Tweede kat erbij? Tips?

15-02-2016 09:50 23 berichten
Hallo Allemaal,

Ik schrijf hier vandaag omdat vriend en ik overwegen een tweede kat te nemen. De situatie is als volgt:

Onze Poes is ruim 1 jaar oud. Zij komt niet buiten en na een val van het balkon, ondanks kattennet, ook niet meer op het balkon.

Mijn vriend is overdag nu nog vaak thuis, maar over een aantal maanden zal hij overdag gaan werken. Dan zit Poes alleen thuis.

Ik denk aan haar te merken dat ze zich soms verveelt. Als ik thuiskom is ze uitgelaten, in de avond zoekt ze dan ook vaak aandacht en wil spelen. Dit doe ik zoveel mogelijk, maar ik heb het idee dat het niet genoeg is. Wij wonen op ruim 70m2 en overwegen nu dus om een maatje voor Poes te zoeken.

Ze is een sociale Poes met een eigen willetje, reageert over het algemeen nieuwsgierig op andere katten (er achteraan lopen, maar wel voorzichtig).

Nu dus de vraag:

Wat voor een kat is het beste om hierbij te zetten? Een oudere kater, een jongere? Of ook een Poes...

Wat zijn dingen om rekening mee te houden? Het idee is om er eentje uit te zoeken van het asiel, die een binnenkat is.

graag tips!
Alle reacties Link kopieren
Een jong poesje past het beste in een bestaande situatie.

Een poes lijkt me beter dan een kater.

Garantie dat ze een leuk speelmaatje heeft krijg je echter niet.

Mijn poes was 6 toen we een katertje van 9 maanden kregen en het is van begin af aan ruzie geweest. Hij jut haar op en zij is overdreven bang. Inmiddels zijn ze 17 en 11 en leven ze nog steeds als kat en hond met als gevolg dat ze ook plassen waar het niet hoort. Via het asiel kun je het wel proberen, daar kun je ook afspraken maken over als het niet klikt. Dan kan de nieuwe aanschaf terug.

Mijn katten leven nu beide in andere delen van het huis en dat is voor hen de oplossing.

Heel veel succes!
Ik weet dat er geen garantie is inderdaad, helaas. Dat is ook een reden om voor een asiel te gaan, ik wil daar ook afspraken over kunnen maken.

Een jonge Poes dus, is er een speciale reden hiervoor? Roept dit moedergevoelens bij mijn Poes op?

bedankt voor de tips!
Wij hebben onlangs een kat opgevangen. Hij is 8 en onze oude poes 13. Ze gaan redelijk goed met elkaar om maar niet dat ze samen liggen te spelen. Gelukkig kunnen ze wel samen met elkaar door 1 deur.

De garantie dat het goed gaat heb je nooit. Bij ons duurde t een maand voordat ze samen door een deur konden.

Ik zou gaan voor een poes van dezelfde leeftijd of misschien iets jonger. Als de poes veel ouders is, kan die ook dominanter worden
Met een kitten erbij heb je de grootste kans op succes. Oudere katten accepteren veel van kittens (<6 maanden) want babies moeten ontzien/verzorgd worden en zijn geen bedreiging. Tegen de tijd dat ze als niet-meer-kitten gezien wordt (>9 maanden) hebben ze al een band opgebouwd.
WTF?
Een kat is een dier die prima alleen kan zijn. Vele zullen totaal niet blij zijn met een nieuwe in huis.

De kat van mijn ouders wil niet meer buiten sinds dat ze onder een auto is gekomen en alhoewel ze niets had blijft ze dus binnen. Nou weet ik uit er ervaring met deze poes dat er eentje bij nemen betekent dat de nieuwe niet binnen mag komen van de koningin.
Ik zou je aanraden een kitten te nemen of eentje die in ieder geval jonger is dan een jaar. Jongere katten accepteren ze makkelijker dan eentje die ouder dan de poes is. WIj hebben 4 katten en dus al een paar keer de volgende moeten introduceren. Soms kan er weken tussen zitten voordat ze elkaar accepteren soms een uur. Let goed op het gedrag van je katten als je merkt dat ze elkaar na 3 maanden nog steeds niet leuk vinden, doe de jongste weer weg naar een goed huisje, want dan is het voor beide geen leuke leef omgeving.
Ik had een soortgelijke situatie en ik denk dat het inderdaad een goed idee is om een tweede kat te nemen. Ik denk juist dat een gecastreerde kater het beste is, die zijn het meest relaxt. Het is al een goed teken dat je poes nieuwsgierig is naar andere katten- mijn poes was doodsbenauwd voor andere katten (gezien vanaf het raam). Er overleed iemand in mijn omgeving met een aantal katten en heb een suuuperrelaxte uitgekozen, waarvan ik dacht dat de karakters wel compatible moesten zijn. Nou was het zo dat mijn poes zo slecht in haar vel zat dat ze zichzelf neurotisch kale plekken zat te likken en de dierenarts hierop voorstelde dat ze misschien wel aan een antidepressiva moest (?!?)

Ik heb echter gekozen voor een 'vriendje' en dat werkte, voor het neurotische gedrag in ieder geval, goed. Ze zijn geen vrienden geworden maar wel aan elkaar gewaagd en ik denk dat poes toch wel een fijner, in ieder geval interessanter, leven heeft.

Maar soms kan een jong poesje ook wel werken en dat is natuurlijk sowieso superleuk

Het blijft een beetje een hunch, wat er bij jou poes past. En inderdaad even vragen bij het asiel!
Bedankt voor alle reacties!

Zelf twijfel ik dan nu tussen een jonger poesje, en een oudere chille kater.

Ik ga vanmiddag even het asiel bellen en mijn vraag neerleggen.

Dan nog het volgende:

Is het nodig dat ik een nieuwe (extra) kattenbak koop? Hier kom ik via google op verschillende conclusies uit
Mijn ervaring met asiels is dat de medewerkers de dieren goed leren kennen, en dus ook goed in kunnen schatten of een beestje sociaal en speels is. Een dier van dezelfde leeftijd of iets jonger, die niet te dominant is, geeft denk ik de beste kans op een poezenvriendschap.

Ik denk echter wel dat je je kat niet moet vermenselijken qua contact met een soortgenoot. Veel katten vinden een solitair leven helemaal prima.

Je zou je kat ook eens een weekeindje naar een pension kunnen brengen, om eens te horen hoe 'ie daar is met andere katten. Zoekt 'ie het contact met soortgenoten uberhaupt?

Om verveling tegen te gaan, zou je ook bv aan voedselverrijking kunnen doen.

Mijn kat heeft verschillende slowfeeders, waar 'ie druk mee is om er z'n harde brokjes uit te friemelen. Ik wissel ze af en toe af, en kan ook de moeilijkheidsgraad nog verschillend maken. De rest vd dag slaapt 'ie, rent 'ie eens achter een balletje aan, of mekkert 'ie naar de merel achter de schuifpui. Heel veel meer heeft een kat niet nodig.
Mbt kattenbak: dat zou ik idd wel doen. Zeker in het begin. Je hebt katten die het smerig vinden als er een andere op z'n bak heeft gezeten, en die dan maar een ander plekje gaan zoeken...
quote:milena1 schreef op 15 februari 2016 @ 10:47:

Mijn ervaring met asiels is dat de medewerkers de dieren goed leren kennen, en dus ook goed in kunnen schatten of een beestje sociaal en speels is. Een dier van dezelfde leeftijd of iets jonger, die niet te dominant is, geeft denk ik de beste kans op een poezenvriendschap.

Ik denk echter wel dat je je kat niet moet vermenselijken qua contact met een soortgenoot. Veel katten vinden een solitair leven helemaal prima.

Je zou je kat ook eens een weekeindje naar een pension kunnen brengen, om eens te horen hoe 'ie daar is met andere katten. Zoekt 'ie het contact met soortgenoten uberhaupt?

Om verveling tegen te gaan, zou je ook bv aan voedselverrijking kunnen doen.

Mijn kat heeft verschillende slowfeeders, waar 'ie druk mee is om er z'n harde brokjes uit te friemelen. Ik wissel ze af en toe af, en kan ook de moeilijkheidsgraad nog verschillend maken. De rest vd dag slaapt 'ie, rent 'ie eens achter een balletje aan, of mekkert 'ie naar de merel achter de schuifpui. Heel veel meer heeft een kat niet nodig.He wat een goed idee! Ik had daar niet aan gedacht! Gewoon een dagje of twee uit logeren en zien hoe ze echt is in contact, goed idee!
Wij hebben sinds een paar weken een poesje erbij.

Ik vond ook dat onze huidige poes soms te vaak alleen is en wilde er ook een maatje voor haar erbij. Onze poes is nu 4.5 jaar en we hebben een kitten erbij genomen. Op advies van de cattery hebben we ze meteen bij elkaar gelaten alleen als we erbij waren. na een paar dagen grommen en blazen na elkaar spelen en slapen ze nu samen. De kitten is nu sinds 3 weken hier in huis. We hebben wel voor een raskat gekozen met een vriendelijk karakter. Ik zou het zo weer doen.
quote:spaatje25 schreef op 15 februari 2016 @ 10:51:

[...]

He wat een goed idee! Ik had daar niet aan gedacht! Gewoon een dagje of twee uit logeren en zien hoe ze echt is in contact, goed idee!Hmm ik denk dat dat voor wat voor poes dan ook echt een behoorlijk stresserende opgave is, ik weet niet of je poes vaker uit logeren gaat maar zelfs mijn uberrelaxte kater die voor niks bang is gaat dan 2 dagen onder een bankstel zitten. Dus ik weet niet of die test helemaal waterdicht is.
Als ik zie wat voor dikke maatjes mijn katten zijn zou ik zeggen doen! Maar dat hoeft dus niet altijd zo te zijn. Maar je kunt het allicht proberen. Belangrijk denk ik om je te verdiepen hoe ze aan elkaar te introduceren en laten wennen zodat kans van slagen het grootst is. Ik zou gaan voor een gecastreerd katertje (kitten). Mijn katten schelen 4 jaar en de oudste is er echt een met een gebruiksaanwijzing. Maar ze zijn nu onafscheidelijk. Samen buitenspelen, samen eten, samen wassen, samen slapen. Ik vind het fijn dat als we er niet zijn ze elkaar hebben.
Ik zou ook gaan voor een kat van dezelfde leeftijd of wat jonger. Poes of kater maakt in principe niet uit al zijn katers vaak wat gemoedelijker. Poezen kunnen feller zijn (vooral lapjeskatten) en zijn vaak de baas in huis.

Het gaat puur om het karakter.

Een idee is misschien om te kijken op de site van kitten te koop. Op deze site staan ook herplaatsingskatten. Hierdoor kun je ook een goed beeld krijgen van het karakter van een kat. Het zijn wel raskatten.

Wat betreft je kat 2 dagen naar een pension brengen. Een kat is erg gehecht aan zijn/haar omgeving. Dus het lijkt mij geen slim idee om haar stress te bezorgen door een nieuwe omgeving. Ik denk niet dat je dan een goed beeld krijgt van haar gedrag met andere katten.
Ik heb ook 2 poezen, beide als kitten in huis genomen, maar wel uit verschillende nesten en vanaf dag 1 is het bonje.

De jongste (er zit 3 maanden tussen) is een grote boef en probeert continu de baas te spelen en de oudste pist uit pissigheid alles onder.

2 jaar geleden is de jongste weggelopen en een paar maanden 'kwijt' geweest. Ging met de oudste meteen een stuk beter.

Sinds de jongste terug is dus weer veel ruzie.

Achteraf gezien had ik het niet moeten doen, maar je hecht je toch aan zo'n beestje. Maar goed, ze zijn nu 14 jaar, dus nog 10 jaar te gaan. Scheelt hier trouwens wel dat ze naar buiten kunnen.
Als je besluit een andere kat erbij te nemen zou ik gaan voor een leeftijdsgenoot.. Weet wel dat ze de eerste week/2 weken zullen vechten en elkaar niets aan vinden. Ze moeten bepalen wie de baas is en dit is een natuurlijk proces. Dus niet tussen gaan zitten!

Overigens heb ik zelf feliway gebruikt, dit kalmeert de katten. Als je dat een week voor aankomst nieuwe kat in huis plaatst dan kan het wellicht wat scherp kantjes af halen..Was bij ons groot succes.
Zeker een 2de kattenbak erbij kopen. Een oudere chille kater wil niet zeggen dat deze ondergeschikt blijft aan jouw al hebbende poes. Een kater wilt eigenlijk altijd boven in rangorde staan, met een poes in huis ook al is zij er langer zal hij dominanter tegenover haar gaan staan. Wat het elkaar accepteren kan vertragen of helemaal niet zal plaatsvinden. Houd hier gewoon rekening mee in je beslissing.

Wij hebben bv 1 poes en 3 katers. de jongste 2 zijn katers maar deze staan wel boven onze poes in rangorde ondanks dat zij er veel eerder was. Zij is ook degeen die het langst moeilijk heeft gedaan tegenover de 2 andere katers (andere kater is haar broertje) Het kan maar nogmaal kijk naar het gedrag van je poes. als je eenmaal een nieuwe haarbal in huis hebt lopen
En de kattenbak.. Ik zou wel een tweede erbij doen. Meestal willen ze niet op dezelfde bak en kunnen ze elders in huis hun behoefte gaan doen. Ik had er ook 2 maar de ene werd niet gebruikt. Ze konden dus blijkbaar wel samen op 1 bak. Na een jaar de 2e weggehaald, faat nog steeds goed. Dus, je weet het niet maar in het begin zou ik het wel doen.
Een kitten erbij. Eentje die nog niet geslachtsrijp is. Poes of kater maakt niet uit.
Bij meerdere katten is het het aantal katten +1 wat betreft kattenbakken, dus idealiter zou je voor 2 katten 3 kattenbakken beschikbaar moeten stellen. Ik weet dat het niet in veel huishoudens wordt gedaan maar het is wel wat gedragstherapeuten aanraden.

Wat betreft introduceren van een nieuw gezinslid, zoek eens op youtube "Jackson Galaxy". Die man geeft heel goede tips hoe je de introductie het beste kunt aanpakken, er gaat namelijk best een tijd over.

Als laatste, of katten nu wel of niet goed gedijen in hun eentje, daar zijn de meningen over verdeeld. Ik zou bij jezelf ten rade gaan of je nu oprecht denkt dat dit het beste is voor de kat (want nieuw gezinslid is ook héél erg stressvol voor zo'n beestje), of dat je dit voor jezelf wil.

Succes!
Mijn poes (lapjeskat, kattig karakter lees ik hierboven en dat klopt dus wel) was 4 jaar toen er in onze tuin een schattig klein katertje in een doos werd gedumpt. We hebben alles geprobeerd, een jaar lang, maar het was vanaf dag 1 tot de laatste dag oorlog in huis. Lapjespoes accepteerde de nieuwkomer niet. Alle tips op het internet, via de dierenarts, zelfs gedragstherapeut mochten niet baten. Ondertussen hebben we een nieuw thuis gevonden voor de kater (nu ruim 3 jaar), wel bij ons in de buurt. Soms komt hij nog bij ons langs en geef ik hem wat lekkers, maar als onze poes in de buurt komt, sluipt ie weer gauw op zijn buikje weg. Zijn nieuwe baasjes hebben me verteld dat hij nog altijd bang is voor andere katten....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven