Zoon (10) met eigen tablet

11-02-2016 18:44 158 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon (net 10) heeft een eigen tablet. Ik hou wel een beetje in de gaten wat hij doet (hij mag bij ons in de huiskamer op internet) maar kan niet alles in de gaten houden en ben er ook wel eens niet. Ik heb hem uitgelegd wat de gevaren zijn en dat hij nooit met onbekende volwassen mag chatten.

Nu las ik wat chat gesprekken die hij voert via een spelletje met onbekende kinderen en kinderen die hij kent via een sportclubje. Op zich onschuldig maar toch heb ik er niet zo'n fijn gevoel bij. Mijn zoon schept op, vraagt allemaal meiden verkering en is beetje opdringerig als hij ziet dat iemand online is. Ik zie dat hij nu zelf ruzie heeft met een paar kinderen met wij hij chat.

Eigenlijk wil ik het hem gaan verbieden. Misschien is hij zich niet bewust hoe hij overkomt.

Of kan ik het beter niet verbieden en hem laten...erover praten met hem..

Hoe gaan jullie hier mee om?

Sowieso met een eigen tablet, hij volgt vele bloggers die een stuk ouder zijn dan hem. Ik heb het gevoel dat ik mijn grip er op verlies.

Of ben ik overbezorgd?
Overigens wil het hebben van een tablet niet zeggen dat kinderen daar dus maar altijd uren achter zitten en niet meer buiten spelen of knutselen.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Je kind webwijs maken is heel iets anders dan je kind alleen maar en urenlang op de tablet laten, toch?

Heb jij je wel eens verdiept in het huidige middelbaar onderwijs? Waar je vroeger een passer en geodriehoek moest kopen in de brugklas, staat daar nu vaak een iPad of laptop bij op de lijst.

Je kind voorbereiden op die toekomst hoort gewoon bij zijn opvoeding, in mijn optiek.
IBI dit zag hij -klik-

Inderdaad er staan ook naaktkatten tussen.
quote:ChuckTaylor schreef op 11 februari 2016 @ 19:27:

[...]

Ook op tablets en smartphones?O daar zal vast wel een app voor zijn..
Welnee! Daar ben je als ouder zelf bij.
quote:IBIopviva schreef op 11 februari 2016 @ 19:29:

Overigens wil het hebben van een tablet niet zeggen dat kinderen daar dus maar altijd uren achter zitten en niet meer buiten spelen of knutselen.Ik zeg ook niet alle kinderen, toevallig alle kinderen in mijn directe omgeving. Als ik op verjaardagen kom of op visite ga. Ik zie ze nooit wat anders doen dan naar een schermpje staren.
quote:ChuckTaylor schreef op 11 februari 2016 @ 19:30:

IBI dit zag hij klik-[/url]

Inderdaad er staan ook naaktkatten tussen.Ow haha nou die spatie deed het hem denk ik. Ja nu heb ik ook de neiging om snel weg te rennen naar een volwassene.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
quote:KessAgain schreef op 11 februari 2016 @ 19:29:

Je kind webwijs maken is heel iets anders dan je kind alleen maar en urenlang op de tablet laten, toch?

Heb jij je wel eens verdiept in het huidige middelbaar onderwijs? Waar je vroeger een passer en geodriehoek moest kopen in de brugklas, staat daar nu vaak een iPad of laptop bij op de lijst.

Je kind voorbereiden op die toekomst hoort gewoon bij zijn opvoeding, in mijn optiek.

Dit staat toch helemaal los van de vraag van TO?

Lijkt me logisch dat je je kind hierin wegwijs maakt.
Mijn kinderen krijgen iPad onderwijs. En dat is basisschool hè?
quote:ChuckTaylor schreef op 11 februari 2016 @ 19:30:

IBI dit zag hij -klik-

Inderdaad er staan ook naaktkatten tussen.Mooi moment voor pa voor een man tot man gesprekje
quote:md0110 schreef op 11 februari 2016 @ 19:02:

Sorry, je hebt er waarschijnlijk niks aan maar ik wil het toch kwijt ;)

Wat is dat tegenwoordig met ouders die hun kinderen niet meer kunnen vermaken met echt speelgoed? Lees: iets waar geen beeldscherm op zit. Wat is er mis met buitenspelen zoals elk kind hoort te doen? Noem me ouderwets, ik ben pas midden twintig maar ik verbaas me hier steeds meer over.

"Social" media is antisociaal.

Zo, dat ben ik kwijt

Wat is het dat jij lijkt te denken dat het hebben van een tablet automatisch betekent dat een kind nooit met ander speelgoed speelt, al dan niet buiten?

Ik ben het helemaal met je eens hoor. Ik speelde als kind uren buiten: kikkers vangen, kijken wat er gebeurt als je iets in vuur gooit (nee dat mocht ik vanzelfsprekend niet) en in oud papiercontainers klimmen op zoek naar 'vieze boekjes' (nee, dat mocht evenmin, maar als tienjarige vond ik dat wel enorm interessant). Allemaal essentiële vaardigheden die ik nog dagelijks gebruik. Gelukkig was er nog geen internet en waren er geen tablets. Stel je voor dat ik als kind had leren programmeren, dingen opzoeken op internet en educatieve spelletjes: allemaal volkomen zinloze vaardigheden om te leren.
quote:misskate schreef op 11 februari 2016 @ 19:32:

[...]

Dit staat toch helemaal los van de vraag van TO?

Lijkt me logisch dat je je kind hierin wegwijs maakt.TO overweegt om het chatten en internetten te verbieden. Daar schiet je toch helemaal niets mee op? Het is 2016. Leer je kind om te gaan met de technologie van deze tijd. Laat hem de valkuilen zien. Praat erover. Voor TO lijkt dat helemaal niet logisch.
Dat dus. Praat erover. Verbieden heeft inderdaad geen zin.
quote:sophiax schreef op 11 februari 2016 @ 19:36:

[...]

Wat is het dat jij lijkt te denken dat het hebben van een tablet automatisch betekent dat een kind nooit met ander speelgoed speelt, al dan niet buiten?

Ik ben het helemaal met je eens hoor. Ik speelde als kind uren buiten: kikkers vangen, kijken wat er gebeurt als je iets in vuur gooit (nee dat mocht ik vanzelfsprekend niet) en in oud papiercontainers klimmen op zoek naar 'vieze boekjes' (nee, dat mocht evenmin, maar als tienjarige vond ik dat wel enorm interessant). Allemaal essentiële vaardigheden die ik nog dagelijks gebruik. Gelukkig was er nog geen internet en waren er geen tablets. Stel je voor dat ik als kind had leren programmeren, dingen opzoeken op internet en educatieve spelletjes: allemaal volkomen zinloze vaardigheden om te leren. Vieze boekjes en vuurtje stoken.! Sopiax toch.! Jij stout stout kind.!
quote:MalleBabbe1 schreef op 11 februari 2016 @ 19:34:

[...]

Mooi moment voor pa voor een man tot man gesprekje Klopt was een zeer grondig gesprek. Er zaten echt hele vage dingen tussen.
quote:sophiax schreef op 11 februari 2016 @ 19:36:

[...]

Ik ben het helemaal met je eens hoor. Ik speelde als kind uren buiten: kikkers vangen, kijken wat er gebeurt als je iets in vuur gooit (nee dat mocht ik vanzelfsprekend niet) en in oud papiercontainers klimmen op zoek naar 'vieze boekjes' (nee, dat mocht evenmin, maar als tienjarige vond ik dat wel enorm interessant). Allemaal essentiële vaardigheden die ik nog dagelijks gebruik. Gelukkig was er nog geen internet en waren er geen tablets. Stel je voor dat ik als kind had leren programmeren, dingen opzoeken op internet en educatieve spelletjes: allemaal volkomen zinloze vaardigheden om te leren.

Je hebt gelijk. Ik ben schuldig aan generaliseren .

Maar ik zie het steeds vaker dat kinderen worden "opgevoed" door de digitale wereld i.p.v. hun ouders onder het mom van "lekker makkelijk, zo is mijn kind tenminste stil." Ik vind het doodzonde.

Dat wil niet zeggen dat ik elke ouder die een tablet in huis heeft hiervan beschuldig natuurlijk maar ik snap gewoon niet zo goed wat een kind van 10 met een eigen (!) tablet moet. Maargoed, dat is persoonlijk.
I'm a goal digger.
quote:MalleBabbe1 schreef op 11 februari 2016 @ 19:42:

[...]

Vieze boekjes en vuurtje stoken.! Sopiax toch.! Jij stout stout kind.!
quote:Bibi1973 schreef op 11 februari 2016 @ 18:48:

WiFi uitzetten?Symptoombestrijding.
quote:md0110 schreef op 11 februari 2016 @ 19:02:

Sorry, je hebt er waarschijnlijk niks aan maar ik wil het toch kwijt ;)

Wat is dat tegenwoordig met ouders die hun kinderen niet meer kunnen vermaken met echt speelgoed? Lees: iets waar geen beeldscherm op zit. Wat is er mis met buitenspelen zoals elk kind hoort te doen? Noem me ouderwets, ik ben pas midden twintig maar ik verbaas me hier steeds meer over.

"Social" media is antisociaal.

Zo, dat ben ik kwijt Hear, hear. Zie steeds meer kinderen die zich "vervelen" als het geen beeldscherm heeft. Mijn broer speelde op zijn 10e gewoon met Dinky Toys, of we deden een spelletje, of er werd geknutseld. En ja, ik weet het, de tegenwoordige tijd en er zijn nou eenmaal computers en daar moeten ze mee om leren gaan, maar slaat het niet af en toe een beetje door?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik zie dan juist zo vaak kinderloze twintigers die op basis van verjaardagen en visites een gefundeerd oordeel lijken te hebben over 'hoe kinderen tegenwoordig worden opgevoed', daar alle achterliggende motieven van de ouders bij door denken te hebben en weten hoe dat beter zou moeten.

Die waren er in mijn jeud nog niet.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Het gaat niet om het internetten op zich, maar om het chatten.

Chatten met onbekenden is echt een NoGo op die leeftijd!

Kinderen horen niet te chatten met vreemden. Dit is zo vaak op het nieuws.

Gewoon whatsappen of chatten met vrienden en that's it!
En hebben jullie het nou over de tijd dat de volwassenen zich de hele avond vermaakten met een legpuzzel, breien of Ron's honneymoonquiz, in plaats van te zitten forummen, zoals sommigen nu hele avonden doen?
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:Broedkippetje schreef op 11 februari 2016 @ 19:57:

Ik zie dan juist zo vaak kinderloze twintigers die op basis van verjaardagen en visites een gefundeerd oordeel lijken te hebben over 'hoe kinderen tegenwoordig worden opgevoed', daar alle achterliggende motieven van de ouders bij door denken te hebben en weten hoe dat beter zou moeten.

Die waren er in mijn jeud nog niet.

Die waren er in jouw jeugd heus ook wel. Zeker twintigers, die toen al braaf aan trouwen en gezinnetjes dachten.

Maar het is gewoon waar dat een kind tegenwoordig vaak voor de TV wordt geparkeerd, of een een iPad in de handen krijgt gedrukt, want "dan is het even stil". Niet voor niks is er al jaren een campagne aan de gang om die kinderen achter de gamecomputers en beeldschermen uit te krijgen, ze weer wat actiever te krijgen, omdat al dat passieve vermaak (mede) voor steeds meer kinderen zorgt met overgewicht en andere problemen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
TO: de dingen die je noemt zijn eigenlijk sociale vaardigheden online. Ik zou daar met hem over praten en basisregels afspreken. Zo kan hij leren hoe hiermee om te gaan. Ook kun je wat vaker zijn chats lezen, misschien ook samen met hem om uit te leggen wat je bedoelt.
Het is zoals het is
YOuk79 10 jaar en chatten met vreemden vind je normaal?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven