Geld & Recht alle pijlers

Hoe verder?

03-02-2016 12:55 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allen.

Ik zoek een oplossing voor een vriend van mij. Die staat van de week radeloos bij mij voor de deur. Hij heeft schulden en weet niet meer hoe verder. Even de feiten op een rij:

*heeft een modaal inkomen

*heeft een huidige schuld van +/- 18k

*toekomstige restschuld van +/- 26k (huis staat in verkoop)

Nu lijkt mij het wijste om die schuld van 18k zo snel mogelijk naar beneden te brengen. Daar gaan we van het weekend voor zitten om alles op een rijtje te zetten.

Maar waar een beetje ons hoofd over breken is het volgende... mocht zijn huis nog verkocht worden, zal hij iets moeten huren. Maar hij heeft een goed inkomen dus moet hij particulier gaan huren. Dus kom je weer op hoge kosten uit, weinig aflossen heel lang traject dus. Nu het idee om bij ouders weer te gaan wonen, deze stemmen hier mee in alleen... vaders is afgekeurd en heeft dus een uitkering. Waar hij op gekort gaat worden als vriend daar weer gaat wonen. En dat wilt niemand. En daar lopen we vast dus.

Wat zou nog een mogelijke optie zijn? En misschien duurt het nog een jaar voordat het huis verkocht is, maar hoe je het wendt of keert die 18k is ook niet zomaar weggepoetst.
quote:dingus schreef op 03 februari 2016 @ 14:12:

Niet extra kan werken? Hij is vrachtwagen chauffeur. Dus geen vaste tijden maar wel lange dagen. Inkomen hangt ook van overuren af.En hij heeft een forse schuld.
Kind is er alleen in het weekend? Dan kan kind ook op de bank slapen of bij papa op de kamer. Of papa slaapt op de bank. Het is even niet anders.

Als je alles op een rijtje hebt, ga dan naar een professional. Die kan misschien een minnelijk traject opstarten.
@Jolly J wat bedoel je daar dan mee? Hij werkt al wat mogelijk is. Hij is heel de dag lichamelijk en geestelijk bezig. Ik neem mijn petje af voor wat hij doet. Zijn lange dagen. En in het weekend in de horeca werken zou idd kunnen als je een baan van 40u heb op vaste tijden. Maar hij werkt er al 70 in 5 dagen. En als er straks een ongeluk gebeurd omdat hij overmoeid is zitten we al helemaal niet op te wachten toch? Of hij komt in de ziektewet omdat hij het niet trekt? Lijkt me geen goed plan.

Ik ga een overzicht maken van inkomsten en uitgaven en openstaande dingen. Misschien doet hij het nu wel compleet verkeerd. Heb het vermoeden van wel namelijk. Maar daar kan ik nog niets over zeggen want heb nog niets op papier gezien. Maar idd dat minnerlijke traject zal tegen die tijd misschien ook een optie zijn. Heb er net wat info over op gezocht. Bedankt voor de tips en adviezen!
quote:JollyJ schreef op 03 februari 2016 @ 16:43:

[...]

En hij heeft een forse schuld.

Niet problematisch.

Deze schuld kan hij in een jaar of 6 echt wel wegwerken. Maar ja, dan wordt het wel sober leven. Dan moet je ook niet voor 18 k gaan lenen...
Als ik hem was zou ik op zoek gaan naar een mini-appartement.

Met 1 slaapkamer, zodanig dat zijn kind wel kan komen.

Daarnaast elke cent omdraaien en nadenken of hij echt wel uitgegeven moet worden.

Letten op elke overbodige uitgave. Goedkoop eten, kijken of de elektriciteit minder kan, besparen op water, ...

En elke extra (eindejaar, vakantie, loonsverhoging, ...) gebruiken om de schuld verder af te lossen.

De eerste schuld (die van 18) moet hij dan in een jaar of 4 wel eruit krijgen.
@tvandattum Die 18k zijn verschillende dingen die al van jaren terug dateren. Het is geen recente lening of iets dergelijks. En sober leeft hij al en heeft geen hobby's of dingen die geld kosten.
Ik zou die vriend overigens ook wel aanraden om elke maand ook 50 of 100 euro opzij te zetten voor noodgevallen.

Als morgen de auto het begeeft of de frigo of er komt een zware rekening voor zijn kind moet hij zich kunnen redden. Zonder nog meer schulden te maken.
Er staat een vriend radeloos aan jou deur en nu ga jij een oplossing voor hem zoeken voor zijn schuld van 18k en de komende schuld van 26k.

Het beste advies wat je hem nu kan geven is zich te melden bij de gemeente voor schuldhulpverlening. Niet zelf aan gaan modderen, dat heeft hij al genoeg gedaan, gezien zijn schuldenproblematiek. Dit gaat jou pet, als een gewone vriendin, te boven en moet je bovendien ook niet willen. Hij zal zélf in actie moeten komen. Jij kan hem helpen, bijvoorbeeld door mee te gaan naar de kredietbank en helpen hem zijn gegevens boven tafel te halen, maar daarna moet hij het wel zelf doen. Voor je het weet, ga jij dit probleem oplossen en leunt hij achterover. Dat wil je niet.
quote:Doreia schreef op 03 februari 2016 @ 17:41:

Er staat een vriend radeloos aan jou deur en nu ga jij een oplossing voor hem zoeken voor zijn schuld van 18k en de komende schuld van 26k.

Het beste advies wat je hem nu kan geven is zich te melden bij de gemeente voor schuldhulpverlening. Niet zelf aan gaan modderen, dat heeft hij al genoeg gedaan, gezien zijn schuldenproblematiek. Dit gaat jou pet, als een gewone vriendin, te boven en moet je bovendien ook niet willen. Hij zal zélf in actie moeten komen. Jij kan hem helpen, bijvoorbeeld door mee te gaan naar de kredietbank en helpen hem zijn gegevens boven tafel te halen, maar daarna moet hij het wel zelf doen. Voor je het weet, ga jij dit probleem oplossen en leunt hij achterover. Dat wil je niet.

Ja echt dit.

Ik begin een beetje de drammer in dit topic te worden maar TO, laat het echt over aan iemand die er verstand van heeft.
Ja ik snap hartstikke goed wat jullie bedoelen. En hij weet dat ik koningin lijstjes en overzicht maker ben. Vandaar dat hij daarom bij mij kwam met de vraag of ik hem daarbij wilde helpen. En tuurlijk doe ik dat. Maar waak er ook voor om van zijn probleem de mijne te maken.
quote:dingus schreef op 03 februari 2016 @ 17:22:

@Jolly J wat bedoel je daar dan mee? Hij werkt al wat mogelijk is. Hij is heel de dag lichamelijk en geestelijk bezig. Ik neem mijn petje af voor wat hij doet. Zijn lange dagen. En in het weekend in de horeca werken zou idd kunnen als je een baan van 40u heb op vaste tijden. Maar hij werkt er al 70 in 5 dagen. En als er straks een ongeluk gebeurd omdat hij overmoeid is zitten we al helemaal niet op te wachten toch? Of hij komt in de ziektewet omdat hij het niet trekt? Lijkt me geen goed plan.

Ik ga een overzicht maken van inkomsten en uitgaven en openstaande dingen. Misschien doet hij het nu wel compleet verkeerd. Heb het vermoeden van wel namelijk. Maar daar kan ik nog niets over zeggen want heb nog niets op papier gezien. Maar idd dat minnerlijke traject zal tegen die tijd misschien ook een optie zijn. Heb er net wat info over op gezocht. Bedankt voor de tips en adviezen!Mensen kunnen vaak meer dan ze zelf denken, en petten afnemen helpt ze daar niet bij
JollyJ je hebt gelijk
quote:dingus schreef op 03 februari 2016 @ 17:56:

Ja ik snap hartstikke goed wat jullie bedoelen. En hij weet dat ik koningin lijstjes en overzicht maker ben. Vandaar dat hij daarom bij mij kwam met de vraag of ik hem daarbij wilde helpen. En tuurlijk doe ik dat. Maar waak er ook voor om van zijn probleem de mijne te maken.

Maar je helpt iemand niet uit de schulden met een talent voor lijstjes en overzichten.

Als je hem echt wil helpen, gooi je alles in een kartonnen doos en geef je hem een lift naar iemand die een gegrond plan kan opstellen.

En hou je je niet bezig met of hij z'n huis wel of niet moet verkopen en of ie dan weer bij z'n ouders moet gaan hokken of niet. Laat m daar lekker advies over inwinnen bij iemand die de hele financiële situatie kan bekijken. Daar zijn echt zoveel verschillende factoren en afwegingen mee van doen.
quote:dingus schreef op 03 februari 2016 @ 17:35:

@tvandattum Die 18k zijn verschillende dingen die al van jaren terug dateren. Het is geen recente lening of iets dergelijks. En sober leeft hij al en heeft geen hobby's of dingen die geld kosten.Maar heeft hij daar dan niks aan afbetaald?
quote:dingus schreef op 03 februari 2016 @ 17:56:

Iemand ergens bij helpen is wezenlijk anders dan iets van een ander overnemen.

Nu ga jij, zo stel ik me voor, zijn administratie ordenen, dingen opschrijven en achter zaken aanbellen? En wat doet hij? Biertje, shagje, naar zijn werk en komt even polsen hoever je al bent met zijn administratie?

Natuurlijk zwart wit gesteld, maar je kan hem ook helpen door te zeggen dat jullie eerst SAMEN de administratie gaan ordenen, soort bij soort en dan op datum. Weggooien wat niet van belang meer is enzovoort.

En dat hij daarna zélf gaat bellen met schuldeisers voor de hoogte van de vordering. En dan mag jij een prachtige begroting maken, en dan mag HIJ kiezen welke zaken eruit gaan om de begroting sluitend te krijgen.

Helpen.

Niet overnemen.
@Doreia klopt helpen inderdaad. Ik heb nergens gezegd dat ik het over ga nemen. We gaan er samen voor zitten, want hij zal eea ook moeten toelichten. Daar een overzicht van maken. Misschien houdt hij wel 200 over elke maand onderaan de streep of weet ik veel. En dat hij achterover kan gaan leunen zal niet gebeuren heb ik hem al voor gewaarschuwd dat ik er niets meer aan zal doen. Ga niet achter zijn vodden zitten.

En ik ga ook niet voor hem bellen enz zijn zijn problemen en ik help hem alleen om weer een beetje overzicht te krijgen en hoe daaruit verder te gaan. Heb ook gewoon mijn eigen leven. Heb ik het druk zat mee.
Feit blijft dat jij er nu in je vrije tijd een topic over hebt geopend. Want hij was radeloos en weet niet wat hij moet. En jij gaat daarin mee. Dan begeef je je al op een glijdende schaal.

Hou het gewoon bij stap 1. Help hem met het ordenen van zijn administratie.

Help hem met het zorgen voor een systeem voor het stipt betalen van de maandelijkse vaste lasten.

Help hem met een inventarisatie voor de schulden.

Maar meer hoef je en kun je op dit moment niet doen. De woning is nog niet eens verkocht, dus daar hoef jij je hoofd niet over te breken. Sowieso niet trouwens. En ook de 18k was er vorige week ook al, dus die hoeft volgende week niet weg.

Het is ZIJN proces. Als hij hulp wil, kan hij die krijgen, maar dit is wat je aanbiedt voor vandaag en morgen. Wat er overmorgen gebeurd, ziet hij dan wel weer. En als de hindernis er is, pas dan spring je er overheen. Niet eerder. Heeft toch geen zin om erover na te denken, want overmorgen kunnen de kaarten wel weer heel anders liggen. En uitzoeken? Vertel hem waar hij de kennis vandaan kan halen. Waarbij de Kredietbank op de 1e, 2e en 3e plek staat. Jij hoeft niet op fora te zoeken voor hem voor een oplossing.

Dat zou hij zelf ook kunnen. Nogmaals, het gaat heel subtiel hoor, van helpen naar overnemen. Waak er echt voor.
Nou het was even een avondje zitten, maar alles in kaart gebracht. Een aantal betalingsachterstanden, een lening en een openstaand creditcard saldo. Op die lening en creditcard lost hij amper op af. Hebben ook gekeken of dat samengevoegd kan worden tegen lagere rente.

Ook alles op rij gezet wat er per maand aan vaste kosten staan. Vanaf nu gaat hij die elke maand betalen. En wat er over blijft de achterstanden wegwerken. Heb een lijstje gemaakt waar hij naar toe moet bellen om betalingsregelingen te treffen.

Hij is vorig jaar al op een gesprek geweest bij een schuldhulp instantie. Daar werd hem verteld dat hij maar terug moest komen als het huis verkocht was.

En zijn vader heeft een wia uitkering.
quote:dingus schreef op 04 februari 2016 @ 08:55:

Nou het was even een avondje zitten, maar alles in kaart gebracht. Een aantal betalingsachterstanden, een lening en een openstaand creditcard saldo. Op die lening en creditcard lost hij amper op af. Hebben ook gekeken of dat samengevoegd kan worden tegen lagere rente.

Ook alles op rij gezet wat er per maand aan vaste kosten staan. Vanaf nu gaat hij die elke maand betalen. En wat er over blijft de achterstanden wegwerken. Heb een lijstje gemaakt waar hij naar toe moet bellen om betalingsregelingen te treffen.

Hij is vorig jaar al op een gesprek geweest bij een schuldhulp instantie. Daar werd hem verteld dat hij maar terug moest komen als het huis verkocht was.

En zijn vader heeft een wia uitkering.WIA wordt niet gekort als je gaat samenwonen. Alleen als zijn vader een aanvulling krijgt kan het gekort worden:

https://www.juridischloket.nl/familie-e ... samenwonen

Ik weet niet of zijn ouders huurtoeslag krijgen, maar dan is het inkomen van een inwonend kind ook van toepassing en gezien het inkomen van jou vriend vervalt dat helemaal als hij bij hun gaat wonen als het huis verkocht is. Ik zou toch kijken hoe hoog dat bedrag is, maar de kans is groot dat als hij dat verschil aan zijn ouders betaald als kostgeld dit toch minder is als het huren van een eigen woonruimte. Als hij 70 uur per week werkt is hij dusdanig veel van huis dat het verder amper invloed heeft op het leven van zijn ouders. Vaste kosten idd iedere maand betalen. Kijk ook nog even waar verder op bezuinigd kan worden. Ik vind het wel raar van die schuldhulpinstantie. Ik heb gekeken bij de kredietbank die schuldhulpverlening regelt in mijn gemeente (en voor de hele provincie) en daar staat nergens dat je geen koophuis mag hebben. Alleen dat je zsm actie moet ondernemen. Ik zou ook eerder met deze instanties in zee gaan, dan met een willekeurig schuldhulpverlener.
Ik heb als vrijwilliger mensen geholpen die te maken kregen met dreigende schulden en achteruitgaande inkomsten. Dit soort gevallen wees ik meteen door naar een professional (om te beginnen maatschappelijk werk, MEE of Humanitas). Daar moet je als goedwillende vrijwilliger niet aan beginnen.
Ik geniet gewoon van de adviezen van Doreia (met wie ik het overigens geheel eens ben).
quote:cumulus schreef op 04 februari 2016 @ 09:45:

Ik heb als vrijwilliger mensen geholpen die te maken kregen met dreigende schulden en achteruitgaande inkomsten. Dit soort gevallen wees ik meteen door naar een professional (om te beginnen maatschappelijk werk, MEE of Humanitas). Daar moet je als goedwillende vrijwilliger niet aan beginnen.Dat klopt. De vrijwilligers bij Humanitas krijgen een cursus voordat ze zelf gaan adviseren en gaan altijd met zijn tweeën op pad om niet te persoonlijk verstrikt te raken.
quote:dingus schreef op 04 februari 2016 @ 08:55:

Dat hoor ik vaker. Men wil eerst een 'eindsituatie' qua schulden voordat ze aangepakt worden omdat dan de kans groter is dat iemand in de wsnp komt (denken ze bij de kredietbank). Er is ook wel wat voor te zeggen.
hamer wijzigde dit bericht op 04-02-2016 09:55
Reden: Onnodig ingewikkeld vooruitlopen op de schuldhulpverlening
% gewijzigd
Dank Wilma voor je link. Ik kwam gisteren ook op de site van nibud terecht. En daar stond ook niets bij voor als jeeen koophuis hebt. Maar hij is er echt geweest, kwamen er nog papieren van tegen.

Zijn ouders hebben overigens een koopwoning.

En inderdaad veel extra kosten krijgen zijn ouders dan ook niet. Ze doen nu zijn was en door de weeks ook avond eten. Maar soort van kostgeld gaat hij dan uiteraard betalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven