Welk AH mes?

06-02-2016 14:44 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb eindelijk mijn spaarkaart vol, maar nu slaat de twijfel toe: welk mes is het handigst om te hebben?

Is het een vleesmes, of juist dat mes met die inkepingen/rondjes? Wat snij je allemaal het makkelijkst met beide messen?

Een goed broodmes heb ik al, dus dat hoeft voor mij niet.
Shoot first, ask questions later!
Ik zou denk ik zelf dan voor het koksmes gaan, die is het meest veelzijdig. Als de keus echt alleen tussen het vleesmes en het santukomes gaat, de laatste...
Met badmuts eens. Dat is toch eigenlijk het eerste mes dat je wilt bezitten als je gaat verzamelen.
Maar wat snij je zoal met dat koksmes? Ik ben geen keukenprinsesje en snij hooguit vlees of 'n sjalot.

Maar dat Japanse mes, wat snij je daar zoals mee? Kun je daar ook vlees/vis mee snijden of is het voornamelijk voor groentes?
Ik vind dat kleine setje handig, schilmesje en klein gekarteld mes. Die laatste is voor kleine broodjes heel fijn.

Ik heb verder het vleesmes, koksmes was mij veel te groot, zou niet weten wanneer ik die ga gebruiken.
Gewoon even op de site van Albert kijken:

Set schilmes + universeelmes

Schilmes: schillen en snijden van kleine groenten en fruit.

Universeelmes: golvend geslepen voor worst, kaas, tomaten en stokbrood.

Koksmes

Breed en stevig lemmet, geschikt voor veelzijdig snijwerk.

Onmisbaar voor hobbykoks.

Broodmes

Krachtig lemmet met golfsnede.

Snijdt met gemak door hard of zacht brood en groenten.

Santokumes

Van oorsprong Japans.

Met kuiltjes waardoor voedsel makkelijker van het lemmet af valt.

Hakmes

Zwaar rechthoekig lemmet geschikt voor hakken van vlees, groenten en kruiden.

Vlakke kant kan gebruikt worden voor het pletten van vlees, kip en gevogelte.

Vleesmes

Lang, smal lemmet.

Ideaal voor het trancheren van vlees, vis, wild en gevogelte.
Ik zou gaan voor het santuko mes. Heb het hele blok compleet en heb die al regelmatig gebruikt. Met name voor paprika, uien, aubergine etc. Vind het echt een fijn mes!
quote:redbuIIetje schreef op 06 februari 2016 @ 15:34:

Maar wat snij je zoal met dat koksmes? Ik ben geen keukenprinsesje en snij hooguit vlees of 'n sjalot.

Maar dat Japanse mes, wat snij je daar zoals mee? Kun je daar ook vlees/vis mee snijden of is het voornamelijk voor groentes?Ik heb er vandeweek ook mijn varkenshaas mee gesneden. Dat ging ook prima!
Met een koksmes kun je zo goed als alles snijden, behalve brood. Als je een mes hebt wat goed in je hand ligt (niet te groot, te zwaar etc) zul je hem echt heel vaak gebruiken.
Als dat Japanse mes ook geschikt is voor vlees/vis dan ga ik daar voor.

Dat komt er op de AH site namelijk niet zo uit doordat ze alleen 'voedsel' schrijven ipv wat voor voedsel.
Dat Japanse mes is met name geschikt voor vlees. Door de 'kuiltjes' blijft het vlees minder aan het mes plakken. Ik zou voor dit mes gaan!
Santokumes is geschikt voor vlees én groenten. Google is je vriend.
half offtopic, maar betreft wel het ah mes-en bestek gebeuren :")

vroeg me af:

Het diner bestek is in mijn ogen geschikt voor het hoofdgerecht, maar is het niet vreemd dat er geen voorgerecht versie bestek bestaat? Het kinderbestek leent zich daar niet voor, dat heeft echt kinderlijk verhoudingen, toch?

gaan jullie een apart voorgerecht bestek zoeken wat past bij de Albert Heijn lijn, of leggen jullie als je een voorgerecht serveert gewoon twee keer hoofdgerecht bestek neer?

just wondering :-)
Kijk, da's precies wat ik wilde horen!

Dan wordt 't 't Japanse mes!
quote:safari schreef op 06 februari 2016 @ 16:10:

half ifftopic, maar ik vroeg me af:

Het diner bestek is in mijn ogen geschikt voor het hoofdgerecht, maar is het niet vreemd dat er geen voorgerecht versie bestek bestaat? Het kinderbestek leent zich daar niet voor, dat heeft echt kinderlijk verhoudingen, toch?

gaan jullie een apart voorgerecht bestek zoeken wat past bij de Albert Heijn lijn, of liggen jullie als je een voorgerecht serveert gewoon twee keer hoofdgerecht bestek neer?

just wondering :-)

Zijn er werkelijk mensen die complete couverts bij elkaar hebben kunnen sparen?

Ik ben al blij dat ik één mes bij elkaar gespaard heb voor 't eind van de actie

Ik zou geen interesse hebben ook in complete besteksets. Ik heb 'n prima set en gebruik altijd alleen maar de kleine variant.
welk AH mes (bevalt)?

Misschien heb je nog wat aan mijn topic hierover?
Ik heb een 12 persoons bestek bij elkaar gespaard, incl. de opscheplepels en het slacouvert.

En daarnaast alle koksmessen.

Ben er heel erg blij mee!

En voorgerechten doen we thuis niet aan, das leuk voor in een restaurant. Gewoon alles met hetzelfde bestek.
quote:redbuIIetje schreef op 06 februari 2016 @ 16:11:

[...]

Zijn er werkelijk mensen die complete couverts bij elkaar hebben kunnen sparen?

Ik ben al blij dat ik één mes bij elkaar gespaard heb voor 't eind van de actie

i know, ben super blij: met veel hulp van familie, vrienden, collegae, Rene28 van het forum en listig gebruik makend van extra zegels bij bepaalde producten, heb ik zo'n beetje alles wat mijn hartje begeert.

de actie was perfect getimed; sinds het verbreken van mijn relatie heb ik de helft van het bestek dat we vroeger samen hadden in mijn huis. de helft mag nu zo onderhand wel weer eens terug naar mijn ex en op dat moment dook deze actie op!
die 2 kleine messen zijn ook superfijn en scherp! Maar ik had al 2 koksmessen en een broodmes. Een japans mes of vleesmes voegt dan echt weinig toe.
Dat kleine gekartelde mes is echt een topmes voor tomaten enzo.

En pas op, ze zijn echt loeischerp, al die koksmessen.
Ik heb die Santokumes 3 weken geleden gehaald en hij snijd goed!
Prrrr, mauw miawwwww.
quote:misschicken schreef op 06 februari 2016 @ 16:17:

Ik heb een 12 persoons bestek bij elkaar gespaard, incl. de opscheplepels en het slacouvert.

En daarnaast alle koksmessen.

Ben er heel erg blij mee!

En voorgerechten doen we thuis niet aan, das leuk voor in een restaurant. Gewoon alles met hetzelfde bestek.Wauuuuw...
Prrrr, mauw miawwwww.
Ik ben ook heel blij dat ik 4 mes en vork setjes en 2 Santoku messen heb!

( 1 mes aan ouders gegeven)
Prrrr, mauw miawwwww.
Ik ga nu dus weer twijfelen over die kleine mesjes. Sjalot en tomaat snij ik vaker dan vlees uiteindelijk...
Dan zou ik die kopen, en bij de Lidl zag ik gisteren ook santokumessen liggen in de aanbieding.

http://www.lidl.nl/nl/Off ... ction=showDetail&id=20235

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven