Geld & Recht alle pijlers

aansprakelijk

15-02-2016 21:23 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
zijn wij aansprakelijk voor schade die een minderjarige maakt en de verzekering niet dekt
Ja
Hangt af van de reden waarom de verzekering niet dekt
Lijkt mij wel.
Een minderjarige? Of je eigen minderjarige kind? Dan verwacht ik van wel.

Waarom dekt de verzekering niet?
Wel als het jouw minderjarige is...
Pivot! PIVOT!!!
Dat ligt er aan wat er precies gebeurd is, maar het is heel goed mogelijk ja.
Als jullie de ouders zijn van de minderjarige wel. Tenzij de minderjarige op school was, dan zou kan het anders kunnen zijn.
Ligt aan de aard van het voorval, hoe oud de minderjarige exact is (van een 16-jarige mag je wat anders verwachten dan van een 4-jarige bijvoorbeeld en daar is in de wet ook rekening mee gehouden).

Of je aansprakelijk bent ligt aan de wet. Als de verzekering iets niet dekt wil dat nog niet zeggen dat je dus ook niet aansprakelijk bent. Ook zonder aansprakelijkheidsverzekering kun je aansprakelijk zijn namelijk.
Als die minderjarige jouw kind is, dan is het antwoord absoluut ja. Als de minderjarige niet JOUW kind is, dan zijn zijn of haar ouders aansprakelijk.

Of de verzekering iets wel of niet denkt heeft niets met de aansprakelijkheid te maken. Hooguit of de verzekering het uitbetaalt, of dat de ouders van de minderjarige zelf de portemonnee moeten trekken om de schade te vergoeden. Maar de aansprakelijkheid ligt in beide gevallen bij de ouders van de minderjarige.
Ligt aan de omstandigheden.

Wij kregen ooit de buren aan de deur. Onze dochter had, samen met buurmeisje, een kastdeurtje uit hun garage gehaald en buiten in de regen laten liggen. Kastdeurtje bleek antiek te zijn, dus of ik dat aan de verzekering wilde opgeven.

Verzekeringsmeneer zei; Zij hadden ervoor moeten zorgen dat jouw kind niet bij dat deurtje had gekund en anders hadden ze zelf moeten opletten. Dus uiteindelijk hebben ze het bij hun eigen verzekering moeten opgeven.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Misschien wat meer info geven?
Kortom, zoals juristen dan zeggen: dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden......
Oh dear, how sad, never mind.
Meer info aub. Hier kan niemand wat mee.
Only dead fish go with the flow
Als jullie de ouders zijn van de minderjarige wel.
Niet geschoten is altijd mis
Dat ligt ook aan het voorval, of zij überhaupt aansprakelijk zijn. Misschien is het niet eens zo dat kind iets heeft gedaan waar ouders voor aansprakelijk te stellen zijn.
Only dead fish go with the flow
quote:Bitje93 schreef op 15 februari 2016 @ 21:44:

Als jullie de ouders zijn van de minderjarige wel.Ligt eraan, het kan ook best zijn dat de verzekering niet betaalt omdat de aansprakelijkheid dubieus is, maar TO zich laat overbluffen. Je bent aansprakelijk voor een onrechtmatige daad die door je minderjarige kind wordt begaan, maar misschien vindt de verzekering wel dat er helemaal geen sprake is van een onrechtmatige daad.....
Idd. Meer info. Wat is er gebeurd?
Joehoe TO, mensen proberen je te helpen. Geef eens wat meer info.
Mijn broertje liep kranten. Op een dag had hij de krant in de brievenbus bij een echtpaar geduwd die net aan het verbouwen waren en die een grote ruit neergezet net achter de deur waar de brievenbus in zat.

Ruit kapot. Mensen boos en op hoge poten bellen en mijn broertje moest maar betalen volgens hun.

Verzekering gaf aan dat het hun eigen schuld was en dat ze de krantenjongen die gewoon de krant in de brievenbus deed, niet aansprakelijk konden stellen. Of ze het bij hun eigen verzekering hebben kunnen claimen, weet ik niet.
Uh... Waarom ben jij hiermee bezig en niet jullie ouders?
Als een kind iets doet wat je kunt verwachten van een kind van die leeftijd (dreumes die de bril van opa's hoofd trekt bv) ben je niet zomaar aansprakelijk. Zoals bij de kastdeurtjes, en ook bij de krantenjongen. Dan had degene die de schade heeft zelf beter op moeten letten.
quote:Ginevra schreef op 15 februari 2016 @ 22:45:

Als een kind iets doet wat je kunt verwachten van een kind van die leeftijd (dreumes die de bril van opa's hoofd trekt bv) ben je niet zomaar aansprakelijk. Zoals bij de kastdeurtjes, en ook bij de krantenjongen. Dan had degene die de schade heeft zelf beter op moeten letten.Over die krantenjongen: een van de criteria voor een onrechtmatige daad is dat 'ie...jawel...onrechtmatig moet zijn. Een krant door een brievenbus duwen, is dat natuurlijk overduidelijk niet....
quote:agnesm schreef op 15 februari 2016 @ 22:40:

Mijn broertje liep kranten. Op een dag had hij de krant in de brievenbus bij een echtpaar geduwd die net aan het verbouwen waren en die een grote ruit neergezet net achter de deur waar de brievenbus in zat.

Ruit kapot. Mensen boos en op hoge poten bellen en mijn broertje moest maar betalen volgens hun.

Verzekering gaf aan dat het hun eigen schuld was en dat ze de krantenjongen die gewoon de krant in de brievenbus deed, niet aansprakelijk konden stellen. Of ze het bij hun eigen verzekering hebben kunnen claimen, weet ik niet.

Je bent TO?

Er is hier sprake van ontbreken van aansprakelijkheid. Hem kan niet worden toegerekend dat zij een ruit achter de deur zetten.

Ook jullie hoeven dit dus niet te betalen.
Als jou 13 jarige puber met haar ogen gericht op haar telefoon door rood loopt en onder een auto komt, moet die automobilist toch alles vergoeden. Medische kosten inclusief een nieuw mobieltje. Het is maar dat je het even weet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven