Tips alleen weg

07-02-2016 14:07 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Momenteel ben ik een lang weekend alleen weg. Ik dacht dat het wel mee zou vallen, maar contact maken blijkt toch erg moeilijk. Het is een heel erg familie gebeuren hier, dus ik ben enige die alleen is.

Ik heb al boek meegenomen, ga overal alleen zitten, maar 0 contact. Lijkt wel of ik onzichtbaar ben. Wel al dingen gedaan, maar het schiet niet erg op.

Iemand tips om het toch nog leuk te maken...?
Waar zit je dan?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Als ik alleen wegga, ga ik juist alleen weg om alleen te zijn en zit ik dus niet te wachten op contact. Misschien zien andere mensen jou ook zo, zéker als je met een boek zit?
Later is nu
En waarom zou jij niemand aanspreken, waarom moet een ander dat doen? Omdat zij niet alleen zijn?
Nou voel me wel beetje teveel als mensen met groepje zitten
Waarom zoek jij contact als je slechts 'n weekendje weg bent? Dan heb je toch je tijd nodig om dingen te bekijken/ondernemen?

Meestal heb ik het vaakst 'n praatje met mensen als ik bij 'n bezienswaardigheid ben waar andere toeristen ook naartoe gaan. Of 'n praatje over fotografie/camera als iemand op dezelfde locatie ook aan 't fotograferen is.

Als je contacten zoekt waar je mee kunt gaan eten en drinken kun je beter in Thailand gaan backpacken.
Shoot first, ask questions later!
Waarom niet..dan mag je het toch ook gezellig hebben
Als je je zo opstelt als ik denk dat je doet, zullen mensen wellicht ook niet snel een praatje met je aanknopen omdat ze bang zijn dat jij 'n zwaan kleef aan gaat zijn. Je kunt je blijkbaar niet in je eentje vermaken en straalt waarschijnlijk uit dat je needy bent voor contact en dat is de grootste afknapper die er bestaat, want mensen op reis willen best 'n keer 'n babbel, maar niet iemand die blijft plakken.
quote:Sweety2015 schreef op 07 februari 2016 @ 14:12:

Nou voel me wel beetje teveel als mensen met groepje zittenHet is voor jou anders veel gemakkelijker inhaken : " ik hoorde jullie praten over ..... Mag ik vragen waar dat is/ hoe dat was / wat dat kost " .
quote:Sweety2015 schreef op 07 februari 2016 @ 14:15:

Waarom niet..dan mag je het toch ook gezellig hebbenAls jij 't niet in je eentje gezellig kan hebben moet je gewoon met 'n reisgenoot op vakantie gaan.
Zit je in een hotel? In Centerpark ?
Ik ben het helemaal met RB eens.

Als ik weg ben, alleen of met anderen, heb ik best wel eens aanspraak, maar ik ga niet gelijk met vreemden aan tafel zitten eten. Een borrel drinken zou nog kunnen. Als ik alleen wegga, ga ik er dus ook echt van uit dat ik me alleen ga vermaken. En dat kan ik goed, daarom ga ik ook alleen weg.

Als je dat niet lukt, moet je met een singles-uitje gaan. Er zijn site, waarop je contacten kunt leggen voor een gezamenlijk uitje. Geen idee meer hoe dat heet, maar ik heb er mensen over horen praten.
Later is nu
Ben je met een groepsreis mee dan? Of hoe zit het precies in elkaar? Stedentrip? Binnen/buiten Nederland? Wat doe je daar zoal? Cultuur snuiven of luieren? Het is nogal een vaag verhaal om concrete tips te geven.

Maar als je op stedentrip bent dan kan je vaak ook veel gezelschap vinden binnen het hotel. Of je kan gewoon op mensen af stappen, soms klikt het niet en dan ga je weer verder (je ziet die mensen immers nooit meer) en soms heb je wel een klik en een gezellige avond. Je zult er alleen wel zelf iets voor moeten doen. Wil je gezelschap? Dan moet je toch echt zélf op mensen afstappen.

Verder als je maar een lang weekend weg bent, dan is het toch ook niet zo erg om veel op jezelf te zijn? Of hoe zag je dit van te voren voor je? Je wist toch dat je alleen op vakantie ging, dan stel je je daar ook op in neem ik aan?
Waar zit je dan? Er zijn idd plekken waar vooral paartjes en gezinnen komen. Vooral op de geijkte strand-vakantieoorden

Als je in je eentje bent en aanspraak wil kun je beter naar een stad gaan.

Maar voor nu: Ga ergens zitten eten/drinken waar nog iemand alleen zit, ga aan het tafeltje ernaast zitten en knoop een gesprekje aan. Of vraag of je er even bij mag komen zitten. Zoek bars op waar locals komen. Boek een excursie. Je kunt vaak ook een leuk gesprek hebben met een wat ouder echtpaar. Die zijn met elkaar meestal al wel uitgepraat en staan best open voor een kletspraatje.

En ga vooral geen boek zitten lezen. Dat betekent: Laat me met rust
.
quote:Sweety2015 schreef op 07 februari 2016 @ 14:15:

Waarom niet..dan mag je het toch ook gezellig hebben

Je mag het best gezellig hebben, je moet alleen voorkomen dat je die gezelligheid laat afhangen van anderen.

Vriendin zei ooit toen we het hadden over alleen weggaan: Ik ben zo blij dat ik goede vrienden ben met mezelf, altijd gezellig als ik weg ben, nooit ruzie. Als je die instelling je eigen kunt maken heb je het overal gezellig
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Hoeveel contact wil je dan? Even een uurtje kletsen met onbekenden op een terras of in een bar is toch niet zo moeilijk?
quote:nlies schreef op 07 februari 2016 @ 14:24:

[...]

Je mag het best gezellig hebben, je moet alleen voorkomen dat je die gezelligheid laat afhangen van anderen.

Vriendin zei ooit toen we het hadden over alleen weggaan: Ik ben zo blij dat ik goede vrienden ben met mezelf, altijd gezellig als ik weg ben, nooit ruzie. Als je die instelling je eigen kunt maken heb je het overal gezellig

Dit ja!

Vind het overigens altijd wel gezellig aangesproken te worden als ik ergens rondloop/fotografeer, maar juist niet als ik ergens zit te eten. Dan wil ik gewoon lekker met rust gelaten worden terwijl ik de dag overdenk en van mijn maaltijd geniet.
Dan pak je dus dat boek

(of je telefoon).
.
Dan zoek je wat contact op het Viva-forum.
quote:impala schreef op 07 februari 2016 @ 14:35:

Dan pak je dus dat boek

(of je telefoon).

Precies!

Zit vaak de foto's te bekijken die ik die dag gemaakt heb.

quote:Marana_ schreef op 07 februari 2016 @ 14:28:

Hoeveel contact wil je dan? Even een uurtje kletsen met onbekenden op een terras of in een bar is toch niet zo moeilijk?Ik heb dat af en toe best moeilijk gevonden, terwijl het andere keren weer moeiteloos ging. Juist wanneer ik contact zoek, krijg ik het niet, zo lijkt het. Wanneer ik lekker geniet van ergens zijn, heb ik steeds aanspraak
Later is nu
Ga in een café aan de leestafel zitten (indien aanwezig) in plaats van een tafeltje voor jezelf. Sluit je aan bij zo'n gratis stadswandeling als dat er is. Overnacht in een hostel (op een eigen kamer als je dat wilt), geheid dat je daar 's avonds in de woonkamer/keuken contact krijgt met andere alleenreizenden.

En verder inderdaad: neem lekker de tijd om in je eentje dat ene boek eindelijk eens uit te lezen, zonder dat je reisgenoot aan je zit te trekken om toch nog even naar dat museum te gaan ofzo. Geniet van wat er wél kan als je alleen bent!
quote:Dreamer schreef op 07 februari 2016 @ 14:41:

[...]

Ik heb dat af en toe best moeilijk gevonden, terwijl het andere keren weer moeiteloos ging. Juist wanneer ik contact zoek, krijg ik het niet, zo lijkt het. Wanneer ik lekker geniet van ergens zijn, heb ik steeds aanspraakDat klopt wel inderdaad. Zal wel iets zijn met wat je uitstraalt of zo.
Niets zo leuk als alleen op vakantie gaan. Heerlijk om in mijn eigen tempo te kunnen wandelen, rustig te kunnen fotograferen/lezen, met niemand rekening te hoeven houden, naar een museum of kasteel gaan en te doen wat ik zelf wil.

Als je niet alleen kunt zijn, straal je dat vaak ook uit en gaan anderen echt geen praatje met je aanknopen. Een onbekende zit echt niet te wachten op negativiteit. Als jij uitstraalt dat je tevreden bent met jezelf en het alleen op vakantie gaan, spreken mensen je juist vaak aan. Ze vragen dan vaak of en waarom je alleen op vakantie bent, is mijn ervaring. Vaak een opening van een leuk gesprek.

En als ik daar geen zin in heb, kan ik dat altijd prima duidelijk maken.

Als je alleen op vakantie bent en aanspraak wilt, ga dan bijvoorbeeld naar een huiskamerrestaurant met aanschuiftafel (praatje gegarandeerd), ga kamperen en niet naar een bungalowpark. Kies eerder voor een B&B dan voor een hotel. Duik de kroeg in of.....

Als je nu in het zuiden van het land bent... Ga Carnavallen, ik moet er niet aan denken, maar contact is dan toch verzekerd. ;)
Ik ben ook erg benieuwd waar je bent en wat je dan had gewild / verwacht.

Ik vind het juist heerlijk om alleen te reizen en dan lekker allemaal dingen te doen waar ik zin in heb. En inderdaad urenlang lezen. Ik vermaak me prima met mezelf. :-) En dan straal ik dat kennelijk ook uit, en trek ik allerlei kletspraatjes aan. Soms juist teveel haha.

En het is ook een kwestie van soms andersom even zélf te beginnen... bij een kassa, zomaar een opmerking maken tegen de cassière over iets opvallends in je blikveld of zelfs zoiets sufs als het weer. Of met de receptionist(e) van het hotel, gewoon even babbelen en vragen of ze het erg druk hebben ofzo. Mensen vinden het vaak heel leuk als je interesse toont en ze over zichzelf mogen praten.

Er zijn genoeg mensen met wie je dan aan de babbel raakt over van alles en nog wat, vooral als er geen rij achter je staat.

Niemand is verplicht om jou te vermaken. Hoe jij het schrijft, lijkt het haast alsof jij vindt van wel.

En als jij een boek zit te lezen of zit te forummen op je telefoon, heb je een gesloten uitstraling en zal zelfs de serveerster niet meer dan het nodige tegen je zeggen.

En je vraagt je af of je onzichtbaar bent: JA! Ga daar maar vanuit. Mensen zijn vooral met zichzelf bezig! En met hun eigen gezelschap. Als jij met vriendinnen ergens bent, heb je dan enig idee wie er al urenlang schuin achter je zit, of zelfs vol in je zicht? Nee.

Als je graag contact wilt, zul je daarin zelf iets moeten ondernemen. In het hotel bij het ontbijt (gokje, want je vertelt niks), eens aan een ander vragen of je erbij mag zitten aan tafel.

In een café niet aan een tafeltje in een hoek gaan zitten, maar aan de bar of aan een grote leestafel.

Zoals iemand anders al zei: meedoen aan een stadswandeling of een andere korte tour (bv. grot bezoeken of wat dan ook). (Weer een gokje want we hebben geen idee waar je bent.) En dan zelf een beetje babbelen met mensen. Maar vooral niet verwachten / hopen dat zij jou urenlang op sleeptouw gaan nemen.

Of als je in een stad zit, zoek contact via www.couchsurfing.org , al is het handiger als je een paar dagen van tevoren alvast kijkt of er borrels of picknicks of gezamenlijke museumbezoeken ofzo zijn in die stad. En je kunt ook zelf een oproepje doen.

Al met al denk ik dat het vooral een kwestie is van realistische verwachtingen, en de vraag of je wel het type bent om je in je eentje te vermaken. Zo niet, ook prima, dan heb je dat geleerd en moet je dus vanaf nu je vakantieplannen daarop afstemmen.

Succes en veel plezier met jezelf!
You can never have too many hats, gloves and shoes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven