Angst voor afwijzing

11-02-2016 17:16 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben door ervaringen in het verleden iemand geworden die alles op alles zet om conflicten te vermijden, maar ook een enorme angst voor afwijzing heeft.

Hiervoor krijg ik al professionele hulp en nu heb ik 'de opdracht' gekregen om toch dingen op tafel te leggen bij bepaalde mensen. Nu ben ik alleen zo bang voor de e.v.t gevolgen (dat ze helemaal geen contact meer willen, dat ik verwijten te horen krijg enz.) dat ik dit gewoon niet durf.

En ik weet; zolang ik niks op tafel gooi weet ik ook niet hoe de ander erover denkt, maar toch werkt het idee heel erg verlammend. Krijg al zweet en trilhanden bij het idee.

Zijn er mensen die tips hebben? Ervaringen? Is het een kwestie van mezelf eroverheen zetten en maar doen?
Welke personen moet je aanspreken volgens je opdracht? Partner, collega, vrienden, familie?

Draai het eens om: hoe zou jij het vinden als iemand naar jou toe zou komen met jouw verhaal? Zou jij diegene zeggen dat je nooit meer contact met hem / haar wilt? Zou je hem / haar aanvallen met verwijten? Of zou je begrip voor die persoon hebben dat ze dit tegen je hebben gezegd? Hoe erg zou je het vinden als diegene het contact verbreekt nadat jij je hebt opengesteld?

Ga eens na bij jezelf hoe je zelf zou reageren en probeer de situatie een beetje te relativeren. Je ergste angsten komen vaak niet uit en dat zul je zien als je deze opdracht gaat uitvoeren. Natuurlijk is het even spannend en eng omdat je niet weet hoe de ander reageert maar ik weet zeker dat de reactie van de ander je mee zal vallen ten opzichte van je ergste, angstige gedachte.
I'm a goal digger.
En heel veel succes gewenst natuurlijk! Je kan dit!

Moest je volgens de opdracht diegene er persoonlijk op aanspreken of mag je ook een brief schrijven bijvoorbeeld? Sowieso kan het helpen om eerst even op papier te zetten voor jezelf wat je precies wilt vertellen en hoe je dit gaat vertellen.
I'm a goal digger.
quote:md0110 schreef op 11 februari 2016 @ 17:34:

Welke personen moet je aanspreken volgens je opdracht? Partner, collega, vrienden, familie?

Draai het eens om: hoe zou jij het vinden als iemand naar jou toe zou komen met jouw verhaal? Zou jij diegene zeggen dat je nooit meer contact met hem / haar wilt? Zou je hem / haar aanvallen met verwijten? Of zou je begrip voor die persoon hebben dat ze dit tegen je hebben gezegd? Hoe erg zou je het vinden als diegene het contact verbreekt nadat jij je hebt opengesteld?

Ga eens na bij jezelf hoe je zelf zou reageren en probeer de situatie een beetje te relativeren. Je ergste angsten komen vaak niet uit en dat zul je zien als je deze opdracht gaat uitvoeren. Natuurlijk is het even spannend en eng omdat je niet weet hoe de ander reageert maar ik weet zeker dat de reactie van de ander je mee zal vallen ten opzichte van je ergste, angstige gedachte.

Het gaat om 2 'vrienden' van me. De vriendschappen zijn niet meer wat het was. Ik mis dat en wil dat graag aankaarten. Kijken of er nog wel toekomst in zit en vragen hoe zij erover denken. Ben erg bang dat zij zeggen: "ja het is inderdaad veranderd en ik denk niet dat hier nog toekomst inzit". Want dan heb ik me dus weer opengesteld en word ik weer afgewezen. Terwijl ik daar juist zoveel moeite mee heb elke keer als ik iemand leer kennen.

Zou het persoonlijk wel fijn vinden als ik dit van mensen hoor. Ik hou van duidelijkheid. Zou dan zelf kijken wat ik kan veranderen.
quote:Merida_ schreef op 11 februari 2016 @ 17:41:

[...]

Het gaat om 2 'vrienden' van me. De vriendschappen zijn niet meer wat het was. Ik mis dat en wil dat graag aankaarten. Kijken of er nog wel toekomst in zit en vragen hoe zij erover denken. Ben erg bang dat zij zeggen: "ja het is inderdaad veranderd en ik denk niet dat hier nog toekomst inzit". Want dan heb ik me dus weer opengesteld en word ik weer afgewezen. Terwijl ik daar juist zoveel moeite mee heb elke keer als ik iemand leer kennen.

Zou het persoonlijk wel fijn vinden als ik dit van mensen hoor. Ik hou van duidelijkheid. Zou dan zelf kijken wat ik kan veranderen.

Mag ik vragen waarom je het zo erg zou vinden als zij bevestigen dat de vriendschap inderdaad is veranderd? Je geeft namelijk zelf ook aan dat je de indruk hebt dat de vriendschap is veranderd. En waarom zou je ''wachten'' tot je voor jouw gevoel afgewezen wordt? Als jij denkt dat er geen toekomst meer in deze vriendschap zit, waarom zet je dan niet zelf een streep onder de vriendschap?

Je moet tegen jezelf zeggen dat het hoe dan ook positief is dat je deze stap hebt durven te zetten. Of ze er nu voor kiezen dat de vriendschap beëindigd wordt, dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent en kun je altijd nog terugkijken op de mooie momenten van de vriendschap. Maar, wellicht reageren ze zoals jij zou reageren! Hadden ze zelf helemaal niet door dat dit zo vervelend voor je is / was en proberen ze er alles aan te doen om de vriendschap zo te veranderen dat het voor iedereen weer als een vriendschap voelt.
I'm a goal digger.
Het nadeel van een confrontatie aangaan is dat mensen al snel in de verdediging schieten. De beruchte " Ja maar jij....." Door conflicten te vermijden wordt er dus ook nooit uit verdediging teruggeslagen en leer je daar dan ook nooit adequaat op te reageren. Want die verdediging voelt ook als afwijzing plus je krijgt het gevoel dat het ook nog eens jouw schuld is.

Wees hierop voorbereid.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
quote:md0110 schreef op 11 februari 2016 @ 17:48:

[...]

Mag ik vragen waarom je het zo erg zou vinden als zij bevestigen dat de vriendschap inderdaad is veranderd? Je geeft namelijk zelf ook aan dat je de indruk hebt dat de vriendschap is veranderd. En waarom zou je ''wachten'' tot je voor jouw gevoel afgewezen wordt? Als jij denkt dat er geen toekomst meer in deze vriendschap zit, waarom zet je dan niet zelf een streep onder de vriendschap?

Je moet tegen jezelf zeggen dat het hoe dan ook positief is dat je deze stap hebt durven te zetten. Of ze er nu voor kiezen dat de vriendschap beëindigd wordt, dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent en kun je altijd nog terugkijken op de mooie momenten van de vriendschap. Maar, wellicht reageren ze zoals jij zou reageren! Hadden ze zelf helemaal niet door dat dit zo vervelend voor je is / was en proberen ze er alles aan te doen om de vriendschap zo te veranderen dat het voor iedereen weer als een vriendschap voelt.

Door omstandigheden ben ik bijna al m'n vrienden kwijtgeraakt. Zijn meer kennissen nu. Dit waren/zijn de 2 met wie ik het hechtst was. Als ik daar een afwijzing van krijg heb ik er geen een meer.

Als zij ook zeggen dat het veranderd is vind ik dat niet erg. Ik zou gewoon graag willen dat zij ook bereid zijn (net als ik) om er weer een vriendschap van te maken.
quote:jaw schreef op 11 februari 2016 @ 17:49:

Het nadeel van een confrontatie aangaan is dat mensen al snel in de verdediging schieten. De beruchte " Ja maar jij....." Door conflicten te vermijden wordt er dus ook nooit uit verdediging teruggeslagen en leer je daar dan ook nooit adequaat op te reageren. Want die verdediging voelt ook als afwijzing plus je krijgt het gevoel dat het ook nog eens jouw schuld is.

Wees hierop voorbereid.Dat is iets waar ik ook al aan dacht ja. Denk dat dat ook een van de redenen is waarom ik het gewoon niet durf.
Eventuele afwijzingen moet je je niet aantrekken. Ze hebben meestal niet zoveel met jou te maken maar met behoeften van die ander. Je had ze toch niet kunnen voorkomen. Je persoonlijkheid kan je immers niet veranderen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:Merida_ schreef op 11 februari 2016 @ 17:58:

[...]

Door omstandigheden ben ik bijna al m'n vrienden kwijtgeraakt. Zijn meer kennissen nu. Dit waren/zijn de 2 met wie ik het hechtst was. Als ik daar een afwijzing van krijg heb ik er geen een meer.

Als zij ook zeggen dat het veranderd is vind ik dat niet erg. Ik zou gewoon graag willen dat zij ook bereid zijn (net als ik) om er weer een vriendschap van te maken.

Zolang je het niet uitspreekt, zal je niet weten hoe ze zullen reageren en ga je alleen maar gissen met het risico dat je hun reactie overschat. Probeer het eens op papier te zetten en let daarbij op dat je geen vingers gaat wijzen maar vooral nadruk leggen op wat het met je gevoel doet.

Echte vrienden zullen jouw gevoelens serieus nemen. Het is ook geen optie om dit niet bespreekbaar te maken.
I'm a goal digger.
quote:Merida_ schreef op 11 februari 2016 @ 17:58:

[...]

Door omstandigheden ben ik bijna al m'n vrienden kwijtgeraakt. Zijn meer kennissen nu. Dit waren/zijn de 2 met wie ik het hechtst was. Als ik daar een afwijzing van krijg heb ik er geen een meer. Zou je het minder eng vinden om ze te confronteren als je meer hechte vrienden had gehad? Zou je beter met een eventuele afwijzing omgaan als je nog "back-up-vrienden" had? Waarom wel / niet?
I'm a goal digger.
quote:md0110 schreef op 11 februari 2016 @ 18:39:

[...]

Zou je het minder eng vinden om ze te confronteren als je meer hechte vrienden had gehad? Zou je beter met een eventuele afwijzing omgaan als je nog "back-up-vrienden" had? Waarom wel / niet?

Ik had het nog wel eng gevonden ja, maar minder. Dan had ik nog mensen om me heen gehad met wie ik wel kon praten/dingen kon doen/ terecht kon als er wat was.

Heb het gevoel dat ik laatste kansen heb nu zeg maar. Beetje lastig uit te leggen.
quote:Merida_ schreef op 11 februari 2016 @ 18:44:

[...]

Ik had het nog wel eng gevonden ja, maar minder. Dan had ik nog mensen om me heen gehad met wie ik wel kon praten/dingen kon doen/ terecht kon als er wat was.

Heb het gevoel dat ik laatste kansen heb nu zeg maar. Beetje lastig uit te leggen.

Dat begrijp ik. Het is een eng idee als je het gevoel hebt dat je ergens alleen voor staat. Heb je verder geen familie / lieve collega's / buren waarmee je kan praten?

Als je eens kijkt naar eerdere gebeurtenissen / gesprekken met deze 2 vriendschappen, kan je dan een beetje inschatten hoe ze op jou zouden reageren? Even buiten jouw verwachting, angst en gevoel om? Hoe reageerden zij bijvoorbeeld op kritiek van hun naasten in het verleden? Of op een soortgelijke situatie met andere vriendschappen waar jij niet betrokken bij bent geweest? Waren ze toen verbolgen, boos, standvastig? Of kunnen ze zich over het algemeen wel goed verplaatsen in een ander?
I'm a goal digger.
quote:md0110 schreef op 11 februari 2016 @ 18:52:

[...]

Dat begrijp ik. Het is een eng idee als je het gevoel hebt dat je ergens alleen voor staat. Heb je verder geen familie / lieve collega's / buren waarmee je kan praten?

Als je eens kijkt naar eerdere gebeurtenissen / gesprekken met deze 2 vriendschappen, kan je dan een beetje inschatten hoe ze op jou zouden reageren? Even buiten jouw verwachting, angst en gevoel om? Hoe reageerden zij bijvoorbeeld op kritiek van hun naasten in het verleden? Of op een soortgelijke situatie met andere vriendschappen waar jij niet betrokken bij bent geweest? Waren ze toen verbolgen, boos, standvastig? Of kunnen ze zich over het algemeen wel goed verplaatsen in een ander?

Jawel heb lieve familie. Maar wil daarnaast ook gewoon vrienden hebben. Familie is toch anders. Hoe goed je er ook mee kunt praten, dingen kunt doen.

Heb het inmiddels op papier gezet, en vanavond even de moed verzamelen om te bellen en het voor te leggen. Moet het maar gewoon doen denk ik.
quote:Merida_ schreef op 12 februari 2016 @ 09:20:

[...]

Jawel heb lieve familie. Maar wil daarnaast ook gewoon vrienden hebben. Familie is toch anders. Hoe goed je er ook mee kunt praten, dingen kunt doen.

Heb het inmiddels op papier gezet, en vanavond even de moed verzamelen om te bellen en het voor te leggen. Moet het maar gewoon doen denk ik.

Goed van je! Laat je even weten hoe het is gegaan?

Adem in - adem uit De eerste stap is gezet.
I'm a goal digger.
Ga ik doen, dank je wel voor het luisteren!
En hoe ging het? Hoe voel je je nu?
I'm a goal digger.
Helemaal vergeten een update te geven.

Van 1 kreeg ik wel positief antwoord. Hij vond dat ik gelijk had. Was wel erg druk ivm werk enzo maar hij zou er rekening mee houden.

Eerst maar eens zien. Woorden zeggen minder dan daden vind ik zelf.

Dat luchtte erg op. Achteraf zorgen om niks.

Bij de ander moet ik het nog doen maar die zie ik binnenkort als het goed is.
quote:Merida_ schreef op 13 februari 2016 @ 12:46:

Helemaal vergeten een update te geven.

Van 1 kreeg ik wel positief antwoord. Hij vond dat ik gelijk had. Was wel erg druk ivm werk enzo maar hij zou er rekening mee houden.

Eerst maar eens zien. Woorden zeggen minder dan daden vind ik zelf.

Dat luchtte erg op. Achteraf zorgen om niks.

Bij de ander moet ik het nog doen maar die zie ik binnenkort als het goed is.

En wat zal jouw aandeel hierin zijn? Ik zou zeggen; kook eens voor hem ofzo. Mensen die het heel druk hebben vinden het vaak heel fijn om op die manier even "verwend" te worden en er ook nog een leuke avond bij aan plakken.

Of vraag hem mee naar een goed concert/ film o.i.d..
quote:theamuts schreef op 13 februari 2016 @ 12:50:

[...]

En wat zal jouw aandeel hierin zijn? Ik zou zeggen; kook eens voor hem ofzo. Mensen die het heel druk hebben vinden het vaak heel fijn om op die manier even "verwend" te worden en er ook nog een leuke avond bij aan plakken.

Of vraag hem mee naar een goed concert/ film o.i.d..Heb de afgelopen maanden meerdere keren gevraagd om samen wat te doen. O.a voor zijn verjaardag. Was steeds "ben zo druk" dus na een paar keer heb ik het ook niet meer gevraagd.
quote:Merida_ schreef op 13 februari 2016 @ 12:55:

[...]

Heb de afgelopen maanden meerdere keren gevraagd om samen wat te doen. O.a voor zijn verjaardag. Was steeds "ben zo druk" dus na een paar keer heb ik het ook niet meer gevraagd.Samen wat te doen.

Wat heb je voorgesteld om te doen dan? En hoe heb je dat gebracht zodat hij dat aantrekkelijk genoeg vindt om daar eventueel wat anders voor te laten schieten?
quote:theamuts schreef op 13 februari 2016 @ 17:02:

[...]

Samen wat te doen.

Wat heb je voorgesteld om te doen dan? En hoe heb je dat gebracht zodat hij dat aantrekkelijk genoeg vindt om daar eventueel wat anders voor te laten schieten?

Uit eten voor z'n verjaardag, film pakken. Dat soort dingen.

Zou niet weten hoe ik het aantrekkelijker moet brengen dan gewoon te vragen of we samen wat zouden gaan doen. Omdat het lang geleden is, omdat ik gezellig bij wil kletsen.
quote:Merida_ schreef op 13 februari 2016 @ 17:23:

[...]

Uit eten voor z'n verjaardag, film pakken. Dat soort dingen.

Zou niet weten hoe ik het aantrekkelijker moet brengen dan gewoon te vragen of we samen wat zouden gaan doen. Omdat het lang geleden is, omdat ik gezellig bij wil kletsen.

Je zegt dan niet: "he Thomas, volgens mij is ... film hardstikke mooi. Gaat over... Ga je mee?"

Of: "hé Thomas, er is een nieuw huppeldepuprestaurant in de stad. Lijkt me lekker om daar vanavond/morgen/ dit weekend/ volgende week te gaan eten. Ga je mee?"

Dat gezellig bijkletsen volgt dan vanzelf.
Ook die manier van vragen heb ik geprobeerd. Kwam dezelfde reactie op.

Wil niet steeds degene zijn die het initiatief neemt tot afspreken. Vind het ook leuk als het van de ander uitkomt.
Waarom wil je dan eigenlijk nog met diegene afspreken als het blijkbaar zo moeilijk gaat? Als ik jou was zou ik gaan investeren in nieuwe vriendschappen, waar het beter mee klikt.

Die mensen zijn er echt wel, maar je moet er wel naar op zoek gaan. Ze komen je niet op een presenteerblaadje aangereikt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven