Werk & Studie alle pijlers

Groot bedrijf

15-02-2016 11:28 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb morgenochtend een sollicitatiegesprek voor stage (administratieve taken) bij een heel groot bouwbedrijf. Misschien een hele stomme vraag, maar er is iets waar ik een beetje mee zit en waar ik heel zenuwachtig van word... Waar moet ik eigenlijk precies zijn als ik binnen kom? Zit er meestal een balie/receptie bij de ingang bij zulke bedrijven? En zo niet, waar moet ik dan zijn? En stel, als de vrouw/man van de balie zegt 'je moet naar XXX' en ik kan de weg vinden dus ik kom alsnog te laat bij degene waar ik een gesprek mee zal hebben, wat moet ik dan doen? Pffff ik weet dat dit allemaal een beetje onzeker en zelfs kinderachtig over komt, maar ik ben nog nooit eerder binnen geweest in een groot bedrijf, en al helemaal niet voor een sollicitatiegesprek Ik zoek al maanden naar een stageplek, dus ik wil het niet verknallen vandaar dat ik zo zenuwachtig ben. Hoop dat iemand me kan hepen
Groot bedrijf heeft meestal een receptie en vaak wordt je opgehaald. Adem in en adem uit.je hebt een mond om te vragen. Komt vast goed. Succes!
Bij bijna al dat soort bedrijven moet je gewoon bij de receptie wachten en wordt je daar opgehaald. Gewoon doorlopen kan / mag vaak niet eens. Ze willen niet dat iemand zomaar door hun bedrijf loopt. De persoon die je ophaalt zal ook gewoon bij je blijven tot je weer buiten staat.

Zorg er voor dat je wel een id op zak hebt. Veel bedrijven vragen bij de receptie om je id te mogen zien waarna je bijvoorbeeld een bezoekerspas krijgt.
Als het goed is heb je een adres gekregen waar je heen moet. Daar stap je naar binnen en ik denk dat daar wel een receptie zit. Je zegt wie je bent en met wie je een gesprek hebt. Waarschijnlijk word je opgehaald door een secretaresse of degene met wie je het gesprek hebt. Bij de meeste bedrijven is dit erg goed geregeld. Zo'n bedrijf krijgt ook klanten op bezoek en ook die laten ze echt niet zoeken. En áls je helemaal verloren bent, kun je altijd nog bellen of een medewerker aanspreken.

Eventueel kun je nog op Google maps streetview kijken hoe het bedrijf eruit ziet. Vaak zie je dan ook waar de ingang is.
Bij een groot bedrijf zit een receptie, vaak word je daar opgehaald door de betreffende medewerker.

Mocht het een groot pand zijn met meerdere bedrijven word je waarschijnlijk door verwezen naar de betreffende verdieping waar meestal dan ook weer een receptie zit van het betreffende bedrijf zelf.

Succes!
Er is vast een balie. Daar meld je je. Je zegt wie je bent, en met wie je hoe laat een afspraak hebt.

Dan mag je waarschijnlijk even ergens gaan zitten, en word je opgehaald door die persoon. Die geef je dan een hand, en je stelt je voor.

Meestal vragen ze als ze je op komen halen iets heel simpels, als 'ijsbrekertje', dus om je gerust te stellen. Meestal iets als 'kon je het vinden?' Daar antwoord je dan kort maar vriendelijk op.

Als je nou hartstikke zenuwachtig bent, en bv bang bent dat je iets stoms gaat zeggen of dat je dicht zult klappen, dan kun je op dat moment ook gerust iets zeggen als 'Ik wist gelukkig waar ik moest zijn, want ik ben zó zenuwachtig dat ik in m'n eigen straat nog had kunnen verdwalen' ofzo. Dan wéét je gesprekpartner maar dat je last hebt van je zenuwen, en kan hij/zij je even op je gemak stellen en er rekening mee houden. Ze snappen echt wel dat een stagiair zo'n gesprek hartstikke spannend vindt.

Dan nemen ze je mee naar de afdeling of de spreekkamer, en zullen ze je wel een kopje koffie of thee aanbieden. Als je dat niet lust, kun je ook gerust om een glas water vragen.

En dan gaat het gesprekje rustig aan beginnen.

Veel succes. Komt vast goed!
Het is echt geen stomme vraag! Het antwoord heb je al gehad. Succes met je gesprek!
Relax. Wat anderen zeggen is waar: je meldt je na binnenkomst bij de receptie en waarschijnlijk komt iemand je dan ophalen. Ik werk zelf voor een groot bedrijf en wij laten mensen echt niet zelf ronddwalen, dan zien we ze nooit meer terug .

Heel veel success! Het komt vast goed.
Iedereen ontzettend bedankt voor de reacties. Jullie zullen nooit kunnen raden hoe erg opgelucht ik nu ben. Echt super super super bedankt
Graag gedaan. Ik ben nu wel zo nieuwsgierig dat ik straks graag zou willen weten hoe het gegaan is, maar dat hoef je natuurlijk niet te melden als je daar geen zin in hebt.
Misschien kan je Valdispert innemen tegen de zenuwen,is een natuurlijk middel,te krijgen bij het Kruidvat.
Kom tussen de 10 en 5 minuten voordat je afspraak is. Misschien ben je vroeger, omdat je met het OV komt ofzo, wacht dan nog even buiten. Als je daar 20 minuten te vroeg op de stoep staat is het ook wat raar. Als je dan zit te wachten kijk je even om je heen. Lopen er mensen rond, wat hebben ze aan? Casual gekleed of strak in het pak? Is het er opgeruimd of 1 grote bende. Is de receptioniste vriendelijk aan de telefoon/tegen klanten?
Dat bedrijf heeft vast wel een balie waar je je moet melden. Ik ben vaker bij grote bedrijven geweest en die hadden allemaal een balie en als er bijzonderheden waren werd dat ook gemeld.

Zo heb ik een keer gehad dat ik mij eerst moest melden bij een bewaker die vervolgens een deur voor mij open deed. Of in zo'n groot bedrijven pand waar meerdere bedrijven zitten, bij de algemene receptie melden en vaak kwam er dan iemand van het bedrijf mij ophalen of moest ik zelf naar een kantoortje lopen en daar aankloppen. Zodra je binnen stapt komt er dan echt wel iemand vragen wie je bent en wat je komt doen of ze zeggen "ben jij....". Kortom relax. Zorg gewoon dat je op tijd komt, je goed voorbereid bent en het komt echt wel goed.
Bij een bedrijf met pak 'm beet meer dan tien medewerkers op kantoor is altijd een receptie. En die kun je niet missen, zit altijd bij de ingang. En is er geen receptie, dan weet iedereen dat er geen receptie is en is het helemaal niet raar om een kantoor binnen te stappen met de woorden "ik heb een afspraak met die-en-die, waar kan ik die vinden?".
Oh dear, how sad, never mind.
Er zijn tegenwoordig ook wel bedrijven zonder balie maar dan staat er meestal een terminal waar je op kunt geven voor wie je komt. Die persoon wordt dan door het systeem opgebeld, of krijgt een sms. Je wordt altijd opgehaald. Zorg in ieder geval dat je het telefoonnummer van degene met wie je een afspraak hebt bij je hebt voor het geval er iets fout gaat.
quote:viva1966 schreef op 15 februari 2016 @ 16:25:

Er zijn tegenwoordig ook wel bedrijven zonder balie maar dan staat er meestal een terminal waar je op kunt geven voor wie je komt. Die persoon wordt dan door het systeem opgebeld, of krijgt een sms. Je wordt altijd opgehaald. Zorg in ieder geval dat je het telefoonnummer van degene met wie je een afspraak hebt bij je hebt voor het geval er iets fout gaat.Dat is nieuw voor mij. Wat voor soort bedrijven hebben dat? Ik vind het wel erg onpersoonlijk hoor.....
Oh dear, how sad, never mind.
quote:Hayek schreef op 15 februari 2016 @ 16:28:

[...]

Dat is nieuw voor mij. Wat voor soort bedrijven hebben dat? Ik vind het wel erg onpersoonlijk hoor.....

Ik heb het bij diverse bedrijven gezien. Ik heb het voor het eerst 10 jaar geleden in Zweden gezien. Sinds de crisis van een paar jaar terug heb ik het vaker gezien. Het is de snelste besparing voor een bedrijf.

Maar goed, de meerderheid zal nog gewoon een receptie hebben, maar je zal net zien dat TO gerustgesteld is, en dan bij een bedrijf komt met zo'n terminal...
quote:Hayek schreef op 15 februari 2016 @ 16:28:

[...]

Dat is nieuw voor mij. Wat voor soort bedrijven hebben dat? Ik vind het wel erg onpersoonlijk hoor.....Sommige gemeentes hebben dit ook. Het is inderdaad onpersoonlijk en ongezellig. In de praktijk is er natuurlijk altijd wel iemand in de buurt waar je wat aan kunt vragen. De gemeente waar ik woon heeft zelfs speciaal iemand aangesteld die naast de terminal staat om mensen te adviseren. Zo handig
Succes!
quote:cerulli schreef op 15 februari 2016 @ 19:29:

[...]

Sommige gemeentes hebben dit ook. Het is inderdaad onpersoonlijk en ongezellig. IHet blijft wel werk he :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven