Werk & Studie alle pijlers

Officemanager?

06-02-2016 19:51 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat doet een Officemanager precies? Ik volg nu de opleiding Directiesecretaresse en ik ben 25 wanneer ik klaar ben, ik wil graag verder richting Eventmanagement-projectmanagement of Graphic design, maar aangezien je niet veel werk in kan vinden, ga ik toch Eventmanagement. Alleen ik sta nu voor twee keuzes: of ik volg een Assiocate degree richting Officemanager of ik ga richting Antwerpen en volg de opleiding daar (dat duurt 3 jaar, maar het is wel een Bachelor degree en je kan richting Event/projectmanagement). Is het überhaupt wel nodig om verder te studeren (ik ben wel 27/28 als ik klaar ben en dat is vrij oud, ik bedoel wanneer ga ik ooit aan kinderen beginnen als ik nog steeds bezig ben met een carriere opbouwen?) Heb ik niet genoeg aan een Directiesecretaresse MBO4 (met extra talen zoals Frans) opleiding om werkzaamheden als evenementen te organiseren of projecten?
Hoe langer je studeert, hoe beter je uitgangspositie op de arbeidsmarkt. Ik zou het maximale uit jezelf halen qua opleiding. Heb je je hele leven nog profijt van.
Want evenementen organiseren is wel veel vraag naar? En een secretaresse die "projecten" organiseert? Ik zou toch even verder kijken naar een beter passende opleiding dan.

Wat denk je zo leuk te vinden aan "projecten"? Want een project kan zijn het kopen van een nieuwe ballpen of het bouwen van een kantoorgebouw? Wát wil je dan precies doen? En ga dat dan studeren.
Een officemanager is gewoon een veredelde secetaresse.

Je takenpakket bestaat uit agenda- en voorraadbeheer, ondersteuning directie, administratie, structureren en archiveren van wiki's en databases etc. En vaak ook het organiseren van borrels, uitjes, lunches en dergelijke.

Dus daar zou ik echt geen extra opleiding voor gaan volgen, als je nu een opleiding tot directiesecetaresse volgt. Die banen zijn vaak op MBO-niveau. Gewoon een baan zoeken waar het organiseren van dat soort events vaak nodig is.

Grafisch ontwerp is een ramp om werk in te vinden. Zou ik alleen doen als daar écht je hart ligt.

Waarom niet een gedegen opleiding waarmee je je kennis echt uitbreidt en waarmee de kans op een baan ook realistischer is? Bedrijfskunde of -economie Accountancy, HRM, Online Marketing? Zoiets.
Office manager is eigenlijk een erg onduidelijke omschrijving. Ieder bedrijf geeft daar z'n eigen invulling aan. Bij het ene bedrijf is het gewoon een secretaresse/recptioniste, maar het kan ook een functie zijn die het complete operationele gebeuren van een afdeling faciliteert (= zorgen dat iedereen zijn werk kan doen).

Ik zie eigenlijk ook niet zo wat office management met projecten heeft te maken.
27/28 is een prima leeftijd hoor om uitgestudeerd je op de banenmarkt te begeven.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Ga je elke maand een topic over Office managers openen?
Ik zou er na directiesecretaresse studie een studie hrm tegen aangooien. Ideale combinatie. Als dir.secr. heb je alles in huis om ook office manager te zijn
Dit heb je toch al eens gevraagd en toen uitgebreide antwoorden gekregen? Heb je daar nog iets mee gedaan?
Is het niet handiger om gewoon eens wat vacatures door te lezen? De ene office manager is gewoon een secretaresse met een fancy functietitel, de andere geeft leiding aan een complete afdeling en heeft bij wijze van spreke een secretaresse voor zich werken die bij een ander bedrijf office manager genoemd zou worden. Vragen wat een office manager doet is net zoiets als vragen wat een operator doet. Of een projectmanager. Of een commercieel medewerker.
Oh dear, how sad, never mind.
Als secretaresse / office manager is 27 best wel oud om aan je loopbaan te beginnen. De meesten hebben er dan al minstens 6 jaar op zitten.
quote:Hayek schreef op 08 februari 2016 @ 09:32:

Is het niet handiger om gewoon eens wat vacatures door te lezen? De ene office manager is gewoon een secretaresse met een fancy functietitel, de andere geeft leiding aan een complete afdeling en heeft bij wijze van spreke een secretaresse voor zich werken die bij een ander bedrijf office manager genoemd zou worden. Vragen wat een office manager doet is net zoiets als vragen wat een operator doet. Of een projectmanager. Of een commercieel medewerker.

Nou ja, dit dus.

Ik ben office manager, geef leiding aan een office assistant. Daarnaast verzorg ik bijvoorbeeld de facturatie voor een aantal klanten, verzorg ik de planning van een aantal klanten die medewerkers van ons inhuren. Ik ben verantwoordelijk voor de begeleiding van een aantal stagiaires, zit bij cijferbesprekingen en ben onderdeel van het regionale MT. Daarnaast pak ik een deel van de P&O zaken op, ben ondersteunend aan sales en daarnaast voer ik secretariële werkzaamheden uit. Het behelst wel wat meer dan de 'standaard' secretaressewerkzaamheden ( als je al een standaard pakket hebt aan secretaressewerkzaamheden) in mijn geval, maar dat is dus per organisatie verschillend.

Zelf een HR achtergrond, HBO afgerond en dat was hier wel een behoorlijke pre moet ik zeggen.

Ik zie zelf niet direct de toegevoegde waarde in jouw geval om de opleiding Officemanagement te volgen.
Ik heb als office manager gewerkt en als event manager/ programmeur en vind het beide vakken waar je niet per se een bepaalde studie voor nodig hebt. Ik denk dat voor veel bedrijven ervaring meer waard is dan een extra opleiding. Ik ben zelf voor het laatste opgeleid (WO), maar je komt in die sector het verst door eigen initiatief. Zorg dat je mensen leert kennen, werk als vrijwilliger bij evenementen en pak verantwoordelijkheid, initieer zelf iets.

Wat betreft office management, ik heb gemerkt dat in de culturele sector, waar ik werkzaam was, de voorkeur voor een office manager vaak uitging naar een startende WO-er of HBO'er met cultureel profiel. Ik heb heel weinig office managers getroffen die ook echt een opleiding daarvoor hebben gedaan. In grote, formele bedrijven zal dat waarschijnlijk wel anders zijn. Maar juist bij culturele bedrijven zal je mogelijk een switch kunnen maken naar event management. Maar laat dan wel je culturele profiel blijken, door vrijwilligerswerk e.d.
Ik denk dat jij je vooral nu moet focussen op ervaring in het werkveld. Een andere opleiding volgen is compleet nutteloos op jouw leeftijd en in deze branche.

Zelf heb ik ook de opleiding directiesecretaresse gevolgd (diploma behaald) en ben nu bezig met een hbo studie Leisure Management om dezelfde reden als jij aangeeft. Ik wil graag meer bezig zijn met alles rondom evenementen. Als ik afstudeer ben ik 24 en heb ik dankzij mijn school al enorm veel ervaring in het werkveld opgedaan. Dan heb je zeker een streepje voor bij een werkgever. Als secretaresse ben je al bekend met evenementen en heb je hier (als het goed is) al kennis van opgedaan bij de opleiding of eventuele stages. Als ik jou was zou ik deze opleiding afronden en werk gaan zoeken bij een bedrijf dat veel organiseert al is het maar voor medewerkers. Zoek niet naar evenementenbureau's, maar ga bijvoorbeeld is bij de Rabobank kijken of bij theaters etc. Officemanagement heeft ook weinig aanvulling (in mijn ogen) op jouw ambities. Alleen als je bij een groot bedrijf aan het werk wil en ook echt passie hebt voor leidinggeven zou ik deze opleiding gaan doen. Maar, zoals ook bij eventmanagement geldt is dat je deze ervaring makkelijk kan opdoen. Ervaring weegt nog steeds zwaarder dan opleiding.

Ik zou goed nadenken over wat je nu werkelijk wilt en hoe je naar jouw doel wilt gaan. Ik denk dat je de twee opleidingen/ambities makkelijk (en beter) kunt combineren met jouw huidige opleiding bij een geschikt bedrijf en/of werkgever die dit ook steunt. De keus is aan jou.
quote:MinkeDeWit schreef op 08 februari 2016 @ 09:35:

Als secretaresse / office manager is 27 best wel oud om aan je loopbaan te beginnen. De meesten hebben er dan al minstens 6 jaar op zitten.Ik ben 25 als ik klaar ben niet 27. Ik ben 28 als ik klaar ben met een HBO opleiding.... en ik heb ervaring als officemanager, 2 werkervaringen waar ik behoorlijk van wat heb opgestoken.
Maar als je zegt ervaring als officemanager te hebben, waarom dan de vraag wat een officemanager doet? Natuurlijk is de functie 'officemanager' niet in iedere organisatie hetzelfde, maar het lijkt mij dat wanneer je behoorlijk wat op hebt gestoken van je ervaringen als officemanager je wel ongeveer weet wat een officemanager doet. Waarom dan toch een opleiding willen doen die richting op als je toch al als officemanager aan de slag hebt kunnen komen? Of was het een stage oid?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven