Zika virus

02-02-2016 07:20 66 berichten
Er was nog geen topic of wel??

Maak jij je zorgen om het zika virus? Ik ga over 4 weken naar de Dominicaanse republiek een "rood" risico land http://m.ad.nl/ad/m/nl/45 ... tingNavigationItemId=5585

Nu wil ik geen kinderen en ben dus ook niet zwanger, maar het zit me toch niet zo lekker. Ik "wil" ook niet die 7 dagen ziek worden (al kan dat natuurlijk van elke griep). Dus ik koop wel nog een klamboe zoals aangeraden ed.

Hoe kijk jij er tegen aan vanuit Holland? En als je op vakantie zou gaan naar een risico land?
quote:Honeymoonquiz schreef op 03 februari 2016 @ 14:51:

Jij laat je ook niet behandelen als je kanker krijgt, neem ik aan? Is anders wel erg oneerlijk ivm de overbevolking enzo.Heeft er niets mee te maken. Wie bestaat heeft rechten, al zijn die nooit absoluut. Ik vraag niet om de gezondheidszorg af te schaffen, alleen om de instroom te beperken. Waar dat kan liefst vrijwillig maar wanneer die wil er niet is (individueel belang boven collectief belang) dan zijn meevallers zoals dit virus welkom.
Zika woekert in landen woekert waar recht op abortus absent is. Dus heel tragisch allemaal als kind wel ernstig misvormd zijn of sterven na bevalling. Ik zou niet dat een zegen willen noemen.... instroom beperken, in overgrote deel is gemiddelde al goed gedaald..

"n 1950 waren er nog 101 landen met een vruchtbaarheidsgraad van zes of meer kinderen per gezin, vandaag zijn dat er nog 12. Deze landen bevinden zich op twee na allemaal in Afrika ten zuiden van de Sahara. De overgang van hoge geboortecijfers naar een niveau onder het vervangingsniveau werd ondertussen een feit voor 75 landen, of bijna de helft van de wereldbevolking.

Dat gold voor alle Europese landen en ook voor landen zoals Australië, Canada, Japan, Nieuw Zeeland en de VS, maar ook ontwikkelingslanden zoals Brazilië, China, Costa Rica en Vietnam kenden een daling en kwamen uit onder het niveau voor vruchtbaarheidsvervanging."
Volgens mij staat nog niet wetenschappelijk vast dat het Zika-virus daadwerkelijk leidt tot microcefalie bij het ongeboren kind.

Er zijn weliswaar wel de laatste tijd relatief veel baby's met kleine hoofdjes geboren in bepaalde gebieden in Brazilië en er ZOU een verband kunnen zijn met het Zika-virus, maar het is ook mogelijk dat het verband houdt met een nieuwe vaccinatie die klaarblijkelijk sinds vorig jaar aan zwangere vrouwen in Brazilië wordt gegeven (Tdap). Het is in ieder geval gek dat een virus dat al tientallen jaren bestaat nu opeens tot allerlei microcefaliegevallen zou leiden, terwijl dat nooit eerder bekend was, en dan vooralsnog alleen nog maar in Brazilië.
Alle reacties Link kopieren
quote:HuLang schreef op 03 februari 2016 @ 15:05:

[...]

Heeft er niets mee te maken. Wie bestaat heeft rechten, al zijn die nooit absoluut. Ik vraag niet om de gezondheidszorg af te schaffen, alleen om de instroom te beperken. Waar dat kan liefst vrijwillig maar wanneer die wil er niet is (individueel belang boven collectief belang) dan zijn meevallers zoals dit virus welkom.

Dan raadt ik je het volgende boek aan als je het nog niet gelezen hebt.

Inferno van Dan Brown.
quote:Manonna schreef op 02 februari 2016 @ 22:43:

[...]

En dat is wat ik zo eng vind. Waar komt het ineens vandaan? Hoe komen die muggen er ineens aan? Komt de aarde in opstand of wordt zij een handje geholpen. Klinkt misschien wat complotterig maar ik vraag het me wel af.Een van de theorieën ( van de Franse viroloog Didier Musso ) daarover is dat het zich waarschijnlijk heeft verspreid tijdens de wereldkampioenschappen kano-varen in Brazilië.
Bedankt voor de antwoorden. Toch blijft het vreemd dat het virus nu ineens in alle hevigheid uitbarst.
quote:Xaiandra schreef op 03 februari 2016 @ 18:10:

Volgens mij staat nog niet wetenschappelijk vast dat het Zika-virus daadwerkelijk leidt tot microcefalie bij het ongeboren kind.

Er zijn weliswaar wel de laatste tijd relatief veel baby's met kleine hoofdjes geboren in bepaalde gebieden in Brazilië en er ZOU een verband kunnen zijn met het Zika-virus, maar het is ook mogelijk dat het verband houdt met een nieuwe vaccinatie die klaarblijkelijk sinds vorig jaar aan zwangere vrouwen in Brazilië wordt gegeven (Tdap). Het is in ieder geval gek dat een virus dat al tientallen jaren bestaat nu opeens tot allerlei microcefaliegevallen zou leiden, terwijl dat nooit eerder bekend was, en dan vooralsnog alleen nog maar in Brazilië.AMEN PRECIES DIT!!!!
quote:MarindaH schreef op 02 februari 2016 @ 11:18:

[...]

Soms vraag je je af hoe het kan dat er gewoon mensen léven daar.

Goed punt. Ik woon zelf in een zikaland, vorig jaar was het chikungunya, daarvoor dengue. Hier wordt het ervaren als een griepje, totdat je de rode bultjes krijgt en je zeker bent dat het zika is. Niks aan te doen, uitzieken en binnen een week is het over. Hier gaan we nauwelijks naar een arts voor bevestiging, er is toch geen medicijn. Ik zou het zika virus me er niet van laten weerhouden op vakantie te gaan naar een land waar zika voorkomt. Bij zwangerschap beter het zekere voor het onzekere nemen zolang er geen duidelijkheid is.

Wel bijzonder dat het virus al in de jaren '50 bij mensen is geconstateerd en er nu, bijna 70 jaar later opeens een link wordt gelegd met microcefalie. Google eens op Tdap+zika. Er is nog zoveel onduidelijk...ben benieuwd wat de lopende onderzoeken zullen uitwijzen.
Er is een alternatieve en mogelijk meer realistische uitleg voor het ontstaan van microcefalie bij baby's en de kans op het Guillain-Barré syndroom bij de volwassene. Eind 2014 zijn in zowel Brazilie, El Salvador en Colombia de Tdap-vaccinatie bij zwangere vrouwen toegepast. De vaccinatie leidt bij kinderen of volwassenen normaal tot weinig complicaties, maar wat als een zwangere ermee wordt geinjecteerd? De vele schadelijke stoffen kunnen de vrucht ernstig aantasten, waardoor hersenschade tijdens de ontwikkeling in de baarmoeder ontstaat. Dit is vergelijkbaar als een zwangere alcohol inneemt of rookt, waardoor het kind zwaar wordt aangetast. Aanvullend is het aantoonbaar dat het Guillain-Barré syndroom door toedoen van Tdap-vaccinatie wordt veroorzaakt. Nu is het dus de vraag waarom legt men de oorzaak dan bij het Zika-virus? De grote farmaceutische bedrijven of de regeringen van de Zuid-Amerikaanse landen hebben een GROTE vergissing gemaakt en dat willen ze in de doofpot krijgen. In dat geval is het handig om de oorzaak bij een mug te leggen.

http://mijn-kijk-op.infonu.nl/mens-en-g ... falie.html
Ik moet overigens zeggen dat als je de laatste rapportage van de World Health Organization leest, het verband tussen Zika en microcefalie wel wat sterker wordt. Het is nog steeds niet wetenschappelijk bewezen dat Zika leidt tot microcefalie bij het ongeboren kind maar klaarblijkelijk zijn er ook in andere landen dan Brazilië enkele statistisch verhoogde gevallen van microcefalie aangetroffen, waar ook een Zika-uitbraak was.

Als ik de gegevens van de WHO goed begrijp, kunnen we in de komende maanden nog wat gaan verwachten in andere landen wat betreft microcefalie; in veel landen is de Zika-uitbraak pas in oktober 2015 gestart; zo in juni/juli 2016 zouden daar dan zich veel gevallen kunnen voordoen. Bah. Rotziekte.

Er blijft nog wel veel onduidelijk.

http://apps.who.int/iris/ ... rep_5Feb2016_eng.pdf?ua=1
Indien het causaal verband zika => microcefalie nog niet keihard zou vaststaan zouden de grote middelen tegen die muggen niet worden ingezet. Er zijn nogal wat personen en belangengroeperingen met een verborgen agenda tegen vaccinaties, volgens mij is die suggestie mbt Tdap-vaccinaties niets meer dan een (misdadige) hoax. Er was al eerder, in 2013-2014, een zika-epidemie in Frans Polynesië die gepaard ging met plotse verhoging van het aantal microcefalie gevallen. QED.
Dit artikel uit de New York Times is ook interessant en informatief. http://www.nytimes.com/20 ... pread-explained.html?_r=0

Zelf raak ik er nu wel steeds meer van overtuigd dat er wel degelijk een connectie is tussen microcefalie en het Zika-virus.

Het zou misschien kunnen dat het verband met microcefalie en Zika niet eerder gelegd is omdat vrouwen die in gebieden leven waar al langer het Zikavirus heerst, het als ze eenmaal zwanger worden al lang een keer hebben gehad en er dan verder immuun voor zijn. Maar dat het juist gevaarlijk is als vrouwen die nog nooit Zika hebben gehad het krijgen in de eerste maanden van hun zwangerschap.
Zika is de veroorzaker van microcefalie. En niet inentingen oid.

http://www.trouw.nl/tr/nl/4516/Gezondheid/index.dhtml

Er bestaat geen twijfel meer over het verband tussen het Zikavirus en de oorzaak van geboorteafwijkingen. Dat hebben gezondheidsexperts van het Amerikaanse Center for Disease Control verklaard. De epidemiologische dienst heeft genoeg medisch bewijs verzameld dat Zika de veroorzaker is van microcefalie, meldt persbureau AP.

http://www.trouw.nl/tr/nl ... eliger-dan-verwacht.dhtml

Neurlogische afwijkingen

Gisteren maakte Braziliaanse wetenschappers bekend dat er mogelijk neurlogische afwijkingen bij volwassenen in verband kunnen worden gebracht met het zika-virus. De wetenschappers vermoeden dat een auto-immuun syndroom met de naam 'acute gedissemineerde encefalomyelitis', beter bekend als ADEM (acute disseminated

encephalomyelitis) wordt veroorzaakt door zika. Een aandoening aan het centrale zenuwstelsel: de hersenen en het ruggemerg, die ook kan worden veroorzaakt door virussen zoals de Rode Hond, de Bof, Mazelen of soms door een bacteriële infectie.
Ik vind het heerlijk dat ik fysiek in staat ben om te reizen, lopen, sporten en allerlei handelingen zelfstandig uit te voeren. Ik heb altijd veel gereisd maar bezoek geen landen waar het Zika virus heerst. Ja, je kunt het in Nederland ook krijgen als je kip niet goed bereidt maar daar heb ik zelf invloed op en niet op een mug. Ik heb geen zin om het risico te lopen om te eindigen met een spierziekte. Gelukkig is de wereld groot dus keuze genoeg maar hoe mooi een land ook is, het is het niet waard om een risico te lopen op iets wat onherstelbaar is terwijl ik vooraf weet dat het kan gebeuren. Ik denk dat iedereen zijn eigen afweging mag maken. Voor de meeste tropische ziekten is er een geneesmiddel of kan je preventief je laten inenten maar hier niet voor.
Steiging van mensen in Nederland met Zika, opgelopen in het buitenland. En dan groot deel niet ontdekt vermoedelijk want de meeste mensen hebben bij infectie geen symptomen en weten niet dat ze drager zijn.
Amerika bestrijd Zika vanuit de lucht, ik snap dat er iets gedaan moet worden, en heb te weinig kennis om alternatieven te verzinnen, maar ik zou niet bepaald vrolijk worden als zoiets om mijn huis heen zou gebeuren gok ik. Het artikel is ook wel wat summier wat dat betreft maar toch- het viel me op en hoewel ik maatregelen toejuich heeft dit toch een naar bijsmaakje. Brrrr.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven