een weekje bent?

Prikken ze alleen mensen die er langer dan een week zijn?

Nee ik ga af op de richtlijnen natuurlijk. Bij verblijf LANGER dan een x aantal weken en wanneer je bv door de binnenlanden trekt. Sjees als je alles waar de ggd en het rivm mee komt in twijfel gaat trekken..

Natuurlijk snap ik wel dat je altijd geprikt kan worden maar het gaat om een statistische kans en je daar vooraf wel of niet voor beschermen.

In nl komt nog geregeld hondsdolheid voor bij vleermuizen. Ben je gevaccineerd??? (Ik overigens wel😝)
quote:helssing schreef op 02 februari 2016 @ 11:04:

Zowiezo rare landen om heen te gaan, van mijn lang zal ze leven niet daar ooit heen te gaan.Soms vraag je je af hoe het kan dat er gewoon mensen léven daar.
quote:MarindaH schreef op 02 februari 2016 @ 11:18:

[...]

Soms vraag je je af hoe het kan dat er gewoon mensen léven daar.Echt he..
quote:MarindaH schreef op 02 februari 2016 @ 11:18:

[...]

Soms vraag je je af hoe het kan dat er gewoon mensen léven daar.Nou leven... leven... het is meer óverleven daar, gruwel
quote:helssing schreef op 02 februari 2016 @ 11:24:

[...]

Nou leven... leven... het is meer óverleven daar, gruwelKoekkoek
quote:Honeymoonquiz schreef op 02 februari 2016 @ 08:37:

[...]

Voor het zika-virus vonden jullie Suriname nog wel een optie. Nu weet je denk ik dat daar nog veel meer ernstige aandoeningen voorkomen? Die nam je wel op de koop toe?Vaccinaties en meer weten over de aandoening. Wat dat betreft is Zika vrij nieuw en bestaat er nog geen medicijn tegen. Ik ga het dan niet opzoeken. Er zijn meer landen op de wereld.
"Boring conversation anyway"
quote:appeltjesgroen schreef op 02 februari 2016 @ 11:12:

[...]

Het gaat om de tijgermug. Die is niet inheems in Noord-West-Europa. Onze gewone mug kan het zika-virus niet overbrengen. De tijgermug wordt af en toe (en helaas wel steeds meer) in Nederland gezien maar dan vooral in kassen en kwekerijen. De kans dat je hier geprikt wordt door een tijgermug is héél klein. In Zuid-Europa is de kans groter dat de tijgermug zich definitief vestigt vanwege het warmere klimaat.Dat is hier slechts een kwestie van tijd. Januari 2016 was ongewoon warm, net als heel 2015. Ook wij zullen met die lijpe ziektes moeten dealen. En reizigers verergeren het alleen maar.
Hoi allen,

De meningen over dit topic hier wisselen nogal. Ik ben nu 6,5 week zwanger en zou aankomende vrijdag naar Cuba gaan voor twee weken. Nu is Cuba niet besmet, maar alle lander eromheen wel. Wat zouden jullie doen? Annuleren op eigen kosten (want de verzekering vergoedt niets)? Of is het risico zo klein dat het wel moet kunnen met alle voorzorgsmaatregelen die mogelijk zijn? Dit is voor mij een groot dilemma, omdat het niet alleen mijzelf betreft deze keer...
@Eve32: ik zou het niet doen, ik denk dat het een kwestie van tijd is tot het zich ook daar manifesteert. Misschien is er nu nog geen waarschuwing, maar straks nadat je terugkomt wel, en dan maak je je heel veel zorgen.. Ik ben zelf ook zwanger en zou er niet heen gaan, hoe zonde het ook is van het geld. Maargoed, ik heb me niet specifiek ingelezen over Cuba en dit is alleen mijn mening, mogelijk denken anderen er heel anders over!

Hoe snel denken jullie dat het zal gaan met de verspreiding in Zuid-Europa dmv de tijgermug, zoals ook hierboven gezegd werd door o.a. appeltjesgroen? Moeten zwangeren zich daarover ook zorgen maken? Ik ben zelf 24 weken zwanger en heb een stedentripje gepland in Zuid-Europa over twee weken, is dat nog veilig of is de tijgermug ook eind februari al actief in die landen? Misschien is het veel te overdreven om je hier zorgen over te maken, maarja de zwangerschapshormonen he..
quote:willem1959 schreef op 02 februari 2016 @ 13:41:

[...]

Dat is hier slechts een kwestie van tijd. Januari 2016 was ongewoon warm, net als heel 2015. Ook wij zullen met die lijpe ziektes moeten dealen. En reizigers verergeren het alleen maar.waarom adem jij CO2 uit?? Wat egoistisch, wil je daar mee stoppen nu?!
Niet elke mug is besmet, niet elke zwangere die geprikt is met een besmette mug krijg een misvormt kindje.

Ik zou het rusico ook niet lopen maar het is nou ook weer niet zo dat als je maar 1x geprikt wordt dat je dan gelijk een probleem hebt (wat dus wel kan maar de kans is heel klein)

Het werkt hetzelfde als met lyme, niet elke teek is besmet en niet elke besmette teek zal na een beet iemand besmetten
quote:BriannaF schreef op 02 februari 2016 @ 12:37:

[...]

Vaccinaties en meer weten over de aandoening. Wat dat betreft is Zika vrij nieuw en bestaat er nog geen medicijn tegen. Ik ga het dan niet opzoeken. Er zijn meer landen op de wereld.En dat is wat ik zo eng vind. Waar komt het ineens vandaan? Hoe komen die muggen er ineens aan? Komt de aarde in opstand of wordt zij een handje geholpen. Klinkt misschien wat complotterig maar ik vraag het me wel af.
quote:EVE32 schreef op 02 februari 2016 @ 13:47:

Hoi allen,

De meningen over dit topic hier wisselen nogal. Ik ben nu 6,5 week zwanger en zou aankomende vrijdag naar Cuba gaan voor twee weken. Nu is Cuba niet besmet, maar alle lander eromheen wel. Wat zouden jullie doen? Annuleren op eigen kosten (want de verzekering vergoedt niets)? Of is het risico zo klein dat het wel moet kunnen met alle voorzorgsmaatregelen die mogelijk zijn? Dit is voor mij een groot dilemma, omdat het niet alleen mijzelf betreft deze keer...Hoe of wat heb je precies geboekt? Misschien hoef je niet te annuleren en kun je tegen een vergoeding je reis omboeken naar een andere bestemming.
Al in 1947 ontdekt.
quote:EVE32 schreef op 02 februari 2016 @ 13:47:

Hoi allen,

De meningen over dit topic hier wisselen nogal. Ik ben nu 6,5 week zwanger en zou aankomende vrijdag naar Cuba gaan voor twee weken. Nu is Cuba niet besmet, maar alle lander eromheen wel. Wat zouden jullie doen? Annuleren op eigen kosten (want de verzekering vergoedt niets)? Of is het risico zo klein dat het wel moet kunnen met alle voorzorgsmaatregelen die mogelijk zijn? Dit is voor mij een groot dilemma, omdat het niet alleen mijzelf betreft deze keer...Heb je het er al over gehad metje reisorganisatie? Of reis je op eigen houtje? Zie: http://nos.nl/op3/artikel ... et-zika-annuleringen.html
Men weet al van verschillende virussen die nog in sperma man terug te vinden zijn, maar moet nog veel bekend over worden (zoals hoe lang).

To investigate the prevalence of herpes simplex virus (HSV), cytomegalovirus (CMV), and Epstein-Barr virus (EBV) in the semen of men with fertility problems.

Result(s)

Viral DNA was detected by the nested polymerase chain reaction technique in 64 (56.6%) of 113 semen samples. Specifically, HSV DNA was detected in 56 (49.5%) semen samples, EBV DNA in 19 (16.8%) semen samples, and CMV DNA in 8 (7.1%) semen samples. HSV was significantly related to low sperm count and poor motility. In contrast, CMV and EBV did not show any association with sperm concentration and motility.

Conclusion(s)

Herpes simplex virus seems to play a significant role in male infertility, and its early detection by the nested polymerase chain reaction technique will permit successful antiviral therapy to increase the possibility for fertility restoration and long-term protection of the sperm quality. Finally, the detection of herpes viruses within semen will allow better control of the transmission of these viruses.

Interessant om te weten in ieder geval. Nu wel fijn om te weten hoe lang dit kan blijven daar. En welke consequenties heeft allemaal heeft. Wist niet dat herpes zulke grote gevolgen voor verminderde vruchtbaarheid had eerlijk gezegd.
Als ik heel eerlijk mag zijn vind ik het zika-virus een zegen voor de mensheid: mild voor kinderen en volwassenen, zwaar misvormend voor foetussen. Niet dat ik iemand een misvormde baby toewens, laten we daar geen misverstand over hebben, maar er wordt nu al heel goed nagedacht over het maken van baby's en dat zal bij een pandemie alleen maar toenemen wanneer het virus de oversteek doet naar Europa. Het netto resultaat zal zijn: minder baby's en laat dat nu net zijn wat de mensheid nodig heeft de volgende decennia. Er zijn ook al de eerste meldingen van mens/mens besmettingen (via seksueel contact), moeten nog bevestigd worden maar dat zou betekenen dat zika ook kan voorkomen in gebieden waar geen tijgermuggen of aanverwanten leven.
quote:HuLang schreef op 03 februari 2016 @ 14:29:

Als ik heel eerlijk mag zijn vind ik het zika-virus een zegen voor de mensheid: mild voor kinderen en volwassenen, zwaar misvormend voor foetussen. Niet dat ik iemand een misvormde baby toewens, laten we daar geen misverstand over hebben, maar er wordt nu al heel goed nagedacht over het maken van baby's en dat zal bij een pandemie alleen maar toenemen wanneer het virus de oversteek doet naar Europa. Het netto resultaat zal zijn: minder baby's en laat dat nu net zijn wat de mensheid nodig heeft de volgende decennia. Er zijn ook al de eerste meldingen van mens/mens besmettingen (via seksueel contact), moeten nog bevestigd worden maar dat zou betekenen dat zika ook kan voorkomen in gebieden waar geen tijgermuggen of aanverwanten leven.Jij laat je ook niet behandelen als je kanker krijgt, neem ik aan? Is anders wel erg oneerlijk ivm de overbevolking enzo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven